Vuurwerkverbod - Wat mag er?

De beste kans dit verbod van tafel te krijgen is om via een rechtszaak aannemelijk te maken dat het verbod niet gestoeld is op een 'ernstige en onvoorziene' situatie.
Inzet zal dan moeten zijn het verbod niet via de spoedprocedure maar via de reguliere weg bij de EC neer te leggen, wat de facto betekent dat het verbod van tafel is.

Verschillende deskundigen en direct betrokkenen hebben reeds betoogd dat dit verbod zijn doel voorbij schiet, weinig tot niets uithaalt en betrokken (markt)partijen onevenredig hard treft en benadeelt.

Omdat de impact van dit verbod voor velen bijzonder groot is moet de inzet zijn dat er NIET van de spoedprocedure bij de EC gebruik kan worden gemaakt, maar dat de belangen van ALLE BETROKKEN PARTIJEN in deze worden gehoord en afgewogen via een reguliere procedure.

Kom op BPN trek dat blik juristen open en maak gehakt van 'deze rommel'!

***bedankt jakhal voor de integrale tekst***
https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...elijk-verbod&p=1194699&viewfull=1#post1194699

Even opletten allemaal! Hier staat PERFECT wat er moet gebeuren. Dit is inderdaad de enige weg, maar wel een sterke. Er is momenteel geen enkele onvoorziene situatie die een spoedprocedure rechtvaardigt. De cijfers dalen en er zijn voldoende prominente figuren, waarvoor dank Dhr. Gommers, die aangeven dat dit verbod op niets gestoeld is en niets bijdraagt.

Als BPN zijnde even een keer niet mauwen over centen, maar een hele, héle degelijke advocaat in de arm nemen en hier serieus werk van maken. Rutte ons naaien? Dan naaien we keihard terug.

Deze notificatieprocedure is een vrij obscuur stapje in het traject, maar ooooo zo ongelofelijk belangrijk. Trap die onderuit en iemand breekt het Torentje af.

Ik parkeer dit ook even hier. Belangrijk en zonde als het ondersneeuwt. Iemand met connecties die hier iets mee kan?

Ok even kort onderzoek gedaan. Het is mogelijk om als burger een klacht in te dienen bij de EU over hoe een lidstaat Europese wetgeving toepast. Daarop zouden ze binnen 15 werkdagen een bevestiging van ontvangst op moeten geven. Ze trekken 12 maanden (!) uit voor een reactie. Ik hoop dat met een bombardement het eea wellicht in de kijker springt. Dit is wellicht niet de weg om te bewandelen, maar er moeten bij de EU prima ingangen zijn. Haken en ogen, maar wie niet waagt ...

Ik ga morgen het eea uitwerken en uitzoeken, denk aan standaard mails. Ik stel dus in ieder geval alvast voor dat we ons bombardement van de afgelopen dagen verleggen van de Rijksoverheid naar de EU in de hoop zo de spoedprocedure onderuit te kunnen halen. Als die procedure niet wordt toegekend zou dat betekenen dat het verbod NIET haalbaar is.

Info:
https://ec.europa.eu/info/about-eur...reaches-eu-law/how-make-complaint-eu-level_en

Ok even kort onderzoek gedaan. Het is mogelijk om als burger een klacht in te dienen bij de EU over hoe een lidstaat Europese wetgeving toepast. Daarop zouden ze binnen 15 werkdagen een bevestiging van ontvangst op moeten geven. Ze trekken 12 maanden (!) uit voor een reactie. Ik hoop dat met een bombardement het eea wellicht in de kijker springt. Dit is wellicht niet de weg om te bewandelen, maar er moeten bij de EU prima ingangen zijn. Haken en ogen, maar wie niet waagt ...

Ik ga morgen het eea uitwerken en uitzoeken, denk aan standaard mails. Ik stel dus in ieder geval alvast voor dat we ons bombardement van de afgelopen dagen verleggen van de Rijksoverheid naar de EU in de hoop zo de spoedprocedure onderuit te kunnen halen. Als die procedure niet wordt toegekend zou dat betekenen dat het verbod NIET haalbaar is.

