Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

@Opa ik herken het ook, zit een mooi betoog te schrijven, alles in duidelijke uitleg en inderdaad voelt het of je niet gehoord word.

Zit je op social media een betoog te houden en mooi alles in redelijkheid te schrijven, verschrikkelijk. Komt het anti vuurwerk. Deze mensen zijn niet voor reden vatbaar. Eerste wat men leest ze knallen het hele jaar door, en leven in utopie. Politie gaat handhaven, ze moeten de straffen verhogen en soms nog verder celstraf. Ik erger mij kapot aan zulke mensen. Gisteren had ik er 1 spande de kroon, ja nitraten moeten ze verbieden, mevrouw is al verboden en knalvuurwerk is verboden. Ja toch maar verbieden, met deze mensen daar is geen enkel gesprek mee te beginnen.

Als ik die reacties zo zie denk ik dat vele van ons inmiddels wel moegestreden zijn en soms op het punt staan om het bijltje er bij neer te gooien. Dat herken ik zeer zeker. En toch, als ik dan weer van die hopeloze reacties tegenkom van de door de media en politiek gehersenspoelde mensen kan ik het niet laten om er op te reageren. Ik realiseer me daarbij echt wel dat het geen zin heeft, onze reacties op persoonlijke titel bieden geen tegengewicht aan de linkse mediacampagnes die al jaren aan de gang zijn en waar ze ontzettend veel tijd en moeite in steken, alsof het het grootste leed en onrecht op de wereld is. Ze tonen daar werkelijk een inzet alsof diegene die de traditie definitief de nek omgedraaid krijgt de Nobelprijs voor de vrede kan verdienen.

Nu ik dit zit te typen realiseer ik me dat ik de strijd toch tot het definitieve einde aan zal gaan en wie weet daarna ook nog wel in een of andere vorm.

Ik blijf de strijd zeker aangaan. Maar ik ben er wel lichtelijk klaar mee. Wat de uitkomsten ook zijn en welke wetten of besluiten er ook komen, ik ben op het punt gekomen dat het mij niet meer zoveel interesseert en ik gewoon ga doen waar ik zelf zin in heb. Waar houdt het op? Wat is het volgende?

Als ik die reacties zo zie denk ik dat vele van ons inmiddels wel moegestreden zijn en soms op het punt staan om het bijltje er bij neer te gooien. Dat herken ik zeer zeker. En toch, als ik dan weer van die hopeloze reacties tegenkom van de door de media en politiek gehersenspoelde mensen kan ik het niet laten om er op te reageren. Ik realiseer me daarbij echt wel dat het geen zin heeft, onze reacties op persoonlijke titel bieden geen tegengewicht aan de linkse mediacampagnes die al jaren aan de gang zijn en waar ze ontzettend veel tijd en moeite in steken, alsof het het grootste leed en onrecht op de wereld is. Ze tonen daar werkelijk een inzet alsof diegene die de traditie definitief de nek omgedraaid krijgt de Nobelprijs voor de vrede kan verdienen.

Nu ik dit zit te typen realiseer ik me dat ik de strijd toch tot het definitieve einde aan zal gaan en wie weet daarna ook nog wel in een of andere vorm.

Hoe hebben mensen dan keihard voor onze hobby gevochten dat ze er moe van zijn? Mijn indruk is dat mensen al op hun rug gaan liggen zonder er ook maar een gevecht geleverd is.

Hoe hebben mensen dan keihard voor onze hobby gevochten dat ze er moe van zijn? Mijn indruk is dat mensen al op hun rug gaan liggen zonder er ook maar een gevecht geleverd is.
Kijk even naar de inzet van alle verenigingen, hvlv, bpn, vuurwerkcheck, en hoe die ervoor gevochten hebben. Waar was jouw aanmelding bij hvlv?

Inmiddels strijd ik al meer dan 15 jaar aan "onze" kant van het vuurwerkdebat. Ik heb door de jaren alle polls ingevuld, discussies aangegaan met tegenstanders, bij vergaderingen van mijn gemeente geweest, HLVL gesteund, in de media op verkeerd geïnformeerden gereageerd met onderbouwde argumenten en feitelijke cijfers maar ik moet eerlijk bekennen dat ik steeds vaker merk dat ik moe ben van de strijd. Ik voel me niet gehoord en ik loop iedere keer weer tegen diezelfde muur aan. Men wil gewoon niet luisteren of discussiëren. Ik ben er inmiddels van doordrongen dat consumentenvuurwerk coûte que coûte verboden moet worden.
Hierdoor twijfel ik dus zeer ernstig of ik nog eenmaal een betoog ga typen of bij mezelf denk "zoek het lekker uit met je zooitje, ik ga vanaf nu gewoon doen waar ik zin in heb".
Herkennen jullie dat?

