oudejaarsvereniging.nl - Houd samen de traditie in leven!

En wat exact zijn de regels in Valencia?
In bijvoorbeeld heel de Turia rivierbedding is het verboden om af te steken. Bij kinder speelplaatsen waar toeristen altijd stoken ook. Als je willekeurig in een straat in Valencia gaat stoken, wordt je vuurwerk gelijk in beslag genomen. Daar is de politie toe bevoegd. Despertas bijvoorbeeld worden georganiseerd door de Fallas verenigingen.Natuurlijk zijn er producten te koop die in NL niet te koop zijn, maar ook daar kom je weer op het gedrag van de mensen daar terecht.

Mijn punt is dat er daar meer in georganiseerd verband gebeurd dan menig freak hier denkt. In Malta zijn er ook strenge regels omtrent hoeveel stuks ze mogen afsteken, en op welke dagen.

In bijvoorbeeld heel de Turia rivierbedding is het verboden om af te steken. Bij kinder speelplaatsen waar toeristen altijd stoken ook. Als je willekeurig in een straat in Valencia gaat stoken, wordt je vuurwerk gelijk in beslag genomen. Daar is de politie toe bevoegd. Despertas bijvoorbeeld worden georganiseerd door de Fallas verenigingen.Natuurlijk zijn er producten te koop die in NL niet te koop zijn, maar ook daar kom je weer op het gedrag van de mensen daar terecht.

Mijn punt is dat er daar meer in georganiseerd verband gebeurd dan menig freak hier denkt. In Malta zijn er ook strenge regels omtrent hoeveel stuks ze mogen afsteken, en op welke dagen.

We hebben het hier over het opzetten van een vereniging.

De discussie ging net over de vergelijking tussen dit prul in Nederland en Valencia waar wij Ollanders blijkbaar geen kaas van hebben gegeten. Pun intended.

Dus nogmaals; wat zijn de exacte regels in Valencia. Sect en to the point en zonder emotie.

Ben benieuwd.

We hebben het hier over het opzetten van een vereniging.

De discussie ging net over de vergelijking tussen dit prul in Nederland en Valencia waar wij Ollanders blijkbaar geen kaas van hebben gegeten. Pun intended.

Dus nogmaals; wat zijn de exacte regels in Valencia. Sect en to the point en zonder emotie.

Ben benieuwd.
Mijn punt is dat er in Valencia en Malta ook sprake is van vuurwerkclubs/fallas verenigingen.

Of bestaat dat volgens jou niet? Mascleta's worden door bedrijven afgestoken, of kan dat volgens jou ook als particulier?

Pun intended, sect en to the point? Ik snap je punt niet helemaal, los van de emoties.

Ik heb al wat voorbeelden gegeven omtrent regelgeving. Als jij wellicht tijd en zin hebt om dat hier zo gedetailleerd mogelijk uit te typen? Volgens mij zit jij hier iets vaker dan ik ;)

20

200 kg is 13 100sh compounds vriend. Dat wordt in elke buurt door meerdere huishoudens weggeschoten. Stelt niks voor.
Ja en 25KG wat het nu is? Daar kan je ook echt wel veel mee... ik zie alles ook liever opgerekt. Chinese rollen met flash, F3 cakes, trueno's zoals in Spanje. Maar het verbod gaat er gewoon doorheen.

Eehm ik sla de link even op en zal er even over na denken.
Wat mij betreft moet dat vuurwerkverbod van tafel maar er zijn ook genoeg mensen die je TOTAAL NIKS kunt toe vertrouwen. Na tegenstand van de politiek en media ben ik ook wel weer blij dat er een orgaan is die naast ons komt staan en met ons in gesprek wil . Ook al zijn er bepaalde kranten die doen geloven dat het voor dit jaar voorbij is met de vuurwerktraditie is het uit eindelijk helemaal nog niet eens zeker of dat DAADWERKELIJK zo is . Want dat debat moet aan het einde van DIT jaar nog worden gevoerd of er ja dan nee een landelijk vuurwerk verbod komt.
Niet te min ben ik er wel toe bereid om er met jullie er op terug te komen . Ik neem binnenkort contact met jullie op

Mijn punt is dat er in Valencia en Malta ook sprake is van vuurwerkclubs/fallas verenigingen.

Of bestaat dat volgens jou niet? Mascleta's worden door bedrijven afgestoken, of kan dat volgens jou ook als particulier?

Pun intended, sect en to the point? Ik snap je punt niet helemaal, los van de emoties.

Ik heb al wat voorbeelden gegeven omtrent regelgeving. Als jij wellicht tijd en zin hebt om dat hier zo gedetailleerd mogelijk uit te typen? Volgens mij zit jij hier iets vaker dan ik ;)

Mijn punt is dat je niet inhoudelijk in gaat op de verschillen en overeenkomsten tussen Valencia en Nederland.

maar in plaats daarvan bij de ander neerlegt dat hjj iets niet zou weten

Blijkbaar weet ik iets niet.

Graag lees ik van jou, degene die het wel weet, wat de regels zijn in Valencia en wat het verschil is met dit opzetje in Nederland.

Ben benieuwd.

Klopt. Alleen daar is het verweven met het geloof al voor ik weet niet hoeveel jaar én geaccepteerd door de bevolking.

Wij hebben burgemeesters met piepende chihuahua's.

57455.gif

Hey allemaal,

Ik ben VaderMetVuurwerk en al mijn hele leven liefhebber van vuurwerk. Zelf steek ik niet zoveel af, elk jaar één doosje met de kinderen, maar juist die traditie wil ik niet kwijt.

Vuurwerkverenigingen voelen misschien als een zoethoudertje van de overheid: "jullie mogen nog iets, dus niet zeuren." En ja, het wordt een stuk ingewikkelder dan gewoon even naar de winkel lopen. Maar het is wel het enige legale alternatief dat er straks nog is.

Zelfs als je niet gelooft dat dit de ultieme oplossing is, kunnen we het de overheid en gemeentes in ieder geval moeilijk maken om nee te zeggen. Als we massaal laten zien hoeveel mensen dit willen, met concrete cijfers per gemeente, dan hebben verenigingen veel meer kans van slagen bij het aanvragen van ontheffingen.

Daarom oudejaarsvereniging.nl: een plek waar mensen per postcode hun interesse aangeven. Geen blije praatjes, gewoon data verzamelen. Hoeveel mensen willen dit in jouw gemeente? Die cijfers kunnen het verschil maken tussen "leuk geprobeerd" en daadwerkelijk een ontheffing krijgen. En als er straks verenigingen opstarten, kunnen we geïnteresseerden direct koppelen - of je nou wilt helpen organiseren, afsteken, financieel wilt bijdragen, of gewoon wilt komen kijken.

Link: oudejaarsvereniging.nl

Jullie zijn de mensen met kennis en ervaring. Als er straks daadwerkelijk verenigingen komen, hebben ze mensen nodig die weten hoe het werkt. En voordat het zover is, helpt het als zoveel mogelijk mensen, van fanaat tot casual, laten zien dat ze dit willen.

Misschien wordt het niks. Misschien blijft het een papieren tijger. Maar als we het niet eens proberen en geen druk zetten, is het sowieso afgelopen.

Geef je interesse door, verspreid het, laat zien dat we met velen zijn.

Groeten,
VaderMetVuurwerk
Leuke proefballon.

Waar kan ik dit vinden officieel?

Want nogmaals; Graag lees ik van jou, degene die het wel weet, wat de regels zijn in Valencia en wat het verschil is met dit opzetje in Nederland.

Ben benieuwd.

Se recuerda la prohibición de disparo por particulares de productos pirotécnicos delas clases no autorizadas por la legislación vigente.Para los productos de pirotecnia recreativa a utilizar por particulares, se estableceuna restricción en el uso de truenos detonantes en los siguientes días y horarios:- El día 8 de marzo: entre las 22.00 horas y las 07.30 horas del día siguiente.- Días del 9 al 19 de marzo: entre las 02.00 h. y las 07.30 h.- Día 20 de marzo: a partir de las 00.00 h. (excepto que sea necesario para la cremàde la falla)No obstante, y para respetar el descanso vecinal y el bienestar animal, serecomienda no disparar artificios pirotécnicos entre las 9:00 a 10:00, salvo que se trate derecogida de la fallera mayor de la comisión fallera y entre las 15:00 h. y las 17:00 h.Igualmente, queda prohibido el disparo de cualquier artificio pirotécnico en todo el Jardín del Turia y en las zonas de juegos infantiles, a excepción de los espectáculos delprograma oficial de Fallas y aquellos que excepcionalmente y por los serviciosmunicipales competentes pudieran autorizarse. Por los servicios de la Policía Local serándecomisados o retirados y denunciadas con todo rigor las personas infractoras de estadisposición.

Is slechts een klein deel van de regelgeving. Het dikgedrukte stukje even door Google Translate halen als je geen Spaans kan.

Want nogmaals; Graag lees ik van jou, degene die het wel weet, wat de regels zijn in Valencia en wat het verschil is met dit opzetje in Nederland.

Ben benieuwd.
Om de rust van de buren en het welzijn van de dieren te respecteren, wordt echter aangeraden om tussen 9:00 en 10:00 uur geen vuurwerk af te steken, met uitzondering van de processie van de Fallas-koningin door het Fallas-comité, en tussen 15:00 en 17:00 uur.

Het afsteken van vuurwerk is eveneens verboden in de Turia-tuinen en op de kinderspeelplaatsen, met uitzondering van shows in het officiële Fallas-programma en shows die uitzonderlijk zijn toegestaan door de bevoegde gemeentelijke diensten. Vuurwerk zal door de lokale politie in beslag worden genomen of verwijderd, en overtreders van deze regelgeving zullen met de volle kracht van de wet worden vervolgd.

Buiten de zone van de verenigingen, wordt het afsteken van klein vuurwerk enkel gedoogd.

Dit is o.a. waarom het in Valencia wel kan. De problemen komen helaas voornamelijk door mensen uit ons mooie landje https://www.elconfidencial.com/tecn...aseros-pesadilla-alemanes-holandeses_4103523/

Vind het vrij jammer en teleurstellend dat zelfs liefhebbers van vuurwerk niet op de hoogte zijn van de normen en waarden in een ander land. Je bent tenslotte wel te gast daar.

Ja en 25KG wat het nu is? Daar kan je ook echt wel veel mee... ik zie alles ook liever opgerekt. Chinese rollen met flash, F3 cakes, trueno's zoals in Spanje. Maar het verbod gaat er gewoon doorheen.
Verschil is dat velen nu die 25kg overschrijden, meermaals, omdat het particulieren betreft die niet hoeven te voldoen aan vergunningen etc en niet per persoon/huishouden worden gecontroleerd op maximale bruto gewicht.

Bij een gereguleerd alternatief, de verenigingen, met vergunningen, toezicht en al. Blijf je op max 200kg zitten, of de vereniging kan opgeheft worden.

Er is dus niks aan. 13 compounds.

Ben benieuwd.

Van het Junta Central Faller (overkoepelende organisatie van alle verenigingen). Vertaald en zeer beknopt benoemd, het hele document is 100+ pagina's lang en kan ik je doorsturen, maar omvat ook heel veel andere gebruiken zoals regelgeving omtrent de tenten, verbranding van de beelden, etc. etc. etc.​

Algemene principes​

• Vuurwerk en pirotechniek vallen onder strikte gemeentelijke en regionale regelgeving
  • Fallas-commissies zijn medeverantwoordelijk voor veiligheid en naleving
  • Gebruik gebeurt uitsluitend binnen toegelaten tijdstippen en zones

Wie mag vuurwerk gebruiken?​

• Enkel erkende pirotechnische bedrijven
  • Contracten met pirotechnici moeten:
    • verzekerd zijn
    • voldoen aan aansprakelijkheidsvereisten (Art. 83)
  • Commissies moeten controleren of de pirotechnicus verzekerd is

