gwgwgw
VWC lid
Jij mag alles zeggen! En anderen mogen daar weer op reageren. En jij daar weer op. Enzodoor, daar is forum voorEn als dat niet gezegd mag worden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Jij mag alles zeggen! En anderen mogen daar weer op reageren. En jij daar weer op. Enzodoor, daar is forum voorEn als dat niet gezegd mag worden
Laat even weten welke leden dit zijn, dan geef ik ze een ban.Ja de meeste leden tonen een hogedruk gebied boven ons dat geeft vaak rustig weer. Er zijn een aantal leden welke ferme wind voorspellen maar deze zijn duidelijk in de minderheid op dit moment. We gaan zien of dit zo blijft.
Wil ik ook wel graag weten, weet niet of hier al iets zinnigs over te zeggen is.Jorginho, of andere weer fanaten, als ik het goed heb zie ik wei kg regen de komende weken richting de 31e, stel het wordt dan een situatie waarbij mist kan vormen, helpt het dan dat het droog is de komende periode? Geen verstand van maar het lijkt me toch gunstiger dat het droog is geweest dan wanneer het 2 weken vol heeft lopen plensen?
Vrij minimaal richting het eind ervan het jaarWil ik ook wel graag weten, weet niet of hier al iets zinnigs over te zeggen is.
Jorginho, of andere weer fanaten, als ik het goed heb zie ik wei kg regen de komende weken richting de 31e, stel het wordt dan een situatie waarbij mist kan vormen, helpt het dan dat het droog is de komende periode? Geen verstand van maar het lijkt me toch gunstiger dat het droog is geweest dan wanneer het 2 weken vol heeft lopen plensen?
Tuurlijk is alles nu nog onzeker maar deze uitleg maakt een hoop duidelijk op mistgebied, de mist is opgeklaard *padoem pats*, thanks!Ja dat is gunstig, lange droogte. Wel is het zo dat er in december erg weinig verdampt en 3 weken met vrijwel droog weer veel minder uitdrogend werkt dan in de zomer. Maar het vocht zal zeker op zandgrond verder de bodem inzakken, kleigronden zullen ook de komende twee drie weken ook zonder regen vochtig zijn. Maar ze zullen ook kouder zijn, dat effect is niet zo groot als met een erg warme zee maar enig effect zal een koude grond wel hebben. Er is niet voor niets het gezegde: mist, vorst in de kist wat op twee manieren uit te leggen is. Maar een is dat met een vorstinval deze een kist meeneemt waar mist in zit die er dan uitkomt.
Belangrijker in de winter zijn de aard van de aangevoerde lucht, de windsnelheid en of het opklaart of niet. Echt droge lucht zal nu eenmaal niet zo snel verzadigd raken als vochtigere lucht. Koude lucht is dan weer sneller verzadigd dan warme lucht en geeft eerder aanleiding tot mist. Een aanwezige wind mengt de lucht en voorkomt afkoeling en mistvorming, windstilte leidt vanaf de grond bij helder weer tot sterke afkoeling, dus snellere verzadiging en mist (die je ook in de zomer goed boven weilanden ziet hangen bijvoorbeeld), Bewolking blokkeert uitstraling en dus afkoeling en dus neemt de kans op mist af.
Er zijn teveel details die we nu gewoon niet in kunnen vullen, maar het algemene beeld is wel dat er toch voldoende wind lijkt te staan dat de lucht duidelijk droger wordt en ja ook dat er meer kans op zon lijkt te zijn. Als we die combi krijgen zie ik geen heel grote mistkansen, zolang de wind in de avond maar niet helemaal wegvalt. Maar er is ook een scenario waarbij we meer noordenwind krijgen. de lucht zeker in een vrij breed kustgebied vochtiger is, koude lucht over een warme Noordzee stroomt etc en de mistkansen juist als het in de avond opklaart en de wind wat wegvalt weldegelijk aanwezig zijn.
Voor nu zou ik me om die details geen zorgen maken. Eerst maar zorgen dat we de overgang naar een continentaler weertype bestendigd zien, daarna komen inde laatste week tot de 31e details alsnog wel.
Ja man hier ook, elk filmpje wat je van de afgelopen jaren kijkt waait alles weer weg om gek van te wordenMist is ook niet ideaal, maar wel beter dan die vervelende #%$## wind.. wat ben ik daar klaar mee zeg
Ecmwf zit ten Noorden van ons lijkt me iets beter:pffft, nieuwste GFS run maar heel snel vergeten en niet kijken hoor...als we die kaart letterlijk nemen mist en lage bewolking bij 2 graden..hmmm...weg met dat hoog boven Ierland en Schotland...dat is voor ons een slechte plaats...bijna windstil maar wel heel vochtige lucht vanaf de Noordzee...