Ik denk dat 80% op dit forum er zo over denkt en gezien de opmerkingen van verkopers dat veel mensen producten twee keer kopen en dat dat voor volgend jaar is, wat goed zou kunnen, dat er buiten het forum ook een stevige groep is die het geen hout kan schelen.

Kijk even naar de inzet van alle verenigingen, hvlv, bpn, vuurwerkcheck, en hoe die ervoor gevochten hebben. Waar was jouw aanmelding bij hvlv?

Dit gaat mij niet om de verenigingen, dit gaat me om wat mensen hier allemaal hebben gedaan dat ze het nu al opgeven. In mijn ogen begint "de strijd" of het verzet vanaf volgend jaar. Beste uitkomst: mensen die voor het verbod waren maar nu terugverlangen naar de tijden ervoor. Maar.....we geven bakken met geld uit aan de strijd tegen drugs en iedere partij die logisch denkt (D66 in dit geval bijvoorbeeld) en zegt: dit werkt niet! Die worden door anderen uitgelachen. Zoiets zal hier ook gebeuren. Politici zijn veel te gek om te vechten tegen het volk lijkt het wel en niet toegeven aan dat volk...Dus de enige optie voor iemand die in NL door wil gaan is illegaal afsteken voor de rest van zijn leven.
Verder zouden er media nodig zijn om draagvlak voor een ander geluid te creeren, het is toch ontegenzeggelijk zo dat het met name de media zijn (nu springen ze er ook weer op) die het vuurwerk keer op keer als onwenselijk, gevaarlijk enz. hebben neergezet. Zo is de druk echt aangezwengeld, zijn meningen bij mensen gevormd enzovoorts. Dat omgekeerde zie ik echt zeer zelden gebeuren.

Dit gaat mij niet om de verenigingen, dit gaat me om wat mensen hier allemaal hebben gedaan dat ze het nu al opgeven. In mijn ogen begint "de strijd" of het verzet vanaf volgend jaar.
Helder! We gaan het meemaken volgend jaar. De mening die je daarna geeft kan ik verder niet op reageren en ik zie de link ook niet naar de vraag die je eerst zelf stelde over wat mensen gedaan hebben,

Laatst bewerkt:
Als ze een veilige jaarwisseling willen.....IK las net onderzoek van half jaar geleden. 23% van de Nederlanders schoot vuurwerk af. 7% gaat stoppen. Je kunt op je vingers natellen dat dit niet de fanatiekelingen zullen zijn. Dus het is dan, als dit klopt, dat is iets minder dan een derde. Maar niet een derde van het van het vuurwerk denk ik, misschien is dat 1/6 of 1/8e. Als die 16% die zegt door te gaan ook doorgaat dan zou je daar in de prakrijk weinig van moeten merken. Aangezien alles illegaal is en elke dag ook, dan zie je misschien zelfs meer vuurwerk omdat er ook op andere dagen geknald zal worden vermoed ik.

Als je voor 16% van de Nederlanders niks biedt en deze dus doorgaan dan heb je het over een groep van niet minder dan 2,5 miljoen mensen.....Hoe oh hoe handhaaf je dit ook maar enigszins? Een vraag is ook of er een voorbeeld is, met zoveel gebruikers, waarbij een algemeen verbod succesvol was?

Misschien is deze al eens voorbij gekomen, maar er staan niet alleen steekhoudende punten in over het onderdrukken van het volk met satellietbeelden en drones (waar ik eerder al op wees), maar ook wat argumenten of oplossingen die mensen kunnen gebruiken misschien.

Als ze een veilige jaarwisseling willen.....IK las net onderzoek van half jaar geleden. 23% van de Nederlanders schoot vuurwerk af. 7% gaat stoppen. Je kunt op je vingers natellen dat dit niet de fanatiekelingen zullen zijn. Dus het is dan, als dit klopt, dat is iets minder dan een derde. Maar niet een derde van het van het vuurwerk denk ik, misschien is dat 1/6 of 1/8e. Als die 16% die zegt door te gaan ook doorgaat dan zou je daar in de prakrijk weinig van moeten merken. Aangezien alles illegaal is en elke dag ook, dan zie je misschien zelfs meer vuurwerk omdat er ook op andere dagen geknald zal worden vermoed ik.

Als je voor 16% van de Nederlanders niks biedt en deze dus doorgaan dan heb je het over een groep van niet minder dan 2,5 miljoen mensen.....Hoe oh hoe handhaaf je dit ook maar enigszins? Een vraag is ook of er een voorbeeld is, met zoveel gebruikers, waarbij een algemeen verbod succesvol was?

Laten we voor het gemak maar even aannemen dat het onderzoek klopt. Hierna doe je een hele reeks aannames:

Het zullen niet de fanatiekelingen zijn.
Je denkt niet een derde van het vuurwerk, misschien is het 1/6 of 1/8.
Als de 16% die zegt door te gaan, inderdaad doorgaat, zou je dat niet moeten merken.
Je vermoed dat omdat alles illegaal is er meer vuurwerk te zien zal zijn en op meer dagen.

Hier weet niemand het antwoord op en zullen we allemaal op moeten wachten of dit inderdaad zo gaat zijn.

Antwoord op je vragen:

Het valt niet te handhaven.
Er is geen voorbeeld van een algemeen verbod wat succesvol is.

Wat er gaat gebeuren is dat ze keihard gaan optreden tegen f2 afstekertjes de eerste jaren

Strafblad, taakstraf, heel makkelijk inval doen, huisuitzetting in geval woningbouw + verder marginaliseren....

Wat er gaat gebeuren is dat ze keihard gaan optreden tegen f2 afstekertjes de eerste jaren

Strafblad, taakstraf, heel makkelijk inval doen, huisuitzetting in geval woningbouw + verder marginaliseren....

Bij 2.5 miljoen mensen gaat het alsnog niet helpen. Pakkans en niet zwaarte straf bepaalt effectiviteit. Hoewel het een combi is: hoge pakkans en zware straf is effectiever dan hoge pakkans en lage straf. Lage pakkans en hoge straf is voor zover ik weet (een half jaar geleden eens in verdiept) niet effectief. Maar zoals iemand al aangaf in een opinie stuk: de verleiding om zwaar te straffen, het volk te bespioneren etc. heeft grote repercussies op het vrijheidsgevoel en hoe veilig je voelt. De overheid wordt steeds meer de vijand en dat blijft niet zonder gevolgen op termijn....

En wie moet dat gaan doen dan? Handhaving en Politie zijn zwaar onderbezet.

Ik woon in een Gemeente met al meerdere jaren een Afsteekverbod en sindsdien is er alleen maar meer vuurwerk afgestoken. Handhaving en Politie rijden met Oud & Nieuw wel rond, maar grijpen alleen in bij excessen zoals zwaar illegaal vuurwerk, opstootjes of te grote brandjes.

Ik heb het zelf gehad dat ze aan het eind van de straat even een minuut vanuit de dienstauto hebben staan kijken wat we aan het afsteken waren en hoe. Toen ze zagen dat we legaal consumentenvuurwerk op een veilige manier afstaken, zijn ze gewoon doorgereden.

Deze ervaring biedt geen garanties natuurlijk, maar is wel tekenend.

En wie moet dat gaan doen dan? Handhaving en Politie zijn zwaar onderbezet.

Ik woon in een Gemeente met al meerdere jaren een Afsteekverbod en sindsdien is er alleen maar meer vuurwerk afgestoken. Handhaving en Politie rijden met Oud & Nieuw wel rond, maar grijpen alleen in bij excessen zoals zwaar illegaal vuurwerk, opstootjes of te grote brandjes.

Ik heb het zelf gehad dat ze aan het eind van de straat even een minuut vanuit de dienstauto hebben staan kijken wat we aan het afsteken waren en hoe. Toen ze zagen dat we legaal consumentenvuurwerk op een veilige manier afstaken, zijn ze gewoon doorgereden.

Deze ervaring biedt geen garanties natuurlijk, maar is wel tekenend.
Hier ook al 3 een verbod, tot nu toe nog geen enkel jaar politie of handhaving gezien.

Hier ook al 3 een verbod, tot nu toe nog geen enkel jaar politie of handhaving gezien.

Goed maar er staat nu denk ik gezien het landelijke verbod en de pers die er bovenop zit meer druk op. De politie kon nog wegduiken achter excuses en dat ze eerst een algeheel verbod nodig hadden. Dat excuus is nu weg. Als ze nu niet leveren dan hebben ze wat uit te leggen. Hoewel dat allemaal wel met de handschoen der liefde zal gaan.

Back
Bovenaan