oudejaarsvereniging.nl - Houd samen de traditie in leven!

Hi Sweet laker! Zoals ik in de OP al zei, ik ben geen echte freak, maar wel een liefhebber van vuurwerk. Ik ken het forum omdat het hier makkelijk een mooie doos uitzoeken is voor oudjaarsavond.

Ik heb (zoals het hoort) een privacy policy geschreven voor mijn website. Je kan deze erop naslaan dat dit een particulier initiatief is (dus gewoon ik) en dat ik de gegevens niet zal delen met derden. Natuurlijk, vertrouwen komt te voet en gaat te paard en ik ben ook maar gewoon een vreemdeling op het internet dus ik begrijp het wantrouwen.

Bij mij zijn de verschillende scenarios (naar het buitenland of voor in het buitenland kopen en thuis afsteken) ook in mijn hoofd opgekomen maar met deze website, onder het motto samen staan we sterk, hoop ik iets constructiefs bij te kunnen dragen aan de nieuwe realtieit voor de jaarwisseling van 2026/2027.

Zonder samenwerking met Vuurwerktraditie of stichting hvlv zal mijn vertrouwen er nooit komen.

Reageer weinig . Maar moet lachen om de adr zorgen van jullie allemaal . Bij 200 kg niet nodig . Alleen melding maken bij de ilent. En het punten formulier invullen. Brandblusser . Mee en diverse benodigdheden om je vuurwerk vast te zetten .geel hesje en je ehbo doos . Er zit genoeg verstand op dit forum maar is een ding want al snel ontkracht kon worden . Staat zelfs ook zo geschreven op de site zelf.

Laatst bewerkt:
Ga ik zeker doen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de stichting HVLV doodgebloed was omdat er op de website van de HVLV niks is veranderd sinds mid 2022. Vuurwerktraditie.nl redirect naar BCN, hun doelstellingen sluiten op dit moment niet helemaal aan het op het doel van mijn website, maar wie weet.

Wat mij betreft sta ik open om de website over te dragen als anderen hier meer impact mee kunnen bereiken dan ik.
Wij zijn alles behalve doodgebloed hoor. Achter de schermen hebben we ook al het 1 en ander klaar staan. We wachten alleen op het ministerie van i&w. Wij begrepen dat het hele plan, zoals gepresenteerd in de consultatie, nogal een hoofdpijn dossier is en dat er nog aanpassingen volgen.

Betreft een samenwerking/overname van de website, hier staan we voor open. Stuur maar een PM als je hier verder over wil praten.

Edit: inmiddels terug gemaild.

Laatst bewerkt:
Nooit dat ik naar een locatie ga om verplicht als schaap tussen andere schapen te gaan staan gapen naar vuurwerk dat ik A) niet zelf heb geselecteerd en B) niet zelf mag aansteken. Alsof daar tussen de dronken menigte geen ellende uit ontstaat, wat denk je dat dit aan gajes aan gaat trekken? De ideale relplaats om vuurwerk te misbruiken! Nee dank je, met mijn eigen clubje in mijn eigen omgeving met mijn eigen selectie en anders sla ik over. Laat me sowieso niet de kleuterklas in duwen, sorry

Maar prima als men daar anders over denkt hoor.

Wij zijn alles behalve doodgebloed hoor. Achter de schermen hebben we ook al het 1 en ander klaar staan. We wachten alleen op het ministerie van i&w. Wij begrepen dat het hele plan, zoals gepresenteerd in de consultatie, nogal een hoofdpijn dossier is en dat er nog aanpassingen volgen.

Betreft een samenwerking/overname van de website, hier staan we voor open. Stuur maar een PM als je hier verder over wil praten.
Samenwerking/overname hvlv door de staat?

Edit: inmiddels terug gemaild.

Hopelijk mag het een mooie samenwerking worden.

1 ding is zeker. Alle passie, liefde en kennis is welkom.

Al wil ik niet direct de immigranten de schuld geven maar wel een positief filmpje verder.

