Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zie het wel een dag van te voren, als ik maar een window heb tussen 23:00 en 01:00 vind ik het best. Ja tuurlijk liever langer goed weer. Hoe en wat alles valt qua regen etc is zo onvoorspelbaar en anders per regio, geen zin om me daar nu al druk om te maken.

Alweer een extreem zachte jaarwisseling op komst?
Na een vorstperiode halverwege deze maand was het de afgelopen week juist zacht met regelmatig regen. Een eerste blik richting de jaarwisseling laat geen kansen op winterse perikelen zien. Sterker nog, juist rond 31 december lijkt het nóg wat zachter te kunnen worden. Sommige weermodellen flirten zelfs met temperaturen van 15 graden. En dat terwijl vorig jaar ook al sprake was van de warmste oudejaarsdag ooit gemeten, met in De Bilt een temperatuur van 14,4 graden.

Weer.nl

KNMI zegt voorlopig dit (algemene voorspelling):

Za
31-12-2022 Max. 13/16° Min. 7/10° Neerslag 4/13mm Neerslagkans 90% Zonneschijn 20% Windkracht ZW 5
Ik zou niet teveel naar die tabelletjes kijken. Dat is vaak directe model-output en dus erg springerig. het is beter om het verhaaltje te lezen dat geschreven is door een meteoroloog. Die kunnen als het ware "door de modellen heen kijken" en dus een meer genuanceerd beeld geven. Zoals de (beroeps/amateur) meteorologen hier op het forum, Dabombe, DavidH en Tatanka (en Jorginho? Sorry, ik ken jou nog niet ;) ), doen.

En voor wie niet vies is van wat vaktermen is er ook nog de KNMI Guidance Meerdaagse (en voor binnen 48 uur Guidance Modelbeoordeling), waar meer informatie uit te halen is dan het gewone weerpraatje.

Eddy.

Modelbespreking: met veel wind het jaar uit?
26 december 2022 10:07 uur
(bijgewerkt: 26 december 2022 12:14 uur)
Het Amerikaans weermodel heeft er zin in en komt met een zware storm nabij de Wadden de laatste dag van het jaar. Of het ook zover komt valt nog te bezien.
Westcirculatie draait op volle toeren
Dat er flink wat wind in de verwachting van de laatste dagen van dit jaar zit is geen verrassing. Een stevige westcirculatie domineert de weerkaarten onder aanvoering van een prominente jetstream die de komende dagen blijft slingeren boven onze omgeving.

Onder deze band van hoge windsnelheden trekken actieve depressies vanaf de oceaan via Groot Brittannië naar Scandinavië. De aanhangige storingen leveren bij ons met enige regelmaat perioden met regen op.

Wanneer een depressie een iets zuidelijkere koers aanhoudt, neemt bij ons de wind fors toe, iets dat we nu in de Amerikaanse GFS modelweerkaarten zien voor vrijdag en zaterdag. Het model gaat voor de laatste dag van het jaar zelfs voor een extreme oplossing met een zware storm die overdag langs de Wadden scheert. (Zie model animatie hieronder.)

Het Europees weermodel (ECMWF) is minder uitgesproken. Voor vrijdag 30 december zit er wel onstuimigheid in de weerkaarten voor onze kustregio's, maar de stormdepressie waar het Amerikaans model mee op de proppen komt voor Oudjaarsdag is in het Europees model niet veel meer dan een huis, tuin en keuken depressie die ook nog eens veel noordelijker blijft.

Het bevestigt nog maar eens de theorie dat met een dynamische atmosfeer, waar we de laatste week van dit jaar mee te maken hebben, de details op termijn zeer lastig zijn in te vullen. De positie van de jetstream en de daarbij behorende interactie met de druksystemen aan de grond is essentieel voor het weerbeeld dat volgt. Een kleine verandering in positie heeft grote gevolgen voor het verwachte weerbeeld. Daarnaast kunnen kleine veranderingen in de snelheid van de druksystemen ook tot grote veranderingen in timing leiden met als gevolg dat de interactie tussen bovenlucht en druksystemen anders verloopt, met alle gevolgen van dien.

Geen winterweer
Wat we wel nu al kunnen zeggen is dat we met winterweer dit jaar geen rekening meer hoeven te houden. De laagste temperatuur gaan we in de nacht van maandag op dinsdag meten als de minima in opklaringen landinwaarts een paar graden boven het vriespunt gaan uitkomen. Daarna is het nog maar de vraag of onder 5 graden gaan komen dit jaar.

Geen kou dus, maar wel wisselvallig weer. De eerder genoemde storingen brengen vaak zachte, maritieme lucht waarvan de temperatuur hoog is (maxima vaak rond 10 graden) en waaruit het vaak regent. de kans op winterweer in de rest van 2022 is daarmee verkeken.

Timing is lastig, wat weten we wel?

GFS droge jaarwisseling?

ECMWF natte jaarwisseling?

Tot en met woensdag kunnen we de verwachting vrij stellig neerzetten. Dinsdag is een dag met wolken en zon waarbij het vrijwel overal droog blijft. Alleen het noorden blijft gevoelig voor een paar buien. In de nacht naar woensdag volgt er regen vanuit het westen. Woensdag overdag is er veel bewolking en zijn er perioden met regen. Donderdag vallen er verspreid in het land buien, maar dan zien we wel de belangrijkste weermodellen uit fase gaan lopen en dat de timing voor de rest van het jaar onmogelijk wordt.

Dit wordt misschien wel het beste geschetst door de prognoses die we nu voor de jaarwisseling zien. Het ECMWF model opteert voor een natte oplossing terwijl het Amerikaans model juist een mobiele rug van hoge luchtdruk boven ons land laat zien met droog en relatief rustig weer tot gevolg.

Kortom, het is nog te vroeg om iets in detail te zeggen voor wat er later in de week gaat gebeuren en dus ga ik niet veel verder dan zacht, wisselvallig en soms veel wind.

Normaal eind december zijn maxima rond 6 graden. Daar zitten we ruim boven dit jaar. Aan het einde van de periode worden weer wat koudere oplossingen zichtbaar

Weerplaza.

Geen meters per seconden dan maar knots of wat dan ook. Nagenoeg geen wind iig.

Even gekeken, maar inderdaad knots. ;)
2BFT, 8km/u in het midden van het land.

Deze GFS laat volgens mij weer precies zien waar Dabombe eerder ook al over schreef: een redelijk gunstig getimede trekrug die het weer tijdelijk kalmeert tijdens de jaarwisseling.

Eddy.

Deze GFS laat volgens mij weer precies zien waar Dabombe eerder ook al over schreef: een redelijk gunstig getimede trekrug die het weer tijdelijk kalmeert tijdens de jaarwisseling.

Hieronder even een plaatje over de genoemde (trek)rug. Hopelijk geeft dit mensen een klein beetje een beeld wat ermee bedoeld wordt.

Wat we zien is een wind/luchtdrukkaartje van GFS van nieuwjaarsnacht 01:00 uur. (bron: Windy.com)
- De dunne witte lijnen (isobaren) geven de luchtdruk aan (hPa).
- De kleuren geven de windsnelheid aan. (rood/paars harde wind of storm. Blauw/groen weinig wind)
- Waar veel isobaren vlakbij elkaar liggen is een groot verschil in luchtdruk en daarmee dus veel wind.
- Rondom de kern van een lagedrukgebied draait de wind tegen de klok in. (hier op het noordelijk halfrond)
- Rondom een hogedrukgebied draait de wind met de klok mee. (hier op het noordelijk halfrond)

Op oudejaarsdag zien we eerst veel wind veroorzaakt door een lagedrukgebied ten noorden van ons. Ondertussen diept een ander lagedrukgebied ten zuidwesten van ons op de Atlantische oceaan zich steeds verder uit (luchtdruk wordt lager, meer wind) en beweegt zich in onze richting. Tussen deze 2 lagedrukgebieden Creëert het hogedrukgebied boven centraal Europa een uitloper over onze omgeving in de vorm van een rug. Deze rug van hogedruk beweegt zich samen met de 2 lagedrukgebieden van zuidwest naar noordoost over het land. (vandaar trekrug)

Dit alles gebeurd in een tijdsbestek van slechts een paar uur. Op oudejaarsavond heeft het noordwesten (in deze situatie) om 18:00 uur nog te maken met wind van 5+ BFT. Rond middernacht is dit afgenomen naar ongeveer 3 BFT in het noordwesten en nog minder verder landinwaarst (2 BFT). Vanaf 04:00 begint vanuit het zuidwesten de wind alweer toe te nemen naar 5 BFT en komt ook de neerslag alweer dichtbij.
Door het oog van de naald dus.

Schermafbeelding 2022-12-27 om 02.20.32.jpg

Eddy.

