Vuurwerkvoorlichting geven!

Zoals gezegd vandaag gesprek gehad op de eerste basisschool. Ze waren laaiend enthousiast en wilde graag dat ik de voorlichting kwam geven. Ze vonden deze voorlichting stukken beter dan die van Bureau Halt (die zich toch al jaren niet meer lieten zien).

De eerste 110 kinderen zullen in December dus naar mijn voorlichting mogen kijken:)

Zoals gezegd vandaag gesprek gehad op de eerste basisschool. Ze waren laaiend enthousiast en wilde graag dat ik de voorlichting kwam geven. Ze vonden deze voorlichting stukken beter dan die van Bureau Halt (die zich toch al jaren niet meer lieten zien).

De eerste 110 kinderen zullen in December dus naar mijn voorlichting mogen kijken:)

Morris gefeliciteerd met dit zeer goede nieuws!:biertje:
Kun jij de kinderen dan ook uitleggen dat er een verschil is tussen illegaal en zwaar illegaal vuurwerk? (volgens de media kun je overal een woonwijk mee opblazen!:bonk:)

Lijkt me op een basisschool niet zo van toepassing om te spreken over waarmee je gemakkelijker iets opblaast.
En een voorlichting aan de media wordt 'm ook niet;)

dat is echt heel leuk om te horen man !!! .
kom op je kunt het
:thumbsup::holland:
dat weet ik zeker :yes:

Tips voor communicatie met kinderen 4-12 jaar

1. Help je kind te begrijpen waar het gesprek voor bedoeld is. Als volwassene ga je er snel vanuit dat een kind wel begrijpt waarom je al die vragen stelt, maar dat is niet zo. Het helpt al enorm als je vertelt dat het de bedoeling is om alleen feiten te vertellen en geen fantasie bijvoorbeeld. En als je het kind om zijn mening vraagt, vertel er dan bij dat het antwoord niet goed of fout is.

2. Houd er rekening mee dat een kind heel erg met zijn lichaam communiceert: let daarop en maak er gebruik van.

3. Houd rekening met het verschil in lengte tussen jou en het kind. Als je wilt dat een kind luistert, kun je beter zelf staan. Maar als je wilt dat een kind jou iets vertelt, kun je beter gaan zitten: op gelijke ooghoogte of zelfs lager.

4. De intensiteit van een gesprek over een belangrijk onderwerp is voor een kind vaak onaangenaam. Wees erop bedacht dat je kind er juist voor kiest om iets belangrijks te vertellen als jij eigenlijk ergens anders mee bezig bent, bijvoorbeeld autorijden of afwassen. Voor het kind is dat een prettige situatie: de volwassene is dan niet zo intens op hem gericht.

5. De manier waarop je je vraag stelt aan een kind, kan veel uitmaken voor het slagen van het gesprek. In de meeste gevallen moet je proberen zo min mogelijk vragen te stellen waarop alleen maar 'ja' of 'nee', of 'leuk' of 'stom' geantwoord kan worden. Dus niet: 'Was het leuk op school?', of 'Hoe was het op school', maar bijvoorbeeld: 'Vertel eens wat je gedaan hebt met gymnastiek?'

6. Maak het gesprek niet te lang. Vooral kleine kinderen kunnen niet lang achter elkaar stil zitten om te praten.

7. Besteed ook aandacht aan de afronding van het gesprek. Het gesprek kan een bepaalde spanning oproepen en die moet ook weer worden afgebouwd. Kinderen kunnen spanning afreageren door beweging.

8. Blijf bescheiden. Wanneer een kind niet wil praten, respecteer dat dan.

bron

Heb je hier nog iets aan Morris?

Mooi verteld Danny,super hoe meer respect naar de kinderen toe hoe meer respect jezelf krijgt.

Morris, geweldig voor je en ik natuurlijk bemieuwd naar de reacties van de kids en de leraren.

Inhoudelijk is alles al gedaan zo te lezen, maar ik wil toch even zeggen dat het me belangrijk lijkt om vandalisme aan te kaarten. Misschien heb je dit al, ik weet het niet.

Vandalisme komt inderdaad naar voren in de voorlichting!

