Vuurwerkvoorlichting geven!

Ikzelf vind het eerste filmpje een goed voorbeeld, maar denk je niet dat dat filmpje een beetje "erg"is voor kids van groep 7/8?:)

Morgen is het zover.. de eerste vuurwerkvoorlichting en wel op de school (en ook één keer) in de klas van m'n zusje :p Ik heb er ontzettend veel zin in.

De dummy's staan klaar, de powerpoint staat op 't sticky.. basisschool here i come:)

Morgen is het zover.. de eerste vuurwerkvoorlichting en wel op de school (en ook één keer) in de klas van m'n zusje :p Ik heb er ontzettend veel zin in.

De dummy's staan klaar, de powerpoint staat op 't sticky.. basisschool here i come:)

Veel succes Morris!
Morgen horen we je verhalen! Misschien ook foto's?

Zie al die kinderhoofdjes al voor me, big smile op hun gezicht haha. :D

Succes, vind het een goed initiatief! Zo laat je meteen zien dat er ook verstandig met vuurwerk omgegaan kan worden.

Kerel, heel veel succes morgen! Super dat je dit gaat doen! Ik ben vandaag ook geweest voor de brillenuitreiking van mijn actie en heb hier een klein beetje voorlichting bij gegeven. Ik kan je vertellen,dit smaakt naar meer! Ik verneem graag van je hoe je het heb ervaren! Bij deze een abo op dit topic!

Heey das die meneer van de Vuurwerk folder:wink:
Hihi zie het al voor me.
succes iig vandaag!

Vandaag dus de eerste keer voorlichting gehad.
Het was ontzettend leuk om te doen.

De kinderen waren onder de indruk van de powerpoint en al snel kwamen alle ervaringen en verhalen over vuurwerk boven tafel.
Leuk dat onder bijv. het kopje vandalisme sommige kinderen durfde toe te geven wel eens geprobeerd te hebben iets kapot te maken en dat na de uitleg, ze eigenlijk ook inzagen dat dit verkeerd was.

Zo gaf ik twee voorbeelden, één voor vandalisme en één voor vuurwerk naar dieren gooien:

Vandalisme

''Wanneer je een prullenbak of verkeersbord kapot maakt, sloop je iets dat iemand anders heeft betaald.
Dit is hetzelfde dan wanneer ik bij jou thuiskom, je playstation pak en er buiten een ratelband omheen draai en aansteek.. die heb jij betaald en die sloop ik''

Toen kwamen ze toch wel tot de conclusie dat ik eigenlijk gelijk had en dat ze beter niets konden slopen.
Ook liet ik iedereen de hand opsteken die vuurwerk leuk vind en daarna iedereen die nog vele jaren vuurwerk wil afsteken. Dit was bijna iedereen. Natuurlijk verteld dat er mensen zijn die het willen verbieden als er nog teveel gesloopt wordt. Dit maakte indruk.

Vuurwerk gooien naar dieren
''Wanneer iemand een rotje naar een eend gooit, kan die eend daar niets aan doen en wordt daar ontzettend bang van.
Dit is dus hetzelfde wanneer we een klasgenootje midden in de klas zetten en dan met iedereen rotjes naar hem/haar gaan gooien''
Dit maakte natuurlijk de nodige reacties los, maar iedereen zag wel in dat ik gelijk had.

Verder veel dummy's laten zien en vooral interactief de kinderen zelf antwoorden laten bedenken en geven.
Ook was een groot deel van de powerpoint in quiz-vorm wat ze goed bij de les hield.

De leerkrachten achteraf waren ontzettend enthousiast en vroegen of ik volgend jaar weer wilde terugkomen. Ook was er een leraar die nog op een andere school werkt en vroeg direct of ik daar volgend jaar ook wilde komen.

Al met al een goede eerste dag dus die ik als zeer leuk en leerzaam ervaren heb!

Volgende week en de week daarop nog 2 scholen te gaan :)

Hartstikke goed gedaan! Kijk dit is voorlichting geven... Niet de heletijd over dat illegaal vuurwerk gevaarlijk is! Ik hoop dat je dit vaker gaat doen! :)

Goed werk Morris! Leuk te lezen dat het zo goed is ontvangen en dat je ze wat hebt kunnen meegeven aan kennis en goodies! :D:p

Top Morris,op de manier hoe jij ze informeert worden de kinderen meer bewust op de feiten gedrukt.

ik heb nog nooit een vent van halt mee gemaakt .
maar ik denk dat dit wel ff andere koek is dan dat ze gewend zijn .
kijk je kunt nou wel zeggen van dat mag niet en dat is gevaarlijk maar het stukje moraal is ook super belangrijk .
en dat komt in die 2 simpele voorbeelden heel duidelijk aanbod .:thumbup:

Back
Bovenaan