Vuurwerkconsument opgelicht

Het voordeel van Duitsland is dat het A niet in kooi constructie hoeft B kleine collectie dus de fabrikant koopt enorm groot in wat resulteert in een lage inkoop prijs en de winkelier heeft geen kosten aan bunkers wat terug hoeft te worden verdient!

Iets wat in Nederland er allemaal overheen komt.

Maar kijk naar sommige grote vuurwerkpunten in Nederland.
Bijvoorbeeld halfords (schuurmans) en intratuin (schuurmans). Die verkopen in elk filiaal in NL dezelfde (*****) collectie. En ontiegelijk duur.
Die kopen dan toch ook groter in?

En ik heb er zelf gewerkt. En aan het eind van 31 december is het altijd 50 of 60% korting op ALLES! En dan.. Geloof het of niet maar de winkel maakt zelfs dan nog amper verlies! Want het zijn niet alleen de importeurs die ontzettend dikke winst maken. Ook die winkels houden zonder morren de achterlijk hoge verkoopprijzen aan. 10 % korting in de voorverkoop? Ze lachen zich dood dat mensen daar intrappen. Je betaal nog steeds weet ik veel hoeveel te veel!

Tuurlijk zijn er winkels die het wat netter doen, 123vuurwerk met 30% korting. xena met 20%, katan doet zijn best en zo zijn er nog wel wat winkels met 20-35% korting. Denk je dat hun daar verlies op maken? Nee tuurlijk niet. Enigste wat ze maken is extra veel winst. Ze doen dit niet voor de freaks hoor. Ze doen het voor zichzelf om zo meer freaks aan te trekken en zo net die paar duizendjes extra winst maken.

Wat concludeer je dan. Dat minstens 40-45% van de adviesverkoop prijs winst voor de winkelier is... En waarom?
Hier zijn 3 redenen voor.
1. De importeurs willen de prijzen over heel Nederland hoog houden. ( reken maar dat daar onderling ook vieze connecties zijn)
2. De winkels zelf, zij denken, 3 dagen in het jaar willen wij minimaal een jaaromzet extra halen.
3. De overheid. Onzinnig hoge belastingen, dure en vreemde regels (kooien, superkluizen, sprinklers en transportregels waar je niks van snapt).

Maar ach, wat kunnen wij de gewone Nederlander eraan doen?
Misschien moeten we met heel NL dat vuurwerk maar eens 1 of 2 jaar Boycotten en massaal naar Duitsland en Belgie karren en pas terugkomen als de prijzen minimaal 30% gezakt zijn. Hoe? Laat ze dat zelf maar uitzoeken!

Het voordeel van Duitsland is dat het A niet in kooi constructie hoeft B kleine collectie dus de fabrikant koopt enorm groot in wat reulteerd in een laage inkoop prijs en de winkilieer heeft geen kosten aan bunkers wat terug hoeft te worden verdient!

Iets wat in nederland er allemaal overheen komt.

De kooi constructie is de grootste farce uit de nederlandse vuurwerkwereld en het meest mooiste voorbeeld van de paniekvoetbal cultuur van Nederland.

fascinating zei:
Die sprinklerinstallaties is allemaal pure onzin,en het kost heel veel

Het kost winkels 1 malig heel erg veel. Die kosten hadden de meeste er na 07/08 al dik uit. Maar ze blijven ook zulke kosten gewoon doorrekenen.

Toch wel vreemd dat er nu eindelijk eens een dealer komt met goed (en goedkoop) vuurwerk en dat die dan zo weinig dealers heeft. Ook valt het weer op dat de dealers die bonfireworks hebben weer grotendeels de winkels zijn die ook de mooie kortingen geven ( 123vuurwerk, xena, Roenhorst enz)
Ook dus weer de winkels die wat meer voor de freaks en minder voor de winst gaan.

Edit, zie dat je je post heb verwijderd..

Ook dus weer de winkels die wat meer voor de freaks en minder voor de winst gaan.
Alle winkels gaan voor zoveel mogelijk winst. Punt!
Het is puur een verkoopstrategie waarmee geprobeerd wordt deze winst te behalen die verschilt tussen winkel A en B.

• Winkel A probeert zijn winst te behalen door het rekenen van fikse winstmarges op zijn producten.
  • Winkel B zal mindere winstmarges rekenen op zijn producten en probeert zo meer klanten te trekken.

Voor de consument is winkel B uiteraard voordeliger. Maar het uiteindelijke doel blijft hetzelfde. Dus om te zeggen dat winkel B uit symphatie voor 'ons freaks' minder winst gaat maken is onzin.