Vandaag wederom een positief gesprek op een basisschool afgesloten waarin ik twee klassen toegewezen heb gekregen.
Weer 70 kinderen die wat wijzer gaan worden over vuurwerk! :)

Totaal staat hiermee op 185 kinderen.. volgende week heb ik nog één gesprek op een basisschool.

Vandalisme komt inderdaad naar voren in de voorlichting!

Vandaag wederom een positief gesprek op een basisschool afgesloten waarin ik twee klassen toegewezen heb gekregen.
Weer 70 kinderen die wat wijzer gaan worden over vuurwerk! :)

Totaal staat hiermee op 185 kinderen.. volgende week heb ik nog één gesprek op een basisschool.

Ga je de PowerPoint ook hier plaatsen of niet?
Wie weet hebben we door jou presentaties op die basisscholen over een paar jaar freaks op Vuurwerkcrew erbij :D

Dat zijn al heel wat kinderen!

De powerpoint ga ik op dit moment nog niet plaatsen op het forum.
De reden hiervan is o.a. dat mijn eigen foto's hierin verwerkt zijn, die ik dus niet zomaar open wil gooien.
Ook wil ik gaan kijken wat er nog meer mogelijk is met een voorlichting als deze.. dus ik wil de powerpoint graag nog even voor mezelf en exclusief houden.

Wel ga ik natuurlijk reacties plaatsen over hoe het was en ging:) Misschien kan ik zelfs even kijken of leraren wat foto's willen maken van de voorlichting.

Ook heb ik een lokale krant aangeschreven met de vraag of dit geen positief stukje over vuurwerk is en of we hier misschien iets mee kunnen.

Wordt vervolgd dus:)

Super initiatief Morris :)
Veel succes met wat nog komen gaat. Hoe meer kinderen wat wijzer worden hoe beter, zij zijn immers de toekomst :)

Is het misschien een idee om ook op middelbare scholen voorlichting te geven?
Mij lijkt van wel omdat de meeste kinderen met illegaal vuurwerk al wat ouder zijn en op de middelbare school zitten, stoppen doe je het er toch niet mee. Maar misschien zou je ze wel kunnen leren dat ze het op z'n minst veilig doen en snappen dat 'illegaal' een erg groot woord is. Zo is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen een nitraat en bijv. een cobra6.

De powerpoint ga ik op dit moment nog niet plaatsen op het forum.
De reden hiervan is o.a. dat mijn eigen foto's hierin verwerkt zijn, die ik dus niet zomaar open wil gooien.
Ook wil ik gaan kijken wat er nog meer mogelijk is met een voorlichting als deze.. dus ik wil de powerpoint graag nog even voor mezelf en exclusief houden.

Wel ga ik natuurlijk reacties plaatsen over hoe het was en ging:) Misschien kan ik zelfs even kijken of leraren wat foto's willen maken van de voorlichting.

Ook heb ik een lokale krant aangeschreven met de vraag of dit geen positief stukje over vuurwerk is en of we hier misschien iets mee kunnen.

Wordt vervolgd dus:)

Is het misschien wel mogelijk dat wanneer andere leden ook op het idee komen om op (basis)scholen voorlichting te gaan geven dat ze wel de presentatie kunnen lenen/inzien?

oke dan ik ben benieuwt hoe dit avontuur verder gaat .
ik hoop dat je in de krant mag morris .
en laten we hopen dat die krant in alle koffie kamers komt te liggen

@Morris

Geweldig dat je dit doet,
de overheid en de media kunnen echt niet uitleggen wat voorwerk is.
alles wordt zoals altijd op z'n extreemst verteld.
kinderen leren nog dus als ze nu weten wat vuurwerk doet en wat voor schade het levert.
toppie klasse ga zeker zo door.

Vandaag het laatste gesprek gehad op een basisschool (waar ik vroeger zelf heb gezeten).. ook dit is positief afgesloten.

In totaal zal ik mijn vuurwerkvoorlichting dus gaan geven op 3 basisscholen met in totaal 275 kinderen!
Ook heb ik inmiddels de toezegging dat ik in de lokale krant kom met deze voorlichting!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan