Freakacties in 2026, pak je ze mee of niet?

Naar mijn informatie (maar corrigeer me als het niet klopt) heeft nog geen winkel officieel te horen gekregen dat ze moeten stoppen.

Wat als er net als vorige jaren al vroege (januari/februari) freakaanbiedingen / bunkerleegverkopen komen, pak je deze dan?

Ik ben vrij impulsief en geneigd om er met beide benen in te stappen maar aan de andere kant ben ik ook wel angstig dat ik mijn geld kwijt zou raken.
Als de vuurwerk B.V. (of andere rechtsvorm) van de winkelier failliet gaat sta je als consument achter in de rij. Uiteraard heb je elk jaar dit risico maar met een eventueel aankomend verbod is dit risico misschien nog groter, als de compensatie onvoldoende blijkt?

Hoe staan jullie hierin? En misschien zijn er winkeliers die hier iets over willen toelichten?

(uiteraard doel ik op Nederlandse winkels)

Laatst bewerkt:
Ik ga eerst afwachten tot er definitief bekend is wat er gaat gebeuren.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of hier afspraken mee zijn gemaakt tussen de branche en overheid? Vuurwerk moet natuurlijk voor een bepaald moment in China worden besteld, dus de overheid kan niet ineens in oktober of november pas zeggen: Het mag komende jaarwisseling toch nog, of juist niet.

Normaal gesproken heb ik in de 1e week van januari al mn eerste bestelling maar dit jaar doe ik dat zowiezo anders.

Ik heb besloten dat ik dit jaar meer in de regio wil gaan bestellen en ook later in het jaar. Ook ga ik alleen bij zaken bestellen waar ik nu al weet dat het geen show gaat worden bij een eventuele terugbetaling en die gaan doorgaans zowiezo later in het seizoen open.

Afgezien van het feit dat er nu ook niets meer over is wat ik interesant vind.

De acties in het midden van het jaar zijn vaak minstens zo goed of soms zelfs beter dan aan het begin van het jaar. Tel daarbij op dat sommige winkels erg moeilijk doen over terugbetalen.....
Ik wacht dan liever af tot er meer bekend is.

Dit jaar ga ik het dus anders doen. Geen januari FOMO hier.

Ik ben benieuwd hoe de winkels er überhaupt in staan. Gaan ze gewoon weer in de “normale” voorbereiding en gaan er idd sites online (vraag me af of er veel over is om nu al online te gooien), of wacht iedereen af tot er iets officieels is. Zelfde eigenlijk voor de importeurs.

Dit topic maar even volgen, sluit me aan bij de rest. Wacht eerst wel even af tot er meer duidelijk is.

Ben benieuwd of er winkels zijn die open gaan en vooral waarom wel of niet.

Hier moet zsm een beslissing in gemaakt worden door de overheid

1) logistiek/supply chain moet anders ingericht worden
2) kostenplaatjes
3) winkeliers moeten vergoed worden
4) financieel impact voor de overheid

Etc etc

Als her definitief is, dan ga ik bestellen. Anders gewoon niet

Benieuwd of winkels zelf wel met freakacties gaan komen nu voor hen zoveel onduidelijk is. Dat maar snel besloten mag worden dat eind van het jaar niet haalbaar is, dan kunnen we gaan bestellen! :handsup:

Als de bekende shops zoals outlet en kanjer open gaan met aanbiedingen en daarbij garantie bieden op terugbetaling ga ik "gewoon" bestellen. Daarbij wel vanuit gaande dat er alleen rest voorraad verkocht wordt wat daadwerkelijk in de bunkers staat

Als de bekende shops zoals outlet en kanjer open gaan met aanbiedingen en daarbij garantie bieden op terugbetaling ga ik "gewoon" bestellen. Daarbij wel vanuit gaande dat er alleen rest voorraad verkocht wordt wat daadwerkelijk in de bunkers staat
Maar bij een verbod mogen ze die ook niet uitleveren. Mijn angst zit hem meer in het feit dat je aanbetaalt maar niet weet of het bedrijf nog bestaat en je kan/wil terugbetalen (bij bijvoorbeeld een faillissement).

Maar bij een verbod mogen ze die ook niet uitleveren. Mijn angst zit hem meer in het feit dat je aanbetaalt maar niet weet of het bedrijf nog bestaat en je kan/wil terugbetalen bij een faillissement.
Ik begrijp je. Enkel kan het niet zomaar zijn dat een outlet ineens failliet verklaard kan worden. Die hebben een top jaar gedraaid en als ze mij de garantie bieden dan heb ik daar wel vertrouwen in.

Maar het zal niet om duizenden euro's gaan uiteraard

Ik begrijp je. Enkel kan het niet zomaar zijn dat een outlet ineens failliet verklaard kan worden. Die hebben een top jaar gedraaid en als ze mij de garantie bieden dan heb ik daar wel vertrouwen in.

Maar het zal niet om duizenden euro's gaan uiteraard
Nee eens hoor, je hebt natuurlijk partijen die je kent en vertrouwt.

Het zou mij ook enorm helpen als ze hun situatie omschrijven en waarom het wel verantwoord zou zijn daar te bestellen.

Ik kom uit de financiële wereld en weet daarom dat je van de buitenkant niet altijd kan zien of een bedrijf financieel gezond is. Er zijn zoveel factoren die meespelen.

Even een voorbeeld (deze hoeft niet tot in het einde uitgediscussiëerd te worden):
Niet alleen het vuurwerkgedeelte van de ondernemer telt hierin mee, misschien staat de vuurwerk B.V. ook garant voor de verlieslatende andere ondernemingen van dezelfde eigenaar. Als de vuurwerkverkoop dan wegvalt kan de vuurwerkwinkel hierin meegetrokken worden.
Ik suggereer hier dus duidelijk niet mee dat dit van toepassing is op de door jou genoemde winkel. Ik ken heel de situatie daar niet en heb geen enkele aanwijzing dit te vermoeden. Alleen is een topomzet geen garantie voor een lang zakelijk leven.

Zo zijn er natuurlijk nog heel veel situaties te bedenken, welke geen van alle van toepassing hoeven te zijn.

Voor mij is dus een goed verhaal van de winkel essentieel of ik wel of niet de gok zou maken.

Wij gaan voorlopig niet starten met een outlet, zolang er onduidelijkheid is. De enige soort van duidelijkheid die we nu hebben is dat het voornemen nog steeds is om het vuurwerkverbod per 1 oktober 2026 in te laten gaan.

Uiteraard gaan we wel snel weer open voor F1, gender reveal, bruiloften, fakkels etc.

Nee eens hoor, je hebt natuurlijk partijen die je kent en vertrouwt.

Het zou mij ook enorm helpen als ze hun situatie omschrijven en waarom het wel verantwoord zou zijn daar te bestellen.

Ik kom uit de financiële wereld en weet daarom dat je van de buitenkant niet altijd kan zien of een bedrijf financieel gezond is. Er zijn zoveel factoren die meespelen.

Even een voorbeeld (deze hoeft niet tot in het einde uitgediscussiëerd te worden):
Niet alleen het vuurwerkgedeelte van de ondernemer telt hierin mee, misschien staat de vuurwerk B.V. ook garant voor de verlieslatende andere ondernemingen van dezelfde eigenaar. Als de vuurwerkverkoop dan wegvalt kan de vuurwerkwinkel hierin meegetrokken worden.

Zo zijn er natuurlijk nog heel veel situaties te bedenken, welke geen van alle van toepassing hoeven te zijn.

Voor mij is dus een goed verhaal van de winkel essentieel of ik wel of niet de gok zou maken.
Begrijp ik man. Zie zojuist het bericht van Vuurwerkkanjer Fleringen dat ze open gaan. Het voelt voor mij vertrouwd genoeg in ieder geval. Iedereen moet daar uiteraard zijn of haar eigen afweging maken en gevoel volgen

Dit topic maar even volgen, sluit me aan bij de rest. Wacht eerst wel even af tot er meer duidelijk is.

Ben benieuwd of er winkels zijn die open gaan en vooral waarom wel of niet.
Wij gaan open. Waarom? Omdat er nog geen sprake is van een verbod en wij volgens de letter van de wet 'gewoon' ons vuurwerk mogen verkopen.

In onze ogen kan er niet worden voldaan aan de gestelde voorwaarden. Wij gaan ervan uit dat er ook dit jaar weer vuurwerk mag worden afgestoken. Mocht het verbod alsnog ingaan storten wij het aankoopbedrag terug.

Koop de laatste jaren sowieso niet meer vroeg in het jaar, dit omdat de acties vanaf september net zo goed of soms nog beter zijn. Ook heb je bij veel winkels geen garantie dat je een oude goeie batch krijgt. En dit jaar is het helemaal onzeker dus wacht het wel lekker af.

Voor de importeurs lijkt het me helemaal lastig want die bestellen al het vuurwerk toch al begin van het jaar? Hoe zullen zij dit doen? Want je hebt nu totaal geen zekerheid of het wel of niet door mag gaan. En er kan misschien niet aan de voorwaarden worden voldaan maar dan nog zie ik ze het verbod gewoon doorvoeren...

Wij gaan open. Waarom? Omdat er nog geen sprake is van een verbod en wij volgens de letter van de wet 'gewoon' ons vuurwerk mogen verkopen.

In onze ogen kan er niet worden voldaan aan de gestelde voorwaarden. Wij gaan ervan uit dat er ook dit jaar weer vuurwerk mag worden afgestoken. Mocht het verbod alsnog ingaan storten wij het aankoopbedrag terug.
Ik heb nog best wel wat over, enige kans dat ik dit kan retourneren? Zie het zelf namelijk somber in en wil er ook niet mee blijven zitten.

Krijg ik straks te horen dat ik misschien wel een hele woonwijk weg had kunnen vagen

Back
Bovenaan