In de steden zijn het altijd dezelfde broccoli hoofden. Net zoals in Duitsland en België. Natuurlijk zijn er ook autochtone bij maar het overgrote deel niet.
Dus, wat Raisa ook zegt, zware straffen. Bijvoorbeeld minimaal 6 maand onvoorwaardelijke celstraf voor het gooien van vuurwerk op hulpdiensten.
Vuurwerk op mensen gooien/schieten minimaal 240 taakstraf tot 3 maand onvoorwaardelijke celstraf.

Zullen ze dit doen, en dan uiteraard geen vuurwerk verbod, zal het snel afgelopen zijn met het gedonder.

Ik denk dat vuurwerkclubs de oplossing kunnen zijn. Zie hier veel negatieve berichten, en zou ook willen dat het voor altijd zo blijft als het was, maar dat is gewoon niet realistisch. Het halve forum reist wel af naar Valencia & Malta, waar dit idee vandaan komt.

Je ziet de laatste jaren ook al steeds meer dat het vuurwerk wordt afgestoken door de grote liefhebbers, die op het pleintje in de buurt een paar honderd KG de lucht in jagen, en waar de buurt voor uit komt lopen.

Ik heb mijzelf ingeschreven. Dan steek ik zonder stress 200kg af met de jaarwisseling en nodig ik de buurt uit. Partytent ernaast, wat F1 vuurwerk erbij voor de kids en grotere kids, vuurtonnetje.

Ik zie het wel voor me! Hoe het nu gaat is het al jaren een doodlopend pad. Dan liever een alternatief!

Met 200KG F2 + 20KG theater kan je een behoorlijk showtje neerzetten. Al zou daar nog wel wat ruimte zijn voor versoepeling als men dan toch de papieren heeft.
Dit is voor mij geen oud en nieuw. Ergens op een veldje staan en een bepaalde tijd die je krijgt. Om maar niet te spreken over de papieren rompslomp die je krijgt.
Vuurwerk moet je spontaan kunnen afsteken voor je huis.

Dit is voor mij geen oud en nieuw. Ergens op een veldje staan en een bepaalde tijd die je krijgt. Om maar niet te spreken over de papieren rompslomp die je krijgt.
Vuurwerk moet je spontaan kunnen afsteken voor je huis.
Ja eens. Kan je ook blijven doen toch. Zal ook blijven gebeuren, zie Hawai. Is ook niet echt de discussie, iedereen is het er wel over eens dat we dat het liefst zou houden. Ik denk alleen persoonlijk dat het klaar is in NL.

Het is volgens mij meer de vraag of je zin hebt, mocht een verbod er definitief doorheen zijn, een celstraf uit te gaan zitten. Gezien de straffen op vuurwerk de laatste jaren.

Ik persoonlijk niet gezien wat ik in het verleden met politie & en illegaal vuurwerkbezit heb meegemaakt, die stress is het mij niet waard.

Laatst bewerkt:
Ja eens. Kan je ook blijven doen toch. Zal ook blijven gebeuren, zie Hawai. Is ook niet echt de discussie, iedereen is het er wel over eens dat we dat het liefst zou houden. Ik denk alleen persoonlijk dat het klaar is in NL.

Het is volgens mij meer de vraag of je zin hebt, mocht een verbod er definitief doorheen zijn, een celstraf uit te gaan zitten. Gezien de straffen op vuurwerk de laatste jaren.

Ik persoonlijk niet gezien wat ik in het verleden met politie & en illegaal vuurwerkbezit heb meegemaakt, die stress is het mij niet waard.
Je krijgt geen celstraf voor wat consumenten vuurwerk uit Duitsland maar neem het risico niet. Al teveel gedonder gehad om vuurwerk paar jaar geleden.
Maar stoken zal ik. Linksom of rechtsom 😉

Eerst maar eens zien

Ik zou mij dan eerder druk maken om de verzekeraars die zeggen niets uit te keren als er bij een brand vuurwerk gevonden wordt.