Aansprakelijkheid & verzekering (zeer belangrijk)​

Volgens Artikelen 82 en 83:

• Elke Falla-commissie is verplicht een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering te hebben
  • Deze verzekering moet:
    • ongevallen tijdens activiteiten dekken
    • ook pirotechnische activiteiten omvatten
  • Indien de commissie zelf een activiteit organiseert → volledige verantwoordelijkheid

Minderjarigen & vuurwerk​

• Kinderfallas bestaan, maar:
    • geen zelfstandig gebruik van pirotechniek
    • activiteiten moeten onder toezicht staan
  • Gebruik door kinderen is enkel toegestaan indien:
    • expliciet toegelaten door gemeentelijke regelgeving
    • onder begeleiding en met goedgekeurde producten (bv. trons de bac)

Sancties bij overtreding​

Volgens Art. 75–77:

• Mogelijke sancties:
    • schriftelijke waarschuwing
    • boetes
    • schorsing of uitsluiting
    • verlies van erkenning
  • Zowel individuen als commissies kunnen gesanctioneerd worden

Voor sommigen misschien mooi maar voor mij is de magie van het vuurwerk juist het afsteken in kleine kring, nabij huis, met vertrouwde bekenden.

Ik heb autisme. Met een vereniging krijg je al snel veel sociale drukte, veel plannen en organiseren en veel vreemde mensen waarbij ik me niet om mijn gemak voel. Als het een hele kleinschalige vereniging is dan is het misschien een kans voor me om nieuwe liefhebbers te leren kennen en misschien een vuurwerkmaatje te vinden. Maar los daarvan ben ik bang dat dit geen alternatief is voor wat ik mooi vind aan de jaarwisseling en vuurwerktraditie: het afsteken van cat. 2 in kleine kring.

Om de rust van de buren en het welzijn van de dieren te respecteren, wordt echter aangeraden om tussen 9:00 en 10:00 uur geen vuurwerk af te steken, met uitzondering van de processie van de Fallas-koningin door het Fallas-comité, en tussen 15:00 en 17:00 uur.

Het afsteken van vuurwerk is eveneens verboden in de Turia-tuinen en op de kinderspeelplaatsen, met uitzondering van shows in het officiële Fallas-programma en shows die uitzonderlijk zijn toegestaan door de bevoegde gemeentelijke diensten. Vuurwerk zal door de lokale politie in beslag worden genomen of verwijderd, en overtreders van deze regelgeving zullen met de volle kracht van de wet worden vervolgd.

Buiten de zone van de verenigingen, wordt het afsteken van klein vuurwerk enkel gedoogd.

Dit is o.a. waarom het in Valencia wel kan. De problemen komen helaas voornamelijk door mensen uit ons mooie landje https://www.elconfidencial.com/tecn...aseros-pesadilla-alemanes-holandeses_4103523/

Vind het vrij jammer en teleurstellend dat zelfs liefhebbers van vuurwerk niet op de hoogte zijn van de normen en waarden in een ander land. Je bent tenslotte wel te gast daar.

Ik vind het vrij jammer dat je nog steeds passief agressief doet alsof mensen iets niet weten.

je hebt nu iig moeite gedaan om iets op te zoeken.

Alleen weet ik nu nog steeds niet hoe je dit voor je ziet in NL.

En exact om deze reden zal een aanvraag in NL nooit gaan werken. Als dit geneuzel er eenmaal is.

Passief agressief op de persoon zonder werkelijk met een onderbouwing te komen waarom het in NL wel zou werken.

Voorlopig zie ik alleen maar steeds meer argumenten tegen dit slecht uitgewerkte initiatief.

Bedankt voor de input.

Ik vind het vrij jammer dat je nog steeds passief agressief doet alsof mensen iets niet weten.

je hebt nu iig moeite gedaan om iets op te zoeken.

Alleen weet ik nu nog steeds niet hoe je dit voor je ziet in NL.

