Vertrouwen in de jaarwisseling?

Wees nou eens realistisch en kijk naar wat wij als Freaks hebben toegegeven en wat de ''Branche''/ overheid voor ons gedaan heeft.
Ik stook nu een dikke twintig jaar, vroeger begon oud & nieuw gewoon op de 28e of 29e afhankelijk van op welke dagen de verkoop vielen.
Dan stond je gewoon met de hele buurt te stoken en zeikerds bleven gewoon drie dagen binnen zitten. Na die ellende met SE fireworks hebben ze iedereen die nog vuurwerk wou verkopen een bunker laten bouwen voor tienduizenden euro's. Vroeger kochten wij het hier gewoon bij de Scapino en de lokale fietsenmaker.
Dan wordt er op een gegeven moment beslotend dat bepaalde artikelen verboden moeten worden.
-Romeinse Kaarsen
-Single Shots
-Baby pijltjes
-Rotjes
-Vuurpijlen
-Cat1 is allemaal meuk geworden van 60 bij 60.

Als aller ergste is toen zomaar de afsteektijd ingekort vanaf 10:00 's ochtends waarbij ze ons eigenlijk de hele stookdag ontnomen hebben.

Dit alles in combinatie met het feit dat het de laatste tien jaar in november en december over niets anders gaat dan dat levensgevaarlijke vuurwerk doet mij het ergste vermoeden.

Met vrienden zoals ''Lesli'' heb je ook geen vijanden nodig. Die sloot zich aan bij een verbod hier en verkoopt al zijn ''levensgevaarlijke'' producten nu wel in Duitsland waar de afzetmarkt tien keer zo groot is.

En vergeet de levensgevaarlijke fijnstof en bange dieren niet, of oorlogsvluchtelingen met trauma's, of het klimaatakkoord van Parijs.

Binnen nu en drie jaar staat iedereen met een morning glory op de oprit, die mag je naar de bank brengen.

Ik rij zeker ff naar belg deze zomer voor wat consu cakes en fonteinen zodat ik wat er ook gebeurt iets heb om oud en nieuw te vieren.

Ik heb mn lesje geleerd met die aflastingen van afgelopen jaren.

Goh wat lees je toch allemaal.

Artikelen verboden, is dat gek met dat gestuntel. Als ik realistisch ben met name jongeren onder de 16 lopen toch niet meer met babypijltjes, Romeinse kaarsen of rotjes. Het is verboden en als ik realistisch moet zijn zit daar het stuntelprobleem, hoe goedkoper het vuurwerk hoe meer men kocht, kregen ze het niet op dan maar stunten en niet alleen met legaal. En immers voor vuurwerk moet je 16 jaar zijn alleen er word niet aan gehouden. Het moest harder en harder en harder. En de branche riep we verdienen er niet op en het knalvuurwerk liep terug werd steeds minder verkocht.

10:00 afsteken is dat zo erg. Zal hier ook realistisch over zijn. Ik heb nog meegemaakt toen mocht je vanaf 22:00 vuurwerk vrij afsteken tot 02:00. In 1995 was de eerste keer vanaf 10:00 door een fout in het vuurwerkbesluit. De 10:00 is 20 jaar oud, dat moest gewoon 22:00 blijven. Dus 8 uurtjes mogen we nog blij mee wezen dan 4 uurtjes.

Singleshots en vuurpijlen. Heb je het alweer stuntelen. Singleshots werden ook niet gebruikt hoe het moest. Als ik keek naar jongeren dat op auto's schiet, op ramen van huizen knalt en als klap op de vuurpijl ook nog is op elkaar schiet dan verdwijnt het of ze gooien ermee of het niks is. Vuurpijlen stokken afbreken en gooien maar zag er zat over de grond. Realistisch gezien heeft de jeugd ook een hoop zelf verknald en einde producten.

Dan nog niet te spreken om met vuurpijlen, knalvuurwerk, singleshots op hulpverlening schieten is het gewoon realistisch het te verbieden en het ovv advies over te nemen op den duur kon niet uitblijven.

Wel realistisch was het 2 jarig verbod op vuurwerk absoluut. En aan bepaalde producten daar kan je wel aan komen elders ondanks het deelverbod.

