HVLV Statusupdates

Mocht de overheid dit naast zich neerleggen en het RAC alsnog op deze manier willen wijzigen, dan gaan we deze wijziging middels een kortgeding proberen te voorkomen.

@HVLV

Hebben jullie een idee op welke termijn hierin de overheid een besluit gaat nemen?
Het is nog minder dan 7 weken tot de vermoedelijke regeling in werking zou moeten treden.

Hoe langer hoe beter jullie/iedereen staat, maar hoe eerder hoe beter dat er duidelijkheid is.
 
Er lopen wat zaken door elkaar, zien we.
Het geschetste tijdpad van 1 oktober geldt voor het algemene verbod, dus de 'Wet Veilige Jaarwisseling'.

Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
Deze tak loopt ook nog. 5 weekjes... Twee paden.
 
@HVLV Allereerst respect voor jullie tomeloze inzet en vechtlust en bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.

Waar staan we nu eigenlijk met het mogelijke verbod op pyropacks? Daar lezen en horen we eigenlijk weinig over, op de gaasverpakkingen van artikelen na. Op het forum is hier helaas weinig aandacht voor, maar dit is wel iets, dat op het moment dat pyropacks ook verboden worden, dit verstrekkende gevolgen zal hebben voor een behoorlijk aantal winkeliers en al helemaal voor de showbranche.

- Valt dit samen met de wijziging van het RAC omtrent kooien, fluit- en whirleffecten? Of moeten we dit los zien van elkaar?
- Wat is jullie standpunt op het gebied van pyropacks?
- En zo ja, zal dit ook meegenomen worden in een mogelijk toekomstig kortgeding?
 
@HVLV Allereerst respect voor jullie tomeloze inzet en vechtlust en bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.

Waar staan we nu eigenlijk met het mogelijke verbod op pyropacks? Daar lezen en horen we eigenlijk weinig over, op de gaasverpakkingen van artikelen na. Op het forum is hier helaas weinig aandacht voor, maar dit is wel iets, dat op het moment dat pyropacks ook verboden worden, dit verstrekkende gevolgen zal hebben voor een behoorlijk aantal winkeliers en al helemaal voor de showbranche.

- Valt dit samen met de wijziging van het RAC omtrent kooien, fluit- en whirleffecten? Of moeten we dit los zien van elkaar?
- Wat is jullie standpunt op het gebied van pyropacks?
- En zo ja, zal dit ook meegenomen worden in een mogelijk toekomstig kortgeding?

Pyropacks staan meen ik beschreven in het stuk vanuit de overheid en komen daarmee dus dan ook te vervallen.
 
@HVLV Allereerst respect voor jullie tomeloze inzet en vechtlust en bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.

Waar staan we nu eigenlijk met het mogelijke verbod op pyropacks? Daar lezen en horen we eigenlijk weinig over, op de gaasverpakkingen van artikelen na. Op het forum is hier helaas weinig aandacht voor, maar dit is wel iets, dat op het moment dat pyropacks ook verboden worden, dit verstrekkende gevolgen zal hebben voor een behoorlijk aantal winkeliers en al helemaal voor de showbranche.

- Valt dit samen met de wijziging van het RAC omtrent kooien, fluit- en whirleffecten? Of moeten we dit los zien van elkaar?
- Wat is jullie standpunt op het gebied van pyropacks?
- En zo ja, zal dit ook meegenomen worden in een mogelijk toekomstig kortgeding?
Dank voor de fijne woorden.

Hier kun je de conceptwijziging vinden: https://www.internetconsultatie.nl/rac/document/14253

Naar onze mening vallen pyropacks hier niet onder omdat 1.4G en 1.4S toegestaan blijven. Een pyropack valt onder 1.4S en daarmee dus buiten de RAC wijziging.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de update! Haal die roverheid maar eens goed door die juridische gehaktmolen en laat het recht zegevieren! Hopelijk pakt het egens positief uit voor de gehele branch en voor ons!
 
De conceptwijziging ziet toe op het beperken van het nog toegestane vuurwerk, zodat een gaasverpakking niet meer nodig is. De gaasverpakking zelf, dus ook pyropacks, zijn verder niet verboden of beperkt.

Laat verder onverlet dat deze technische eisen in strijd zijn met Europese regelgeving.
 
Volgens mij waren ze voornemens om de daadwerkelijke kooi, inclusief de pyropacks, te verbieden via een aanpassing in het Besluit Activiteiten Leefomgeving.

Wat de stand van zaken momenteel is, is mij onduidelijk.
 
Volgens mij waren ze voornemens om de daadwerkelijke kooi, inclusief de pyropacks, te verbieden via een aanpassing in het Besluit Activiteiten Leefomgeving.

Wat de stand van zaken momenteel is, is mij onduidelijk.

Klopt, maar volgens mij hebben ze dat losgelaten omdat het volgens de RAC makkelijker was. Een en ander raakt natuurlijk aan het ADR, dan.

Daarbij hebben ze verder dus even over het hoofd gezien dat ook daar een hoop haken en ogen aan zitten aangezien ze technische eisen stellen aan een geharmoniseerd product. Ik acht dan kans dan ook heel groot dat dit sneuvelt.
 
Wat zijn pyropacks?
Daar bestaat gewoon een topic over :)
 
Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
Doorslaggevend weekje :holland:
 
Als de EU geen detailed opinion heeft ontvangen van de EC of een lidstaat gaat er een standstill van 3 maanden in dus kan vanuit Europese wetgeving een RAC wijziging niet gebeuren.

Ik zeg er dan sceptisch bij: "via die weg" want ik vraag me af of de loeders dan geen politiek geitenpaadje uit de hoge hoed toveren. Zoals die dat de importeur het wel in EU mag afgeven, alleen niet in NL....

HVLV (of ging het vanuit BPN) heeft wel aangekondigd, als er wel vrij baan is, een turbo kortgeding wordt ingestart.

Als iets hier niet klopt aan mijn begrip/uiteenzetting van de zaken, graag corrigeren.
 
Ik lees het toch anders.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.

Volgens mij lees ik het dan dus als volgt: wordt er GEEN tegengas gegeven van een lidstaat of commissie, dan voeren ze de regelgeving gewoon in.

Met andere woorden, dan gaat het voorstel door en is het verboden om kooien te verkopen.

Maar ik kan het verkeerd begrijpen...
 
Je zegt in je eerste en tweede alinea het tegenovergestelde. Lees de uitleg van HVLV nou nog eens:

indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
Dus als er WEL een detailed opinion komt, mag het land NIET doorgaan met invoering. Dan gaat er 3 maand standstill in.
 
Ja volgens mij zeggen we hetzelfde?

Als er dus GEEN detailed opinion komt, dan mag Nederland WEL doorgaan met de invoering van de RACT wijziging en is het einde kooien...
En anders begrijp ik er echt niks van en lees ik het later nog wel een keertje ofzo...

Kut RACT ook, ik wil gewoon me Pyro hahaha.
 
Ja volgens mij zeggen we hetzelfde?

Als er dus GEEN detailed opinion komt, dan mag Nederland WEL doorgaan met de invoering van de RACT wijziging en is het einde kooien...
En anders begrijp ik er echt niks van en lees ik het later nog wel een keertje ofzo...

Kut RACT ook, ik wil gewoon me Pyro hahaha.
Én kooiloos is al op ingekocht toch, gaat meer om verkoop oude voorraad met kooi? En evt oude fluit swirl producten
 
Back
Bovenaan