Dit heb ik ook zo ervaren de knetterlinten klonken toen als ratelbanden. Helemaal perfect als er ook nog ijs ligt op het water en de lucht glashelder is overdag en in de nacht.
Dat is leuk allemaal, maar om die situatie te krijgen moet er dus echt kou worden aangevoerd vanuit....achter de Oeral zo'n beetje of Nova Zembla. Om die tijdig hier te krijgen is er een stevige stroming nodig. Dit zien we op sommige kaarten er nu ook inkomen maar of dit echt breed wordt gedeeld moet nog uit de ensembles blijken...Sommige opers laten het zien. Maar: dit is goed voor winterweer, maar meestal niet voor vuurwerk. Ja droog, koud, winters etc maar ook echt een goed doorstaande wind die ook de 4-5 Bft aantikt. Dus of we ons dit moeten wensen...
Edit: in de ECMWF zien we dit nu. Waar het ensemblegemiddelde gaat voor windsnelheid van 4 m/s in regio midden gaat de oper, die zo'n beetje het koudste ensemblelid is naar 6 m/s. Dat is wel rond de kerstdagen dus eerder en dat is dan weer wel fijn. Als eerder al echt goed op de rails komt en we in het voortraject naar 31 december toe eerst een krachtige oostelijke wind hebben die kou (ook in de bovenlucht, want die is in eerste instantie verre van koud) vanuit pak 'm beet Jaroslavl aanvoert is het goed.
Gekeken naar Jaroslavl (400 km noord van Moskou schat ik) en dan zien we de echt kou daar op de 23e arriveren (kwik van rond 0 naar -15 C). Op eerste kerst is oost WitRusland aan de beurt. Trek je dit tempo door dan komt deze kou, die getemperd zal zijn, op de 29e Nederland binnen. Pas daarachter kan het echt afkoelen dus de 30e ook de hele dag doorstaande en langzamerhand bitterkoude oostenwind met -5 C overdag. Dan moet het de 31e dus ineens rustiger worden. Dat lijkt me alllemaal erg veel gevraagd.
We hebben de pech (nee, geen pech: antropgene opwarming) dat er p dit ogenblik van VLissingen tot aaan Jarsoval geen enkele noemenswaardige kou voorradig is. Was dat wel zo geweest, bijvoorbeeld lichte tot matige vorst in Warschau dan was het veel makkelijker gegaan....