Wanneer komt het volgende deel?
Nu.
Deel 9:
"Uw zoon Paul moet dinsdagmiddag om drie uur voor de rechter verschijnen." zegt een redelijk vriendelijk agent. "Oké, ik zal het hem doorgeven." zegt Paul zijn vader. "Paul, dinsdagmiddag drie uur moet je voor de rechter verschijnen..." zegt zijn vader. Paul wil het even niet aanhoren en loopt maar naar boven en klapt zijn laptop open. Paul besluit even op AVP te gaan en daar te vertellen dat hij dinsdagmiddag voor de rechter moet verschijnen. Op dat moment valt er ook net een brief door de bus, en Paul heeft al zo'n gevoel dat het voor hem is. "Geachte Paul H." luidt de titel. "U wordt op dinsdag 26 November om drie uur in de rechtbank verwacht. Hier zult u uw straf wegens bezit van illegaal vuurwerk te horen krijgen." leest Paul. Paul is het helemaal zat en hoopt dat het snel dinsdag is om dit alles af te sluiten. Het pakje Big Spanish Crackers doet hij met pijn in zijn hart met een emmer met water. Hij wil helemaal niets meer met illegaal vuurwerk te maken hebben.
De volgende dag komt Paul Thijs tegen op school. "Hey Paul, ik moet morgen om half vier voor de rechter verschijnen om mijn straf te horen." zegt Thijs. "Yo, ik moet morgen om drie uur. Succes dan maar hé." zegt Paul een beetje plagend. De schooldag vliegt voorbij en al snel is het dan eindelijk dinsdagmiddag. Paul is net vrij van school en net thuisgekomen. Op de klok ziet hij staan dat het al half drie is, hij moet dus over vijf minuten al weer weg naar de rechtbank. Paul stapt enkele minuten later op zijn fiets en fietst rustig naar de rechtbank, een minuutje of tien fietsen.
Eenmaal aangekomen ziet Paul dat het al vijf voor drie is en hij besluit zich maar gelijk te melden. "Gaat u zitten, de zaak begint zo." zegt een vriendelijke medewerkster. Paul is toch wel nerveus en zeer benieuwd naar wat hem te wachten staat qua straf. Enkele minuten later begint de rechter de rechtszaak. "Goedemiddag geachte aanwezigen. Een ietwat andere procedure dan u gewend bent. Zes mensen aangehouden met illegaal vuurwerk zullen nu hun straf te horen krijgen. Te beginnen met Leon P." zegt de rechter. "Leon P, u krijgt een strafblad, een boete van 250 euro, en twee uur taakstraf. De volgende is Riemer L., U krijgt een boete van 350 euro en een strafblad." zegt de rechter koel. "Paul H., u krijgt een boete van 100 euro, een strafblad, en een taakstraf van tien uur." zegt de rechter. Paul haalt opgelucht adem, het valt op zich nog mee denkt hij.
Plotseling komt Thijs binnen gewandeld, een kwartier te vroeg. "Kan ik u helpen?" vraagt de rechter. "Ja ik kom hier voor mijn straf." zegt Thijs droog zoals gewoonlijk. "Naam?" "Thijs W." "Ah de handelaar. U krijgt een strafblad en anderhalf maand gevangenisstraf. Morgen gaat de straf in en op 14 Januari bent u weer een vrij man. Enneh, niet meer doen hé." zegt de rechter pestend. Paul schiet hard in de lach aangezien Thijs dus oud en nieuw mist. "Serves you right." zegt Paul, wetende dat Thijs totaal geen Engels kan.
Na het fietstochtje komt Paul toch redelijk vrolijk thuis. Zijn ouders willen natuurlijk direct zijn straf weten, maar Paul wil eerst de straf van Thijs aan de jongens vertellen. Na het inlichten van zijn vrienden en ouders, doet Paul de radio aan. "NASA heeft meteoriet nog niet kunnen afwenden. Baan meteoriet is nog steeds hetzelfde en stevent nog altijd recht op de aarde af." luidt het nieuwsbericht. "Aii... toch serieuzer dan ik dacht dit maal.." zegt Paul tegen zijn vader. "Ach, de NASA vindt er wel wat op hoor. Ze heten niet voor niks de Nationale Aansteeklonten Sjouwende Astronauten." zegt zijn vader lachend. Paul kan er wel om lachen, hij weet dat zijn vader stiekem ook wel van vuurwerk houdt. Paul loopt weer rustig naar boven om zijn verhaal op AVP en VWC te plaatsen.
Na het plaatsen van zijn verhaal (en de straf van Thijs logischerwijs ook) besluit Paul even naar de C1000 te gaan om kruidnoten te halen. Onderweg realiseert hij zich dat November nu nog maar een aantal dagen duurt. Eenmaal weer thuis kijkt hij dan ook snel op de site van Vuurwerkdiscount, maar de folder is er nog niet. Nog enkele dagen, denkt Paul. Nog iets meer dan een maand en het wordt eindelijk weer ouderwets kruitsnuiven....