Realistisch gezien is de discussie gestart en speelt veel langer dat men denkt. En ben heus realistisch om de discussie kunnen we niet heen. Maar moet de rest dan ook doen of het gedaan is en het doek is gevallen omdat jongeren het niet meer kopen. Jongeren kopen heus wel papa betaal wel mee, sommige weten niet eens wat een krantenwijk is ze krijgen het toch wel van ouders dat is realistisch. Lopen met het duurste van het duurste vuurwerk kan er niet vanaf, jawel hoor makkelijk.

Maar ik lees dat alsof sommige het al op hebben gegeven en dat men realistisch moet zijn. En mensen die positief zijn hebben oogkleppen op en moeten die afdoen. Terwijl er nog een deel is dat aan het strijden is voor de traditie en niet opgeeft.

Ik ben en blijf positief en strijden en praten dat vind ik realistisch. En niet van ja 5 jaar geleden heb ik het gezegd geniet ervan laatste jaar, daar heb men gewoon niks aan want dat komt over van geef het op en voelt als kansloos. Realistisch is strijden voor behoud en het plezier niet af te laten pakken.

Ik schreef het al eerder ik ben en blijf positief hoe dan ook. Heb er zin in en dat blijft ook. Als ik hier me siervuurwerk mag kopen vind ik dat prima. De rest komt elders vandaan.

Realistisch is ik zie wel hoe het afloop volgende week 6/10 juni en wordt het verboden dan is dat eeuwig zonde. Maar het schiet niet op om iemand naar beneden te trekken van het is gedaan want dat voelt als geef maar op gewoon.

Gaat het de positieve kant op dan lijkt het wel omgebogen te worden naar negativiteit en dat is best jammer en ik begrijp het aan de ene kant ook wel absoluut.

Dat sommige niet opgeven is logischer en positief blijven waarom zou men opgeven. Opgeven doet men pas als het echt permanent verboden is, dat is realistisch. En dat men de deksel op de neus krijg is ook realistisch. Maar opgeven is onrealistisch wat de uitslag ook zal zijn. Liever strijdend ten onder vol positiviteit, dan niets doen negatief zitten wezen en niets doen en afvragen hoe kon het gebeuren.

Ik val heus niemand aan ik begrijp de angst voor een eventuele aflasting/verbod heus wel. Maar aan 2deling heb je gewoon niets. Waarom niet zitten allen in het zelfde schuitje en het is afwachten wat komen gaat. Volgende week komt de verlossing en het antwoord, daar ontkom men gewoon niet aan en moeten het beste er maar van hopen/maken.

Nederland is nu eenmaal negatief en zeikerig. Dus...Laten we t over positiviteit/negativiteit enzo niet hebben en elkaar daarover aanvallen. Beetje hypocriet ook om dat te doen namelijk.

Ik schrijf het nog val niemand aan ik begrijp de ander ook wel. Zit hier niet voor ruzie.

Ga niet schelden of begrijp de ander niet, dat is niet aan de orde.
Ik schrijf alleen hoe ik het zie.
Dat is nu net mijn punt positief/negatief. Val niemand aan maar goed. Hypocriet heb ik niet geschreven want staat duidelijk dat ik het wel begrijp de negativiteit.

Verder snap je punt wel van mij mag het volgende week ook afgelopen zijn met die onzekerheid. Wat wordt wordt wel of niet verboden. Dat weet ik ook niet. Maar positief ben ik wel in een goede afloop.

Daaronder schrijf ik nog zitten in het zelfde schuitje moeten het beste hopen en er van maken sluit nog positief af. Zoek geen ruzie zo ben ik niet.

Probeer alleen te zeggen aan het einde let op dat je geen 2deling krijg probeer de ander ook te snappen net als ik en val elkaar niet aan, dat was mijn punt. Want aan 2deling heb je niets.

Jongens..nogmaals..ik begrijp de frustratie. Maar wat is het probleem? Er is genoeg vuurwerk te krijgen in Belgie.

Ook romeinse kaarsjes, babypijltjes...leuke cakejes..Het is er flink duurder, zeker. Maar het werkt heel simpel : trek je weinig aan van een verkoopban, rij ff in de zomer naar Belgie en koop CE gekeurd consumentenvuurwerk. Laat de knallers lekker liggen, en geniet met oud en nieuw...wat er hier ook bekokstoofd word.

Vuurwerk hoort gewoon bij oud en nieuw, en de beste manier om dit soort verbied onzin te nekken is gewoon massaal je cat 2 consu vuurwerk elders te halen. Het stond vorig jaar zwart in Baerle van de NL'ers...dat deed me goed.

Artikelen verboden, is dat gek met dat gestuntel. Als ik realistisch ben met name jongeren onder de 16 lopen toch niet meer met babypijltjes, Romeinse kaarsen of rotjes. Het is verboden en als ik realistisch moet zijn zit daar het stuntelprobleem, hoe goedkoper het vuurwerk hoe meer men kocht, kregen ze het niet op dan maar stunten en niet alleen met legaal. En immers voor vuurwerk moet je 16 jaar zijn alleen er word niet aan gehouden. Het moest harder en harder en harder. En de branche riep we verdienen er niet op en het knalvuurwerk liep terug werd steeds minder verkocht.

Dit is toch de omgekeerde wereld, omdat er enkele zijn die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan gaan we het maar verbieden, en dat is nou net het hele grote probleem wat zich nu enkele jaren afspeelt. De branche gaat er in mee en heeft zich geleidelijk naar de slachtbank laten slepen. Tuurlijk maakt Lesli het geen fluit uit, die gooit de zooi wel op de belgische en duitse markt die ligt er geen seconde wakker van. De Branche heeft nooit stelling ingenomen (ja nu, dat is te laat), en nu is er geen weg meer terug. Het zou toch bizar zijn dat we alles in deze wereld gaan verbieden omdat sommige mensen niet normaal met het product om kunnen gaan.

Jongens..nogmaals..ik begrijp de frustratie. Maar wat is het probleem?

Het probleem is dat die niet enkel een Nederlands probleem is maar deel uitmaakt van een veel bredere Europese hervorming/ontwikkeling richting een maatschappij waar (consumenten)vuurwerk niet meer in past. Uiteraard heb je zeker een punt voor de kortere termijn dus we zijn nog even voorzien.

Jongens..nogmaals..ik begrijp de frustratie. Maar wat is het probleem? Er is genoeg vuurwerk te krijgen in Belgie.

Ook romeinse kaarsjes, babypijltjes...leuke cakejes..Het is er flink duurder, zeker. Maar het werkt heel simpel : trek je weinig aan van een verkoopban, rij ff in de zomer naar Belgie en koop CE gekeurd consumentenvuurwerk. Laat de knallers lekker liggen, en geniet met oud en nieuw...wat er hier ook bekokstoofd word.

Vuurwerk hoort gewoon bij oud en nieuw, en de beste manier om dit soort verbied onzin te nekken is gewoon massaal je cat 2 consu vuurwerk elders te halen. Het stond vorig jaar zwart in Baerle van de NL'ers...dat deed me goed.

Pffff...

Namens de hardwerkende Nederlandse vuurwerkwinkels die de vuurwerktraditie, vuurwerkliefhebbers en de verschillende fora een warm hart toedragen: bedankt voor jouw zeer sociale bijdrage richting ons. NOT!! Een verbod nekken doe je door je consu vuurwerk in het buitenland te halen? Natuurlijk niet.

Het échte probleem is toch dat er in het geval van een verbod moedwillig een traditie en een complete branche de nek om worden gedraaid? Miljoenen mensen genieten van vuurwerk en die worden in de kou gezet. Maar die paar duizend man die illegaal, want dat is het dan, vuurwerk in BE of Dld haalt (of ergens anders) gaat er echt niet voor zorgen dat de traditie overeind blijft. Die brave huisvader met zijn kinderen die boven de rivieren woont gaat echt niet helemaal daar naartoe rijden (enkele uitzonderingen daargelaten) of iets anders regelen. Die wil het goede voorbeeld aan zijn kinderen geven. En met branche bedoel ik die meer dan 1.100 winkeliers én de Importeurs.

Dit is toch de omgekeerde wereld, omdat er enkele zijn die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan gaan we het maar verbieden, en dat is nou net het hele grote probleem wat zich nu enkele jaren afspeelt. De branche gaat er in mee en heeft zich geleidelijk naar de slachtbank laten slepen. Tuurlijk maakt Lesli het geen fluit uit, die gooit de zooi wel op de belgische en duitse markt die ligt er geen seconde wakker van. De Branche heeft nooit stelling ingenomen (ja nu, dat is te laat), en nu is er geen weg meer terug. Het zou toch bizar zijn dat we alles in deze wereld gaan verbieden omdat sommige mensen niet normaal met het product om kunnen gaan.

