Het weer op 31 december en 1 januari.

In het kader van je trauma’s in de bek kijken nog even de afgelopen 2 jaar op rij in Sweet Lake:

2024-2025
Bekijk bijlage 1820923

2023-2024
Bekijk bijlage 1820924

Een goeie 12 m/s wind ofwel 6 bft / 43 km en voor onze piloten 23 knots.

Dat we wellicht op de 30e wat gaan stijgen (als ik Jorginho goed begrijp) van 2/3 naar misschien wel 4 m/s klinkt dramatisch maar stelt in verhouding met voorgaande jaarwisselingen niet veel voor.

Geen voorspelling van mijn kant maar puur even ter vergelijking dat 3/4/5 m/s qua absolute getallen een stijging is, maar niet het einde van de wereld hoeft te zijn!
3/4/5 m/s is juist top lijkt mij is windkracht 2/3 dat is prima.

Zijn ECMWF en GFS de enige lange termijn weermodellen? Je hebt ook Harmonie en Arome, maar dat is korte termijn als ik goed heb en fijnmaziger.

De oper behoort bij een groepje van 30% met enigszins die uitkomst (hoewel dit een dag na het ensemble is). Op de 30/31 middernacht zijn er slechts 2 van de 52 ensembleleden die met 5 Bft voor de Wadden komen. Dit kan zo uitpakken, maar de kans lijkt niet groot.
Ik houd mij aan jou vast!

hmmm, wind noordoost of noordwest...dat lijkt het scenario te worden...hogedruk bij Scandinavia of Schotland... ofwel lucht vanaf de Noordzee of uit het drogere noordoosten waarbij we nog wel een erg warme Oostzee hebben met veel waterdamp dat vrijkomt ofwel kans op lage bewolking. Wat ook kan is een zwak front met wat drogere lucht dat over de Noordzee trekt waarbij wij net wel of niet achter dat front komen te zitten met drogere lucht vanaf Noorwegen...maakt veel uit...kortom, ondanks geen grote depressies in de buurt nog steeds hoofdbrekens want er zijn verschillende scenarios mogelijk......en jullie maar denken dat het wee zo makkelijk is he? ha, ha
Boeken schrijver & weerman in een! Talentvolle meneer!

Haha, David is een meteoroloog van beroep. En die weet uit ervaring dat de echte details die voor ons belangrijk zijn op deze termijn gewoon moeilijk te voorspellen zijn. En aangezien Jorginho de modellen heel goed weet te vertalen voor ons, is er gewoon niet zoveel toe te voegen lijkt me 🙂
Ik zeg ook NOG hé, de kwaliteiten van David komen nog wel naarmate alles vorderd.

Nou d
Haha, David is een meteoroloog van beroep. En die weet uit ervaring dat de echte details die voor ons belangrijk zijn op deze termijn gewoon moeilijk te voorspellen zijn. En aangezien Jorginho de modellen heel goed weet te vertalen voor ons, is er gewoon niet zoveel toe te voegen lijkt me 🙂
Nou dat ben ik niet eens. Je mag mij niet met David als beroeps vergelijken, het gat is enorm. Dat ik het weer of modellen redelijk kan duiden is de oppervlakte, niet de diepte. Die diepte is wel eens nodig om complexe kaarten (die er lang niet waren en die ook te ver weg waren om letterlijk te nemen en dus te bespreken) goed te duiden.

Los daarvan schrijf ik vooral droge stukjes tekst. Maar een weersverwachting bestaat ook vaak uit kaarten met symbolen etc. Ik weet niet zeker of David zich daar vaak mee inlaat, maar iemand als Tatanka wel. Ik vind dat zeker wel veel toevoegen omdat dat het voor veel leken een veel betere onderbouwing is, alles veel beter inzichtelijk maakt dan ik doe. Ik hoop dat David en Tatanka, met name als het spannend gaat worden, bijspringen om jullie van betere informatie te voorzien dan ik doe.

Nou d

Nou dat ben ik niet eens. Je mag mij niet met David als beroeps vergelijken, het gat is enorm. Dat ik het weer of modellen redelijk kan duiden is de oppervlakte, niet de diepte. Die diepte is wel eens nodig om complexe kaarten (die er lang niet waren en die ook te ver weg waren om letterlijk te nemen en dus te bespreken) goed te duiden.

Los daarvan schrijf ik vooral droge stukjes tekst. Maar een weersverwachting bestaat ook vaak uit kaarten met symbolen etc. Ik weet niet zeker of David zich daar vaak mee inlaat, maar iemand als Tatanka wel. Ik vind dat zeker wel veel toevoegen omdat dat het voor veel leken een veel betere onderbouwing is, alles veel beter inzichtelijk maakt dan ik doe. Ik hoop dat David en Tatanka, met name als het spannend gaat worden, bijspringen om jullie van betere informatie te voorzien dan ik doe.
Nou spannend maak je het al wel..

Ik hoop dat het een beetje positief uitvalt allemaal, mist in natuurlijk dodelijk voor onze hobby. Ben wel eerlijk vind het allemaal minder spannend dn andere jaren. Voor nu denk ik mocht het te mistig zijn gaat het de garage in voor een ander jaar.

Ik hoop dat het een beetje positief uitvalt allemaal, mist in natuurlijk dodelijk voor onze hobby. Ben wel eerlijk vind het allemaal minder spannend dn andere jaren. Voor nu denk ik mocht het te mistig zijn gaat het de garage in voor een ander jaar.
Hangt ook vanaf waar je woont natuurlijk, als ik het noorden zie de 30e met 4 m/s dan is een kans op mist minder groot.

Nou d

Maar dat is wat ik zeg toch? Je weet de modellen goed te vertalen voor ons leken 😉
Veel komt op details af, en die zijn ook voor de beroeps onder ons nu nog onzeker.

Hangt ook vanaf waar je woont natuurlijk, als ik het noorden zie de 30e met 4 m/s dan is een kans op mist minder groot.
Ben eens filmpjes aan het terugkijken van de jaarwisseling 2019-2020. We hadden toen landelijk code oranje voor mist. Als ik zie hoe goed het vuurwerk te zien is maak ik me al een stukje minder zorgen. Als de wind toevallig iets hoger uitvalt dan voorspelt zitten we denk ik top dit jaar!

Back
Bovenaan