Vertrouwen in de jaarwisseling?

Ik heb net als veel verkopers weinig vetrouwen. Er is haast nog geen 1 winkel open. Dat zegt genoeg.

Ik weet dat het ook al eens benoemd is en dat in het verleden het niet is gebeurd, maar zullen ze als reden ook de oorlog en de vluchtelingen gaan noemen? Meneer Bruls zal namelijk alles uit de kast halen dus ook dit zullen ze vast gaan gebruiken.

Ik hoop het niet, maar dit is ook waar ik steeds aan moet denken.
In ieder geval heb ik er pas vertrouwen in als ik in december in de winkel sta om vuurwerk te kopen/op te halen

Gezien de huidige voorraden heb ik wel vertrouwen dat het dit jaar door gaat.
Ik maak me meer druk over de stijgende kosten. Dat maakt het voor mij minder aantrekkelijk om veel vuurwerk te kopen.

Ik heb alle vertrouwen in een mooie en leuke jaarwisseling voor de vuurwerkliefhebber!

Om eerlijk te zijn vind ik het nog leuker voor mijn zoontje, als de voorverkoopdagen weer als 'ouderwets' zullen plaatsvinden.
Persoonlijk heb ik de afgelopen twee jaar, en met name het afgelopen jaar, een prima oud en nieuw gehad!

Graag reageer ik zowel persoonlijk als op een aantal reacties in dit topic. De afgelopen weken heb ik namelijk veel importeurs gesproken.

Ikzelf heb er zeer veel vertrouwen in dat er dit jaar "gewoon" verkocht en afgestoken mag worden. In de Tweede Kamer is simpelweg onvoldoende steun voor een permanent verbod. Ik heb mij laten vertellen dat de branche met verschillende Overheidsdiensten in gesprek is over de toekomst van het vuurwerk. Bijv. ook over campagnes die o.a. vanuit de Overheid opgestart gaan worden, zowel gericht op het veilig gebruik van vuurwerk door bijv. jongeren als ook voor een verder stuk bewustwording bij hun ouders. Dat doe je als Overheid niet als je er een definitieve punt achter wil zetten. In mijn ogen zijn de risico's op lokale verboden nog steeds de grootste uitdaging, alhoewel daar ook steeds vaker van wordt afgezien i.p.v. het in te stellen.

Mijn reactie op opmerkingen van anderen:

Er wordt aangegeven er minder vertrouwen in te hebben omdat er nu nog maar weinig shops open zijn. De belangrijkste reden hiervoor is denk ik dat diverse importeurs hebben aangegeven dat de in- en verkoopprijzen door uiteenlopende (bekende) redenen fors zullen stijgen. Echter, veel van diezelfde importeurs hebben hun 2022-prijzen daarom nog niet bepaald en stellen dat voorlopig nog uit. Zonder dat je weet wat de inkoopprijs gaat worden kun je moeilijk je verkoopprijs (en eventuele Freak-korting) bepalen waardoor je simpelweg nog niet in kunt kopen, laat staan open gaan en verkopen.

Het vluchtelingen-punt heb ik in een ander topic al eens op gereageerd. In NL zijn al tientallen jaren duizenden getraumatiseerde (oorlogs)vluchtelingen opgevangen. Dat heeft er nog nooit voor gezorgd dat zoiets als vuurwerk afsteken op nationaal niveau ter discussie stond. We schaffen de maandelijkse luchtalarm test toch ook niet af? Communicatie en voorlichting is daarin een belangrijke factor.

Dan zijn er ook een opmerkingen gemaakt m.b.t. de importeurs. Zij gaan "gewoon" door met hun voorbereidingen en hebben stuk voor stuk nieuwe orders in China geplaatst. En nee, niet alleen voor CAT.1 maar ook voor F2-artikelen. Natuurlijk staan de importeurs wel extra op scherp na de afgelopen 2 jaar en zijn het lastige tijden, zowel voor hen als de winkeliers.

Garanties krijgt op dit moment helaas niemand, maar zoals jullie kunnen zien ben ik positief gestemd. :wink:

Er wordt aangegeven er minder vertrouwen in te hebben omdat er nu nog maar weinig shops open zijn. De belangrijkste reden hiervoor is denk ik dat diverse importeurs hebben aangegeven dat de in- en verkoopprijzen door uiteenlopende (bekende) redenen fors zullen stijgen. Echter, veel van diezelfde importeurs hebben hun 2022-prijzen daarom nog niet bepaald en stellen dat voorlopig nog uit. Zonder dat je weet wat de inkoopprijs gaat worden kun je moeilijk je verkoopprijs (en eventuele Freak-korting) bepalen waardoor je simpelweg nog niet in kunt kopen, laat staan open gaan en verkopen.

Ik dacht dat de bunkers al 1,5 jaar vol lagen met reeds ingekocht vuurwerk? Buiten het evt nieuwe vuurwerk wat hier nog naar toe komt, zijn de inkoopsprijzen toch al 1,5 jaar bekend?

Ik dacht dat de bunkers al 1,5 jaar vol lagen met reeds ingekocht vuurwerk? Buiten het evt nieuwe vuurwerk wat hier nog naar toe komt, zijn de inkoopsprijzen toch al 1,5 jaar bekend?
Precies, hetzelfde dacht ik ook.... alle nieuwe container die deze kant op komen zijn bijna 4x zo duur.
Maar de bunkers liggen al ram vol, dus ik zie het verhaal prijsstijging als onlogisch, mocht het wel zo zijn dan maakt de verkoper en of de importeur misbruik van de situatie. Maar goed dat er misbruik wordt gemaakt van een situatie voelen we al twee jaren, een derde trek is slecht.

Er zijn ook al 2 jaar kosten gemaakt! Dat zal ook terug verdiend moeten worden. Dus dat de prijzen stijgen lijkt mij ook wel logisch.

Ik moet zeggen, ik moet om dat verbod lachen en niet te zuinig ook afgelopen 2 jaar.

2 jaar op rij kunnen stoken bij me neefje voor de deur vanaf 18:00. 1 keer handhaving en 1 keer politie afgelopen jaar en nee kregen geen boete niets. Beide riepen hou het rustig neem af en toe een pauze en prettige jaarwisseling.

00:00 was mooier dan mooi. Er is niets leuker dan stoken voor de deur. Gewoon gas erop, de tripjes België hadden mij goed gedaan. Miste de verkoopdagen eens een keer niet. Keek naast me bed op de grond naar de dozen en dacht mwa geen slechte vangst. Heb me 2 jaar niet aan de regels gehouden, het is een traditie die hoog gehouden moet worden (een statement) en gezelligheid daar hoort vuurwerk bij.

Ik riep 2 keer nee joh er komt geen verbod, zat er 2 keer naast. Heb ik vertrouwen in dit jaar om legaal te shoppen? Jazeker heb ik er vertrouwen in. De bunkers liggen vol sowieso. En dat sommige winkels niet open zijn vindt ik niet zo heel zorgelijk. In september ken ik los op de Thomos en ouderwets weer bestellen, heb nu de tijd om tripjes België te maken en haal daar niet heel veel. Maar zodra de shop open gaat bestel ik vol vertrouwen weer vuurwerk in september.

Op zich heb ik vrij veel vertrouwen in een normale jaarwisseling: ik verwacht geen corona-verbod of algeheel landelijk verbod. En dus mogen we denk ik legaal consumentenvuurwerk afsteken. Tenzij corona opnieuw toeslaat met een ernstige en zeer besmettelijke variant lijkt mij niet dat dit opnieuw tot een ‘eenmalig’ verbod zal leiden. Afgelopen jaarwisseling was dat al zeer discutabel, zelfs buiten de liefhebberskringen. Een totaalverbod lijkt landelijk nu geen kans te maken, al weet je nooit helemaal zeker welke politieke spelletjes en deals er plotseling opdoemen. Gezond verstand, ervaringen uit de vorige twee jaarwisselingen en het overduidelijke statement tijdens de internetconsultatie van liefhebbers en branche moeten toch de doorslag geven, zou je denken. Gevaarlijker zijn de gemeentelijke verboden, nog gering in aantal maar olievlekwerking en misbruik door demagogische politici kunnen in de toekomst voor een kantelpunt zorgen in het landelijke beleid.