Dat was ook mijn gedachte en zitten op 1 lijn. Ben het volledig eens dat het de omgekeerde wereld is. Maar er kwam letsel en het was verboden.

Probleem is wel in België en Duitsland maken ze niet zo een punt ervan. Maar spullen zijn wel te krijgen in die landen ben er blij mee om even (klinkt raar) van mijn jeugdsentiment te genieten.

De branche riep zelf en ook de verkopers zeiden zelf op het nieuws. We missen het niet zat geen winst op en de verkoop loopt terug.

Verder ben ik het wel eens dat het de omgekeerde wereld is. Bedoelde het ook niet kwaad en wil ook niet bot doen tegen over jou ik snapte de insteek wel van het verhaal en begrijp dat ook.

Pffff...

Namens de hardwerkende Nederlandse vuurwerkwinkels die de vuurwerktraditie, vuurwerkliefhebbers en de verschillende fora een warm hart toedragen: bedankt voor jouw zeer sociale bijdrage richting ons. NOT!! Een verbod nekken doe je door je consu vuurwerk in het buitenland te halen? Natuurlijk niet.

Het échte probleem is toch dat er in het geval van een verbod moedwillig een traditie en een complete branche de nek om worden gedraaid? Miljoenen mensen genieten van vuurwerk en die worden in de kou gezet. Maar die paar duizend man die illegaal, want dat is het dan, vuurwerk in BE of Dld haalt (of ergens anders) gaat er echt niet voor zorgen dat de traditie overeind blijft. Die brave huisvader met zijn kinderen die boven de rivieren woont gaat echt niet helemaal daar naartoe rijden (enkele uitzonderingen daargelaten) of iets anders regelen. Die wil het goede voorbeeld aan zijn kinderen geven. En met branche bedoel ik die meer dan 1.100 winkeliers én de Importeurs.

Draag ze wel een warm hart toe de branche en de shops. Alleen het probleem is de winkel waar ik moet wezen vwt en Lesli gaat in september open. Moet 3 maanden wachten om daar een bestelling te plaatsen. Maar anderzijds door een 2 jarig verbod worden mensen wel er naartoe gedreven.

Maar goed september is ook zo, zit op de mission131 te azen en de springteufel en nog wat funke producten. De rest zal chinared zijn een stukje verderop moet in totaal bij 3 winkels wezen en heb er zin in. Ik geef het zeker een kans en het beste hoop ik er maar van.

Vertrouwen in de jaarwisseling, ja. Vertrouwen in de politiek, nee.

Al jaren erger ik me aan de vele knallen en de vernielingen die starten zodra de donkere dagen beginnen. Iedereen met een centje verstand weet dat dit niet kan met ons legale vuurwerk. Elk jaar het bestoken van hulpverleners. Het probleem ligt echter niet bij onze liefhebberij. Degenen die kwaad willen gebruiken de middelen die voor handen zijn. Of dat nu een steen is of een singleshot. Er ligt een enorm maatschappelijk probleem in Nederland dat steevast door de politiek niet genoemd mag worden. Gedrag. Een probleem dat onderkent wordt door politieagenten op straat, maar waar ook de top geen enkele uitspraak over doet.

Alle argumenten over natuur en letsel, de speerpunten van onze linkse medemens zijn onderuit gehaald met betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek en prima statistiek vanuit de bron (ziekenhuizen). Wat dan nog rest is gedrag. Gedrag dat miljoenen Nederlanders verafschuwen. Miljoenen Nederlanders die plezier hebben van vuurwerk, er netjes mee om gaan en één groot volksfeest vieren op die ene dag in December.
De tegemoetkomingen van de branche op de op het eerste gezicht meer risicovolle soorten vuurwerk zullen nog getest moeten worden. Maar zoals we allemaal weten waren ook die dingen geen onderdeel van het probleem. Regulering op Europees niveau van de productie en verkoop van de extreme knallers had qua vuurwerk dat voorhanden is wellicht wel een verschil gemaakt. Maar ja, onze politiek en een oplossing vinden. Handhaven van de huidige regels blijkt al een grote faal te zijn.

