OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Ik heb iets interessants gevonden bij hart van Nederland er is nog hoop. Het omt buigt zich over vuurwerk om te kijken of het verantwoord is. Zie hier een stukje van Hart van Nederland waar andere nieuwszenders niets melden. Het is dus niet zo simpel als de media doet voorkomen.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Nu is dit wel interessant daarvoor hebben ze het omt gevraagd om snel te beslissen anders moesten ze naar de EU. Begin hem nu te begrijpen beslissen ze niet snel hebben ze een probleempje. Er zijn dus toch Europese regels.

Ik heb iets interessants gevonden bij hart van Nederland er is nog hoop. Het omt buigt zich over vuurwerk om te kijken of het verantwoord is. Zie hier een stukje van Hart van Nederland waar andere nieuwszenders niets melden. Het is dus niet zo simpel als de media doet voorkomen.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Nu is dit wel interessant daarvoor hebben ze het omt gevraagd om snel te beslissen anders moesten ze naar de EU. Begin hem nu te begrijpen beslissen ze niet snel hebben ze een probleempje. Er zijn dus toch Europese regels.

Dus dan blijft het vuurwerk opnieuw een jaar in de bunkers?
Dit is waanzin... dit is gekkenwerk.

En het heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met corona.

Eigenlijk zou de HVLV nu echt een superbelachelijk vuurwerkplan moeten schrijven.

Om aan te tonen dat het helemaal nergens over gaat.

Batterijen op 1,5 meter afstand van elkaar plaatsen.
Mondmaskertjes rond de lontjes.
Ze gewoon uitlachen en in het belachelijke trekken.

Dus dan blijft het vuurwerk opnieuw een jaar in de bunkers?
Dit is waanzin... dit is gekkenwerk.

En het heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met corona.

Eigenlijk zou de HVLV nu echt een superbelachelijk vuurwerkplan moeten schrijven.

Om aan te tonen dat het helemaal nergens over gaat.

Batterijen op 1,5 meter afstand van elkaar plaatsen.
Mondmaskertjes rond de lontjes.
Ze gewoon uitlachen en in het belachelijke trekken.

Het heeft ook niks met corona te maken. Ze hebben versoepeld dat ging goed. Voetbalstadions waren gevuld prima, grand prix mensen massa's prima en kan zo wel doorgaan.

Maar heb het in mijn stamkroeg gezegd en ze verklaarden mij voor gek daar. Van joh luister je bent naïef juich niet te vroeg wedden dat ze 1 november de maatregelen niet laten vallen. Boem daar was 2 november. We kregen ze erbij de maatregelen verdwenen niet. Vorige week zelfde kroeg denk niet dat ze de horeca pakken, boem 10 november uitgelekt horeca eerder dicht, evenementen verboden.

Ik krijg langzaam het idee hoe dichter we bij december komen er ook zware maatregelen op worden gelegd. Geen Sinterklaas meer, geen normale kerst meer, oud en nieuw ook maar in de ban. Alles onder de noemer corona. En zei het al in de chat, eenmalig moet het weer verboden worden, maar eenmalig bestaat niet meer want het wordt nummer 2 en als ik er nu over nadenk komt volgend jaar ook niet. Vorig jaar zeiden ze eenmalig duizenden keren en opeens kwam dat OMT gebeuren. Mensen hadden al geen vertrouwen meer, maar hun woord is ook niets waard blijkt wel.

Anderzijds de aap is wel uit de mouw waarom ze zo snel willen beslissen. Doen ze het niet krijgen ze met de EU regeltjes te maken. Het ligt toch iets genuanceerder.

In de media zelfde Hart van Nederland ziekenhuizen roepen keihard ingrijpen ander ziekenhuis gaat een personeelsfeestje organiseren voor 1000 man geloof jij het nog of ben ik het spoor bijster.

Het valt me op als ik er over nadenk december komt en maatregelen worden strenger en strenger vraag me eigen ook af waar is de griep heen? Ik krijg steeds meer het idee dat het een machtsvertoon wordt.

Maar als ik het zo ziet van Hart van Nederland heb ik een sprankje hoop dat is de andere kant. En wacht rustig af tot vrijdag en mag het doorgaan doe ik een bestelling heb nog goede hoop ergens diep van binnen heel diep.

HVLV met alle respect met alleen hun kom je er niet. Je zou echt de importeurs en de branche en de rest naar voren moeten schuiven zodat ze met hun vuist op tafel slaan, van joh wat maken jullie ons nou het verbod was toch eenmalig bunkers liggen vol waar moet de rest heen dan om opgeslagen te worden. En we draaien voor de 2de jaar verlies geen inkomsten. Met HVLV kom je er gewoon niet er moet 1 grote samenwerking komen morgen al. Maar het is net zo lang stil gehouden om tegengeluid onmogelijk te maken en dat maakt hem lastig in 2 dagen kan je bijna niets. Maargoed lukt het ze wel oudjaar met vuurwerk te realiseren dan zeg ik ook petje af want ik heb gigantisch veel respect voor HVLV sowieso en hopen dat ze wat voor elkaar krijgen beter iets dan niets zeg maar aan tegengeluid.

Ik ken het je vertellen was bij een verkoper en je hebt gelijk het is waanzin. Zijn bunker ligt vol en kan er geen kant mee op. Het is ook gekkenwerk een echt serieus groot probleem. Die man zegt ook als ik niks verkoop moet ik me huis verkopen. Zijn compensatie van vorig jaar heeft die nog steeds niet. Maar vast staat wel mag hij niet verkopen hij stopt ermee en zie geen andere uitweg meer. Het hele verhaal is waanzinnig te noemen.

Laatst bewerkt:
In de media zelfde Hart van Nederland ziekenhuizen roepen keihard ingrijpen ander ziekenhuis gaat een personeelsfeestje organiseren voor 1000 man geloof jij het nog of ben ik het spoor bijster.

Heel eenvoudig: ze bedotten ons.
Het is pure propaganda.

Misschien moeten ze ook eens de vuurwerksector ontlasten.
De bunkers ontlasten.
Die zitten propvol cakeboxen, die moeten keihard de lucht in!

Het valt me op als ik er over nadenk december komt en maatregelen worden strenger en strenger vraag me eigen ook af waar is de griep heen? Ik krijg steeds meer het idee dat het een machtsvertoon wordt.

Het heeft niets met gezondheid te maken.
Het is puur machtsvertoon en zelfs machtsmisbruik.

De griep ja.... achja....
Die bleef weg...
Zal wel een ongeluk gehad hebben met vuurwerk ofzo...

Ik ken het je vertellen was bij een verkoper en je hebt gelijk het is waanzin. Zijn bunker ligt vol en kan er geen kant mee op. Het is ook gekkenwerk een echt serieus groot probleem. Die man zegt ook als ik niks verkoop moet ik me huis verkopen. Zijn compensatie van vorig jaar heeft die nog steeds niet. Maar vast staat wel mag hij niet verkopen hij stopt ermee en zie geen andere uitweg meer. Het hele verhaal is waanzinnig te noemen.

En laat dat nu net de bedoeling zijn.
Triest is het.

Een verbod komt er toch wel weer dit jaar hoor.
En zou de regering dit niet in willen stellen, dan doen de gemeenten het wel individueel, onder druk van het plaatselijk ziekenhuis, waarvan de woordvoerder ons burgers als stout betitelt en asociaal, wanneer wij afsteken terwijl er mensen in het ziekenhuis liggen en blababa.... stemmingmakerij dus. Zo is 11-11 ook bijna overal geannuleerd door enkele zorgbestuurders met hun wijzend vingertje.

En denk ook maar niet dat de vreugdevuren doorgaan, werden al een tijd terug toegezegd,wat ik al vreemd vond. maar de haagse burgemeester wist toen al dat het de 31e wordt verboden. De meeste haagse coalitie politici zijn per definitie niet te vertrouwen, ook niet als demissionair.

En dan denken ze nu al hardop over lockdowns en met kerst max 2 personen op bezoek. Ze gaan zelfs een avondklok, beperkt tot enkele dagen, niet uit de weg...
Ik denk negatief, en dat mag. En voor de positievelingen hoop ik dat ze gelijk krijgen, hoop voor ons allen op iets positiefs natuurlijk.
We zullen het allemaal horen vrijdag, en daarna allemaal onze eigen persoonlijke conclusies trekken.

Hoe lullig het ook is, maar als ze de beslissing daadwerkelijk bij het OMT neerleggen dan weet je wel hoe laat het is.. Geen enkel OMT lid zal voor vuurwerk zijn. Hoop dus van ganser harte dat ze dat niet alleen laten meewegen.

Hoe lullig het ook is, maar als ze de beslissing daadwerkelijk bij het OMT neerleggen dan weet je wel hoe laat het is.. Geen enkel OMT lid zal voor vuurwerk zijn. Hoop dus van ganser harte dat ze dat niet alleen laten meewegen.
De feitelijke vraag is niet of OMT leden voor of tegen vuurwerk zijn, de vraag is wat een vuurwerkverbod bij kan dragen aan het verlichten van de druk op de zorg.