Maar ook als er opnieuw een verbod komt heb ik het vertrouwen dat ik een best leuke jaarwisseling zal beleven. Best leuk maar niet super. En zeker niet optimaal, niet zoals gewild en met minder en ander vuurwerk dan gepland. Ik maak er dan het beste van binnen de mogelijkheden.

Waar ik helaas totaal geen vertrouwen in heb, is dat het onbekommerde, positieve gevoel van vroeger ooit nog terugkeert. Het hele jaar toeleven naar Oudejaarsdag, gedurende het jaar plannen maken, je collectie samenstellen en je budget bijstellen, dat is en blijft straks anders voor mij. Ook als we dit jaar en de komende jaren mogen afsteken, vrees ik dat voor altijd de onzekerheid zal blijven bestaan: Is legaal consumentenvuurwerk komende jaarwisseling toegestaan? Deze vraag zit continu in mijn achterhoofd en zorgt voor onrust waardoor ik niet zoals vroeger meer kan genieten. Altijd afwachten of je je bestelling mag komen ophalen, altijd het gezeur, altijd het leven tussen hoop, vrees en in (schijn)zekerheid, dat zal blijven. Jammer, heel jammer.

Ik denk sws dat we weer meer teruggaan naar vroeger tijde zonder de freakacties het hele jaar; kosten en prijzen voor alle schakels in de keten laat het nauwelijks nog toe, en geeft dan risico, plus de onzekerheid of het überhaupt door mag gaan. Dus het is door het jaar illegaal of in België shoppen (extra spanning, kan leuk zijn) en anders ouderwets pas begin december bestellen, in de winkel met folder onder de arm ipv die digitale manie. Heeft ook wel weer wat als je uit dat tijdperk komt.

Precies, hetzelfde dacht ik ook.... alle nieuwe container die deze kant op komen zijn bijna 4x zo duur.
Maar de bunkers liggen al ram vol, dus ik zie het verhaal prijsstijging als onlogisch, mocht het wel zo zijn dan maakt de verkoper en of de importeur misbruik van de situatie. Maar goed dat er misbruik wordt gemaakt van een situatie voelen we al twee jaren, een derde trek is slecht.

Ik heb me laten vertellen dat er overal zeker nog genoeg staat. Maar verschillende importeurs hebben ondanks alles toch nog aardig verkocht aan winkeliers in BE en DLD waardoor van diverse artikelen onvoldoende voorraad voor een normaal seizoen zal zijn. Tel daar bij op dat de verwachting is dat veel mensen zullen hunkeren naar het weer normaal af kunnen steken van consumentenvuurwerk en er dus veel extra vraag zal zijn.

Alle importeurs zijn dus druk bezig om de voorraden weer helemaal op niveau te krijgen. Daarnaast zijn er een aantal importeurs die ondanks de verboden toch nog weer met nieuwe artikelen komen. Ook die moeten worden geproduceerd en deze kant op komen. Tegen hogere productie- en vooral bizar hogere vervoerskosten.

En wat denk je dat het 1,5 jaar lang opslaan van vuurwerk kost zonder dat daar de gebruikelijke inkomsten tegenover staan? De meeste importeurs hebben daarvoor ook nog eens extra ruimte moeten huren en dat dat is niet goedkoop kan ik je vertellen. Tel daar de vaste kosten van een bedrijf bij op. Ze hebben flink wat in te halen...