Pijnlijk duidelijk werd het verval van de politiek op vuurwerkvlak toen GL, PvdD en PvdA meegingen in een belastingdeal waar ze al tijden tegen waren op de ochtend dat het eerste vuurwerkverbod er doorheen kwam. Bij het tweede verbod gaven ziekenhuizen en politie aan dat er geen enkele reden was om het te verbieden. Slechts de 'vertegenwoordigers' die dicht op de politiek stonden brachten een ander verhaal. Haaks op hetgeen de werkmieren naar buiten brachten. Met Bruls en co die een persoonlijke hetze voeren was het vervolgens gedaan. Ondanks het volledige gebrek aan argumenten. Gelukkig hebben de blauwe jongens op straat zich grotendeels niet bemoeid met de vele Nederlanders die wederom keurig bezig waren om een feestje te vieren, met vuurwerk.
Er is pertinent geen draagvlak voor een verbod onder de stille meerderheid. Zou de gemiddelde Nederlander weten dat dit nu al speelde, dat de hobby dusdanig onder vuur ligt in deze tijd van het jaar?
En dat brengt me op voorlichting. Cruciaal. En dan niet alleen over de 'gevaren' van een potje, maar vooral over gedrag. Spreek kids thuis, op school, op straat aan. De relatief veilige alternatieven om mee te 'klooien' zijn afgepakt door de regering, waar ze nu mee klooien, het professionele knalvuurwerk, werkt alleen maar verboden in de hand. Dat willen de kids ook niet. Politie de mogelijkheid geven om keihard in te grijpen zal ook zeer ontmoedigend werken voor degenen die verkeersborden opblazen en ambulancepersoneel bekogelen.

Vuurwerk is veilig en mooi. Daar zou een mooie landelijke mediacampagne op in kunnen spelen, de importeurs hebben daar de middelen de contacten voor. Ze zijn op een uitzondering na zeer stil en vooral toegevelijk geweest. Dat moet afgelopen zijn. Als iemand over je auto staat te pissen biedt je hem niet aan om nog ff in je kofferbak te schijten. Laat je tanden zien. Positief dan.

De politiek is een onvoorspelbaar, onlogisch, ziekelijke schijnvertegenwoordiging van de wil van het volk. Dat wij, en wanneer wij, massaal ons positieve en met feiten gestaafde geluid blijven laten horen is zeer hoopgevend. Het overgrote deel van het volk wil vuurwerk, er zijn nauwelijks volwaardige tegenargumenten. We zijn het zat om gepiepelt te worden.

Daarom, ja, vertrouwen. In groepen als het HVLV die wel voor de traditie opkomen. Vertrouwen in de liefhebbers die mensen informeren en stimuleren. Vertrouwen in het gros van de mensen die het zat zijn dat een klein groepje overal mee weg komt en de rest de gevolgen van wanbeleid ondervind. Vertrouwen in diezelfde mensen om verantwoord bakken mooi vuurwerk de lucht in te jagen.

Pffff...

Ik begrijp je standpunt. Ik ben een vaste klant bij huisman en uiteraard haal ik daar bij voorkeur mijn vuurwerk. Het steunen van de NL handelaren met hun mooie akties staat op 1. Dat prefereer ik uiteraard.

Maar heb het nu 2 x gehad dat dankzij overheidsbeleid ik vrij kort voor oud en nieuw het vooruitzicht had om zonder te zitten. Bestelling gecancelled. Ik vind dat niet acceptabel en vertik het om mn oud en nieuw te laten slopen door dit soort geneuzel. Ik ga niet graag aan het einde van het jaar naar Belg toe.....

En daarom haal ik sowieso wat cat 2 dingetjes in de zomer. Als de verkoop in NL doorgaat bestel ik daar gewoon alsnog een shitload . Ik weet dan iig zeker dat ik iets te stoken heb wat er ook gebeurd. Dat is belangrijk voor me.

Ik ben het ook deels met je oneens. Als de verkoop in NL weer word verboden en er gaat alsnog om 00.00 een fikse hoeveelheid de lucht in dan is dat ook een statement opzich nl dat verbieden niets uithaalt.

