OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Here we go again. Ik heb zelf al bestellingen staan, maar helaas zag ik dit al wel aankomen. Helaas, ook zo erg voor de fietsenwinkel op de hoek en het lokale tuincentrum. Ze missen weer een enorme hoeveelheid inkomsten en de handel in Cobra's zal weer flink stijgen.

Komop jongens nog niet zo verslagen, word tijd om weer mails te gaan sturen naar mensen binnen de poltiek dat ze dit dit jaar echt niet kunnen maken. Het tijdelijk verbod was eenmalig, een 2e keer terwijl al het andere wel door mag gaan is absurd. Elke branche heeft het zwaar gehad, de vuurwerkbranche mag nu niet als enige worden gestraft.
Waarom zou de vuurwerkbranche een uitzondering krijgen?
Vandaag of morgen is het ook gewoon weer einde festivals/concerten en krijgt de horeca ook weer strengere beperkingen.
Als je realistisch kijkt is dat gewoon wat staat te gebeuren.

Dus tenzij het OMT meent dat Oud&Nieuw de druk op de Zorg niet significant verhoogt, kunnen we wel inpakken met z'n allen...
Wordt weer een jaartje doorschuiven v/d bestellingen..

edit: enige redding kan nog zijn een stabilisering of beter nog een daling van de besmettingen en IC-opnames...

Ik was al even naar het fragment aan het zoeken maar hij zat vorige week bij Op1. Charles Groenhuijsen sorteerde toen voor op een vuurwerkverbod om de druk op de zorg te verminderen. Antwoord van Kuipers was dat we ons niet op een vuurwerkverbod (met ongeveer zulke woorden) maar op het verminderen van het aantal besmettingen (lees: Corona) moeten richten.

https://www.npostart.nl/op1-3-november-2021/03-11-2021/POW_05148059

(de vraag wordt rond 17:35 gesteld)

Komop jongens nog niet zo verslagen, word tijd om weer mails te gaan sturen naar mensen binnen de poltiek dat ze dit dit jaar echt niet kunnen maken. Het tijdelijk verbod was eenmalig, een 2e keer terwijl al het andere wel door mag gaan is absurd. Elke branche heeft het zwaar gehad, de vuurwerkbranche mag nu niet als enige worden gestraft.
Sorry, maar denk je dat mails sturen naar willekeurige politici in dit stadium nog iets uithaalt? Kabinet gaat af op het OMT, niet op klaagmailtjes.

Tja, was te verwachten. 1300 vuurwerkslachtoffers is een groot probleem, maar 40.000 schaatsslachtoffers op de spoedeisende hulp hoor je niemand over.

Vorig jaar was het voor zover ik weet helemaal niet op advies van OMT gebeurd. Was een politiek besluit.
Handjeklap in de achterkamers.

Ik blijf zo positief mogelijk todat het tegendeel een feit is.
Gommers heeft duidelijk gezegd dat hij vuurwerkverbod onzin vind. Kuipers(geen OMT trouwens) heeft duidelijk gezegd dat vuurwerkverbod niet nuttig is en kabinet iets aan Corona moet doen.

Ik hoop daarom dat Kabinet OMT advies vooral wil inwinnen zodat ze dat als argument kunnen gebruiken om O&N gewoon door te laten gaan en eventuele politieke druk naast zich neer kunnen leggen. Hoop gewoon dat OMT heldere boodschap afgeeft dat vuurwerk nu neit relevant is in de discussie en de prioriteiten elders moeten liggen. Het andwoord dat ik verwacht is dat ze de bal terugkaatsen en zeggen "dat is een politiek besluit".

We gaan het meemaken

Als die vieze landverraders van het OMT zich er over buigen weet je al hoelaat het is. Vuile vieze flikkers. Dat ze allemaal maar sterven aan een erge ziekte. Dit valt totaal niet meer uit te leggen ����������

Los van enige mening of wat je wellicht dénkt; dit hoort hier niet thuis Dennis. Dan ga je maar lekker op Facebook posten hoe je je voelt. Dit soort berichten op een openbaar forum kunnen alleen maar tegen 'ons' werken.

