Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Blijkbaar was de informatie die ik enkele pagina's terug al gepost heb onvoldoende duidelijk. Kijk, ik heb die informatie gepost, zodat de leden zelf kunnen nagaan wat er nodig is om tot het begrip 'prijsafspraak' te komen.

Alleen het verschaffen van informatie volstaat eenvoudigweg niet voor sommige leden, er is gewoon wat meer uitleg nodig over hoe men de gegeven informatie op correcte wijze kan interpreteren.

Overigens had ik al verwacht dat sommige van de leden de informatie niet correct interpreteerden, vandaar dat ik tot vandaag heb gewacht met het verduidelijken van de informatie over prijsafspraken. Nu kan je goed zien wie de truc goed begrepen hadden en wie gewoon wat meer uitleg nodig hadden.

Uiteindelijk komen we er wel als we elkaar een beetje aansturen, uitleg geven en indien nodig corrigeren :wink:

Ik zou als ik jullie was het iets minder voor Rubro op gaan nemen.

Laat de mensen die er verstand van hebben rustig hun ding doen en we, en rubro merkt vanzelf of ze iets doen wat omslachtig is..

Bekijk dit vanuit je consument gevoel en idee, wij zijn niks meer en niks minder. Evt een winkelier vanuit een winkeliers oogpunt.. EN trek dan je eigen conclusies wat jij vind vanuit die positie..

Overkoepelende organen en andere komen vanzelf met algemene conclusies en misschien gevolgen.

ZOu trouwens fijn vinden als een Rubro wat meer reageert.. Maar dat zal wel een long shot zijn lol..

Ik wil nog wel een keer ingaan op alle mensen die het over stappen nemen hebben.
Zonder dat ik het goed recht om stappen te ondernemen wil ondermijnen wil ik toch hier wel iets over zeggen.
Geef eens een goede reden om stappen te ondernemen? Is de prijs te hoog? Of ben je wat verdrietig omdat die ene cake nu niet in je budget past en met de korting die je anders kreeg wel?
Wat beweegt je om deze stappen te ondernemen? Besef je wel goed dat als je dit doet vanwege zuivere motieven(namelijk je vindt het oneerlijk dat consumenten belazerd worden en de winkeliers ook) je dan ook moet gaan staan voor andere zaken in de samenleving waarvan hetzelfde geldt. Dat meen ik echt. Anders ben je gewoon niet consequent bezig. Als je echt morele bezwaren hebt tegen de importeurs die dit doen vind ik dat je ook consequent de lijn moet doorvoeren.

Verder heb ik de angst dat je op deze manier de importeurs tegen je in het harnas jaagt. Geef mij 1 goede reden waarom je dat zou doen? Voorbeeld: We hebben een toffe meeting gehad en show bij Rubro. Ze hebben ons als forumleden goed ontvangen. Dat hoeft ook niet. Ze doen het wel. Nu is het niet zo dat dit een motief moet zijn om geen kritiek te kunnen geven. Maar het mag je wel aan het denken zetten. Dit geldt niet alleen voor Rubro. Dit geldt voor alle importeurs.

Verder wil ik komend oud en nieuw gewoon Rubro in de straat hebben. Ik heb er geen behoefte aan dat door het klagen van mensen en het dreigen met stappen Rubro dit jaar helemaal niets meer kan/mag leveren. Daarbij denk ik niet dat het echt zal helpen. Als freaks snijden we ons in de vingers met onze hebberigheid soms. Zoals ik elders ook al heb gezegd denk ik dat we blij mogen zijn met elke korting en elke laagste adviesprijs. Want geen enkele winkelier wordt gedwongen om de hoogste adviesprijs te hanteren. Ze mogen gewoon het volle pond vragen. Dit doen vele winkeliers niet en ze gaan dan op de laagste prijs zitten. Wees daar eens blij mee. In plaats van altijd maar te klagen en dreigen met stappen ondernemen. Want je kunt je afvragen wat je daar daadwerkelijk voor de liefhebbers en jezelf mee bereikt.
In het geval van Rubro zit je met een importeur die echt goed vuurwerk levert. Ik zou dat niet kwijt willen raken(is geen sprake van, maargoed)
Ik ben voor de rest zelf met geen enkele importeur verbonden, dus ik preek zeker niet voor eigen parochie.
Volgens mij had ik nog veel meer willen zeggen, maar ik laat het hier even bij.
Denk er gewoon eens rustig over na....
greetzz

Slomo,

Gaat het jou nou alleen maar om het gevoel dat je je als consument genaaid voelt? Als dat zo is, dan laat je de producten of leverancier voor wat het is?