10:00 afsteken is dat zo erg. Zal hier ook realistisch over zijn. Ik heb nog meegemaakt toen mocht je vanaf 22:00 vuurwerk vrij afsteken tot 02:00. In 1995 was de eerste keer vanaf 10:00 door een fout in het vuurwerkbesluit. De 10:00 is 20 jaar oud, dat moest gewoon 22:00 blijven. Dus 8 uurtjes mogen we nog blij mee wezen dan 4 uurtjes.

Singleshots en vuurpijlen. Heb je het alweer stuntelen. Singleshots werden ook niet gebruikt hoe het moest. Als ik keek naar jongeren dat op auto's schiet, op ramen van huizen knalt en als klap op de vuurpijl ook nog is op elkaar schiet dan verdwijnt het of ze gooien ermee of het niks is. Vuurpijlen stokken afbreken en gooien maar zag er zat over de grond. Realistisch gezien heeft de jeugd ook een hoop zelf verknald en einde producten.

Dan nog niet te spreken om met vuurpijlen, knalvuurwerk, singleshots op hulpverlening schieten is het gewoon realistisch het te verbieden en het ovv advies over te nemen op den duur kon niet uitblijven.

Wel realistisch was het 2 jarig verbod op vuurwerk absoluut. En aan bepaalde producten daar kan je wel aan komen elders ondanks het deelverbod.

Realistisch gezien is de discussie gestart en speelt veel langer dat men denkt. En ben heus realistisch om de discussie kunnen we niet heen. Maar moet de rest dan ook doen of het gedaan is en het doek is gevallen omdat jongeren het niet meer kopen. Jongeren kopen heus wel papa betaal wel mee, sommige weten niet eens wat een krantenwijk is ze krijgen het toch wel van ouders dat is realistisch. Lopen met het duurste van het duurste vuurwerk kan er niet vanaf, jawel hoor makkelijk.

Maar ik lees dat alsof sommige het al op hebben gegeven en dat men realistisch moet zijn. En mensen die positief zijn hebben oogkleppen op en moeten die afdoen. Terwijl er nog een deel is dat aan het strijden is voor de traditie en niet opgeeft.

Ik ben en blijf positief en strijden en praten dat vind ik realistisch. En niet van ja 5 jaar geleden heb ik het gezegd geniet ervan laatste jaar, daar heb men gewoon niks aan want dat komt over van geef het op en voelt als kansloos. Realistisch is strijden voor behoud en het plezier niet af te laten pakken.

Ik schreef het al eerder ik ben en blijf positief hoe dan ook. Heb er zin in en dat blijft ook. Als ik hier me siervuurwerk mag kopen vind ik dat prima. De rest komt elders vandaan.

Realistisch is ik zie wel hoe het afloop volgende week 6/10 juni en wordt het verboden dan is dat eeuwig zonde. Maar het schiet niet op om iemand naar beneden te trekken van het is gedaan want dat voelt als geef maar op gewoon.

Gaat het de positieve kant op dan lijkt het wel omgebogen te worden naar negativiteit en dat is best jammer en ik begrijp het aan de ene kant ook wel absoluut.

Dat sommige niet opgeven is logischer en positief blijven waarom zou men opgeven. Opgeven doet men pas als het echt permanent verboden is, dat is realistisch. En dat men de deksel op de neus krijg is ook realistisch. Maar opgeven is onrealistisch wat de uitslag ook zal zijn. Liever strijdend ten onder vol positiviteit, dan niets doen negatief zitten wezen en niets doen en afvragen hoe kon het gebeuren.

Ik val heus niemand aan ik begrijp de angst voor een eventuele aflasting/verbod heus wel. Maar aan 2deling heb je gewoon niets. Waarom niet zitten allen in het zelfde schuitje en het is afwachten wat komen gaat. Volgende week komt de verlossing en het antwoord, daar ontkom men gewoon niet aan en moeten het beste er maar van hopen/maken.