Er zou best zo kunnen zijn dat er op een label stat dat het een 500grammer zou zijn,maar met de kennis die iedereen heeft is dit makkelijk uit te tellen een 33shots x 15 gram =495gram!!!

Datasheet zijn niet openbaar,dit is product gebonden.

Met de invoering van de CE-keuring zal er altijd het juiste gewicht aan kruit in het artikel moeten zitten.

Kleine aanvulling: Dat betekend dus! dat er bij cakes waar je op 15 gram per tube zit, ook daadwerkelijk 15 gram in moet zitten...en dat is nu niet het geval....zeer vaak is de maximale vulling per tube 10 a 12 gram!
Dat is dus met de CE keuring afgelopen.
Oftewel het werkt in ons voordeel als consument.

Voor de consument is winkel B uiteraard voordeliger. Maar het uiteindelijke doel blijft hetzelfde. Dus om te zeggen dat winkel B uit symphatie voor 'ons freaks' minder winst gaat maken is onzin.

Dat zei ik ook in mijn post daarvoor!

Poziloc, dit zullen wij ook wel terugzien in de prijs ben ik bang :frusty:

Het knalwerk,een broodje of slof van 200 stuks,daar wordt door de importeur en winkelier niets meer aan verdiend,als daar een prijs van een euro of zelfs 0.75,- of bij ons in de aktie een 0.25,- voor wordt gevraagd.

Ja dat zeg ik toch ook dat er niks aan verdient wordt.
Hieruit blijkt wel dat transport, opslag en distributie blijkbaar niet zoveel kosten terwijl deze zaken wel altijd als hoofdpunten aangehaald worden waarom vuurwerk zo duur is.Deze kosten zijn dus vrij gering.
Dan heb je natuurlijk wel nog het verhaal van de kooiverpakking en deze zou de prijs per karton zo'n 6 a 7 euro duurder maken zo heeft de eigenaar van een groot verkooppunt me verteld.Dus als je dit verdeelt door het aantal cakes per karton kom je dan misschien op een meerprijs van 50 cent of een euro afhankelijk van het aantal per karton.

Zoals hierboven wordt afgevraagt of een winkelier/importeur nog winst maakt op een slof kanonslag. Wat ik heb begrepen wordt op dit soort producten winst gemaakt door massa verkoop. Door grote aantallen te verkopen wat dus gebeurt wordt de benodigde winst op een product toch gehaald.

Bovendien zit om een karton kanonslagen geen kooi wat het dus ook goedkoper maakt.

Jep, heb een doos Shising crackers gehaalt (de kanonslagen van Wolff) en daar stond op 1.4S. Dat betekent dat de kanonslagen onder de zelfde klasse valt als kindervuurwerk.Dat is dus de reden dat er geen kooi omheen hoeft. De reden dat het niet het hele jaar verkrijgbaar is is omdat er een lontje aan zit. En winst word er echt wel opgemaakt. Maar het is inderdaad wel zo, dat er minder winst wordt gemaakt bij 25 cent per slof.

Ik kan het voor een groot gedeelte wel eens zijn met de stelling dat ons geliefde vuurwerk hier in Nederland veels te hoog geprijsd is.

Kosten voor de speciale opslagen die nodig waren/zijn moeten toch zo langzamerhand wel weer terug verdiend zijn,en hoeven dus derhalve niet meer te worden doorberekend denk ik?

En qua vervoer? Momenteel shopt elke klant toch ook gewoon vrolijk in het rond om zo de beste en meest gunstige prijs te bedingen? Doen de importeurs dat dan ook niet?! Het lijkt mij erg sterk dat men gewoon recht in zee gaat met de eerste de beste transporteur, dus daar zou toch ook wel weer wat marge te behalen moeten zijn. En tsja de economie groeit in China. Maar dat wil toch niet zeggen dat importeurs ook daar niet gewoon kunnen rondshoppen om de meest mooie inkoopprijs te bedingen bij de fabrikanten?
"Jij wil voor ons die cakes niet maken voor een bepaalde prijs en eisen die wij stellen? Dan gaan we naar de ander die het graag doet voor die prijs". Zo werkt het toch?

En Nederland met zijn regeltjes...Het moet wel netjes in kooien vervoert worden hoor, maar het gaat wel doodleuk 2x
(of misschien zelfs wel 3x) het land door.)
Eerst vanuit de havens naar de Duitse bunkers, en vervolgens weer vanuit die Duitse bunkers naar de winkels in Nederland...tijdens de meest heftige sneeuwbuien door...gladheid...ongevallen....Hoe bedoel je veilig?
Of eerst nog naar een tussenopslag en allemaal tijdens een paar dagen in het jaar...Beseffen ze dan eigenlijk wel hoeveel vuurwerk er dan op de wegen rondcruised? En of het dan in kooien zit...als het fout gaat gaat het toch wel fout. Ik ben zelf de tel kwijtgeraakt toen ik besloot eens te tellen hoeveel vuurwerk transport trucks ik tegen kwam tijdens mijn eigen ophaalronde in NL.

En dan loopt de NL regering te mieren als een particulier wat mooi siervuurwerk in zijn autotje ophaald uit Belgie of Duitsland...
Net alsof dat siervuurwerk wezenlijk anders is als het vuurwerk dat je tijdens het seizoen kunt ophalen in NL....(ik heb het natuurlijk niet over het uitonderlijke knalwerk)
Ikzelf kan het verschil nawelijks meer ontdekken (met of zonder flash, als het fout gaat met een vd twee gaat het zowieso fout) sinds de 500 grammers er zijn of ik nu in Tilburg een paar mooie cakes ophaal of een paar kilometer verder praktisch dezelfde cakes ophaal maar dan stukken goedkoper. Als de produkten dan eindelijk CE gekeurd zijn moet dat dan ook gewoon kunnen denk ik dan, anders hoeft men er niet aan te beginnen.
Als men dan zegt dat de buitenlandse produkten alsnog anders zijn, en dus niet mogen worden ingevoerd, lijkt het mij dat de E uit het CE logo geschrapt kan worden.
Dus wordt dit met de CE keuring dan ook eindelijk netjes rechtgetrokken?
Krijgen wij dan als Europese burgers ook hierop eindelijk eens vrije invoer of uitvoer of doorvoer van goederen tijdens onze drie dolle dwaze dagen?
Zo ja, dan kunnen de prijzen ook weer wat dalen in Nederland, omdat er dan de mogelijk bestaat voor de consument om bij andere importeurs uit het buitenland CE gekeurde produkten kunnen worden ingekocht, en krijg je hierdoor misschien ook weer wat extra marktwerking in Nederland. Dat ze verschil maken in de rest van het jaar...tsja met veel moeite kan ik mij daar nog iets bij bedenken. Hebben de Belgen er eigenlijk last van in hun land dat vuurwerk het gehele jaar te koop is? Waarom kun je hier in dit bekrompen landje ook niet gewoon een vergunning aanvragen als je wat te vieren hebt en gewoon wat cakes wilt schieten?

Volgens mij kan er zowieso bespaart worden op al het karton en te dure wikkels op en om de produkten, zou ook te goede moeten kunnen komen van de consument. Maakt het jouw wat uit of er een sci-fi plaatje in 10 kleuren opstaat? Of een foto van een 12inch effect welke toch nooit in de cake zit? Hierop mag men besparen, op de veiligheid natuurlijk nooit! Goede lonten, goede en stevige tubes, stevige bodemplaat allemaal noodzaak. De rest is bijzaak mijns insziens.

Het lijkt mij ook dat importeurs verstandiger zouden kunnen inkopen als ze beter zouden bijhouden welke producten nu echt gewild zijn en gekocht zijn, en welke prducten gewoon uit een collectie kunnen worden geschrapt omdat er te weinig belangstelling voor was. Niet klakkeloos dezelfde collecties elk jaar neerzetten. Heeft het internet ook niet een besparende factor hierin?
Uit bijvoorbeeld ons forum zouden zij al heel wat info kunnen meenemen. Wat voor zin heeft het om bij alle 25 importeurs eenzelfde cake te kunnen kopen? Je onderscheiden in de markt is hierin de kunst denk ik.
Als je het waar kunt maken jezelf goed genoeg te onderscheiden en je verkoopt dus een minder grote collectie, maar wel meer van een paar erg gewilde produkten kun je ook weer meer containerruimte benutten voor die produkten en dus weer minder transportkosten hebben.

Ook heeft het internet bijvoorbeeld een kostenbesparende functie als het gaat om het verspreiden van al die folders. Erg mooi hoor zo een folder, en soms ook wel praktisch.
Maar hele volkstammen boeit het ook niet of ze nu een folder krijgen of alleen op internet de produkten kunnen bekijken. Zou dus ook weer kostenbesparend moeten werken.

