Gisteren een paneldiscussie gehad met een EU Groenlinkser en een figuur van Clingendael, een oudere man van in de zestig die strategische bezig was en een behoorlijk CVd. Nam vergeten, ik sloot wat later aan.
Wat me te binnenkwam tijdens onze discussie was dit: "Manufacturing Consent!". Ik zag het voor mijn ogen gebeuren, op een trouwens stuitend slappe manier was deze man bezig met wat we overal zien. Het kweken van onze goedkeuring voor maatregelen die niet het volk ten goede komt, maar wel de allerrijksten. Hij begon met zijn inleiding van minuten maar die is eenvoudig samen te vatten omdat er echt 0 en dan bedoel ik ook NUL diepgang was:
We zijn in gevaar want Rusland voert oorlog in Oekraine, wij zijn te zwak bewapend en onze normen en waarden staan op het spel vanwege wat er in Marokko met demonstraties van de jeugd gaande is, kijk eens naar Sudan ook.
Dat was het. Toen ik daar in de discussie om diepgang vroeg en mijn beeld gaf waarom Rusland een klein gevaar is en dat als wij te weinig geld uitgeven voor bewapening dat Rusland, dat 1/5 van de EU uitgeeft EN in een oorlog is betrokken, nog veel zwakker is. Hoezo is Rusland een gevaar als het BNP van het land gelijk is aan dat van de Benelux? Verzoek: ga eens dieper in wat het gevaar van Rusland is. Geen antwoord. IK gaf aan dat het mij wel duidelijk was dat de geschiedenis zich (letterlijk!) al sinds de Romeinen zich herhaalde: we kweken een vijandbeeld van een land dat ergens huisoudt en etrapoleren dat lokale gevaar naar ons. En daarvoor moeten wij 5% van ons nationale inkomen jaar op zij leggen. Dat gaat echt volledig weg bij het volk en hop naar de fabrikanten van dan wel software dan wel wapentuig.
Hoezo is een Marokkaanse jeugdbeweging een gevaar voor Europa? Geen antwoord.
Welke normen en waarden heeft u het over? Waar zijn die normen en waarden als het om onze inmenging met miljoenen burgerdoden als gevolg gaat inAfghanistan, Libie, Syrie, Irak? Waar kwamen we op voor onze normen en waarden weigerden we mee te werken of spraken we de VS hard aan. Sancties? Hoe zit dat riching Egype waar een democratische president gekozen werd en afgezet door een dictator die we als partner zien? Hoe zit als we het over Israel hebben al decennia lang?
IK kreeg geen antwoord, het enige deze man letterlijk deed was zeggen dat Rusland toch echt een gevaar is hoor "we hebben ook met Gorbatsjov en Jeltsin geprobeerd vriendjes te worden maar ze wilden niet." was de volgende flagrante leugen. We hebben beloften die de basis vormden van het stoppen Oostblok meteen geschonden. we hebben in 2000 Rusland duidelijk gemaakt dat ze voorlopig niet welkom waren in de NAVO (Rusland vroeg of dat ooit mogelijk was, dus dan weet je dat voorlopig gewoon nooit betekent) enzovoorts.
Het publiek was wel op mijn hand, maar goed. Manufacturing consent is het kweken van steun onder het volk middels propaganda die wordt opgezet door politici, media en grote instituten (CLingendael). Als we zien wie er sinds 2017 bij CLingendael een sleutel rol hebben gekregen dan zijn dat minstens twee lui: een uit het leger en de andere uit de AIVD. De onafhaneklijke koers die het had is door statuutswijziging maar ook bemanning aan de top (Jap de Hoop Scheffer) duidelijk gekleurd. Wat dit slappe kul verhaal verklaart denk ik.
Manufacturing consent is een term uit 1988 (boek) door o.a. Noam Chomsky. Hoe het in het hele westen (in de VS meer dan in Europa overigens, maar het geld wel overal in het westen) werkt zien we op hoofdlijnen in dit filmpje.
Manufacturing Consent
Een voorbeeld van een nieuws item dat niemand beviel is de moord op Khassogi dor Saudi-Arabie. Even hoorde je wat en ineens was er doodse stilte. Onze politici spraken zich vrijwel niet uit of heel even. Daarna stilte en business as usual.
Verdere voorbeelden: de stilte rondom de genocide in Jemen, 233000 doden in 7 jaar. Hoe de media en veel politici alles wat door Israel en wat daaraan gelieerd is wordt bericht. De gegijzelden zijn prominent in het nieuws vaak persoonlijk, de slachtoffers van Israel (500-1000 keer meer) niet. Het volledig platbombarderen van een strook zien we vrijwel niet terwijl het twee jaar achter elkaar gebeurt, dat de genocide door de militaire leiding kort na 7 oktober werd aaaangekondigt en dus niet gaandeweg ontwikkelde ook niet, in gaza is er een massamoord maar wij gaan het hebben over antisemitisme, Maccabi hooligans die beginnen met het in elkaar slaan van moslims, op Palestijnenjacht gaan in bussen en treinen hoor je niet. Veel van onze pers vertegenwoordt schijnbaar ongevraagd het standpunt van de Israelische regering, vaak kritiekloos. Enzovoorts enzovoort. Weinig feiten, veel meningen om onze mening naar hun ideaalbeeld te vormen...