1995 alweer weet het ook nog 10.00 in ging tijd gaat snel. en 1 dag verkoop tja stuntelen wel mee eens maar het wordt gewoon weer verkocht bij de buren en is zwaarder en knal vuurwerk is ook om zeep geholpen met die decibels regels en kruid gehalveerd en klei daar door de grens worden over gejaagd . Belgie walhalla en duitsland ja ook klein beetje overheid ook zijn schuld afbraak beleid oplossing is. europees knallers eruit gooien. en alleen nog compounds ja dat is het stabielst en geen alle dagen verkoop Belgie ook gewoon 3 dagen cat 1 ook alleen bij de 3 dagen buiten seizoen wordt het ook niet gestookt . totale vuurwerk verbod heeft ook geen zin al 2 jaar gezien en kan niet gaan afhangen van politieke partijen

1995 alweer weet het ook nog 10.00 in ging tijd gaat snel. en 1 dag verkoop tja stuntelen wel mee eens maar het wordt gewoon weer verkocht bij de buren en is zwaarder en knal vuurwerk is ook om zeep geholpen met die decibels regels en kruid gehalveerd en klei daar door de grens worden over gejaagd . Belgie walhalla en duitsland ja ook klein beetje overheid ook zijn schuld afbraak beleid oplossing is. europees knallers eruit gooien. en alleen nog compounds ja dat is het stabielst en geen alle dagen verkoop Belgie ook gewoon 3 dagen cat 1 ook alleen bij de 3 dagen buiten seizoen wordt het ook niet gestookt . totale vuurwerk verbod heeft ook geen zin al 2 jaar gezien en kan niet gaan afhangen van politieke partijen

Het was een gek moment en herinner mij dat nog als de dag van vandaag. Vanaf 10:00 uur stoken is niet altijd geweest en in 2015 terug gedraaid naar 18:00.

In 1992 was 6 jaar oud mocht ik van mijn pa een matje afsteken een 100 shots matje. Alleen we waren vergeten dat er aan de overkant een politiebureatje zat. Ik steek dat matje af en kreeg er flink van langs van oom agent kwa woorden. Hij vertelde mij, je weet dat het vanaf 22:00 afgestoken mag worden? Ja dat weet ik pettemans kreeg een waarschuwing. In 1994 kreeg ik de diender op bezoek gooide een rotje uit het raam. Je weet wat ik 2 jaar geleden heb verteld? Ja agent het mag van 22:00 tot 02:00. Ik baalde enorm want moest echt lang wachten.

Toen in 1995 kwam de fout ik weet niet meer hoe de verantwoordelijke minister was. Hij maakte een blunder in het nieuwe vuurwerkbesluit. We mochten vanaf 10:00 knallen dat was feest. We waren verhuisd verlost van dat politiebureau en hoefden niet meer te wachten tot 22:00. Want de bedoeling was gewoon van 22:00 tot 02:00. Helaas is de traditie geëindigd in 2015 maar is 20 jaar plezier geweest.

1 dag verkoop daar weet ik niets van te vertellen. Het zou ongetwijfeld zijn geweest nog voor 1995 maar mijn pa haalde meestal met me moeder. Kochten altijd wel een leuk vuilniszakje vuurwerk en wat pakketten.

Weet wel inmiddels dat België P1 gaat verbieden is al aangekondigd. Dat ze een babypijltje en Romeinse kaars en de rotjes verkopen vindt ik niet zo erg, in Duitsland en België, denkend aan de jeugd kunnen ze daar hun spulletjes kopen voor weinig geld.

Mijn vader weet zich te herinneren in zijn tijd dat ze knalvuurwerk hadden in de jaren 70 dat was hard. Ik heb geen idee was er toen nog niet, maar in de jaren 80 was het opeens verboden omdat inderdaad de decibellen te hoog waren en TNO drong aan verbieden i.v.m gehoorschade. Inderdaad zijn er gevallen waardoor we de grens over worden gejaagd en is inderdaad de schuld van de overheid zelf. Voorbeeld kijk hoe waanzinnig het was in België vorig jaar door het verbod.

Ik had hier ook bestellingen en werden gecanceld en tot mijn verbazing zei me pa haal maar in België het is nu wel welletjes geweest en zuur. Thuis wouden ze een feest. De verkoop van België hoeft van mij niet terug naar 3 verkoopdagen. Waar ik me het meest aan irriteer en ben het deels eens maar zeg op mijn beurt gooi al het zware knal eruit. Knal op F2 vind ik niet zo erg maar dat overdreven knal mag wel verdwijnen.

Alleen compounds stoken denk zelf wel dat het die kant ook wel opgaat. Alleen vind het dan jammer aan de andere kant want niet iedereen kan een compound betalen laat de losse cakes/fonteinen blijven, dan is er nog voor ieder wat wils.

Cat 1 tja kids willen een pleziertje maar ook mensen ervaren hier overlast mee. Dus daar zitten we op 1 lijn gewoon net als vroeger verkopen op de laatste 3 dagen.

Laatste punt betreft de overheid. Je heb gelijk heb gezien dat het verbod niet hielp, er was een mooi statement gemaakt. Dus inderdaad een totaalverbod zal ook niks oplossen en het probleem alleen maar erger maken met alle gevolgen van dien. En inderdaad mag de traditie niet gaan afhangen van politieke partijen. Overheid had er gewoon van af moeten blijven. De gehele discussie is al uit zijn verband gerukt en dat is best jammer want het legale vuurwerk is het probleem niet.

Maar goed vind je verhaal wel interessant kan me in een hoop dingen vinden absoluut.

Ik ben het eens betreft bepaalde dingen.
Gebeurde dat maar is, knalvuurwerk eruit op EU niveau. Alleen dan de zware knallen zie ik liever verdwijnen.

1995 vindt het fijn om te lezen dat iemand het nog weet. Ben ik niet de enige:D

Betreft België dat hoeft van mij niet terug gedraaid te worden. Hoorde via vis dat er een verbod komt op P1 en moeten ze het bij F2 houden. Van mij mogen ze het wel verkopen omdat daar ook Nederlands spul is. 3 dagen België hoeft van mij niet.

Ik denk het wel dat het richting compounds gaat eerlijk gezegd. Zou jammer wezen niet iedereen kan een compound betalen, ben meer voorstander van een goede assortiment waar men nog betaalbaar vuurwerk kan betalen als consument.

Over cat 1 hoef ik niet veel te zeggen daar ben ik het mee eens.

Over dat een totaalverbod geen zin heeft ben ik het ook mee eens. En inderdaad het kan niet gasn afhangen van politieke partijen. En dat afbraakbeleid is inderdaad ook niet de oplossing want hier jaag je ook mensen mee over de grens, de branche moet ook geen millimeter meer geven in deze.

Sorry dat ik een beetje rommelig reageer en niet overal op antwoord. Heb het in me pauze van me nachtdienst moeten typen. Ik kan me wel in je verhaal vinden grotendeels en heb zoveel mogelijk een antwoord geprobeerd te geven. Nogmaals mijn excuus.

Heb van de week het rondetafelgesprek helemaal terug gekeken en moet zeggen dat ik daardoor wel wat meer vertrouwen heb gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel gekkies in de politiek zitten die een totaalverbod er doorheen willen drukken.
De vertegenwoordiger van de PVdD stond echt voor lul wat mij betreft in dit gesprek. Werd op alle fronten afgetroefd op kennis en feiten.
Afwachten maar, al ben ik wel toe aan duidelijkheid en een bestelling !!

Heb van de week het rondetafelgesprek helemaal terug gekeken en moet zeggen dat ik daardoor wel wat meer vertrouwen heb gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel gekkies in de politiek zitten die een totaalverbod er doorheen willen drukken.
De vertegenwoordiger van de PVdD stond echt voor lul wat mij betreft in dit gesprek. Werd op alle fronten afgetroefd op kennis en feiten.
Afwachten maar, al ben ik wel toe aan duidelijkheid en een bestelling !!

Eigenlijk is voor de verwachtingen het Ronde Tafel Gesprek niet heel bepalend. Begrijp me niet verkeerd, het Gesprek zelf was héél belangrijk en aan de hand van de toon van bepaalde Politici en de soort gestelde vragen kon je al aardig aanvoelen hoe een ieder in de wedstrijd zit.

Veel belangrijker was het Commissie Debat dat een dag later plaats vond in het verlengde van het Ronde Tafel Gesprek. Daar heb ik een redelijk uitgebreid verslag van gemaakt en hier op het Forum geplaatst incl. link om dat Debat evt. terug te kijken. Je vindt mijn verslag hier: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1259445&viewfull=1#post1259445

De volgende stap is het Plenaire Debat in de Tweede Kamer. Vooralsnog staat dat voor volgende week in de planning.

Ik denk dat iedereen echt toe is aan het plaatsen van een leuke bestelling, ik vind het heel jammer dat er nog niks bekend is want een mooie vakantiegeld actie zou natuurlijk voor iedereen fantastisch zijn, geld gaat hard de laatste tijd, je kan het maar 1 keer uitgeven.

Back
Bovenaan