Info:
https://ec.europa.eu/info/about-eur...reaches-eu-law/how-make-complaint-eu-level_en

Ben je juridisch onderlegd? Zo ja dan hebben we naast een vuurwerkminister ook een vuurwerkjurist in huis..:thumbsup:

Helaas niet, maar kan prima kaas maken van wetten en wetteksten. Als ik het zo zag is Horsetail dat wel, dus volgens mij hebben we genoeg slagkracht in huis op dit forum ;)

Info:

Ik denk dat een land in deze zware tijden van en met corona, alles mag toepassen om het virus in te dammen. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat de EU hier iets over te "zeggen" heeft.

Zit ik ook aan te denken. Echter zit Duitsland tot begin december ook nog in een lockdown. Maar ik hou het wel in de gaten. Dan pak ik een hotelletje bij Düsseldorf. Gaan we een dagje shoppen, kofferbak volladen, de 31ste overdag naar de dierentuin met de kids en dan in de avond gewoon lekker op straat stoken bij het hotel.

In Duitsland doen ze niet zo moeilijk met böllerei. Volgens mij mag je daar de 31ste vanaf de avond ook stoken en als je de volgende dag restjes heb dan mag je die ook nog opmaken tot 18.00. Alleen vooraf even checken of je niet in een verbodszone zit, want dit gelden wel op sommige plaatsen :P

Hier zijn de regels van Düsseldorf. In principe mag er 2 dagen geknald worden:
https://www.duesseldorf.de/medienpo...werk-nur-silvester-und-neujahr-zuenden-6.html

Je mag niet in de buurt van kerken, ziekenhuizen, kwetsbare gebouwen, etc knallen. Alleen Duits goedgekeurd vuurwerk en de algemene afsteekregels in acht nemen.

In de Alstadt (het historische centrum) geldt een verbod.

Bekijk bijlage 57242

Deze zin is met name typerend voor de houding in Duitsland t.o.v. vuurwerk:

Die Feuerwehr möchte niemandem das Abschießen von Feuerwerk verbieten
'De brandweer wil graag niemand het afschieten van vuurwerk verbieden'
Hou er ook rekening mee dat vuurwerk vanaf altstad langs de gehele prommenade (dus nog tot na de radiotoren en brug) ook verboden is. Wij zaten vorig jaar op hotel daar en overal hingen borden. En die duitsers houden zich daar ook strikt aan.

Ik denk dat een land in deze zware tijden van en met corona, alles mag toepassen om het virus in te dammen. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat de EU hier iets over te "zeggen" heeft.

Dat heb je juist, een land hoeft niet veel te doen om een vuurwerkverbod te motiveren. Wat echter het verschil is dat we dit niet aanpakken op het gebied van ‘ze mogen dit niet doen’. We wat willen is aantonen dat de spoedprocedure in Brussel (bij de EU, dus) ongegrond is en er geen noodzaak is tot het volgen van die genoemde spoedprocedure.

De normale procedure kent namelijk een stand-still. Een periode waarin belanghebbenden kunnen reageren en waarbinnen de wet niet al gewijzigd kan worden. Dat zou betekenen dat wanneer dit alles niet onder de spoedprocedure kan, de stand-still wordt toegepast en de regering dit verbod pas ver​ na oud en nieuw kan doorvoeren.

Klopt. De coronawet is ook binnen EU-regelgeving netjes doorgedramd en biedt heel veel ruimte. Soort staat van beleg, feitelijk.

Helaas niet, maar kan prima kaas maken van wetten en wetteksten. Als ik het zo zag is Horsetail dat wel, dus volgens mij hebben we genoeg slagkracht in huis op dit forum ;)

Ik heb in een grijs verleden mijn papiertje HBO Rechten behaald maar ben uiteindelijk in een hele andere sector aan de slag gegaan. Het is allemaal enigszins verwaterd maar mochten jullie een extra blik of een paar extra handen nodig hebben dan hou ik mij aanbevolen!

Wellicht makkelijker om een WhatsApp Groep of eventueel Discord servertje op te zetten als we er echt werk van willen maken :).

Heet het kans van slagen om hier tegen in te gaan dan? Aangezien het allemaal in korte tijd geregeld moet worden dan.

Wat ik graag zou willen weten is mag ik nou mijn bestelling in duitsland ophalen?
Ik heb het lang voordat er over een verbod werd gepraat al besteld en betaald.

Heet het kans van slagen om hier tegen in te gaan dan? Aangezien het allemaal in korte tijd geregeld moet worden dan.

Kans van slagen heeft het zeker, als goed onderbouwd aangetoond kan worden dat de gronden voor de wetgeving omtrend het verbod niet voldoende aanwezig zijn om een spoedprocedure te waarborgen dan kan het verbod niet op deze korte termijn ingevoerd worden.

Met de reacties vanuit de Politieagenten, Zorgmedewerkers en het fragment van Dhr. Gommers gisterenavond is all aangetoond dat het beoogde resultaat van het verbod niet behaald zal worden.

Denk dat dit nog ons enigste klein juridisch lichtpunt is daar de “ruil” al gedaan is in het kabinet.
Maar hoe, wie, waar, wanneer?

Hmmm ze gooien het gewoon op gevaar voor de gezondheid en gebruiken Corona als ernstige omstandigheid. Appeltje eitje. Denk niet dat ze bij de Europese Commissie in de precieze cijfers gaan duiken en daar een oordeel over vellen.

Op deze webpagina staat informatie over de notificatieprocedure in Brussel. Hierin ook opgenomen de 3 maanden stand-still en de mogelijkheid tot het doorlopen van een spoedprocedure.

De commissie verantwoordelijk voor de notificaties beslist of er voldoende reden is tot een spoedprocedure.
https://ec.europa.eu/growth/tools-d...0151535/the-notification-procedure-in-brief1/

EDIT: in het Nederlands:
https://ec.europa.eu/growth/tools-d...0151535/the-notification-procedure-in-brief1/

Rete-interessante kost dit. Het komt er dus op neer dat NL moet verzoeken om de spoedprocedure toe te passen en dat de EC dit moet goedkeuren. Gelet op de uitspraken van Gommers, die duidelijk heeft laten blijken dat corona nu wordt misbruikt om een vuurwerkverbod er doorheen te drukken, wat dus bevestigt dat het kabinet zich baseert op kulargumenten, acht ik het niet onwaarschijnlijk dat de EC nul op het request geeft. Uiteraard is de wens de vader van de gedachte, maar ik put hier toch wat hoop uit.

Mijn advies aan de vuurwerkbranche is dan ook om dit aan te vechten bij de EC. Iedere vorm van gefundeerde vertraging van het proces kan ertoe leiden dat NL het niet voor elkaar krijgt om aanpassing van de regelgeving tijdig voor elkaar te krijgen.

Hmmm ze gooien het gewoon op gevaar voor de gezondheid en gebruiken Corona als ernstige omstandigheid. Appeltje eitje. Denk niet dat ze bij de Europese Commissie in de precieze cijfers gaan duiken en daar een oordeel over vellen.

In brussel werken alleen maar 'regeltjes xijn regeltjes figuren'

Ben benieuwd.

Corona is ernstig, maar niet onverwacht nu. We leven al meer dan 10 maanden met het virus dus dit komt niet uit de lucht vallen. Er zou voldoende ruimte zijn geweest om dit op een ‘nette manier’ af te handelen gedurende het jaar. Nu er zoveel twijfel is over het nut bij vooraanstaanden is ook de noodzaak redelijk afgezwakt.

Het is dus goed mogelijk dat er idd nul op het rekest komt, zoals Fompert dat schetst. Er ligt hier inderdaad een handschoen die de branche moet oprapen: juridisch ten strijde richting Brussel. Ok wij als freaks kunnen wat bijdragen, daaraan werk ik nog.

Back
Bovenaan