Vorig jaar was het voor zover ik weet helemaal niet op advies van OMT gebeurd. Was een politiek besluit.

Gommers heeft duidelijk gezegd dat hij vuurwerkverbod onzin vind. Kuipers(geen OMT trouwens) heeft duidelijk gezegd dat vuurwerkverbod niet nuttig is en kabinet iets aan Corona moet doen.

Ik hoop daarom dat Kabinet OMT advies vooral wil inwinnen zodat ze dat als argument kunnen gebruiken om O&N gewoon door te laten gaan en eventuele politieke druk naast zich neer kunnen leggen. Hoop gewoon dat OMT heldere boodschap afgeeft dat vuurwerk nu neit relevant is in de discussie en de prioriteiten elders moeten liggen. Het andwoord dat ik verwacht is dat ze de bal terugkaatsen en zeggen "dat is een politiek besluit".

We gaan het meemaken

Goed punt. Het OMT houdt zich toch ook enkel bezig met het bestrijden van de infectie als zodanig? Of geven ze ook indirecte adviezen: zoals verboden te schaatsen, voetballen of vuurwerk afsteken ivm letsel en dito druk op de zorg?

Weet iemand nog of het verbod vorig jaar ook op advies van het OMT is doorgevoerd?

Inmiddels heeft bijvoorbeeld een Gommers maar ook recentelijk Kuipers aangegeven dat een vuurwerkverbod weinig doet met druk op de zorg. Druk op de zorg komt door Corona en niets anders (en natuurlijk een capaciteitsprobleem maar dat is een andere discussie..)

Volgens mij dus niet. En Gommers had naderhand inderdaad al aangegeven dat een verbod op vuurwerk niet zoveel deed voor de zorg. De sheets de de Vuurwerkfederatie deze week online heeft gezet (en gemaild naar de 2e kamerleden) onderbouwde dit ook duidelijk.

We gaan het meemaken

Eens. Het vervelende aan de huidige 'politiek' is alleen wel dat deze vaak wordt gevoerd in en zelfs dóór de media. En vanaf vandaag duikt de media er ongetwijfeld weer bovenop!

De media.In beginsel de aangever van o.a. het vuurwerkverbod. Da's een echte rotte appel in onze samenleving aan het worden.

Volgens mij dus niet. En Gommers had naderhand inderdaad al aangegeven dat een verbod op vuurwerk niet zoveel deed voor de zorg. De sheets de de Vuurwerkfederatie deze week online heeft gezet (en gemaild naar de 2e kamerleden) onderbouwde dit ook duidelijk.
Gommers is dan ook de meest gematigde en realistische van heel dat OMT volgens mij.
Ik kan me niet voorstellen dat het gros van het OMT nu zal zeggen: "Ja joh, lekker vuurwerk afsteken" :sad:

Enige redmiddel blijft dalende cijfers of eventueel tegengas vanuit de Kamer.
Maar ik laat me graag verrassen door het OMT......

Mogelijk zullen ze toch inzien dat het de druk op de Zorg niet in het bijzonder extra zal belasten. Daarnaast zijn er al veel gemeenten met een lokaal verbod. Het is allemaal hopen tegen beter weten in, maar wat moet je anders..

Doei F2, hallo F4 :angel:

Vorig jaar ging het ook met rekken tegelijk de lucht in hier (niet van mij overigens, ik ben braaf :yes:) en de handhaving had het te druk met ongeregeldheden in de randstad.

Dus voor dit jaar maak ik me geen zorgen meer. Sterker nog ik had al verwacht dat dit er weer aan zat te komen.

Het gaat niet om feiten of cijfers, dat is wel duidelijk in deze coronaaanpak. Ik waardeer de positieve berichten, maar om deze reden zie ik het ook somber in. Maargoed, we staan nog op winst.

Geen woord erover in NOS 18u journaal...dat stemt hoopvol. Laat de commerciëlen maar gillen, publieke is beste graadmeter.

Eenvandaag ook niet :)

Back
Bovenaan