Ik zie die verenigingen ook niet zo snel van de grond komen. Alle regels waar je dan aan zal moeten voldoen zoals verkeersregelaars, beveiliging, hekken, EHBO enz. Los van waar je dan je F2 Vuurwerk gaat kopen, opslaan, vervoeren…
In Den Haag zie ik dat bij de Vreugdevuren van Laakkwartier, Duindorp en Scheveningen ook de laatste jaren, die zijn heel veel geld kwijt aan een evenementenplan en dan heb je nog geen garantie dat je vuur op 31-12 om 00:00 uur aan mag.

En wat als het dan mis gaat met een cake of compound en er ontstaat schade of letsel, wat gaat er dan gebeuren?

Ik heb jaren lang geroepen dat een soort van ‘Visvergunning systeem’ mogelijk de oplossing zou kunnen zijn. Maar kom daar van terug.

Ik heb jaren lang geroepen dat een soort van ‘Visvergunning systeem’ mogelijk de oplossing zou kunnen zijn. Maar kom daar van terug.
De oplossing van wat? Dat er ambulance, brandweer, en politiemensen worden bekogeld? Dat er woningen, rotondes en prullenbakken worden opgeblazen met zwaar illegaal spul?

Ik begrijp precies wat je bedoeld en waar je op doelt. Alleen zo erkennen we een consumentenvuurwerkprobleem wat er niet is.

Ik waardeer initiatieven, misschien wordt dit met een paar jaar wel iets.

Persoonlijk zie ik nog geen voordeel in aanmelden en een vereniging starten met onbekenden uit de buurt.

Ik neem wel een vd bestaande verenigingen waar ik in zit en regel alles zelf indien nodig. Zo moeilijk is het niet. Enige wat tegen kan zittem is de burgemeester.

Sta je dan op een 'gecontroleerd' veldje met alle restricties van een vuurwerkshow. Opslag, hekwerk, eventuele beveiliging, controle van het vuurwerk wat er de lucht in gaat en hoeveel, terwijl in delen van de stad de pleuris uitbreekt met een vuurwerkverbod.

Komt er ook nog bij kijken waar het vuurwerk vandaan moet gaan komen.
Weet niet of dit de bedoeling is?

Sta je dan op een 'gecontroleerd' veldje met alle restricties van een vuurwerkshow. Opslag, hekwerk, eventuele beveiliging, controle van het vuurwerk wat er de lucht in gaat en hoeveel, terwijl in delen van de stad de pleuris uitbreekt met een vuurwerkverbod.
Komt er ook nog bij kijken waar het vuurwerk vandaan moet gaan komen.

En als ook maar 1 persoon in het publiek vuurwerk afsteekt wordt het onbranden gestaakt. Goed uitvoerbaar zeg!

Is gewoon een lolly vanuit de overheid.

Sta je dan op een 'gecontroleerd' veldje met alle restricties van een vuurwerkshow. Hekwerk, eventuele beveiliging, controle van het vuurwerk wat er de lucht in gaat en hoeveel, terwijl in delen van de stad de pleuris uitbreekt met een vuurwerkverbod.

Ik denk dat dat nog wel meevalt. Natuurlijk is het niet hetzelfde als nu ‘even naar binnen lopen, cake op de straat zetten en aansteken’. Maar de beveiliging waar je op doelt kan al zo simpel zijn om je kameraad, je vrouw of je buurman als ‘supervisor’ aan te wijzen. En die controle: wie moet dat doen? Denk je echt dat iemand van de omgevingsdienst stad en land afreist om de vuurwerkverenigingen allemaal te controleren om 00:00?

En als ook maar 1 persoon in het publiek vuurwerk afsteekt wordt het onbranden gestaakt. Goed uitvoerbaar zeg!

Is gewoon een lolly vanuit de overheid.

Wie gaat dat staken dan? Er staat echt niet bij elke vuurwerkvereniging een politieagent hoor. Die hebben wel wat beters te doen met die raddraaiers, die inderdaad gewoon doorgaan met een totaalverbod helaas.

Nogmaals, liever houden zoals het is. Maar als het veranderen gaat, en dat gaat het kunnen we nu wel stellen (helaas!), dan denk ik dat er met die verenigingen nog steeds een leuke jaarwisseling van te maken valt voor degenen die legaal vuurwerk af willen blijven steken.

Back
Bovenaan