Freakacties in 2026, pak je ze mee of niet?

Ik ben bereid weer te gaan bestellen! Ik wacht af welke koers er afgekondigd wordt door de shops, zoals 2 winkeliers dat hierboven al gedaan hebben! Het is ook een kwestie van vertrouwen! Ik bestel alleen bij de winkels die mij het vertrouwen hebben gegeven en duidelijk de voorwaarden kenbaar maken! Geld terug garantie is natuurlijk één van de voorwaarden! Daarnaast weten we nog niet wat importeurs gaan doen! Daar zijn de winkeliers dan weer afhankelijk van! Een interessante ontwikkeling die hier op het forum vast meer aandacht krijgt!
Een faillissement is een ander verhaal! Dan staat iedereen machteloos onder welke voorwaarden je het dan ook hebt aangeschaft!
Voor nu is dit alvast een interessant topic om te volgen!

Nee, durf het niet aan.

Daarnaast was ik vorig jaar lang niet overal tevreden met de januari prijzen. Freakacties zijn een gunst, dat voorop!
We beseffen nog niet half welk een kleine % wij zijn van alle vuurwerk kopers.

Wel is het zo dat ik er echt van overtuigd wil zijn dat ik de betaalde prijs in (bijv. jan/feb.) niet later in het jaar nogmaals tegen ga komen.
Als ik die kans onder de 10% acht en dus 90% dat de prijs niet lager zal gaan bestel ik pas. Heel simpel, geen FOMO gedrag dus!

Betalen jullie andere goederen en diensten ook een 10/11 maanden vooruit in het dagelijks leven dan? ;)

Ik sla ze dit jaar over. Kans is 99% dat het verbod er komt. Er zijn ook geen oude kooi producten meer te koop en de ervaring leert me dat je in september nog net zulke goede prijzen hebt.

Zullen we 1 ding afspreken, NIET GAAN LOPEN KLAGEN OP HET FORUM ALS JE JE GELD SLECHT TERUG KRIJGT!!!!
Je neemt nu zelf het risico tegen beter weten in.

Nee, durf het niet aan.

Daarnaast was ik vorig jaar lang niet overal tevreden met de januari prijzen. Freakacties zijn een gunst, dat voorop!
We beseffen nog niet half welk een kleine % wij zijn van alle vuurwerk kopers.

Wel is het zo dat ik er echt van overtuigd wil zijn dat ik de betaalde prijs in (bijv. jan/feb.) niet later in het jaar nogmaals tegen ga komen.
Als ik die kans onder de 10% acht en dus 90% dat de prijs niet lager zal gaan bestel ik pas. Heel simpel, geen FOMO gedrag dus!

Betalen jullie andere goederen en diensten ook een 10/11 maanden vooruit in het dagelijks leven dan? ;)
Ja ook dat. Heb toch wel ettelijke malen gehad dat aankopen in de eerste maanden toch een tientje of wat duurder was dan in bv september bij de freakzaken hier. Geen schande hoor maar ik heb dan wel van ok vanaf volgend jaar pas na de zomer kijken.

Zullen we 1 ding afspreken, NIET GAAN LOPEN KLAGEN OP HET FORUM ALS JE JE GELD SLECHT TERUG KRIJGT!!!!
Als jij iets koopt maar dat kan niet gelevert worden dan heb je gewoon recht op geld terug.
Dan kan je wel roepen 'je neemt risico', maar dat geldt ook voor de ondernemer.
Je bent klant, geen sponsor.

Ik zou alleen niet gaan kopen bij een winkel die eigen voorwaarden maakt, zoals 'geen terugbetalingen bij verbod' oid.

Ik sla ze dit jaar over. Kans is 99% dat het verbod er komt. Er zijn ook geen oude kooi producten meer te koop en de ervaring leert me dat je in september nog net zulke goede prijzen hebt.

Ben ik het deels mij eens. Inderdaad als je vuurwerk gaat bestellen terwijl er een verbod aankomt is dat niet heel handig en moet je inderdaad niet later gaan zuren om geld terug te krijgen. Maar als een winkel aan geeft ze het geld terug geven bij een verbod vind ik dat je het recht hebt om te klagen als je je geld niet terug krijgt.

Onzin natuurlijk. Je hebt als consument gewoon recht op je geld terug. Als je dat dan niet krijgt heb je alle recht toe om te klagen.

Ik twijfel. Ik ben vrijwel zeker dat er een verbod gaat komen, al ook niet 100%, maar het kan een jaar uitstel worden om de boel rond te krijgen, al schat ik die kans net zo laag als dat het hele verbod niet doorgaat...

Dan; een faillissement is iets anders dan niet kunnen uitleveren, en is dat anders dan niet mogen uitleveren? Ik doel dus op de juridische onderbouwing van een terugbetaalgarantie die een winkelier levert. Zoals de rechter afgelopen september (?) bij de kooizitting zei; men wist dat het verbod er aan kwam en had als ondernemer daarop kunnen acteren ipv het risico nemen.
Als een ondernemer dat nu doet met verkoop, en zijn hele toko gaat er door failliet, kan de terugbetaling dan wel plaatsvinden.
In hoeverre is een mondelinge terugbetaalgarantie juridisch bindend, in hoeverre gaat dit op gunst en vertrouwen, kunnen andere omstandigheden dit verstoren?

