Tweede Kamerverkiezingen 2025

Wat was het onderwerp van je proefschrift eigenlijk, Jorginho? Wat voor werk doe je tegenwoordig? Dpor hoe je de argumenten van de heer van Clingendael omschrijft, komt dit verhaal niet heel geloofwaardig over. Net zoals het verhaal met Riakeo zet ik er ernstig mijn twijfels bij. Als je niet inziet dat de bewapening van de EU-lidstaten niet alleen met directe dreiging van Rusland te maken hebben, maar met de onbetrouwbaarheid van een eens zo betrouwbare partner dan is dat vrij kortzichtig. Dat laatste stukje over Israël lijkt me meer een persoonlijk gevoel en perceptie, ik heb namelijk geen dag het nieuws kunnen lezen zonder dat er benoemd werd hoeveel doden er in Gaza zijn gevallen of zonder te lezen welke mensenrechtenschendingen Israël nu weer heeft begaan. Als er ergens een enorme afname van aandacht is dan is dat wel voor de situatie van Oekraïne.

Ik ben in de cijfertjes die ik noem al niet meer uitgegaan van die eens zo betrouwbare partner. We geven als EU al 4,5 tot 5 keer meer uit dan Rusland. Maar weet je: zo werkt het gewoon niet hoe je dit aanvliegt. Als iemand een claim leg t, zoals meneer van Clingendael, die 5% claimt voor de wapenindustrie dan moet je dat eens heel goed onderbouwen. Duidt dan waarom Rusland zo gevaarlijk is, laat de verhoudingen in wapens eens zien, laat eens zien dat ze ambities hebben die we claimen etcetc. Ik was bij de discussie, jij niet. Er kwam echt helemaal helemaal niks. Ongelooflijk maar waar.
Israel en Gaza....wij krijgen berichten door de lens van Israel, dat is het. Dit is voor iedereen denk ik eenvoudig te onderzoeken, te zien hoezeer de lijn van Israel gevolgd wordt en hoe een land dat onafgebroken liegt nog steeds wordt geloofd als het de volgende bewering de ether in mikt. Bij alles wat van Palestina en met name Hamas komt wordt zo'n beetje een vraagteken gesteld.
Ik lees geen enkele kritiek hoe het idee is dat we van Gaza een door het westen bestuurd gebied wordt gemaakt, waaronder Israel. Geen zelfbeschikking, nee. Hamas moet ontwapend worden, er is geen denken aan en geen vraag of Israel niet ontwapend moet worden. Dat is dan ook het frame dat we in manufacturing consent ziet: dat idee is niet links of rechts, het valt zonder een verdere gedachte automatisch buiten het frame van voorstellen en het voorstellen betekent dat je jezelf diskwalificeert. Etcetc.

Nou, stuur eens een link. Mijn argwaan, jouw waarheid. Ik kan niet bewijzen dat je ongelijk hebt, en jij kan niet bewijzen dat het gesprek zo verlopen is. Mooie impasse dus. Neemt niet weg dat je inbreng in die discussie zwabberig is.

Dat laatste kun je dan aantonen en de eerste link is al verstuurd in die discussie. Wat je nu doet is ook een typische tactiek: we gaan het niet meer hebben over de inhoud, we gaan het hebben over de persoon en de geloofwaardigheid van die persoon im Frage stellen. Er zou dan wat mis zijn met mij. Het is aan jou te bewijzen dat wat ik zeg een leugen is. Maar ik ben de discussie niet en de feiten veranderen niet door wat ik zeg, je kunt ze proberen te weerleggen of niet. Maar jij probeert mijn geloofwaardigheid te weerleggen. Daar doe ik verder niet aan mee trouwens want ik ben het onderwerp niet.

