Het weer op 31 december en 1 januari.

Ben eens filmpjes aan het terugkijken van de jaarwisseling 2019-2020. We hadden toen landelijk code oranje voor mist. Als ik zie hoe goed het vuurwerk te zien is maak ik me al een stukje minder zorgen. Als de wind toevallig iets hoger uitvalt dan voorspelt zitten we denk ik top dit jaar!
De mist verschilde ontzettend per regio, ik had er zelf helemaal geen last van. Ik denk niet dat jij filmpjes heb gezien van de vuurwerkslachtoffers met maar 10 meter zicht 🥲

Na 900 berichten vol onzin, gaan we vanaf morgen voorzichtig de eerste zinvolle voorspellingen zien als onze dag binnen de pluim berekening valt. Erg benieuwd! Ook naar de bijdragen van David.

De mist verschilde ontzettend per regio, ik had er zelf helemaal geen last van. Ik denk niet dat jij filmpjes heb gezien van de vuurwerkslachtoffers met maar 10 meter zicht 🥲
Was toen heel wisselend inderdaad. Zelf ook een geweldige jaarwisseling gehad aan de kust, maar toen ik thuis kwam iets meer het binnenland in, één bak mist en ellende, niks te zien.

Ik zie toch vooralsnog alleen de echte voorspellingen van @Jorginho komen. Niks ten nadele van David maar die voegt nog niet zo heel veel toe aan dit topic.
Klopt helemaal hoor, heb geen tijd om alles uitgebreid te bespreken en details komen nog wel.....anderen nemen nu het stokje over, precies zoals het hoort! het is gelukkig niet mijn forum maar van ons allemaal met ook input van een ieder...en zoals gezegd sta ik in een vuurwerkwinkel de laatste 3 dagen..ofwel dan helemaal geen tijd om uitgebreid te posten..alleen even een snelle scan van de kaarten..

Klopt helemaal hoor, heb geen tijd om alles uitgebreid te bespreken en details komen nog wel.....anderen nemen nu het stokje over, precies zoals het hoort! het is gelukkig niet mijn forum maar van ons allemaal met ook input van een ieder...en zoals gezegd sta ik in een vuurwerkwinkel de laatste 3 dagen..ofwel dan helemaal geen tijd om uitgebreid te posten..alleen even een snelle scan van de kaarten..
Jij blijft altijd de one and only VWC Meteoroloog, maar ik vind dat de input die andere leden hier nu al dagelijks doen een dikke pluim waard zijn. Mooi dat meerdere mensen zo met het weer bezig zijn, hulde💪🏼

Ik ga echt niet lopen flippen hier zonder de laatste weerupdates van jouw David. Dus je kijkt maar maar wij verwachten gewoon van jouw de updates.

Dan maar geen peukpauze 😠

Even kort de GFS van 16:00 uur vanmiddag.

Kort is ook kort:
Windrichting: eerst van 23-26 december noordoost tot oost. Dan van 26-30 december meer zuidoost maar wat zwabberend tussen oost een zuidzuidoost.
Kwik: westelijke en noordwestelijke helft 1/5 C en oostelijker tussen -2 en +3 C.
Windkracht: overal 2-3 Bft.
Neerslag: zwak signaal.

Tsja: nou maar hopen dat het zo blijft en dat de 31e (die er nu nog niet opstaat) op ongeveer dezelfde toer doorgaat.

Meeste recente GFS run nog niet behandeld?
1000027707.png

1000027705.png
Nou goed dan, even de Operationele run, nog steeds een block scenario door het hogedruk gebied welke tot aan Groenland rijkt maar niet over Nederland ligt, lucht wordt aangevoerd (roze pijl)vanuit het noord, noord westen over zee (vochtige lucht) mistkans blijven aanwezig in dit scenario of zelfs lichte regen.

Wind is al wat milder, maar verliest weinig kracht op zee dus aan kust wat slechter dan verder in het land.

De meeste runs blijven redelijk gunstig, gemiddeld van alles runs:

1000027704.png

Voor winterse buien liefhebbers een goeie start (koude poelen voor echte winter moeten nog meer worden opgebouwd). Maar er is potentie.

Voor vuurwerk omstandighedenzie ik nog liever wat veranderingen, meer noord oostelijk, oostelijke continentale aanvoer omdat die lucht droger is.

Later deze week rijkt de ecmwf ook ver genoeg en kunnen we beter monitoren of dit een uitbijter wordt of representatief.

Back
Bovenaan