Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bespreking GFS ensemble van vanmiddag:

Kort: deze run is consistent met de vorige en min of meer in lijn met ECMWF. We zien dat de dalende trend in de windsnelheden in dit model weer ietsjes is vervoegd als we de gemiddelde bekijken. De piek in de twee weken valt in de eerste 6 uur van de 31e en daalt dan geleidelijk naar duidelijk lagere gemiddelden.
Interessant voor ons is een eerste verdere dip op de trend precies rond de jaarwisseling.

De gemiddelde windsnelheid zit als we het hele land nemen rond de 4 m/s. Het zuidwesten zit op ruim 5 m/s. Overal elders is het in het hele noordoosten, oosten, zuidoosten en zuiden 3 m/s en voor het westelijke deel dus eerder 4 m/s en dus het zuidwesten 5 m/s.
Neerslag kansen zijn op dat tijdstip duidelijk verlaagd, temperaturen ook minder hoog dan eerder verwacht.

In iets meer detail:

Opvallend is nu wel een licht afgetekende tweedeling: een clustering van heel lage windsnelheden her en der (onder de 2 m/s) en in het zuidoosten zelfs richting 0 m/s in een enkele uitvoer rond 0.00 uur. Natuurlijk is er als tegenwicht ook een behoorlijk aantal leden te zien dat dik boven de die 3 a 4 m/s is maar hierin is net wat meer spreiding te zien.
In de regio zuidoost is ook in de tijdvakken 6 uur voor en 6 uur na 0.00 uur UTC geen member te vinden dat boven de 5 m/s uitkomt.
In de slechts bedeelde regio, zuidwest, is er een enkel member dat naar 12 m/s gaat maar voor de rest zit alles onder 8 m/s. Ook hier een redelijk cluster dat zich rond of zelfs wat onder de 2 m/s bundelt.

De neerslaghoeveelheden zijn precies rond nul uur uitgesproken laag. Met name in de zuidelijke regio's komen die niet boven 6 mm uit (als absoluut maximum) en zit het gemiddelde dicht bij nul. Om dit tijdvak van 0.00 uur heen ziet het er heel anders uit. Dus timing is weer erg van belang.

Temperaturen: gemiddeld 8 (noord en noordwest) en 10 C (rest v/h land). Maar hier is een flinke spreiding te zien.

Samenvattend: er lijkt voorzichtig een trent te zien te zijn dat de hoogste piek (van 8 m/s gemiddeld) ongeveer 18 uur voor oud en nieuw gaat vallen. Dit zagen in de vorige run van zowel ECMWF als GFS. Daarna wordt op de lange termijn de windsnelheid gemiddeld duidelijk lager, maar ook lijken we juist rond oud en nieuw even een dip op die trend te zien.
Temperaturen: afgaand op GFS lijkt een 8 a 10 graden het meest waarschijnlijk.
Neerslag is gemiddeld genomen hoe zuidelijker hoe droger. Dit is met afstand de droogste run tot nu toe voor 0.00 uur. Maar de tijdvakken eromheen zijn wel veel natter.

De ECMWF kunnen we tussen 21.00 en 21.30 verwachten. Als die in elk geval qua trend meegaat met ECMWF, dan is dat een gunstig teken. Ik verwacht sowieso hogere gemiddelde windsnelheden i.v.m. GFS.

ECMWF doet precies wat ik in de laatste alinea hierboven verwachtte (de trend verwachtte ik niet trouwens, ik heb geen glazenbol). Namelijk een hogere gemiddelde windsnelheid erin houden dan GFS.
ECMWF gaat verder deels mee met GFS. De hoogste windpiek zit voor oud en nieuw. De Oper zit bovenin het ensemble. Maar daarmee is het helaas geen onverdeeld succes of is de trend echt verbeterd...

Positieve punten qua wind:
1) 80%-90% van het cluster houdt de windsnelheid onder 8 m/s. Dat is dus 4 Beaufort of minder.
2) ongeveer 30% van het cluster gaat naar 3 B (regio midden).
3) Slecht 4% van de leden gaat naar meer dan 5B (zeer nipt ook nog).
4) Gaat alles sneller dan nu gedacht, dan zien we dat het tijdvak 12 uur later een substantiele daling van de windsnelheid laat zien.

Negatieve punten:
1) De windstoten gemiddeld 15 m/s wordt je niet zo vrolijk van.
2) Als alles trager verloopt dan zitten we met substantieel meer wind gemiddeld.