Die CLingendael figuur vond dit, nogmaals zonder mijn gevraagde onderbouwing, dus gevaarlijk: GenZ 212. Voor zover ik kan lezen op wiki is dat ze het oneens zijn met het besteden van geld aan allerlei onnodige zaken zoals FIFA 2030 die in mijn vaderland, Spanje en onze buren aan de overkant worden georiganiseerd.
A series of ongoing youth-led demonstrations in Morocco began on 27 September 2025. Organized by decentralized, anonymous collectives known as GenZ 212[1][a] and Morocco Youth Voice, the protests demanded significant improvements to public education and healthcare, while criticizing government spending on international sporting events like the 2030 FIFA World Cup and the 2025 Africa Cup of Nations.[3][4] Protesters expressed discontent with the deterioration of quality of public services, and state investment in infrastructure for international sporting events over public services.[5] They were the largest protests since the 2011–2012 Moroccan protests.

Hij heeft het nogmaals niet geduid, maar de kern is hier in elk geval kritiek op het uigeven van publiek geld aan niet-publieke zaken. Eigenlijk een andere vorm van mijn kritiek op waarvoor men hier publiek geld naar het militair industrieel complex wil doorsluizen. Lijkt me.

Ik ben in de cijfertjes die ik noem al niet meer uitgegaan van die eens zo betrouwbare partner. We geven als EU al 4,5 tot 5 keer meer uit dan Rusland. Maar weet je: zo werkt het gewoon niet hoe je dit aanvliegt. Als iemand een claim leg t, zoals meneer van Clingendael, die 5% claimt voor de wapenindustrie dan moet je dat eens heel goed onderbouwen. Duidt dan waarom Rusland zo gevaarlijk is, laat de verhoudingen in wapens eens zien, laat eens zien dat ze ambities hebben die we claimen etcetc. Ik was bij de discussie, jij niet. Er kwam echt helemaal helemaal niks. Ongelooflijk maar waar.
Israel en Gaza....wij krijgen berichten door de lens van Israel, dat is het. Dit is voor iedereen denk ik eenvoudig te onderzoeken, te zien hoezeer de lijn van Israel gevolgd wordt en hoe een land dat onafgebroken liegt nog steeds wordt geloofd als het de volgende bewering de ether in mikt. Bij alles wat van Palestina en met name Hamas komt wordt zo'n beetje een vraagteken gesteld.
Ik lees geen enkele kritiek hoe het idee is dat we van Gaza een door het westen bestuurd gebied wordt gemaakt, waaronder Israel. Geen zelfbeschikking, nee. Hamas moet ontwapend worden, er is geen denken aan en geen vraag of Israel niet ontwapend moet worden. Dat is dan ook het frame dat we in manufacturing consent ziet: dat idee is niet links of rechts, het valt zonder een verdere gedachte automatisch buiten het frame van voorstellen en het voorstellen betekent dat je jezelf diskwalificeert. Etcetc.
Jij vindt Rusland geen dreiging, ik vind dat Rusland onmiskenbaar een reële dreiging voor Europa vormt. Niet omdat er morgen tanks over de Noord-Duitse laagvlakten richting Groningen denderen, maar omdat Rusland zijn economie, samenleving en diplomatie steeds verder inricht voor een langdurige confrontatie met Oekraïne en het westen. Die dreiging is structureel en strategisch, niet tijdelijk of symbolisch. Rusland gaf in 2024 zo’n 149 miljard Dollar uit aan defensie, goed voor 7,1% van het bbp en bijna 19% van alle overheidsuitgaven. Dat betekent dat ze, ja daar komt ‘ie, in een oorlogseconomie-modus bevinden. Het Russische leger bevat inmiddels, door verschillende mobilisatie rondes, ongeveer 1,5 miljoen actieve militairen. Voeg daar cybercapaciteiten, drone productie, langeafstandsraketten en destabiliserende operaties (hybride oorlogvoering) in buurlanden aan toe, en je hebt een serieuze, multidimensionale dreiging.

Waar ik je enigszins in kan vinden, is dat we de dreiging ook niet moeten verwarren met militaire overmacht. De EU-economie is ruim acht keer groter dan die van Rusland (18 tegenover 2,2 biljoen Dollar), en de gezamenlijke defensie-uitgaven van EU-landen bedragen ruim $350 miljard per jaar (meer dan het dubbele van Rusland). De NAVO als geheel komt zelfs boven de $1,5 biljoen uit. De uitdaging voor Europa is dus niet geldgebrek, maar hoe we onze middelen organiseren: versnipperd, traag en vaak nationaal gedacht in plaats van collectief.

De huidige 5% verhoging van de NAVO begroting moet je dan ook niet zien als een paniekreactie op Oekraïne, maar als een logische stap in een proces dat al sinds de annexatie van de Krim in 2014 bezig is. Europa probeert simpelweg de achterstand recht te trekken die het zichzelf jarenlang heeft aangedaan, nadat de inval van Rusland dit pijnlijk heeft blootgelegd. Onze militaire steun aan Oekraïne toont dat we sterk afhankelijk zijn van Amerikaanse hardware en industriële capaciteit, omdat we die in Europa grotendeels hebben afgebouwd.

En nee, dat is geen “plan van de rijken” of een complot van de wapenindustrie, zoals sommigen blijven beweren. In Rusland zelf gaat bijna een vijfde van de staatsbegroting naar defensie, ten koste van onderwijs, zorg en levensstandaard. In Europa gaat het om zelfbescherming en strategische volwassenheid (en ook onafhankelijkheid van de US, gezien clown Trump praktisch elke week zijn mening herziet).

Rusland is dus een dreiging omdat het bereid is risico’s te nemen, machtspolitiek inzet als instrument en grenzen test waar het kan. Dat heeft niets met “Manufacturing Consent” te maken, maar alles met realiteit.

Dat laatste kun je dan aantonen en de eerste link is al verstuurd in die discussie. Wat je nu doet is ook een typische tactiek: we gaan het niet meer hebben over de inhoud, we gaan het hebben over de persoon en de geloofwaardigheid van die persoon im Frage stellen. Er zou dan wat mis zijn met mij. Het is aan jou te bewijzen dat wat ik zeg een leugen is. Maar ik ben de discussie niet en de feiten veranderen niet door wat ik zeg, je kunt ze proberen te weerleggen of niet. Maar jij probeert mijn geloofwaardigheid te weerleggen. Daar doe ik verder niet aan mee trouwens want ik ben het onderwerp niet.
Ik betwistte je geloofwaardigheid niet persoonlijk, maar inhoudelijk. Je baseert zware claims op één panel en losse aannames, plus een geïsoleerd “1/5”-cijfer zonder context. Dan is het normaal dat iemand vraagt hoe sterk je verhaal is. Dat is geen truc, dat is kritisch lezen. Betreft die link geldt hetzelfde, plaats hem hier nogmaals dan kan ik ernaar kijken. Het blijft een sterk verhaal.

Tabé, ik ga lekker voetbal kijken ol de zondagmiddag.

Die CLingendael figuur vond dit, nogmaals zonder mijn gevraagde onderbouwing, dus gevaarlijk: GenZ 212. Voor zover ik kan lezen op wiki is dat ze het oneens zijn met het besteden van geld aan allerlei onnodige zaken zoals FIFA 2030 die in mijn vaderland, Spanje en onze buren aan de overkant worden georiganiseerd.
A series of ongoing youth-led demonstrations in Morocco began on 27 September 2025. Organized by decentralized, anonymous collectives known as GenZ 212[1][a] and Morocco Youth Voice, the protests demanded significant improvements to public education and healthcare, while criticizing government spending on international sporting events like the 2030 FIFA World Cup and the 2025 Africa Cup of Nations.[3][4] Protesters expressed discontent with the deterioration of quality of public services, and state investment in infrastructure for international sporting events over public services.[5] They were the largest protests since the 2011–2012 Moroccan protests.

Hij heeft het nogmaals niet geduid, maar de kern is hier in elk geval kritiek op het uigeven van publiek geld aan niet-publieke zaken. Eigenlijk een andere vorm van mijn kritiek op waarvoor men hier publiek geld naar het militair industrieel complex wil doorsluizen. Lijkt me.
Nou laatste dan, want je gooit hier echt van alles op één hoop. Clingendael, Rusland, Marokkaanse protesten, FIFA 2030, en dan ineens weer het militair-industrieel complex. Dat is geen lijn van argumentatie; je plakt losse onderwerpen aan elkaar alsof dat bewijs is. Die protesten in Marokko gaan over publieke voorzieningen, niet over Europese defensie-uitgaven. Je kunt niet zomaar alles waar geld in omgaat onder dezelfde “kritiek op macht” schuiven en dan doen alsof dat één logisch verhaal is.

Ik betwistte je geloofwaardigheid niet persoonlijk, maar inhoudelijk. Je baseert zware claims op één panel en losse aannames, plus een geïsoleerd “1/5”-cijfer zonder context. Dan is het normaal dat iemand vraagt hoe sterk je verhaal is. Dat is geen truc, dat is kritisch lezen. Betreft die link geldt hetzelfde, plaats hem hier nogmaals dan kan ik ernaar kijken. Het blijft een sterk verhaal.

Tabé, ik ga lekker voetbal kijken ol de zondagmiddag.

Iemand geloofwaardigheid hangt volgens mij voor 100% af van hoe betrouwbaar zijn uitspraken zijn denk ik. Je maakt een niet bestaand onderscheid. Ze zijn niet te splitsen.

Nou laatste dan, want je gooit hier echt van alles op één hoop. Clingendael, Rusland, Marokkaanse protesten, FIFA 2030, en dan ineens weer het militair-industrieel complex. Dat is geen lijn van argumentatie; je plakt losse onderwerpen aan elkaar alsof dat bewijs is. Die protesten in Marokko gaan over publieke voorzieningen, niet over Europese defensie-uitgaven. Je kunt niet zomaar alles waar geld in omgaat onder dezelfde “kritiek op macht” schuiven en dan doen alsof dat één logisch verhaal is.

IK vraag me af je wel begrijpend kunt lezen. Er is een man die 20 minuten oreert. Die meneer van CLingendael dus. En die plkt Rusland, Soedan en de MArokkaanse jeugdbeweging (die ik inhoudelijk totaal niet kende) aan elkaar. Niet ik. Dus leuk: ik kijk n.a.v. je reacties hier eens wat die jeugdbeweging inhield want hij ging het niet verduidelijken gisteren. Dus degene die dit allemaal aan elkaar vastplakt is hij niet ik.
De lijn die ik heb, heb ik net verduidelijkt en als je het niet begrijpt dan houden we het fijn zo.

IK vraag me af je wel begrijpend kunt lezen. Er is een man die 20 minuten oreert. Die meneer van CLingendael dus. En die plkt Rusland, Soedan en de MArokkaanse jeugdbeweging (die ik inhoudelijk totaal niet kende) aan elkaar. Niet ik. Dus leuk: ik kijk n.a.v. je reacties hier eens wat die jeugdbeweging inhield want hij ging het niet verduidelijken gisteren. Dus degene die dit allemaal aan elkaar vastplakt is hij niet ik.
De lijn die ik heb, heb ik net verduidelijkt en als je het niet begrijpt dan houden we het fijn zo.
Excuus, hier heb je een punt. Het is ook wel een flinke onsamenhangend geheel in alle eerlijkheid. Neemt niet weg dat je verhaal inhoudelijk niet klopt, zoals ik hierboven vrij duidelijk beargumenteer.

Het zou helpen als je je betogen wat korter en bondiger schrijft en een wat duidelijkere structuur geeft.

Dan ff wat anders, die stemwijzers, kieskompas, etc.

Ik vind het bizar op welke (beperkte) thema's er een stem gebaseerd wordt èn hoe oppervlakkig en zwart-wit de antwoordkeuzes zijn.

Waarom moeten stellingen gaan over Gaza? Ons eigen land staat figuurlijk ook in brand. Genoeg thema's qua binnenlandse politiek, leg daar dan de nadruk. (Hiermee bedoel ik niet dat wat er daar gebeurt OK is, integendeel, maar lijkt me geen hoofdthema voor ONZE kabinetskeuze.)

Vliegveld Lelystad, like I give a shit. Doe dat lekker provinciaal/regionaal. Voor de regio is dit een belangrijk thema, niet voor bijv zuid-west of zuid-oost.

Waar m'n broek van af zakte; "mag bij een vol stroomnet de stroom op piekuren duurder gemaakt worden? (ontmoedigingsbeleid)". Hallo, waar is de stelling die aankaart hoe we het op gaan lossen/capaciteit uit gaan breiden en stroom opslaan voor later gebruik, etc, zodat A) opgewekte stroom niet verloren gaat, B) nieuwe wijken of bedrijven gewoon op het stroomnet aangesloten kunnen worden, C) mensen die -al dan niet gesubsidieerd- geïnvesteerd hebben in zonnepanelen niet langer genaaid worden, D) er stroom achter de hand is op het moment dat er een dip of uitval is. Iets wat door verouderde infrastructuur of moedwillig toedoen (!) een steeds groter risico is.

Alle stellingen mbt "er moet meer geld naar...". Geld zelf doet NIETS. Wat ga je er mee doen? Onderwijs krijgt al jaren een sloot geld, salarissen rijzen daar de pan uit. Maar is het onderwijs beter geworden? Zijn de scholieren/studenten slimmer geworden? Is onze arbeidsmarkt er iets mee opgeschoten?
Meer geld naar gezondheidszorg. Ok, leuk, werk ik zelf in. Wat ga je er mee doen? Meer of duurdere managers? Duurdere medicijnen vergoeden? Of krijgen de handen aan het bed en de paramedici ook iets? Ik kan niks met zo'n stelling.

Het mist elke vorm van nuance. Dan probeer je partijprogramma's te lezen, maar daar blijft het ook vaak oppervlakkig/vaag.

Ik WIL wel onderbouwd kiezen, maar blijkbaar ben ik te kritisch/perfectionistisch?

Het mist elke vorm van nuance. Dan probeer je partijprogramma's te lezen, maar daar blijft het ook vaak oppervlakkig/vaag.

Ik WIL wel onderbouwd kiezen, maar blijkbaar ben ik te kritisch/perfectionistisch?

Op al de door jou genoemde punten hierboven zit ik eigenlijk met hetzelfde. Wat boeit mij het welke plannen er voor Vliegveld Lelystad zijn, enkel voor Vliegveld Eindhoven zou ik het voor mijzelf enigszins relevant vinden.

Gaza, verschrikkelijk wat daar gebeurt, maar ver van mijn bed en heeft niets maar dan ook helemaal niets met Nederland en het besturen van Nederland te maken.

Stroomnet moet gewoon daadkrachtig uitgebreid worden, jarenlang verloederd en nu opeens moet het halsoverkop. Bijna net zo debiel als terugleverkosten moeten betalen aan je energiemaatschappij (= dubbel winst op de stroom die ze bijna gratis van jouw panelen terugkrijgen en kunnen herverdelen).

Zorg kan en moet veel goedkoper door er allerlei consultant lagen tussenuit te halen (= minder bureaucratie) en laat medicijnen goedkoop namaken door apothekers, tegen kostprijs plus een kleine marge voor de apotheker die er tijd en moeite in stak. De patentenzwendel van de farmareuzen moet maar eens definitief afgelopen zijn. Net zoals voor vaccins (hè Pfizer, zonder winstoogmerk en vervolgens 100 mld extra winst maken).

• Like
Waarderingen: GMP
Back
Bovenaan