Wat was het onderwerp van je proefschrift eigenlijk, Jorginho? Wat voor werk doe je tegenwoordig? Dpor hoe je de argumenten van de heer van Clingendael omschrijft, komt dit verhaal niet heel geloofwaardig over. Net zoals het verhaal met Riakeo zet ik er ernstig mijn twijfels bij. Als je niet inziet dat de bewapening van de EU-lidstaten niet alleen met directe dreiging van Rusland te maken hebben, maar met de onbetrouwbaarheid van een eens zo betrouwbare partner dan is dat vrij kortzichtig. Dat laatste stukje over Israël lijkt me meer een persoonlijk gevoel en perceptie, ik heb namelijk geen dag het nieuws kunnen lezen zonder dat er benoemd werd hoeveel doden er in Gaza zijn gevallen of zonder te lezen welke mensenrechtenschendingen Israël nu weer heeft begaan. Als er ergens een enorme afname van aandacht is dan is dat wel voor de situatie van Oekraïne.
Ik ben in de cijfertjes die ik noem al niet meer uitgegaan van die eens zo betrouwbare partner. We geven als EU al 4,5 tot 5 keer meer uit dan Rusland. Maar weet je: zo werkt het gewoon niet hoe je dit aanvliegt. Als iemand een claim leg t, zoals meneer van Clingendael, die 5% claimt voor de wapenindustrie dan moet je dat eens heel goed onderbouwen. Duidt dan waarom Rusland zo gevaarlijk is, laat de verhoudingen in wapens eens zien, laat eens zien dat ze ambities hebben die we claimen etcetc. Ik was bij de discussie, jij niet. Er kwam echt helemaal helemaal niks. Ongelooflijk maar waar.
Israel en Gaza....wij krijgen berichten door de lens van Israel, dat is het. Dit is voor iedereen denk ik eenvoudig te onderzoeken, te zien hoezeer de lijn van Israel gevolgd wordt en hoe een land dat onafgebroken liegt nog steeds wordt geloofd als het de volgende bewering de ether in mikt. Bij alles wat van Palestina en met name Hamas komt wordt zo'n beetje een vraagteken gesteld.
Ik lees geen enkele kritiek hoe het idee is dat we van Gaza een door het westen bestuurd gebied wordt gemaakt, waaronder Israel. Geen zelfbeschikking, nee. Hamas moet ontwapend worden, er is geen denken aan en geen vraag of Israel niet ontwapend moet worden. Dat is dan ook het frame dat we in manufacturing consent ziet: dat idee is niet links of rechts, het valt zonder een verdere gedachte automatisch buiten het frame van voorstellen en het voorstellen betekent dat je jezelf diskwalificeert. Etcetc.