Het voordeel van Duitsland is dat het A niet in kooi constructie hoeft B kleine collectie dus de fabrikant koopt enorm groot in wat resulteert in een lage inkoop prijs en de winkelier heeft geen kosten aan bunkers wat terug hoeft te worden verdient!
Iets wat in Nederland er allemaal overheen komt.
Maar kijk naar sommige grote vuurwerkpunten in Nederland.
Bijvoorbeeld halfords (schuurmans) en intratuin (schuurmans). Die verkopen in elk filiaal in NL dezelfde (*****) collectie. En ontiegelijk duur.
Die kopen dan toch ook groter in?
En ik heb er zelf gewerkt. En aan het eind van 31 december is het altijd 50 of 60% korting op ALLES! En dan.. Geloof het of niet maar de winkel maakt zelfs dan nog amper verlies! Want het zijn niet alleen de importeurs die ontzettend dikke winst maken. Ook die winkels houden zonder morren de achterlijk hoge verkoopprijzen aan. 10 % korting in de voorverkoop? Ze lachen zich dood dat mensen daar intrappen. Je betaal nog steeds weet ik veel hoeveel te veel!
Tuurlijk zijn er winkels die het wat netter doen, 123vuurwerk met 30% korting. xena met 20%, katan doet zijn best en zo zijn er nog wel wat winkels met 20-35% korting. Denk je dat hun daar verlies op maken? Nee tuurlijk niet. Enigste wat ze maken is extra veel winst. Ze doen dit niet voor de freaks hoor. Ze doen het voor zichzelf om zo meer freaks aan te trekken en zo net die paar duizendjes extra winst maken.
Wat concludeer je dan. Dat minstens 40-45% van de adviesverkoop prijs winst voor de winkelier is... En waarom?
Hier zijn 3 redenen voor.
1. De importeurs willen de prijzen over heel Nederland hoog houden. ( reken maar dat daar onderling ook vieze connecties zijn)
2. De winkels zelf, zij denken, 3 dagen in het jaar willen wij minimaal een jaaromzet extra halen.
3. De overheid. Onzinnig hoge belastingen, dure en vreemde regels (kooien, superkluizen, sprinklers en transportregels waar je niks van snapt).
Maar ach, wat kunnen wij de gewone Nederlander eraan doen?
Misschien moeten we met heel NL dat vuurwerk maar eens 1 of 2 jaar Boycotten en massaal naar Duitsland en Belgie karren en pas terugkomen als de prijzen minimaal 30% gezakt zijn. Hoe? Laat ze dat zelf maar uitzoeken!