Welke kern normen en waarden verdwijnen er dan? Noem eens iets dat verdwijnt. Om niet te lang van stof te zijn: het is waarschijnlijk zo dat veel van de verwovenheden die jij als gangbare NEderlandse normen en waarden ziet, van recente datum zijn. Die zijn er gekomen door de redelijkheid en niet door andersgelovigen of denkenden die tolerantie op te dringen. Een groot deel heeft deze op basis van redelijkheid geaccepteerd. Denk aan homosex: verketterd ookdoor niet-gelovigen tot in de jaren 80. Vrouwenrechten: pas 100 jaar geleden maar als je trouwde als vrouw in de jaren zestig dan was je meteen je baan kwijt. Jij ging kinderen baren. Gelovig of niet gelovig!
Gelijke betaling van mannen en vrouwen....is zelfs nu nog niet geregeld...En ook nu zijn er kerkgemeenschappen waar een vrouw geen politiek mag bedrijven, waar alleen de mannen mogen vergaderen (diverse gereformeerde gemeenten en ook de Jehova's sturen vrouwen met kinderen weg bij de vergadering).
En nu zitten we met emancipatie van transgenders etc. Ik zie dat vooral veel rechtse westerlingen daar toch een enorm probleem mee hebben. Ze lijken wat mij betreft exact op de gelovigen die in de vorige eeuw zo'n moeite hadden met homo's en vrouwenrechten. We herinneren bovendien toch nog wel hoe Bontebal in het nwau kwam door zijn uitspraken op deze punten en dat is in 2025 geweest.
Wat jij nu ineens ziet als normen en waarden is van recente aard, wordt ook door niet-moslims nog steeds afgewezen etc. Maar ze zijn er in brede zin gekomen door een geleidelijk proces zonder dwang en zonder afwijzing van een de groep die anders dachten. Die groep veranderde van binnenuit op basis van rede en argumentatie.
Opstaan in de bus voor een oudere/zwangere.
Goedendag zeggen tegen iemand op straat als je lang elkaar loopt.
Iemand een ferme hand geven ipv een box.
Mensen, ook jonger als jij, aanspreken met u.
In het verkeer opletten in plaats van op je telefoon kijken en schijt aan de wereld om je heen.
Als uitgangs punt Nederlands spreken en niet half Engels. Je weet wat ik bedoel ipv if you know you know.
Iemand aan mogen spreken op gedrag zonder gelijk uitgemaakt te worden voor kk mongool.
Een touwtje uit de brievenbus en sociale controle van buren.
Jeugd die bij opa en oma op visite gaan en zich gedragen ipv tegen je oma zeggen he ouleh.
Algemene hoffelijkheid, respect voor elkaar.
Emancipatie is ook totaal verkeerd ontwikkeld.
Ik vind het contrast tussen man en vrouw juist mooi.
Gelijke (basis) rechten tuurlijk maar zelfde salaris in een (zwaar) beroep? Nee.
Ik als man til wel die zware doos wat jou als vrouw fysiek niet lukt en daar krijg ik ietsje meer voor betaald.
Ik vul de vakken in de supermarkt en de vrouwen mogen lekker achter de kassa.
De moeder die thuis haar kinderen opvoedt en de man brood op de plank legt.
Nee er zijn zo veel dingen die verwijden dat ik hier nog wel 100 punten neer kan zetten.
Mijn Holland is allang Holland niet meer.
En dan hebben we het nog niet eens over LHBTI & de Islamitische vluchtelingen gehad.