Negatieve punten neerslag:
1) De kans op regen gemiddeld is het grootste van alle tijdvakken deze 15 daagse.
2) Er zitten forse uitschieters bij

Positieve punten neerslag:
1) de mediaan zit duidelijk onder het gemiddelde. Dat betekent dat aan de hoge waarden aan de bovenkant statistisch gezien "outliers" zijn en er dus (veel) meer members zijn die onder de 3 mm neerslag zitten.

Temperatuur:
1) In vrijwel alle gevallen zeer zacht tot (gemiddeld!) zelfs recordzacht voor het genoemde tijdstip.

Samenvattend: Windverwachting is onzeker. Het gemiddelde lijkt niet heel goed noch heel slecht. Windstoten zijn helaas prominent aanwezig en zijn waarscijnlijk een storendere factor. De fijnmazige modellen (Harmonie en co. dus) gaan hier misschien een goede hulp zijn voor het uitkiezen van goede momenten om af te steken. Hou buienradar goed in de gaten. Misschien dat als je een uurtje wacht het er plots een stuk beter uitziet.
Neerslag: is erop achteruit gegaan. Het wordt lastig om de hele avond aan regen te ontsnappen, maar op basis van de oper zijn er gebieden die veel minder zullen krijgen dan andere delen van het land. Hou de buienradar goed ook om de ze reden goed in de gaten.
HAndschoenen? Alleen handig als je je vingers niet bij het aansteken door de lont wil laten verbranden. Het wordt zacht tot extreem zacht.

Buienradar gaf vanmiddag nog 7bft aan bij mij, om 00:00 zelfs nog 5. Nu ineens weer bft 2. En een plaats 15km verder komt hij om 00:00 zelfs met 7bft.

:frusty:

Ik heb net op het balkon met een dikke sigaar, wat cat. 1 vuurwerk afgestoken.
Het is nu best koud en dat hadden ze ook niet voorspeld.
Dus afwachten maar.
En ik ga dit topic even lekker vermijden.

Dank voor de uitleg Jorginho! Prettig om de verhelderende uitleg te lezen. Nu maar hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.

Ik heb nog niks besteld. Zit dit topic in de gaten te houden. Mag niet afsteken in de stad (verbod). Verderop mag wel, maar als het weer slecht wordt, heeft dat weinig zin.

Zo te zien gaat het er niet duidelijker op worden qua weer. Ik wil ook niks bewaren, dus dat wordt waarschijnlijk niks voor dit jaar. :( :/

Ik heb nog niks besteld. Zit dit topic in de gaten te houden. Mag niet afsteken in de stad (verbod). Verderop mag wel, maar als het weer slecht wordt, heeft dat weinig zin.

Zo te zien gaat het er niet duidelijker op worden qua weer. Ik wil ook niks bewaren, dus dat wordt waarschijnlijk niks voor dit jaar. :( :/

Als de verkoop start, zijn de fijnmazige modellen er ook en los daarvan zitten we dan sowieso wel in de betrouwbare termijn. Tenzij het dan nog alle kanten op kan, zou ik vertrouwen op de weerverwachting van het KNMI en me richten op je eigen omgeving. Kun je alsnog aanschaffen denk ik toch?

Als de verkoop start, zijn de fijnmazige modellen er ook en los daarvan zitten we dan sowieso wel in de betrouwbare termijn. Tenzij het dan nog alle kanten op kan, zou ik vertrouwen op de weerverwachting van het KNMI en me richten op je eigen omgeving. Kun je alsnog aanschaffen denk ik toch?

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat tijdens de losse verkoopdagen maar weinig goed en betaalbaar spul beschikbaar zal zijn. Het meeste zal zijn uitverkocht door voorbestellingen.

KNMI zegt voorlopig dit (algemene voorspelling):

Za
31-12-2022 Max. 13/16° Min. 7/10° Neerslag 4/13mm Neerslagkans 90% Zonneschijn 20% Windkracht ZW 5

Op het werk verhuren we oa hoogwerkers van 103m hoog, ik zet er 4 hier in de straat met een zeiltje ertussen :yes:

Ik volg dit topic al zolang het actief is dit jaar, en ik zie veel gelijkenissen met vorig jaar. Niet alleen wat de zeer onzekere verwachting betreft, maar vooral ook hoe iedereen er op reageerd :p best vermakelijk!
Overigens denk ik dat het hetzelfde gaat verlopen als vorig jaar. In de ochtend veel wind, met een smalle regenzone in de middag. Dat was wel wat irritant met carbid schieten. In de namiddag en avond klaarde het op en nam de wind geleidelijk af. Uiteindelijk rond middernacht acht windkracht 3 tot 4. Zelfs het hele fijne goud van de peruvian jaguar kwam heel mooi tot z'n recht. Ik denk (en hoop) dat we weer die kant uit gaan. :wink:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan