Het weer op 31 december en 1 januari.

De nieuwe ECMWF is weer binnen!

Oordeel: gunstig tot zeer gunstig.

Details
: ik kan kort zijn en verwijzen naar het vorige bericht. Alles is redelijk goed vergelijkbaar. Maar dit gaat over details. dus....we zien hier nu voor de zoveelste keer toch echt een kern van een hoog vlak NW van Schotland en dat betekent voor ons een meer noordnoordoosten wind dan noordoostenwind die ook een fractie krachtiger is ingetekend. Een verandering is wel dat een laag dat de afgelopen dagen werd ingetekend in Midden Europa en ook wel eens in het zuidwesten van Frankrijk en omgeving nu al even niet meer te zien is.
Kwik is nog steeds eerst normaal en na 29 december onder de norm etc. en we kunnen zeggen dat het vanaf nu tot en met 5 januari in elke periode duidelijk droger blijft dan normaal.
Het verdwijnen of sterke zuidwestelijke verplaatsen van het zuidelijkere laag de afgelopen dagen is overigens voor de wind wel gunstig, bovendien is er minder kans op bewolking en neerslag die eventueel aan de noordkant van het laag aangevoerd zou kunnen worden.

Bedenk echter een ding: dit is niet alleen het gemiddelde is van 101 ensemble leden, maar ook het gemiddelde van een week. Dat betekent dat gedurende de periode de kern van het hoog westelijker maar ook oostelijker kan liggen. Dat betekent dat wind op 31 december met een westelijker hoog een duidelijkere noordcomponent in de wind kan hebben en met een tijdelijk oostelijkere kern de wind meer oost kan worden. Om dezelfde reden kan de wind zwakker zijn of wat krachtiger.

Verwachte weerregiem: modus blokkade (dat hoog Noord noordwest van ons) blijft onverminderd dominant. Verder is de kans op NAO+ (westenwinden met regen en fronten etc) rond 10-15% over de hele periode 22 december tot en met 13 januari. Juist rond oud en nieuw zo'n beetje op het laagste punt. Dus....

Samenvattend: nog steeds lijken we af te stevenen op een echt droge, vrij rustige en vrij koude jaarwisseling. Laat het goud zich over de hemelen verspreiden! Zoals steeds: dit is nog 18 dagen ver weg en dus geen zekerheden. Maar de consistentie geeft reden tot voorzichtig optimisme.

Laatst bewerkt:
Jorginho, of andere weer fanaten, als ik het goed heb zie ik wei kg regen de komende weken richting de 31e, stel het wordt dan een situatie waarbij mist kan vormen, helpt het dan dat het droog is de komende periode? Geen verstand van maar het lijkt me toch gunstiger dat het droog is geweest dan wanneer het 2 weken vol heeft lopen plensen?

Jorginho, of andere weer fanaten, als ik het goed heb zie ik wei kg regen de komende weken richting de 31e, stel het wordt dan een situatie waarbij mist kan vormen, helpt het dan dat het droog is de komende periode? Geen verstand van maar het lijkt me toch gunstiger dat het droog is geweest dan wanneer het 2 weken vol heeft lopen plensen?
Wil ik ook wel graag weten, weet niet of hier al iets zinnigs over te zeggen is.

Als ik de weerwind pluimen volg dan kom je uit rond de 2 a 3 in het binnenland en rond de 3 a 4 in de kust uit. Dit is uiteraard het gemiddelde van alle berekeningen

Dat klinkt alvast goed. Een rustige, koude jaarwisseling. Dat zou toch mooi zijn. Eindelijk een jaar écht top en dan vooral in dit waarschijnlijk laatste jaar. Nog één keer top afsluiten!

Ja dat is gunstig, lange droogte. Wel is het zo dat er in december erg weinig verdampt en 3 weken met vrijwel droog weer veel minder uitdrogend werkt dan in de zomer. Maar het vocht zal zeker op zandgrond verder de bodem inzakken, kleigronden zullen ook de komende twee drie weken ook zonder regen vochtig zijn. Maar ze zullen ook kouder zijn, dat effect is niet zo groot als met een erg warme zee maar enig effect zal een koude grond wel hebben. Er is niet voor niets het gezegde: mist, vorst in de kist wat op twee manieren uit te leggen is. Maar een is dat met een vorstinval deze een kist meeneemt waar mist in zit die er dan uitkomt.

Belangrijker in de winter zijn de aard van de aangevoerde lucht, de windsnelheid en of het opklaart of niet. Echt droge lucht zal nu eenmaal niet zo snel verzadigd raken als vochtigere lucht. Koude lucht is dan weer sneller verzadigd dan warme lucht en geeft eerder aanleiding tot mist. Een aanwezige wind mengt de lucht en voorkomt afkoeling en mistvorming, windstilte leidt vanaf de grond bij helder weer tot sterke afkoeling, dus snellere verzadiging en mist (die je ook in de zomer goed boven weilanden ziet hangen bijvoorbeeld), Bewolking blokkeert uitstraling en dus afkoeling en dus neemt de kans op mist af.

Er zijn teveel details die we nu gewoon niet in kunnen vullen, maar het algemene beeld is wel dat er toch voldoende wind lijkt te staan dat de lucht duidelijk droger wordt en ja ook dat er meer kans op zon lijkt te zijn. Als we die combi krijgen zie ik geen heel grote mistkansen, zolang de wind in de avond maar niet helemaal wegvalt. Maar er is ook een scenario waarbij we meer noordenwind krijgen. de lucht zeker in een vrij breed kustgebied vochtiger is, koude lucht over een warme Noordzee stroomt etc en de mistkansen juist als het in de avond opklaart en de wind wat wegvalt weldegelijk aanwezig zijn.

Voor nu zou ik me om die details geen zorgen maken. Eerst maar zorgen dat we de overgang naar een continentaler weertype bestendigd zien, daarna komen inde laatste week tot de 31e details alsnog wel.

Ik heb dus aan de hand van de linksdraaiende bombettes een afwaarts circulerende draaizonbeweging gezien en in de fanshape modellen van de komende periode is dat wel weer erg gunstig voor het fonteinenfront. Mijn ervaring zegt wel dat we dankzij deze bovenstaande zaken goed weer hebben en dat we elke piepende kortpittige Karen van de hoek een laatste hellhole van een avond zullen bezorgen want ik ga met zulke vooruitzichten lekker bij bestellen.

Alle gekheid op een stokkie, geeft goed vertrouwen en bedankt voor alle moeite!!

Ja dat is gunstig, lange droogte. Wel is het zo dat er in december erg weinig verdampt en 3 weken met vrijwel droog weer veel minder uitdrogend werkt dan in de zomer. Maar het vocht zal zeker op zandgrond verder de bodem inzakken, kleigronden zullen ook de komende twee drie weken ook zonder regen vochtig zijn. Maar ze zullen ook kouder zijn, dat effect is niet zo groot als met een erg warme zee maar enig effect zal een koude grond wel hebben. Er is niet voor niets het gezegde: mist, vorst in de kist wat op twee manieren uit te leggen is. Maar een is dat met een vorstinval deze een kist meeneemt waar mist in zit die er dan uitkomt.

Belangrijker in de winter zijn de aard van de aangevoerde lucht, de windsnelheid en of het opklaart of niet. Echt droge lucht zal nu eenmaal niet zo snel verzadigd raken als vochtigere lucht. Koude lucht is dan weer sneller verzadigd dan warme lucht en geeft eerder aanleiding tot mist. Een aanwezige wind mengt de lucht en voorkomt afkoeling en mistvorming, windstilte leidt vanaf de grond bij helder weer tot sterke afkoeling, dus snellere verzadiging en mist (die je ook in de zomer goed boven weilanden ziet hangen bijvoorbeeld), Bewolking blokkeert uitstraling en dus afkoeling en dus neemt de kans op mist af.

Er zijn teveel details die we nu gewoon niet in kunnen vullen, maar het algemene beeld is wel dat er toch voldoende wind lijkt te staan dat de lucht duidelijk droger wordt en ja ook dat er meer kans op zon lijkt te zijn. Als we die combi krijgen zie ik geen heel grote mistkansen, zolang de wind in de avond maar niet helemaal wegvalt. Maar er is ook een scenario waarbij we meer noordenwind krijgen. de lucht zeker in een vrij breed kustgebied vochtiger is, koude lucht over een warme Noordzee stroomt etc en de mistkansen juist als het in de avond opklaart en de wind wat wegvalt weldegelijk aanwezig zijn.

Voor nu zou ik me om die details geen zorgen maken. Eerst maar zorgen dat we de overgang naar een continentaler weertype bestendigd zien, daarna komen inde laatste week tot de 31e details alsnog wel.
Tuurlijk is alles nu nog onzeker maar deze uitleg maakt een hoop duidelijk op mistgebied, de mist is opgeklaard *padoem pats*, thanks!

pffft, nieuwste GFS run maar heel snel vergeten en niet kijken hoor...als we die kaart letterlijk nemen mist en lage bewolking bij 2 graden..hmmm...weg met dat hoog boven Ierland en Schotland...dat is voor ons een slechte plaats...bijna windstil maar wel heel vochtige lucht vanaf de Noordzee...

Bijlagen

• vwc.jpg
    vwc.jpg
    211,3 KB · Weergaven: 28
pffft, nieuwste GFS run maar heel snel vergeten en niet kijken hoor...als we die kaart letterlijk nemen mist en lage bewolking bij 2 graden..hmmm...weg met dat hoog boven Ierland en Schotland...dat is voor ons een slechte plaats...bijna windstil maar wel heel vochtige lucht vanaf de Noordzee...
Ecmwf zit ten Noorden van ons lijkt me iets beter: xx_model-en-311-0_modez_2025121400_360_1642_149.png

Back
Bovenaan