Stel nou dat je dit gevoel bij meerdere importeurs of winkeliers gaat krijgen he, wat blijft er voor jou dan nog over als fatsoenlijke importeur?

De concurrenten zijn de winkeliers die rubro verkopen.

Het opleggen van minimum prijzen aan winkeliers door rubro voorkomt deze concurentie.

Nma is hier heel duidelijk in.

Adviesprijs

Soms kost een product overal hetzelfde, maar is er toch geen kartel. Dit kan komen door adviesprijzen. Dan adviseert een leverancier de winkelier om zijn producten voor een bepaalde prijs te verkopen.

Maar de winkelier mag die prijs ook best verhogen of verlagen.(doet een winkelier van rubro dit dan krijgt deze niks gelevert en word dus gechanteerd.) Het dwingend opleggen van een adviesprijs is een verticale prijsafspraak. Zogenaamde verticale prijsbinding is echter lang niet altijd schadelijk voor de consument. Er moet per casus naar de effecten op de markt worden gekeken. Er is hierbij alleen sprake van een overtreding van de Mededingingswet (een kartelafspraak) indien aangetoond kan worden dat de concurrentie merkbaar beperkt wordt. Bij de beoordeling of een overeenkomst de concurrentie merkbaar beperkt, zijn met name twee factoren van belang: ten eerste de positie van de betrokken onderneming op de markt en ten tweede de aard van de overeenkomst.

Ik heb al contact gehad met de NMA, ik heb bewust geen namen genoemd.

Maar ja, zoals Tony ook al zei; Rubro krijgt nou ff de zwarte piet toegeschoven vanwege een in het oog springend product, maar dit soort prijsstellingen zijn al jarenlang een normale zaak bij vele importeurs. NMa mag lekker aan de slag van onze belastingcentjes, ik duim dat (áls het gebeurt) het een positief effect heeft op de vwmarkt, en geen negatief..

Ben ik helemaal met je eens.
Er zijn importeurs welke zich al veel langer op deze manier schuldig maken aan prijsje hooghouden.

Het zou daarom oneerlijk zijn als alleen rubro hierdoor een douw gaat krijgen.
Ik heb nu eenmaal een zwak voor ze.

:P

@ tjopper... hoe verzin je het?

gr

Zo ver was ik ook. Maar hoor dan liever specifiek waarom je de vraag stelt.
Zeg ik iets geks? Iets belachelijks ?
Greetzzz

Laatst bewerkt:
Ik wil nog wel een keer ingaan op alle mensen die het over stappen nemen hebben.
Zonder dat ik het goed recht om stappen te ondernemen wil ondermijnen wil ik toch hier wel iets over zeggen.
Geef eens een goede reden om stappen te ondernemen? Is de prijs te hoog? Of ben je wat verdrietig omdat die ene cake nu niet in je budget past en met de korting die je anders kreeg wel?
Wat beweegt je om deze stappen te ondernemen? Besef je wel goed dat als je dit doet vanwege zuivere motieven(namelijk je vindt het oneerlijk dat consumenten belazerd worden en de winkeliers ook) je dan ook moet gaan staan voor andere zaken in de samenleving waarvan hetzelfde geldt. Dat meen ik echt. Anders ben je gewoon niet consequent bezig. Als je echt morele bezwaren hebt tegen de importeurs die dit doen vind ik dat je ook consequent de lijn moet doorvoeren.

Verder heb ik de angst dat je op deze manier de importeurs tegen je in het harnas jaagt. Geef mij 1 goede reden waarom je dat zou doen? Voorbeeld: We hebben een toffe meeting gehad en show bij Rubro. Ze hebben ons als forumleden goed ontvangen. Dat hoeft ook niet. Ze doen het wel. Nu is het niet zo dat dit een motief moet zijn om geen kritiek te kunnen geven. Maar het mag je wel aan het denken zetten. Dit geldt niet alleen voor Rubro. Dit geldt voor alle importeurs.

Verder wil ik komend oud en nieuw gewoon Rubro in de straat hebben. Ik heb er geen behoefte aan dat door het klagen van mensen en het dreigen met stappen Rubro dit jaar helemaal niets meer kan/mag leveren. Daarbij denk ik niet dat het echt zal helpen. Als freaks snijden we ons in de vingers met onze hebberigheid soms. Zoals ik elders ook al heb gezegd denk ik dat we blij mogen zijn met elke korting en elke laagste adviesprijs. Want geen enkele winkelier wordt gedwongen om de hoogste adviesprijs te hanteren. Ze mogen gewoon het volle pond vragen. Dit doen vele winkeliers niet en ze gaan dan op de laagste prijs zitten. Wees daar eens blij mee. In plaats van altijd maar te klagen en dreigen met stappen ondernemen. Want je kunt je afvragen wat je daar daadwerkelijk voor de liefhebbers en jezelf mee bereikt.
In het geval van Rubro zit je met een importeur die echt goed vuurwerk levert. Ik zou dat niet kwijt willen raken(is geen sprake van, maargoed)
Ik ben voor de rest zelf met geen enkele importeur verbonden, dus ik preek zeker niet voor eigen parochie.
Volgens mij had ik nog veel meer willen zeggen, maar ik laat het hier even bij.
Denk er gewoon eens rustig over na....
greetzz

je spreekt wel voor jezelf, jij wilt namelijk gewoon dood leuk teveel betalen en een paar rambos bij rubro iets treveel geld laten verdienen..

Waar het mijn om gaat is dat als Rubro praktijken aanslaan er straks geen houden meer aan is, en als ik in mijn eentje Rubro boycot schiet het niet op en kan het alsnog zo zijn dat ik de sjaak ben en geen importeur meer overhoud..

Daarnaast ben ik aardig principieel ingesteld en vecht ik graag tegen het onrecht wat mij en mijn minder briljante mede mens wordt aangedaan.. Ik heb ook gewoon ook een hekel aan mensen die puur financieel belang boven een combo van consumenten/maatschappelijk/financieel belang zetten.

En Rubro is hier een groot voorbeeld van, in de PMs die ik ontvang van sommige mensen kan ik toch duidelijk opmaken dat ik zulke mensen verre van aanbid en dat ik vind dat je totaal verkeerd in deze maatschappij staat.

ja iedereen moet zijn boterham verdienen, en ja de een mag een wat grotere hebben dan de ander ik hoef ook geen SP achtig land. Maar ik vind wel dat als je als bedrijf zijnde met iets bezig bent je een bepaald maatschappelijk belang moet dienen bovenop je eigen financiële belang.

En ik dreig niet met stappen ondernemen, er zijn gewoon een aantal instanties die dit nu rustig aan het oppikken zijn. En het kan best dat wat journalist met iets leuks komen oid.. Of misschien wel de NMA?

Wil hier niet te ver over uit wijden omdat ik niet gras wil gaan weg maaien..

Ik weet toevallig dat Wim (Rubro) geen discussie wil op een openbaar platform als dit, wel via mail :(, maar toch hoop ik op wat input. Misschien dat andere mensen dan ook hun mening bij kunnen stellen.

Wat wel fatsoenlijk is? Geen flauw idee.. Ik kan niet binnen kijken bij de winkeliers of importeurs..

ik zie wel de buitenkant en ik zie dat Rubro de boel wat ombuigt naar mijn inziens. Dus nee Rubro is absoluut niet mijn importeur waar ik een maandsalaris wil droppen..

En bij winkeliers heb ik het ook..

Ben dol op de vuurwerkhal waar het altijd goed geregeld is en ben blij als ik daar weer een ruggetje kan droppen. Daar in tegen verafschuw ik bv vw4all voor alle troep en domme dingen en dan kan ik nog wel eens pissig worden als iemand nog een stuiver uitgeeft bij die kwakzalvers. Als iedereen nou een beetje meer eist, of nou ja normale dingen eist dan kunnen we er samen een leukere wereld van maken.

Ben trouwens ook niet de slechtste... Ik heb bijvoorbeeld bij Binckhorst vuurwerk een mindere ervaring gehad, maar die hebben het afgelopen jaar goed opgelost en aangepast en dus ja die verdienen dit jaar dus de lesli producten. En zo kan je iedereen die wat normaal handelt een lekekre boterham geven en de gene die wat minder zijn best doet vreet maar lekker droogbrood van 3 weken oud..:)

je spreekt wel voor jezelf, jij wilt namelijk gewoon dood leuk teveel betalen en een paar rambos bij rubro iets treveel geld laten verdienen..

het valt wel mee dat ik gewoon doodleuk teveel wil betalen. En helemaal voor mijzelf spreken doe ik niet, omdat er veel meer mensen bedragen neerleggen voor artikelen die ik ook koop.
Ik laat mensen niet teveel verdienen bij rubro. Want zij hebben hun verkoop prijs wel. Die prijs ligt wel vast, of een winkelier er nu 100 voor wil, of 50. Rubro gaat hun eigen prijs echt niet verlagen. Dus denk dat de inkomsten van rubro wel redelijk stabiel liggen.

Als consument ben je overigens toch ook niet helemaal gek in je kop? Je hebt altijd de keus om artikelen niet te kopen. Daar ben je altijd zelf bij.
Dus als ik er bewust voor kies om iets te kopen dan is dat mijn keus. Sommige dingen koop ik wel, andere niet, ondanks dat ik soms iets super mooi vind. Dan past het niet in mijn budget.

Ik vind het goed van je dat je op wil komen voor mensen, maar ik denk dat het op het gebied van een luxe artikel als vuurwerk zo is dat de meeste mensen het zelf wel zullen weten.

Ik hoop dat met allerlei onderzoeken etc de vuurwerkbranche in zijn geheel geen schade zal oplopen.
daarvoor ben ik teveel een liefhebber.
greetzz

Als mensen/consumenten zo verstandig zijn waarom zijn er dan dingen zoals reclame code commissies?

Waarom mag er dan niet gedaan worden aan misleiding? Veel mensen kunnen dat nou eenmaal gewoon niet..

Mooi voorbeeld van de onwetende medemens is een aanbieding laatst van pindakaas.. (+/- genomen!)
Er was een pot pindakaas van 500gr voor 2,00€ een pot pindakaas van 200gr kost normaliter 1,20€ maar was in de aanbieding! 2 potten voor 2,00€!! Je betaalt dus 2,00€ voor 400gr terwijl de grotere niet in de aanbieding wezende pot net zo duur was alleen met MEER inhoud..

3x raden welke pot als een trein liep? En zo is het ook met vuurwerk.. Ken je term maximaal gevuld? en dan er achter komen dat er 300gr maar in zit? Juist volgens mij wordt dat ook steeds minder he?

We moeten gewoon proberen de rotte appels er een beetje uit te filteren en er samen een mooi hobby van maken!

Ik ben het met je eens dat we moeten proberen om er het beste van te maken. Dat delen we dus. Want dit is een hobby die ik voorlopig niet wil missen.

Over de reclamecode commissie: waarom die er is? om misleiding tegen te gaan ja. Ik ben het er mee eens dat je niet op een artikel mag zetten dat er 500 gram inzit terwijl er 300 gram inzit. Dat is misleiding.
Maar dat zijn volgens mij deze prijzen niet. Wat is er de misleiding aan als ik in de winkel een product zie wat 139 euro kost? Het is toch niet zo dat het product immortal gold, als het los per cake verkocht zou worden, veel goedkoper is?
Mijn punt is dat mensen zelf na kunnen denken. Als je iets koopt ben je er altijd zelf bij.
Er zijn uitzonderingen bij mensen die iets minder gezegend zijn of een stoornis hebben. Deze mensen moeten beschermd worden idd.
Maar wat deze prijzen betreft blijf ik wel bij mijn standpunt.

greetzzz:

Ps overigens kijk ik altijd naar de kiloprijs bij de pindakaas. Die staat er niet voor niets bij;-)

Als mensen/consumenten zo verstandig zijn waarom zijn er dan dingen zoals reclame code commissies?

Waarom mag er dan niet gedaan worden aan misleiding? Veel mensen kunnen dat nou eenmaal gewoon niet..

Mooi voorbeeld van de onwetende medemens is een aanbieding laatst van pindakaas.. (+/- genomen!)
Er was een pot pindakaas van 500gr voor 2,00€ een pot pindakaas van 200gr kost normaliter 1,20€ maar was in de aanbieding! 2 potten voor 2,00€!! Je betaalt dus 2,00€ voor 400gr terwijl de grotere niet in de aanbieding wezende pot net zo duur was alleen met MEER inhoud..

3x raden welke pot als een trein liep? En zo is het ook met vuurwerk.. Ken je term maximaal gevuld? en dan er achter komen dat er 300gr maar in zit? Juist volgens mij wordt dat ook steeds minder he?

We moeten gewoon proberen de rotte appels er een beetje uit te filteren en er samen een mooi hobby van maken!