Dua als het rood paarse hier wat eerder is heb je die windkracht 8 a 9 tijdens de jaarwisseling?

In de huidige GFS berekening bereikt het rood/paarse ons (gelukkig) net niet (buigt iets af naar het noorden), maar het donker oranje wel, 5-6 BFT + regen. Maar inderdaad, als het allemaal wat sneller of langzamer doortrekt zitten we vol in de wind en eventueel regen.

Maar dit is slechts 1 scenario.
Alternatief is wat ECMWF vanavond liet zien en dat is dat er helemaal geen golf in het front komt, dus ook geen trekrug. Daar blijven we onder een strakke zuidwest aanvoer zitten met veel wind (5 BFT) en een "slepend" front (= front dat in de lengte en dus langdurig over het land trekt) met regen.
Dat is dus een nog vervelender scenario.

Het is wat mij betreft echt hopen op een gunstige verschuiving waarbij we onder dat front weg komen, of dat het GFS scenario met de goed getimede trekrug werkelijkheid wordt (waar dabombe ook op zinspeelt).

Eddy.

BEspreking ensemble GFS 5.00 uur:

Hoofdlijnen voor het tijdvak 18-24 h op 31-12-2022: gemiddeld een matige wind rond kracht 3B, kans op extreem hoge temperaturen is aanwezig, maar duidelijk kleiner geworden. Kans op substantiele neerslag is zeer klein, kans op opklaringen is stevig toegenomen.
Het verschil met de ECMWF is met name op gebied van temperatuur fors. In dat model geen minder dan 5% van de leden voor een temperatuur < 5 C. Ook het verschil in windsnelheid en regenhoeveelheden is aanzienlijk. Dat betekent dat we nog geen halleluja berichten kunnen versturen, ook niet omdat ook in de GFS output nog steeds leden zijn die daar geen aanleiding toe geven.

In detail:

WInd GFS persisteert nu al diverse runs in de trend die de maximum windsnelheid over de hele EPS periode van 15 dagen een halve tot en hele dag voor oud/nieuw positioneert. De gemiddelde piek ligt nu een heel etmaal eerder en is daarmee meer in lijn met ECMWF. De windsnelheid is de gehele dag in geen enkel tijdvak duidelijk 4B en daalt van gemiddeld grens 3/4B naar midden in de 3 B schaal. Ongeveer 25% van de leden gaat zelfs voor 2B. Het hoogste aantal in de afgelopen dagen. Noot: in 75% van het land zit de windsnelheid in deze output op 2B of grens 2-3B. Alleen regio midden en zuidwest zitten daar wat boven. Je vraagt je af hoe regio midden, gelegen tussen de regio's west en oost in, hoger kan scoren dan die twee regio's. Heeft met gridpoint te maken (Harderwijk).
Opvallend: geen enkel lid gaat voor 5B of meer. Die grens zit op een gemiddelde van 7,9 m/s. Het gemiddelde van 4,2 m/s is precies ook het midden van alle oplossingen zo lijkt het. Tussen 1 en 7,5 m/s zitten alle members heel gelijkelijk verdeeld. De kans op een windsnelheid van 4B is 30%. De kans op minder dan 4B is daarmee 70%.

Neerslag Ook hier volgt GFS de output van 12 uur eerder: de kans op veel neerslag is minder dan 20% (ik zet deze op 4 mm of meer in de laatste 6 uur van oud en nieuw). 80% van de output gaat voor 2 mm of minder met een gemiddelde van iets minder dan 1 mm. De mediaan ligt nog lager: er is een member dan voor 12 mm gaat en het gemiddelde hierbij wat scheef trekt. Een outlier dus.

Temperatuur Ook hier een fors verschil met ECMWF. Ongeveer 40% van de output gaat nog steeds voor waarden tussen 10 en 14 C (bijna of ruim recordzacht voor dit tijdstip). 40% gaat echter ook voor 6 C of minder (6 tot 0 C). Het gemiddelde zit nu op ruim 7 C. Zeer zacht, maar niet extreem.

Weer De kans op opklaringen is vergroot tov van vorige runs en zeker ook ECMWF die die kans op 2% ziet. Bij GFS is die kans 25%. We moeten bedenken dat alle soorten, ook hoge bewolking in dit model wordt meegenomen. Daar zie je vaak de sterren doorheen en het verklaart wel waarom de temperaturen lager kunnen uitvallen. De afgelopen nacht is er een voorbeeld van. Ondanks een zachte luchtsoort heeft windafname en opklaringen gezorgd voor minima 1 tot 6 C.

Blik op heel het land qua gemiddelde windsnelheid:
- Met uitzondering van de regio midden (3B) en zuidwest (3a 4B) zitten alle andere regio's in de 2B tot grens 2/3B!

- Neerslagkans is overal min of meer in lijn met regio midden en de kans op grote hoeveelheden is klein. Die kans ligt voor en na dit tijdvak hoger

Kanttekeningen:
- Dit wijkt op voor ons belangrijke punten sterk af van het ECMWF-model.
- Het zuidwesten doet het in dit geval een fractie slechter dan west en noordwest omdat we daar de gemiddelde windsnelheid in de laatste 6 uur toe zien nemen ten opzichte van het tijdvak 12-18 uur. In het tijdvak 0-6 uur UTC neemt de wind daar (en ook elders) verder toe naar 4 B. Het is lijkt duidelijk dat dit alles te maken heeft met een gebied dat tussen twee depressies in zit. Het zuidwesten ondervindt het eerst weer de nadering van een nieuwe depressie en zijn fronten.
Ook de kans op neerslag, hoewel laag, is in het zuidwesten van geen enkele kans op 2 mm of meer dan al aan het stijgen. Ook een teken dat men de kans op een naderend front weer wat ziet vergroten.

Conclusie: de letterlijke interpretatie van dit model betekent dat er een redelijke tot goede kans is op zeer bruikbaar weer voor vuurwerk. Aangezien dit veel minder de visie van ECMWF is EN timingsverschillen een groot verschil uitmaken voor het einderesultaat, is de betrouwbaarheid van dit alles nog steeds matig.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen.

Wakker worden en direct het weerbericht opzoeken voor de komende jaarwisseling. Wat een stress wat een stress. Maar gelukkig ziet het er steeds positiever uit! Ik sta nog niet te juichen , maar de storm kaarten zijn dan toch wel verdwenen. En de neerslag lijkt op dit moment acceptabel te zijn.

Goedemorgen.

Wakker worden en direct het weerbericht opzoeken voor de komende jaarwisseling. Wat een stress wat een stress. Maar gelukkig ziet het er steeds positiever uit! Ik sta nog niet te juichen , maar de storm kaarten zijn dan toch wel verdwenen. En de neerslag lijkt op dit moment acceptabel te zijn.

Ja en nee. We zien twee belangrijke modellen het laatste etmaal steeds verder uit elkaar lopen. Dat andere model, ECMWF geeft juist veel meer aan dat het wel erg goed moet vallen allemaal wil het echt goed vuurwerkweer worden. Dat model is helaas ook redelijk persistent. Bovendien heb ik dat model (het spijt me) wat hoger zitten dan GFS. Ik kan slechts hopen dat we ECWMF geleidelijk aan de kant van GFS op zien draaien.
Positief is dat GFS er steeds beter uitziet en op vrijwel alle parameters er beter uit is gaan zien en daarbij NIET juist de koers van ECMWF is gaan volgen. Over een ruim uur komt ECWMF binnen, dan weten we hopelijk meer.

Voor mij ( Zoetermeer ) juist niet, wordt hier alleen maar weer slechter , lol

Bekijk bijlage 69968

Sorry, maar dit staatje zegt helemaal niks. Het is gebaseerd op een van de 50 modelberekeningen. Die is waarschijnlijk ECMWF en die oper zat in vuurwerktermen op bijna de slechts mogelijke koers van al die 50 berekeningen. Maar een dergelijke uitkomst is wat mij betreft ok niet uit te sluiten. Het lijkt met de nieuwste GFS berekening in het achterhoofd een niet erg waarscijnlijke uitkomst.

Edit: ik zie hier een windsnelheid van 15-25 km uur staan. Laten we zeggen 3 a 4 Beaufort en wordt er lichte regen verwacht. Zo slecht is dat niet.

Edit 2: als ik de kaartjes bekijk lijkt dit toch het GFS model te zijn. We zien namelijk op het eerste weerkaartje een rug ingetekend (uitstulping vanuit Frankrijk richting Ierland). Andere modellen hebben deze veel minder of niet prominent en het is de (fragiele) reden waarom GFS duidelijk beter is. Anderzijds vindt deze oplossing bij zoveel members steun dat het gemiddelde ook redelijk tot goed is. Ik hou hier nu op met editten ;-)

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de duidelijke en heldere analyses.

Hierbij mijn bijdragen om aan de 100 pagina's te komen ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan