Belg opnieuw in de fout met vuurwerk

vuurwerkNOP

VWC lid
STEIN - De politie heeft een inwoner van het Belgische Flemalle aangehouden in verband met de vondst van bijna 600 kilo illegaal vuurwerk. Dat maakte de politie dinsdag bekend.

De partij zwaar vuurwerk lag in een bestelbusje dat zondag is aangetroffen in Stein in Limburg.

De Belg bleek een oude bekende van de politie. In 2010 was hij ook betrokken bij de handel in illegaal vuurwerk. Toen ging het om een partij van 12.000 kilo.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21113442/__Belg_weer_fout_in_met_vuurwerk__.html

De hoeveelheid. Het gebeurd niet echt vaak dat iemand met 12,5 ton vuurwerk opgepakt wordt :p
Ook al is het eigenlijk eind 2009...

Stein - Zondag 25 november werd man uit Flemalle (B) aangehouden in verband met illegaal vuurwerk. Hij hoorde bij een bestelbus die werd aangetroffen in Stein met daarin 563 kilo vuurwerk.

Het vuurwerk bestaat onder meer uit Flowerbeds van 40 kg, en 3 en 4 inch mortierbommen. Bij aankomst aan het bureau bleek verdachte overigens een oude bekende te zijn van de politie. In 2010 werd hij aangehouden in een grootschalig vuurwerkonderzoek, waarbij 12.000 kg illegaal vuurwerk inbeslag werd genomen.

Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/27/10-bijna-600-kilo-vuurwerk-in-beslag-genomen.html

Desbetreffende persoon:

Het totale nieuws bericht klopt van geen kanten, echt zeer kwalijk hoe ze het er neer hebben gezet.

Zondag wat spullen voor O&N gehaald voor mezelf en wilde dit bij een maat in Belgie neerpleuren tot O&N (dit wou ik in belgie gaan vieren). Maar toen reed ik in Genk (Belgie) in een douane fuik.
Meteen zeiken dat papieren niet klopten, echter klopte dit gewoon! Hier kwamen ze achteraf ook achter!
Vervolgens kijken naar rode diesel, dit was ook in orde.
Daarna lading check: “wat hebt u bij?” Ik heb meteen eindejaars vuurwerk gezegd.
“Het is veels te veel” zeiden ze. Ik vertelde dat het grotedeels 1.4G was, vrijgesteld is volgens het ADR, en er sommige dozen 1.3G tussen zaten, ook vrijgesteld tot 20kg poedergewicht, en dat er geen probleem was en dat ik volledig legaal was.
Die vuile vetzak van de douane geloofde dit niet en dacht dat er echt explosieven in zaten dus belde die het leger, die niet wilden komen. Maar toen begon hij met dreigen dat ie letterlijk de koning zou opbellen als het leger niet wilde komen, dus zijn ze uiteindelijk toch gekomen.
Ze maakten 3 dozen open en begonnen ze te lachen van waar slaat dit op. Die mensen van het leger zeiden “het is in orde” en ik mocht gaan.

Ik dus naar die douanier: “ziet u het is in orde”. Maar meneer was al 4 uur met mij bezig en had nog niks gevonden waar die mij op kon pakken. Het leger was ook pissig op hem, dat ze daarvoor helemaal moesten komen, dus hij stond zwaar voor ***.
Nou dat kon die niet hebben, hij wist dat je in NL strafbaar bent met dit VW, dus dwong hij me mee naar NL te rijden. Ik heb dit een keer proberen te weigeren, maar meneer dwong mij alsnog en ik ben hem uiteindelijk achterna gereden met de weet dat ik daardoor echt in de problemen kon komen.
Eenmaal in NL aangekomen, belde hij aan en legde het verhaal uit, hij kreeg meteen de wind van voren van NL'se agenten dat ie dit niet kon maken, dat ie mij in Belgie had moeten houden. En na lang gezeur zijn ze gaan kijken wat ik bij me had.
Toen belden ze de officier van justitie en die vroeg volgens mij aan de agenten of ze mij konden vasthouden, tenminste dat begreep ik er uit. Maar toen antwoordden de agenten: "nee die jongen wordt onherroepelijk vrij gesproken". Aangezien ik totaal niet de intentie had uberhaupt in NL ermee te komen...
En dat wat die Belgische douane gedaan heeft, is mij dwingen tot een misdrijf.
Toen kwam die agent naar me toe en zei: “we hebben overlegd met officier we hebben besloten je NIET aan te houden”. Dit klopt dus ook al niet in het nieuwsbericht, want ik ben dus niet aangehouden!
Ze zeiden we moeten wel het vw in beslag aangezien je nu op NL grondgebied bent en het illegaal is en ik heb een verklaring moeten afleggen dat is alles uur later stond ik ongeschonden buiten.

In dit geval door de NL'se politie zeer goed behandeld, zij vonden het zelf allemaal zeer kwalijk wat die Belgische douane had geflikt en adviseerde mij ook om hiermee door te gaan, met andere woorden die douane aan te klagen. En ze vertelde me ook dat ik gewoon had moeten weigeren om de grens over te komen.
Ik word er mogelijk nog voor gedagvaard (voorkomen) ook!
Die douanier zal uiteraard worden aangeklaagd wegens machtsmisbruik en dwingen tot het plegen van een misdrijf in Nederland.

En zo zit het hele verhaal in elkaar en niet anders, ik vind het zeer jammer hoe het in nieuwsbericht staat puur om geen slechte naam te maken voor die Belgische douane ik zal de nieuws site e-mailen om het te verzoeken of het aan te passen of te verwijderen daar het niet op de waarheid berust.

Thanks voor het delen van het daadwerkelijke verhaal i.p.v. een spookverhaal vanuit de media! Zo zie je ook maar hoe makkelijk je een oor wordt aangenaaid via bijvoorbeeld iemand van de Belgische Douane! En geloof me, het klinkt gek dat een het Douanier is die dit doet, maar dit soort dingen gebeuren! Daarnaast is de media natuurlijk helemaal in en in triest, die berichten kloppen 9 van de 10x niet.

2012 Toch het einde van de wereld? Het moet toch niet gekker worden!

Bron? (niet dat ik het niet geloof hoor ;)

Ik denl via een prive bericht van een liefhebber die denk ik liever Anoniem blijft!
Niet alles hoeft tog open en blood op het forum uitgestaldt te worden?

Maar goed.. Een raar verhaal is het wel.
Die belgiesche douanier wilde denk ik heeeeel graag een wit voetje halen...
Wat een pannekoek zeg!!

Ik mag hopen dat je dit verhaal hier als grap hebt neergezet?

De douane zal in Belgie zeker niet precies op de hoogte zijn van alle regels ivm vuurwerk maar dit hier is echt te belachelijk voor woorden.
Ten eerste mag je als consument in Belgie maar 1 kg pts bij hebben en als handelaar maar het maximum van wat je mag opslaan. Consumentenvuurwerk is dan wel gedeeltelijk vrij van adr maar je moet wel vervoersdocumenten bij hebben van wat je vervoert als het meer is dan die 1 kg. En dat die 20 kg 1.3G ook vrij van adr zou zijn gaat al niet op want als die tesamen met de rest wordt vervoerd wordt alles als 1.3G aanzien. Trouwens mag je als niet professioneel vuurwerker geen gram 1.3G vuurwerk bij je hebben.

Als die douanier dan de ontmijningsdienst vh leger zou gebeld hebben om dit spul op te halen dan gaan deze echt de mening van die douanier niet in twijfel trekken hoor en zeggen dat het in orde is. Zo'n hoeveelheid is nooit in orde bij een consument en dat weten zij ook dus die gaan nooit terug vertrekken zonder het mee te nemen. En dat hij dan ook nog eens verplicht werd om terug naar Nl te rijden is helemaal lachwekkend.

Papieren waren gewoon in orde om dit te vervoeren. Staat ook gewoon in het verhaal, niet opvallend..maar het staat er wel degelijk.

Daarnaast heb je het steeds over een consument.. Er zijn ook consumenten die beschikking over de juiste papieren hè. Ook consumenten kunnen professioneel vuurwerker zijn.
Je hele verhaal is gebaseerd je verhaal op aannames die je doet, waarschijnlijk omdat er staat dat hij het zelf stookt op O&N en je eroverheen leest dat de papieren in orde waren.

En je geeft ook aan dat de ontmijningsdienst van het leger de mening van de douanier niet in twijfel zal trekken en zeggen dat het in orde is. Waar baseer je dit op?

Waarom zou de gepakte jongen liegen over wat er is gebeurd? Wat brengt hem dat op? Niks lijkt mij, dus daarom denk ik dat het verhaal klopt.

@pyroclock, "Nou dat kon die niet hebben, hij wist dat je in NL strafbaar bent met dit VW, dus dwong hij me mee naar NL te rijden. Ik heb dit een keer proberen te weigeren, maar meneer dwong mij alsnog en ik ben hem uiteindelijk achterna gereden met de weet dat ik daardoor echt in de problemen kon komen. " Daar zal vast een langer verhaal achter zitte, maar wil je 5 A4'tjes verslag dan?:P

En dat die 20 kg 1.3G ook vrij van adr zou zijn gaat al niet op want als die tesamen met de rest wordt vervoerd wordt alles als 1.3G aanzien. Trouwens mag je als niet professioneel vuurwerker geen gram 1.3G vuurwerk bij je hebben.

Er staat overigens nergens dat hij daadwerkelijk 20kg 1.3G poedergewicht bij zich had.

Neemt natuurlijk niet weg dat 600kg voor een oud en nieuw feestje wel erg veel is haha

Die eerste vraag/zin "En de referentie..?" Wat is nu precies je vraag dan? Ik begrijp en zie hem niet.. :shocked:

Hoe kan je gedwongen worden?
Als er iemand met gezag (politie, douane, etc.) je staande houd (fuik, blaastest, etc.) en die geeft aan dat je hem moet volgen..
Of diegene dan met of zonder gun/gummyknuppel/stroomstootwapen/pepperspray/kalashnikov/Sniper Rifle/Rocket Launcher je staande houd.
Ik zou er persoonlijk geen sport van maken om dan juist niet te doen wat hij aangeeft.. Laat staan wegrijden omdat een ontruimingssquad aangeeft dat het in orde is. Die zijn er in opdracht van die douanier he.. Hoe wild ben jij?

Waarom zou je gedwongen worden?
Je gaf zelf al het antwoord in de tweede alinea.. Dit staat trouwens ook uitgelegd in het verhaal, zoals Wonkobonko al zegt. Dan kunnen ze hem namelijk ergens op pakken en hij is strafbaar in NL.

Je geeft ook aan dat het verhaal niet klopt op meerdere punten.. Ik ben wel benieuwd op welke punten je nou doelt.

Als je dit verhaal niet geloofd is dit uiteraard je goed recht. Ik vraag je niet om het te geloven, ik leg namens hem uit wat er is gebeurd omdat de hele media weer eens alles verdraaid en niet correct neerzet (en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat die vaak gebeurd). Daarnaast is de gang van zaken hier ook niet bepaald netjes geweest (aan de andere kant ook weer wel) en in ieder geval noemenswaardig.

Overigens heb ik je eerdere bericht ook even gequote..
p.s en ze treffen "toevallig" een busje met vuurwerk aan
Je bent bekend met het begrip fuik/controle(algehele, alcohol, belasting, etc.)?? Deze zijn lang niet altijd van tevoren aangegeven. En de kans dat je deze tegenkomt is klein, maar wel degelijk aanwezig.

er zal vast wel wat onderzoek aan vooraf zijn gegaan
Waar baseer je dit op? Aanname als je het mij vraagt.

Als je het mij vraagt is jou verhaal niet kloppend op meerdere punten :p, maar dat terzijde haha.

En de referentie naar de "oude bekende" en de vangst van in totaal 12 ton ?

En hoe kan je nou gedwongen worden door belgen om de grens over te rijden als je wel de juiste papieren hebt om door belgie te rijden met de spullen maar niet voor nederland.
( de persoon waarnaar gerefereerd word is een belg en woonachtig in belgie, waarom zou je dan in hemelsnaam gedwongen worden om naar nederland te rijden ? )

Hoe werd je gedwongen ?
je had toch gewoon weg kunnen rijden toen het "leger" zei dat het in orde was ?

het blijft een vaag en totaal niet kloppend verhaal op meerdere punten.

Je eerdere bericht:
Hier gaan heel veel personen niet blij van worden en dit is volgens mij al de 3de keer dat deze man gepakt is.

p.s en ze treffen "toevallig" een busje met vuurwerk aan ?
er zal vast wel wat onderzoek aan vooraf zijn gegaan.

Hij had ook aangegeven, zoals je had kunnen lezen, dat hij wist dat dit wellis raar zou kunnen lopen als hij de douanier zou volgen. Aan de andere kant zit de douanier hier fout.

Buiten het 4 uur durende gezeik en het voor *** staan van die douanier bij die belgische EOD. Bedenk dan eens waarom een douanier dit nog meer zou kunnen doen (factoren die meewegen). Dan heb je de feiten op een rij.
Wat er vervolgens in een douanier omgaat en waarom hij dit doet kan ik uiteraard niet verklaren, dit zal je aan de beste man zelf moeten vragen.

Namen noemen is niet nodig nee. Alleen als je hem kent, snap ik je verwarring en vragen echt totaal niet.

Normaal mag je inderdaad doorrijden als alles in orde is. Dat een douanier die jou in eerste instantie staande houd en vervolgens de Belgische EOD erbij haalt, de zaak verder afhandelt als alles in orde is, is totaal niet vreemd.. Of vindt je van wel?

Back
Bovenaan