Het weer op 31 december en 1 januari.

Niet goed voor de huid
Ach joh, kleinigheidje. Heb al 29 jaar lang dagelijks jeuk dankzij constitutioneel eczeem. Jazeker, niks zo blijvend als irritatie vers uit de grondwet van je huid.

Vind juist het actuele vochtige schimmelweer jeukverzwarend. Directe zonnestralen (met mate) werken er het beste tegen. Droge lucht ook prima, ben toch standaard ingevet haha.

man man, als de laatste kaarten van de 31e december uitkomen zoals ze net verschijnen op het bekende net mogen we staan juichen hoor....winters onder sneeuw maar (zeer) droge lucht, geen mist en (stevige) vorst? Niet teveel wind... whoho

Kun je die kaarten misschien plaatsen?
Of iemand anders?

man man, als de laatste kaarten van de 31e december uitkomen zoals ze net verschijnen op het bekende net mogen we staan juichen hoor....winters onder sneeuw maar (zeer) droge lucht, geen mist en (stevige) vorst? Niet teveel wind... whoho
Zitten echt wat pareltjes tussen qua stookweer! 😍

Er zitten inderdaad een paar loeikoude kaarten tussen voor oud en nieuw. Kans is wel klein dat het zo koud gaat worden is 1 van de 51 members.

Aik die kaarten van vuurwerkkees bekijk zie ik juist nagenoeg geen wind, is dat niet juist mist gevaar, het heeft natuurlijk ook met andere omstandigheden te maken maar weinig wind en vuurwerk dat is toch niet de beste combo?

ECMWF subseasonal ensemble van vanavond 21 uur.

Kort: gunstig tot zeer gunstig! Alle componenten zien er goed uit. Weinig maar waarschijnlijk genoeg wind, kwik meest enkele graden onder de norm. Windrichting duidelijk NO gericht (NNO gaat er wat uit). Duidelijk droger dan normaal.

Details: we zijn na een uitstapje gisteren met name in de ECMWF 14 daagse weer terug op de oude lijn.

Luchtdruk:
krachtige boven normale verwacht in een enorm gebied van west Schotland via Shetland naar Scandinavie EN Noordwest Rusland van 22 december tot 29 december en een fractie minder uitgebreid en minder ver naar het oosten van 29 december tot 5 januari...De as blijft duidelijk lopen van Ierland tot aan Lapland.
Lagedruk blijft de hele periode van 22 dec - 5 januari gemiddeld op dezelfde plek, namelijk de zee vlak noord van Tunesie.

Windrichting: oostelijk tot noordoostelijk. Maar eigenlijk van 22 december tot 15 januari oostelijk!
Windkracht: 22-29 december meest kracht 4, 29 december tot 5 januari meest kracht 3. Daarna overigens een verder afzwakkende oostelijke stroming.

Neerslag: het is van 22 december tot 5 januari duidelijk droger dan normaal.

Temperatuur: er is weinig kou voorradig. Daarvoor is er een trekpaard nodig. Het laatste AIFS model komt met een duidelijke koudere luchtsoort vanuit het oosten met op 31 december overdag een kwikstand over het hele land van -3 a -4 C in de middag. Dus het kan wel. Maarrr....het gemiddelde neigt naar overdag enkele graden boven nul tot 4-5 C op de Wadden. In de nacht boven nul op de Wadden elders 0 tot bij (opklaringen) 3-4 graden vorst.

Heersende weerregiem: blokkade! Tot en met kerst is modus blok bijna 100% (!!). Er komt geen enkele depressie door. Ook daarna is een blokkering de overheersende modus, tot en met 7 januari. Maar vanaf kerst zo'n beetje neemt de pure blokkering af en zien we variaties daarop. Zoals NAO- scenario wat ook een westelijker blok kan worden genoemd maar waarbij een laag bij Scandinavie kan komen en we dus bijvoorbeeld een noordelijke wind met sneeuwbuien krijgen. Die optie is op 31 december 10%. Een atlantische rug (hogedruk Azoren die noordelijk of noordoostelijk uitbreidt) is 20% optie. Ook dit is ongunstig voor depressies maar kan bij ons wel tot NW winden leiden...