1. 2 producten kost meer verpakkingsmateriaal. Logisch dat 2 potten van 200 gram duurder zijn.
2. Er zijn mensen die alleen wonen, waarbij een 500 gram pot veel te groot is. 2x 200 gram is dan veel beter. Oftewel, mensen met een kleiner budget steken misschien liever 2x een vuurwerkpot af dan 1 grote.

Daarnaast, stop met alleen te wijzen naar Rubro. Wat denk je dat Broekhoff doet (kijk maar naar de Vittali als voorbeeld), of wat te denken van GBV, waar je bijna nooit acties ziet vanwege de minimum te hanteren prijzen.

Beetje offtopic, maar kijk eens naar de Quaker die in de aanbieding is bij de appie deze week.
965 gram voor 3,40 of 2 pakken van 500 gram voor 4,40. Dat is pas misleidend ;)

Ik sluit me overigens volledig aan bij Tjopper's reactie op de vorige pagina.

Beetje offtopic, maar kijk eens naar de Quaker die in de aanbieding is bij de appie deze week.
965 gram voor 3,40 of 2 pakken van 500 gram voor 4,40. Dat is pas misleidend ;)

Ik sluit me overigens volledig aan bij Tjopper's reactie op de vorige pagina.

Het is gek inderdaad, maar komt overal voor en 'misleidend' is het niet.. Zijn genoeg mensen die daar geen waarde aan hechten hoor. En als je zelf zo stom bent niet op te letten moet je ook niet zeuren vind ik. Een fles spa van 500ml is ook een stuk duurder vaak dan een 1.5l fles vanwege het feit daar een luxer doppie op zit.
Maar lijkt me wel duidelijk zo

Misschien interessant om eens te lezen:

Volgens MKB-Nederland regent het klachten over banken die het ondernemer moeilijk maken. De brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf zegt dat het aantal klachten de duizend al heeft overschreden.

Dat meldt het AD. Boze ondernemers beweren dat banken tussentijds de voorwaarden aanpassen of meer zekerheden eisen bij het verstrekken van een nieuw krediet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van de Koninklijke Metaalunie dat de banken bij een op de tien mkb-ondernemers in de metaalsector tussentijds of bij het verstrekken van een nieuwe lening meer zekerheden eisen.

Banken berekenen hun zakelijke klanten onder andere een hogere renteopslag, willen een persoonlijke garantstelling, leggen extra kredietprovisie op of besluiten bij nader inzien toch maar niet over de brug te komen met een lening.

Risicomijdend
'Banken zijn steeds meer risicomijdend aan het worden', vertelt Hans Biesheuvel, voorzitter van brancheorganisatie MKB-Nederland. 'Met alle gevaren van dien voor ondernemers. Kredietverlening moet geen groeibreker voor de economie worden'. Volgens hem scheren banken ondernemers allemaal over één kam. Wie in een sector zit die in zwaar weer verkeert, zoals de bouw of de detailhandel, kan al snel een lening op zijn buik schijven of moet hogere opslagen betalen. Hij is van mening dat banken zorgvuldiger moeten kijken naar individuele klanten.

bron

1. 2 producten kost meer verpakkingsmateriaal. Logisch dat 2 potten van 200 gram duurder zijn.
2. Er zijn mensen die alleen wonen, waarbij een 500 gram pot veel te groot is. 2x 200 gram is dan veel beter. Oftewel, mensen met een kleiner budget steken misschien liever 2x een vuurwerkpot af dan 1 grote.

Daarnaast, stop met alleen te wijzen naar Rubro. Wat denk je dat Broekhoff doet (kijk maar naar de Vittali als voorbeeld), of wat te denken van GBV, waar je bijna nooit acties ziet vanwege de minimum te hanteren prijzen.

Over GBV en Broekhoff heb ik persoonlijk nooit wat gejoord.

En ik zeg niet dat ik niet begrijp dat kleine potten pindakaas duurder zijn, of waarvoor ze gebruikt kunnen worden. Het gaat mij erom dat als er 2 dezelfde artikelen naast elkaar staan. De een is in een aanbieding maar duurder en de ander goedkoper en niet in de aanbieding dan koopt het over grote deel het potje(s) waar aanbieding bij staat.

Als je dan al melding maakt bij de nma, geef dan gewoon de gehele Nederlandse vuurwerkbranche op. Kunnen ze gelijk alle importeurs op die verticale prijsafspraken doorlichten. En het zal me niks verbazen als importeurs onderling ook nog het een en ander afspreken met elkaar hierover.

Back
Bovenaan