En exact om deze reden zal een aanvraag in NL nooit gaan werken. Als dit geneuzel er eenmaal is.

Passief agressief op de persoon zonder werkelijk met een onderbouwing te komen waarom het in NL wel zou werken. S

Bedankt voor de input.

Passief agressief? Ik kom volgens mij met inhoudelijke reacties.

Een reactie van jouw kant in de trant van ''ik zoek wel een plein op waar ik echt vuurwerk kan zien'' heeft als je mij vraagt juist 0,0 toegevoegde waarde.

Je zegt in feite, ik doe wel lekker waar ik zelf zin in heb. Is je goed recht hoor...

Daarnaast kom ik wel met een onderbouwing, maar volgens mij had je die niet helemaal aan zien komen/verwacht.

Passief agressief? Ik kom volgens mij met inhoudelijke reacties.

Een reactie van jouw kant in de trant van ''ik zoek wel een plein op waar ik echt vuurwerk kan zien'' heeft als je mij vraagt juist 0,0 toegevoegde waarde.

Je zegt in feite, ik doe wel lekker waar ik zelf zin in heb. Is je goed recht hoor...

Daarnaast kom ik wel met een onderbouwing, maar volgens mij had je die niet helemaal aan zien komen/verwacht.

Nog meer aannames en dus op de persoon.

Nogmaals dank voor de input.

Wat ik zei; er zijn heel wat liefhebbers 11 jaar bezig om de traditie in leven te houden.

ik zag inderdaad niet aankomen dat men 11 jaar later nog net zo blind is in overheidsland als nu.

Het is wat het is.

Verschil is dat velen nu die 25kg overschrijden, meermaals, omdat het particulieren betreft die niet hoeven te voldoen aan vergunningen etc en niet per persoon/huishouden worden gecontroleerd op maximale bruto gewicht.

Bij een gereguleerd alternatief, de verenigingen, met vergunningen, toezicht en al. Blijf je op max 200kg zitten, of de vereniging kan opgeheft worden.

Er is dus niks aan. 13 compounds.

Nou, dan kan je dat toch straks ook blijven doen bij een totaalverbod en als je het weigert om voor een alternatief te kiezen.

Dan rijdt men naar Baarle of Olen met een flinke bus. Laad deze vol met een paar honderd kilogram vuurwerk en steek dit lekker af.

Ik ben ergens positief dat er over iets van een alternatief is nagedacht. Natuurlijk is dat met bruto gewicht voor een echte liefhebber te weinig, dat begrijp ik ook zeker.

Laten we niet tegenover elkaar gaan staan. Elk lid op dit forum zal denk ik tegen het voorstel voor verandering van de jaarwisseling zijn. Het liefst houden we zoals het is. Daarin staan we naast elkaar.

De moraal was dat in andere landen al gestookt wordt in verenigingsverband en dat daar ook regels voor zijn. Wat die regels allemaal precies zijn doet er niet toe. Want in Nederland kennen we andere uitgangspunten, hebben we andere regelgeving etc. Al zou het voor de beleidsmakers wellicht interessant zijn om te kijken hoe ze in het buitenland omgaan met stoken in verenigingsverband en wat daarvan hier overgenomen kan worden.

Dat we in Nederland die kant ook opgaan is onderhand wel redelijk duidelijk. Het is de kop in het zand steken als we zeggen dat we de komende tien jaar kunnen stoken zoals we afgelopen jaarwisselingen hebben kunnen doen.

Met het stoken in verenigingsverband zie ik nog mogelijkheden om de hobby voort te zetten. In gewijzigde vorm, dat wel, maar het kan nog!

Wil je dit niet, dan zijn er straks twee opties: of illegaal, of buitenland. Ieder z’n keuze.

En voor de duidelijkheid, ik, en ik denk ook @Firecrack-R, zijn helemaal niet voor verandering van de huidige regels. Maar áls ze het in Den Haag dan veranderen, dan liever wel met nog een mogelijkheid om op een legale wijze toch vuurwerk af te kunnen steken.

Back
Bovenaan