Freakacties in 2026, pak je ze mee of niet?

Het sterkt outlets/ freakwinkels wel om voor zover het kan, de regie in eigen hand te houden en wij als freaks zijn daarin een belangrijke “speler” in het spel. Even los gezien van alle terugbetaling vraagstukken en dat ik niemand in de portemonnee kan kijken.

Hierboven wordt een klein percentage genoemd wat wij als freaks in het geheel zijn.. maar als ik met mijn persoonlijke bijdrage, dus door vroeg te kopen en daarmee de shops een duw in de rug geven, kan helpen doe ik dat heel graag.

Alles wat helpt, helpt. En mijn persoonlijke gevoel is ook: wachten tot 02-10 en er dan achter komen dat er geen verbod is dit jaar zal ongetwijfeld voor een prijsstijging zorgen. Ik kan me dus niet voorstellen dat het in januari 2026 niet goedkoper zal zijn dan in het najaar.

Just my 2 cents. Stay positive :)!

Onzin natuurlijk. Je hebt als consument gewoon recht op je geld terug. Als je dat dan niet krijgt heb je alle recht toe om te klagen.
Zeker heb je recht op je geld, er zijn alleen bepaalde winkels die dat pas terug gaan storten als ze zelf de compersatie vanuit de overheid hebben. Tevens zijn er winkels die slecht communiceren en dan heb je nog winkels die failliet gaan (al dan niet express).
Jullie zijn gewaarschuwd.

Onder het douchen herinnerde ik me dat ik geen ruggengraat heb, maar wel vertrouwen in VuurwerkOutlet, en dat deze post
Ik heb bewust extra ingekocht en dus nog genoeg in de opslag, dat maakt dat ik sowieso al minder aan zal schaffen.

Ook heb ik afgelopen jaar er voor gekozen om naar bepaalde shops te gaan puur voor de sfeer en met 'de laatste keer' in het achterhoofd.
Daardoor heb ik heel veel kilometers gemaakt en dat ga je toch merken.

Dus in mijn geval zal ik me meer focussen op shops in de buurt, dan vallen er dus een hoop al direct af.
Ook is het dan makkelijker om verhaal te halen met betrekking tot terug betaling.
Misschien dat ik één freak shop mee pak die wat verder weg ligt.

De prijzen waren dit jaar in September en sommige acties in Oktober/November gewoon prima.
De eventuele redenen die mij over de streep kunnen trekken om begin dit jaar nog iets aan te schaffen zijn:

1. Een item die ik dit jaar niet heb kunnen bemachtigen en toch echt graag wil.
2. Absurd goede prijzen bij een vertrouwde winkelier.
3. Garantie op een bepaalde batch, dit verschilt uiteraard per item. (kooitje misschien toch nog ergens, 5646 TDS)

Helaas heb ik het al eens meegemaakt dat een zaak failliet ging en nooit een cent terug gezien van +/- € 1.400,-.
Dit was wel een expres/bewust faillissement, zoek maar eens op verkeersschool Aalbregt, dan weet je genoeg.

Ook was afgelopen jaar de focus heel erg op vuurwerk in mijn geval, en dat zal dit jaar een stuk minder worden/zijn.

Wil de motor hobby weer op pakken en dat kost ook aardig wat knaken.

Dus op jouw vraag: Wat als er net als vorige jaren al vroege (januari/februari) freakaanbiedingen / bunkerleegverkopen komen, pak je deze dan?

Is het antwoord 90 % nee.

@Pantservuist84
volledig overeenkomt met mijn eigen realiteit :D

Laatst bewerkt:
Vorig jaar elke keer die deceptie en wel niet spelletjes van de overheid ben ik er wel klaar mee. Ik ga voorlopig niets bestellen in NL en ga mij meer focussen over het hekje.

Plus sowieso is, naast individueel afsteken, nog niks bekend over dat vereniging verhaal. Zijn er dan nog wel importeurs over, welke importeur kan importeren voor zo’n kleine markt rendabel maken? Wie neemt de gok, wie niet. Er moet gewoon snel duidelijkheid komen. Los van de vraag of deze wet wel per 1 juli in kan gaan met alle haken en ogen die er nog zijn, is 1 juli natuurlijk veel te laat om of alles af te blazen (dan zal denk ik al wel ingekocht ziin) dan wel alles alsnog op touw te zetten (dan nog inkopen en laten fabriceren van vuurwerk lijkt me erg laat).

Kortom snel duidelijkheid gewenst. En het liefst nog jaren door natuurlijk, maar ook als dat verbod echt ingaat snel duidelijkheid zodat we niet een heel jaar er tegenaan hikken of het wel of niet kan doorgaan allemaal. Liever geen voorpret dan een half jaar hopen op iets wat niet gebeuren gaat.