De meeste winkeliers hebben al een paar pittige jaren achter de rug en het wordt voor hen tijd om ook weer wat te gaan verdienen. Als een winkelier dan nu te maken krijgt met prijsverhogingen voor de inkoop gaat deze dat als vanzelfsprekend doorrekenen in de verkoopprijs. En zoals al eerder aangegeven hebben wij al bij het inkopen van nieuwe voorraad CAT.1 voor de verkoop door het jaar heen, gezien dat er flinke prijsstijgingen worden doorgevoerd door de importeurs. Daar komen ze ook eerlijk voor uit en ze kunnen ook echt niet anders.

Laatst bewerkt:
Ik denk sws dat we weer meer teruggaan naar vroeger tijde zonder de freakacties het hele jaar; kosten en prijzen voor alle schakels in de keten laat het nauwelijks nog toe, en geeft dan risico, plus de onzekerheid of het überhaupt door mag gaan. Dus het is door het jaar illegaal of in België shoppen (extra spanning, kan leuk zijn) en anders ouderwets pas begin december bestellen, in de winkel met folder onder de arm ipv die digitale manie. Heeft ook wel weer wat als je uit dat tijdperk komt.

Ik denk zeker dat deze gedachte klopt, de laatste jaren was België totaal niet meer interessant als je vooral voor compounds en grotere cakes kwam. Tenzij je graag P1 knallers/pijlen e.d. stookt, ik kwam puur voor de pijlen en de sfeer nam vaak dan toch te veel te dure andere spullen nog mee.

Dat is dan nog wel het enige leuke hieraan! België weer ouderwets echt interessant! :cool:

Waar ik helaas totaal geen vertrouwen in heb, is dat het onbekommerde, positieve gevoel van vroeger ooit nog terugkeert. Het hele jaar toeleven naar Oudejaarsdag, gedurende het jaar plannen maken, je collectie samenstellen en je budget bijstellen, dat is en blijft straks anders voor mij. Ook als we dit jaar en de komende jaren mogen afsteken, vrees ik dat voor altijd de onzekerheid zal blijven bestaan: Is legaal consumentenvuurwerk komende jaarwisseling toegestaan? Deze vraag zit continu in mijn achterhoofd en zorgt voor onrust waardoor ik niet zoals vroeger meer kan genieten. Altijd afwachten of je je bestelling mag komen ophalen, altijd het gezeur, altijd het leven tussen hoop, vrees en in (schijn)zekerheid, dat zal blijven. Jammer, heel jammer.

Confronterend maar ik had het niet beter kunnen verwoorden hoe ik met name afgelopen seizoen beleefd heb. Laatste heeft heel veel met mijn motivatie voor de vuurwerkhobby gedaan. Continue met oplopende covid-besmettingen de stress of het bestelde daadwerkelijk is de straat gaat komen, beseffende welke bizarre beslissingen rondom vuurwerk de overheid in het verleden vaker maakte.

Vervolgens komt er gewoon doodleuk weer een verbod en je hebt er verder geen invloed op. Afschuwelijk, dit staat voor mij los van dat ik genoten heb van de burgerlijke ongehoorzaamheid en dat ik echt wel genoeg vuurwerk gezien heb!

Voorpret is zon belangrijk onderdeel van de hobby en dat is voor mij flink bedorven....

Ik heb er een hard hoofd in. ik vermoed dat het doodleuk word omgezet in een definitief verbod.
De sfeer rond oud en nieuw is de afgelopen jaren voor mij wel naar een laag punt gegaan. ook het toeleven hier word met de maand minder.

Het lijkt ook wel of de importeurs en ook vuurwerkcrew ook inmiddels klaar zijn voor een totaal verbod.
ik word echt knetter gestoord van al die nieuwe cat 1 producten. niemand zit hier toch op te wachten als er plotseling geen verbod komt.

Sorry voor mijn negatieve bericht maar dit is wel een beetje hoe ik tegen de komende jaarwisseling(en) aankijk.