Je kunt eerdere OMT verslagen opzoeken en inzien en dan zie je ook dat ze antwoord geven op feitelijke vragen.

De feitelijke vraag is niet of OMT leden voor of tegen vuurwerk zijn, de vraag is wat een vuurwerkverbod bij kan dragen aan het verlichten van de druk op de zorg.

Je kunt eerdere OMT verslagen opzoeken en inzien en dan zie je ook dat ze antwoord geven op feitelijke vragen.
Al komt er volgens de cijfers maar 1 persoon minder op de HAP of SEH of wat dan ook, dan verlicht dat in theorie de zorg. Ook al heeft de HAP en SEH niets met Corona van doen. Ze hoeven enkel de nietszeggende cijfers van vorig jaar erbij te pakken.

Ik heb weinig hoop meer…

Is de vraag of een vuurwerkverbod de zorg als geheel kan verlichten of wordt alleen naar de invloed op de IC capaciteit gekeken? (geen idee, maar misschien weet iemand dit) Voor het laatste vermoed ik dat het effect van vuurwerkslachtoffers die op de eerste hulp belanden erg klein zal zijn

Dat is natuurlijk wel zo, maar het zijn ook veelal (ex-)medici, dus als zij hun Zorg-hart laten spreken dan zullen er weinigen pro-vuurwerk zijn... Daarentegen is vorig jaar wel aangetoond dat die 'extra' druk op de Zorg gewoon heel erg meevalt, met name als je de IC's bekijkt.

Al komt er volgens de cijfers maar 1 persoon minder op de HAP of SEH of wat dan ook, dan verlicht dat in theorie de zorg. Ook al heeft de HAP en SEH niets met Corona van doen. Ze hoeven enkel de nietszeggende cijfers van vorig jaar erbij te pakken.
Precies dat. Vanuit het OMT is de kans groot dat ze dit zo beschouwen.
Het is echter vervolgens wel het Kabinet dat moet kunnen onderbouwen waarom zij voor een handvol SEH + HAP gevallen (IC is eigenlijk niet eens noemenswaardig) dergelijke draconische maatregelen afkondigen, die een hele branche voor 2e jaar op rij totaal lam leggen.

Nou dan weten we genoeg... als ze al met lockdown komen, dan kun je Oud&Nieuw helemaal wel op je buik schrijven... :thumbsdown:

Vind dat 2g systeem ook niet heel wenselijk. Gezien de zwangerschap neemt mijn vrouw geen vaccinatie, en ik uit een compleet vertrouwen in een gezond lichaam.

Vind dat 2g systeem ook niet heel wenselijk. Gezien de zwangerschap neemt mijn vrouw geen vaccinatie, en ik uit een compleet vertrouwen in een gezond lichaam.
Om heel even off-topic te gaan, 2G is ook bizar toch....
Als je getest aantoonbaar geen virus bij je hebt mag je niet naar binnen.
Maar als je (schijnbaar niet zo goed-werkende) prikjes hebt gehad maar vol virus zit, mag je wel naar binnen.

Er word met geen woord gerept over een vuurwerkverbod....spannend
Misschien dat de aandacht nu even verlegd wordt.
Is voor ons misschien wel gunstig!
En gezien de EU-regels zijn ze mss wel mooi te laat straks... laten we het hopen.

ben ik dan de enige die er anders naar kijkt?
Ik denk maar zo het kabinet wil oordeel over O&N, dat het kabinet het niet meer kan maken dat we weer een verbod hebben?
Dat ze het OMT advies vragen of het ook verstandig vinden om het door te laten gaan.
ik denk maar zo het kabinet wil het door laten gaan maar wil niet op de donder krijgen van het OMT.

Ik hou natuurlijk in me achterhoofd dat er een verbod komt, maar er is tot heden nog niks beslist.

Fingers crossed :confused:

Ik denk maar zo het kabinet wil oordeel over O&N, dat het kabinet het niet meer kan maken dat we weer een verbod hebben?
Dat ze het OMT advies vragen of het ook verstandig vinden om het door te laten gaan.
ik denk maar zo het kabinet wil het door laten gaan maar wil niet op de donder krijgen van het OMT.

Ik hou natuurlijk in me achterhoofd dat er een verbod komt, maar er is tot heden nog niks beslist.

Ik zie het wat minder positief in. Het kabinet doet alles voor beeldvorming. Een vuurwerkverbod doet het goed in links-progressieve mediakringen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

Het kabinet en “iets niet kan maken” hahaha, het interesseert ze geen ene reet, parasieten zijn het.

Back
Bovenaan