Zeker heb je recht op je geld, er zijn alleen bepaalde winkels die dat pas terug gaan storten als ze zelf de compersatie vanuit de overheid hebben. Tevens zijn er winkels die slecht communiceren en dan heb je nog winkels die failliet gaan (al dan niet express).
Jullie zijn gewaarschuwd.
Zeker dat bedoel ik ook niet. Alleen afspreken niet te mogen klagen is ook zo wat 🤣

Mocht er toch geen verbod komen, is er gewoonweg heel weinig voorraad in NL en zullen de prijzen ongetwijfeld flink stijgen. Daarnaast enkel bij winkels bestellen die ik vertrouw en/of persoonlijk ken maak ik me daar verder niet zo druk om.

Plus sowieso is, naast individueel afsteken, nog niks bekend over dat vereniging verhaal. Zijn er dan nog wel importeurs over, welke importeur kan importeren voor zo’n kleine markt rendabel maken? Wie neemt de gok, wie niet. Er moet gewoon snel duidelijkheid komen. Los van de vraag of deze wet wel per 1 juli in kan gaan met alle haken en ogen die er nog zijn, is 1 juli natuurlijk veel te laat om of alles af te blazen (dan zal denk ik al wel ingekocht ziin) dan wel alles alsnog op touw te zetten (dan nog inkopen en laten fabriceren van vuurwerk lijkt me erg laat).

Kortom snel duidelijkheid gewenst. En het liefst nog jaren door natuurlijk, maar ook als dat verbod echt ingaat snel duidelijkheid zodat we niet een heel jaar er tegenaan hikken of het wel of niet kan doorgaan allemaal. Liever geen voorpret dan een half jaar hopen op iets wat niet gebeuren gaat.

De inwerktreding van het verbod is al weer doorgeschoven naar 1 oktober 26, buiten dat bestel ik zelf ook nog binnen NL helemaal niks tot dat er meer duidelijkheid is, maar vanuit onze importeur hebben we te horen gekregen dat het voor 99,9% zeker is dat het verbod dit jaar nog ingaat helaas 👎

Laatst bewerkt:
Als straks Vuurwerkkanjer weer opengaat met de restanten die er nog zijn en ik ga even rondneuzen, dan weet ik hoe mijn ruggengraat gaat reageren....

Ja, ik ben 1 van die "mafketels" die hier "gewoon" gaat aanschaffen. En mogelijk tegen beter weten in, klopt.
Ik heb veel vertrouwen gekregen de afgelopen jaren in deze zaak en dat vertrouwen ga ik belonen. Het is voor mij ook het gevoel van het uit kunnen oefenen van mijn hobby.
Ze geven duidelijk aan dat ze geld terugstorten als er inderdaad een verbod komt. Voorlopig ga ik ook uit van een verbod, maar wil het voor mijzelf nog niet realiseren door niets meer aan te schaffen. Zolang ik mijn hobby kan blijven uitvoeren doe ik dat.

Er zijn idd ook freakshops waar ik nu even niet zal bestellen door ervaringen uit het verleden. Denk aan het ontbreken van contact over niet leverbare artikelen, vervangers aangeboden krijgen die niet in de buurt komen van het oorspronkelijke artikel, veel te lang moeten wachten op restitutie en/of moeilijk contact leggen op het moment dat ik dit nodig acht.

voor mijn zijn er dus 2 mogelijkheden door nu al aan te schaffen:
- Ik begin met het opbouwen van een mooie collectie
- er komt een verbod en heb helaas onbewust een spaarpotje opgebouwd

Ik blijf hopen op optie 1, dus Kanjer(s): gooi maar open die site!

De inwerktreding van het verbod is al weer doorgeschoven naar 1 oktober 26, buiten dat bestel ik zelf ook nog binnen NL helemaal niks tot dat er meer duidelijkheid is, maar vanuit onze importeur hebben we te horen gekregen dat het voor 99,9% zeker is dat het verbod dit jaar nog ingaat helaas 👎
Ook ik heb vernomen van de importeur dat die al rond zijn kwa vergoeding vanuit de overheid.

Zeker dat bedoel ik ook niet. Alleen afspreken niet te mogen klagen is ook zo wat 🤣

Mocht er toch geen verbod komen, is er gewoonweg heel weinig voorraad in NL en zullen de prijzen ongetwijfeld flink stijgen. Daarnaast enkel bij winkels bestellen die ik vertrouw en/of persoonlijk ken maak ik me daar verder niet zo druk om.
Denk niet dat je je zorgen moet maken om prijzen die stijgen of weinig voorraad, meeste importeurs hebben ook afzetmarkt in duitsland. Veel artikelen komen nu ook pas december binnen.

Ik heb een vraag want sommige winkels kappen er mee maar een hele boel nog niet maar wanneer word bekend of er dit jaar definitief een verbod is want winkels moeten toch ook op tijd hun vuurwerk bestellen in t jaar ?

Back
Bovenaan