Ik heb er een hard hoofd in. ik vermoed dat het doodleuk word omgezet in een definitief verbod.
De sfeer rond oud en nieuw is de afgelopen jaren voor mij wel naar een laag punt gegaan. ook het toeleven hier word met de maand minder.

Het lijkt ook wel of de importeurs en ook vuurwerkcrew ook inmiddels klaar zijn voor een totaal verbod.
ik word echt knetter gestoord van al die nieuwe cat 1 producten. niemand zit hier toch op te wachten als er plotseling geen verbod komt.

Sorry voor mijn negatieve bericht maar dit is wel een beetje hoe ik tegen de komende jaarwisseling(en) aankijk.

Tjee, je zit wel in een diepe dip ja. Kijken of ik je een beetje op kan beuren met feiten.

Ik ben niet alleen liefhebber maar werk inmiddels alweer 10 jaar in de branche. Sinds CAT.1 het hele jaar door verkocht en afgestoken mag worden is het heel normaal dat aan het begin van het jaar de nieuwe CAT.1-artikelen worden gepresenteerd en pas rond 1 september de nieuwe CAT.2-artikelen. Dus niet zo raar dat er nu, in maart/april, aandacht is voor CAT.1. Dat is immers ook het enige soort vuurwerk dat nu op dit moment in het jaar verkocht en afgestoken mag worden. Ik vind het niet meer dan logisch.

De ene Importeur investeert al die jaren wat meer in CAT.1 dan de andere. Maar voor mij is er nu anno 2022 niks anders dan, ik noem maar een jaar, bijv. in 2016. Sterker nog: toen werden er naar mijn idee nog veel meer nieuwe CAT.1-artikelen gepresenteerd dan nu. Dat was de tijd van de Knetterkegels, Flitspaaltjes, Panzertankjes, Hoteldebotels, enz.

Nu zie je in sommige gevallen importeurs allemaal nieuwe CAT.1-artikelen presenteren terwijl dit grotendeels omlabelingen zijn (bijv. EVO, Statement en B2B allemaal van GBV alleen een andere etiketje) of oude artikelen in een nieuw jasje zijn. Dan lijkt het net alsof er heel veel nieuwe CAT.1-artikelen zijn gekomen maar onderaan de streep valt dat nog best wel mee hoor. In een regulier seizoen worden er 3 tot 4x zoveel nieuwe CAT.2-artikelen gepresenteerd dan nu CAT.1

Door de verboden heeft CAT.1 de laatste 2 jaar natuurlijk wel meer aandacht gekregen. Maar zoals ik eerder al schreef is het echt niet nodig om te stellen dat de importeurs klaar zijn voor een verbod. Waarom hebben zij dan alleen al dit kalenderjaar alweer meerdere meetings met de Overheid gehad? En zijn ze ook al meerdere keren bij elkaar gekomen? Waarom blijven ze dan in contact en samenwerken met bijv. HVLV? En waarom zouden ze dan nieuwe CAT.2-orders hebben geplaatst in China? Juist, omdat ze er weer voor gaan!

Je zit even een dipje maar het komt goed, echt waar!!

Door mensen zoals jij kom ik nog graag op het forum en blijf ik licht aan het einde van de tunnel zien haha!

Thnks Gizmo!

Eh nee.. ik heb geen millimeter vertrouwen in onze overheid! Maar ik ben ook wel hard aan het peinze wat ze dan als excuus zouden moeten gebruiken? Want ik denk nog een keertje lockdown en strenge maatregelen er niet nog een keer geaccepteerd worden ben ik bang. En als het dan geen Corona is, wat dan wel?? Klimaat? Oorlog? Of dan toch weer de burgemeesters omdat de zorg nog steeds overbelast is en overspannen is?
Ik weet het echt niet, maar vertrouwen heb ik er niet in.. wel HELE GOEDE HOOP!!

Back
Bovenaan