Conclusie: We gaan voor nu voor een droge, koude en vrij rustige oud en nieuw. Mistkansen zijn in de gemiddelde setting gering omdat de aangevoerde lucht op zich ook droog lijkt te worden.

Tsja...de pluim is minder mooi als ik dacht, toch wel weer die onzekerheid van Noordzee-, Oostzeelucht of droge lucht uit het oosten....wind lijkt prima maar de lucht is niet zo droog als ik dacht..toch wel veel members met dauwpunten tussen 0 en 5 graden... laten we zeggen...niet heel slecht maar er is nog ruimte voor verbetering de komende dagen. Cijfer een 6.5 voorlopig..

Bijlagen

• t en td.jpg
    t en td.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 74
Tsja...de pluim is minder mooi als ik dacht, toch wel weer die onzekerheid van Noordzee-, Oostzeelucht of droge lucht uit het oosten....wind lijkt prima maar de lucht is niet zo droog als ik dacht..toch wel veel members met dauwpunten tussen 0 en 5 graden... laten we zeggen...niet heel slecht maar er is nog ruimte voor verbetering de komende dagen. Cijfer een 6.5 voorlopig..

Heb ik het goed dat wanneer de temperatuur en het dauwpunt dicht bij elkaar liggen er grotere kans is op mistvorming. Ik heb wel eens begrepen dat het dauwpunt de temperatuur is waarop water in de lucht condenseert?

Heb ik het goed dat wanneer de temperatuur en het dauwpunt dicht bij elkaar liggen er grotere kans is op mistvorming. Ik heb wel eens begrepen dat het dauwpunt de temperatuur is waarop water in de lucht condenseert?
Klopt, hoe verder ze uit elkaar liggen hoe beter. Nu spelen er meer zaken mee maar als het dauwpunt 1 graad is bij 3 graden dan is de lucht toch wel aardig vochtig... op basis van de weerkaarten had ik een drogere pluim verwacht met meer members met lagere dauwpunten...vandaar dat ik voorzichtig positief ben..

Poeh, als ik die twee reacties lees weet ik dus totaal niet wat er gezegd wordt. De ene is vrij positief en de ander stuk minder...

De berichten zijn nagenoeg gelijk. Het gevoel is wat anders omdat David echt lagere DP had verwacht. Ik had geen info over de DP maar op basis van een noordoostelijkere ipv nno ging uit van wat lagere DP. Ik schrijf dan ook "lijkt" te worden en dat gebeurt volgens het 14 daagse ensemble precies niet. Er zou wat mist kunnen ontstaan maar dat is niet overtuigend in mijn ogen. Ik gaf ook aan dat er een 30% kans op is een meer noordelijke of zelfs noordwestelijke aanvoer, wat David ook aangeeft.

Ik zou de kaarten van subseasonal zelf een 8 geven gemiddeld en het ensemble van David een 7,5. Maar dat is erg subjectief.

Dat klopt inderdaad, lucht kan op een gegeven moment geen vocht meer opnemen, dan is het verzadigd. Hoe warmer de lucht hoe meer het vocht kan opnemen. Dauwpunt heeft aan bij welke temperatuur de lucht 100% verzadigd is. Zakt te temperatuur eronder dan condenseert her vocht uit de lucht, mist.

Condens op een koude opervlak werkt hetzelfde. Zoals de spiegel in je badkamer tijdens douchen.

Kleine roet en stofdeeltjes vangen ook makkelijk dat overtollig vocht.

het probleem zit hem in de windrichting....die is noordoost (aardig cluster binnen het EPS) maar er zijn ook die noord tot noordwest aangeven . Bij noordoost komt hij een flink stuk over de Oostzee heen. Die is nog steeds 6-7 graden ofwel daar wordt veel vocht opgepikt. dat zie je ook terug in de hogere dauwpunten zoals aangegeven...dat hoeft niet meteen slecht weer te betekenen maar het mag nog wel wat beter...

Bijlagen

• wind.jpg
    wind.jpg
    115,7 KB · Weergaven: 24
Back
Bovenaan