Het weer op 31 december en 1 januari

Woo, zie die temperatuurdaling op oudjaarsnacht! :shocked: De control verschilt wel erg met de oper (de eigenlijke verwachtingsberekening), dus is niet iets steekhoudends over te zeggen. Ook opvallend is dat plotseling toename van wind oudjaarsnacht...om alles schoon te blazen? :rolleyes:

255qo7o.jpg

Vooruitzichten van knmi.nl

woensdag 30 december tot en met zaterdag 02 januari 2010
Grote kans op een overgang naar een meer winters weertype met overdag temperaturen rond nul en 's nachts lichte tot matige vorst en winterse neerslag

Tmax.png

Tmin.png

Wind.png

Prec.png

De nieuwste vooruitzichten van weerplaza

Het ziet er goed uit, wel wat sneeuw waarschijnlijk, maar denk dat dit nog wel te overzien is. Denk dat we blij moeten zijn dat oud&nieuw niet op een woensdag valt, want die dag belooft een stuk slechter te worden.

Jaarwisseling

Opnieuw sneeuw? (foto J Pol)De jaarwisseling is nog ver weg, maar de trend in de verwachtingen is inmiddels al een paar dagen hetzelfde. Ook de nieuwste berekeningen van vanochtend geven aan dat de winter zich nog niet gewonnen wil geven. De dooi pakt tijdens Kerst stevig uit. De dagen daarna kwakkelt de winter even door met 's nachts soms wat lichte vorst en overdag temperaturen die enkele graden boven nul liggen. In de tweede helft van volgende week (mogelijk vanaf dinsdag) begint het opnieuw kouder te worden. In de nacht gaat het vriezen en ook overdag komt het kwik weer dicht bij nul te liggen.

Opvallend is wel dat de hernieuwde inval van de winter vooral voor de noordelijke helft van het land bestemd lijkt te zijn. In het zuiden geeft de zachte lucht zich niet gemakkelijk gewonnen. Zo wordt voor woensdag 30 december berekend dat de maxima in Midden-Nederland rond 0 graden liggen terwijl het in Zuid-Limburg 7 graden wordt. Deze grote verschillen geven aan dat de verwachting toch nog behoorlijk onzeker is.

De laatste dag van 2009 lijkt dus in een groot deel van het land koud te verlopen met een temperatuur die 's middags nauwelijks boven nul komt. De kans op temperaturen overdag onder nul ligt tussen 30 en 50%. Oudejaarsavond vriest het enkele graden en ook in de nacht blijft het licht tot matig vriezen. De kans op vorst is ongeveer 80%. Daarbij kan het mogelijk sneeuwen (40% kans).

PLUIM_06260_NWT.png

uitleg:

De onzekerheid in de weersverwachting
De onzekerheid van de verwachting neemt toe met de termijn van de verwachting. Met het Ensemble Prediction System (EPS) van het ECMWF wordt een schatting gemaakt van die onzekerheid. In het EPS wordt de operationele ECMWF verwachting (T799, roosterpuntsafstand ~25km) herhaald met 50 verwachtingen met een lager resolutie T319 model (roosterpuntsafstand ~ 50 km). Ieder van die verwachtingen heeft een licht verstoorde begintoestand, om het effect van onzekerheden in die begintoestand te simuleren. Iedere individuele modelberekening geeft zijn eigen verwachting voor temperatuur, luchtdruk etc., alsmede voor weerselementen zoals neerslag, 2m temperatuur, windsnelheid.
De zgn. EPS pluim geeft verwachtingen voor neerslag, 2m temperatuur en windsnelheid in 1 roosterpunt.
Duidelijk is te zien hoe de onzekerheid in de verwachting groter wordt naarmate de voorspeltermijn toeneemt. Ook zijn soms verschillende scenario's te herkennen.

De groene lijnen : de 50 verstoorde verwachtingen (T319)
De rode lijn : de operationele T799 ECMWF verwachting
De blauwe stippellijn : de onverstoorde T319 verwachting
De bruine stippellijn : het ensemble gemiddelde
De bruine bolletjes : de GIDS verwachting, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor de systematisch fouten.

http://www.knmi.nl/exp/pluim/

Ai, da's heel wat cumulatief gezien. Stel dat 't allemaal in sneeuw valt... Ben blij dat ik m'n gastheer heb gevraagd nog een stuk board aan te schaffen om evt. de blokken op te zetten :)

ziet er hier ook niet zo gunstig uit:(.. 22km u wind.. en 14 mm neerslag

Ik moet overdag werken.. dus hoop dat het vanaf 6u ongeveer een stuk beter is!

Anders ga ik echt janken volgens mij

tjee wat kunnen die voor spelling verschillen van elkaar .
ik denk dat we het beste is om ff af te wachten .

tjee wat kunnen die voor spelling verschillen van elkaar .
ik denk dat we het beste is om ff af te wachten .

Zeker het beste om af te wachten, denk dat vanaf maandag pas echt duidelijk wordt.
Echter op dit moment ziet het er helaas niet goed uit, omdat koude en warme lucht boven ons gaan vechten wie de baas wordt!

donderdag
31-12-2009

1 °C
-2 °C
31 km/u

56%
0 mm
vrijdag
01-01-2010

2 °C
-1 °C
8 km/u

87%
4.6 mm

Breda :D

Het beste kunnen we nog even een paar dagen afwachten, voorspellingen die nu gedaan worden zijn nog niet accuraat genoeg en dan gaan we ons dus zorgen maken over niks.

Over een paar dagen hebben we wellicht iets meer en betrouwbare informatie, het enigste wat we kunnen doen is hopen...

:angel:

't schommelt echt als een gek heen en weer, die verwachtingen. Vooral qua temperatuur: de ene houdt het rond het vriespunt, de ander richting -10. Dat er de laatste 3 dagen van 't jaar neerslag gaat komen is onderhand vrijwel zeker, maar precies op welke dagen, hoeveel en in welke vorm...(sneeuw is het waarschijnlijkst) Ik wacht wel tot maandag/dinsdag voor ik me aan voorspellingen ga vastklampen. Dan zul je de diverse modellen en interpretaties dichter tot elkaar zien komen in een grote waarschijnlijkheid. 't Is nu echt nog te onzeker allemaal. Magoe, storm zal het niet zijn. Vrijwel zeker... :D

Back
Bovenaan