Ik ben dus heel voorzichtig om te vroeg te gaan bestellen. Zoals ik voorheen vóór de zomer bestelde, zal ik nu eerder op z'n minst afwachten tot een nieuw ingezworen regering een uitspraak doet over het te verwachten tijdspad van in/uitvoeren van de voorgestelde wetswijziging. Dan zie ik wel weer.

Ik ben ook wel benieuwd naar de zienswijze van winkeliers, en vooral ook importeurs. Diverse winkeliers die ik sprak gingen er vanuit niet meer te mogen verkopen.
Gaan importeurs alsnog invoeren met het vertrouwen dat in het buitenland kwijt te kunnen, evt overschot gespreid over 2 seizoenen?

Wij gaan open. Waarom? Omdat er nog geen sprake is van een verbod en wij volgens de letter van de wet 'gewoon' ons vuurwerk mogen verkopen.

In onze ogen kan er niet worden voldaan aan de gestelde voorwaarden. Wij gaan ervan uit dat er ook dit jaar weer vuurwerk mag worden afgestoken. Mocht het verbod alsnog ingaan storten wij het aankoopbedrag terug.
Voor welke datum/maand moeten vuurwerkwinkels hun bestellingen doen om het vuurwerk op tijd uitgeleverd te krijgen?

Onlangs las ik dat de overheid het voornemen heeft om alles per 1 juli 2026 akkoord te hebben met alle betrokken partijen.

Tenzij het bedrijf failliet gaat door het definitieve verbod. Dan kan je klagen wat je wilt maar krijg je zeer waarschijnlijk geen cent terug
Klopt, maar als het bedrijf failliet gaat door het verbod, dan is de bedrijfvoering sowieso al niet goed geweest.

Investeringen (aankoop vuurwerk) moeten gedaan worden van reserves / kapitaalopbouw van eerdere jaren, niet van in het lopende jaar gedane vooruitbetalingen (geplaatste bestellingen).

Ik heb bewust extra ingekocht en dus nog genoeg in de opslag, dat maakt dat ik sowieso al minder aan zal schaffen.

Ook heb ik afgelopen jaar er voor gekozen om naar bepaalde shops te gaan puur voor de sfeer en met 'de laatste keer' in het achterhoofd.
Daardoor heb ik heel veel kilometers gemaakt en dat ga je toch merken.

Dus in mijn geval zal ik me meer focussen op shops in de buurt, dan vallen er dus een hoop al direct af.
Ook is het dan makkelijker om verhaal te halen met betrekking tot terug betaling.
Misschien dat ik één freak shop mee pak die wat verder weg ligt.

De prijzen waren dit jaar in September en sommige acties in Oktober/November gewoon prima.
De eventuele redenen die mij over de streep kunnen trekken om begin dit jaar nog iets aan te schaffen zijn:

1. Een item die ik dit jaar niet heb kunnen bemachtigen en toch echt graag wil.
2. Absurd goede prijzen bij een vertrouwde winkelier.
3. Garantie op een bepaalde batch, dit verschilt uiteraard per item. (kooitje misschien toch nog ergens, 5646 TDS)

Helaas heb ik het al eens meegemaakt dat een zaak failliet ging en nooit een cent terug gezien van +/- € 1.400,-.
Dit was wel een expres/bewust faillissement, zoek maar eens op verkeersschool Aalbregt, dan weet je genoeg.

Ook was afgelopen jaar de focus heel erg op vuurwerk in mijn geval, en dat zal dit jaar een stuk minder worden/zijn.

Wil de motor hobby weer op pakken en dat kost ook aardig wat knaken.

Dus op jouw vraag: Wat als er net als vorige jaren al vroege (januari/februari) freakaanbiedingen / bunkerleegverkopen komen, pak je deze dan?

Is het antwoord 90 % nee.

@Pantservuist84

Vooralsnog wacht ik met bestellen. Eerst wil ik meer zekerheid hebben over wat we kunnen verwachten komende editie.

Komt er iets langs bij een betrouwbare shop voor een echt messcherpe bodemprijs, dan neem ik het in overweging. Beetje in de geest van de prijs die Herman de Haan Vuurwerk voor de TDS400 vroeg. De voor ons ‘normale’ deals zijn er in september ook nog wel zoals we de laatste jaren zien.

Neuh dit jaar gaan we dat niet doen. Maar ik ben ook niet van plan om het hier meer te vieren, het is heel erg grimmig geworden. Ik ga deze jaarwisselen ergens in midden-europa slapen, mooi in de bergjes of bossen vieren.

Het is voor mij wel mooi geweest, ook de manier van handelen van menig mens. Dat ook in het dagelijks leven de vuurwerkfanaat telkens werd aangesproken, maar dat clubje vandalisten niet. Want die zijn natuurlijk enger om aan te spreken.

Alhoewel, ik het dit jaar heel erg mooi vond :)

Back
Bovenaan