Zo, en nu stop ik ermee. Genoeg redenen van mijn kant om het er mee eens te kunnen zijn dat al ons geliefde vuurwerk in Nederland ERG overprised is, en dat importeurs/verkopende partijen naar mijn smaak TE hoge marges stellen of in de hand werken.

Eerst vanuit de havens naar de Duitse bunkers, en vervolgens weer vanuit die Duitse bunkers naar de winkels in Nederland...tijdens de meest heftige sneeuwbuien door...gladheid...ongevallen....Hoe bedoel je veilig?

Vuurwerk mag niet eens vervoerd worden met gladde wegen

Hoe hebben ze de winkels bevoorraad dan?
Het was de laatste dagen van 2009 spiegelglad op de NL wegen.
Binnenwegen waren zo goed als onbegaanbaar :wink:

Zoals je misschien wel weet hebben wij (de legale verkooppunten) ons te houden aan de wet- en regelgeving (vuurwerkbesluit) !! Mede daarom betaal je dus aanzienlijk meer voor legaal vuurwerk dan voor illegaal vuurwerk. Poziloc heeft 100% gelijk als hij zegt dat er niet gereden mag worden met zeer slecht weer, zie onderstaande tekst uit het vuurwerkbesluit / regeling vervoer gevaarlijke stoffen:

Artikel 6. Weersomstandigheden1. Indien het zicht door weersomstandigheden zoals mist, sneeuw en regen minder is dan 200 meter, is het niet toegestaan:
a. gevaarlijke stoffen te vervoeren in transporteenheden met tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;
b. vuurwerk te vervoeren boven de vrijgestelde hoeveelheden als bedoeld in randnummer 1.1.3.6, alsmede vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 met een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.
2. Het is niet toegestaan gevaarlijke stoffen te vervoeren in tanks, losgestort of in colli, in hoeveelheden die per transporteenheid groter zijn dan de voorwaardelijk vrijgestelde hoeveelheden bedoeld in randnummer 1.1.3.6 van bijlage 1 en vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 met een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram:
a. indien door weersomstandigheden het zicht minder is dan 50 m; of
b. bij glad wegdek.
3. De Minister kan ontheffing verlenen van het in het tweede lid vermelde verbod bij glad wegdek, indien:
a. sprake is van langdurige gladheid; en
b. het spoedeisende karakter van het vervoer naar zijn oordeel genoegzaam is aangetoond.

(BRON: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8345)

Het was dus niet glad genoeg (geen weeralarm) om niet te mogen rijden, of de minister heeft zoals punt 3 aangeeft een ontheffing verleend.

Maar dit hele topic begint weer af te dwalen omdat iedereen denkt dat hij/zij het beter weet, en omdat de meeste hier illegaal en legaal nog steeds met elkaar vergelijken.

Laatst bewerkt:
Jep, heb een doos Shising crackers gehaalt (de kanonslagen van Wolff) en daar stond op 1.4S. Dat betekent dat de kanonslagen onder de zelfde klasse valt als kindervuurwerk.Dat is dus de reden dat er geen kooi omheen hoeft. De reden dat het niet het hele jaar verkrijgbaar is is omdat er een lontje aan zit. En winst word er echt wel opgemaakt. Maar het is inderdaad wel zo, dat er minder winst wordt gemaakt bij 25 cent per slof.

Als daar nog winst opgemaakt wordt zou het ook onbeperkt te koop zijn in de winkel.
Daar moet dus dik geld bij, kanonslagen zijn het slechtste artikel van de vuurwerkwinkel.
Veel kilo's, hoop opslagruimte en weinig of geen winst soms zelfs verlies.
Vroeger kostte een brood kanonslagen bij ons FL 12.50 en de chinezen zijn echt niet goedkoper geworden de laatste 40 jaar.

Dat is géén reden waarom er géén kooi omheen hoeft.

Er zijn ook artikelen in de klasse 1.4G waar géén kooi omheen zit,het allemaal te maken met de samenstelling van het kruit wat er gebruikt wordt,voor de burstlading.

De overheid in Nederland is van mening dat consumenten vuurwerk klasse 1.3G is,en wanneer er een kooiverpakking omheen zit dan wordt het 1.4G.

Als daar nog winst opgemaakt wordt zou het ook onbeperkt te koop zijn in de winkel.
Daar moet dus dik geld bij, kanonslagen zijn het slechtste artikel van de vuurwerkwinkel.
Veel kilo's, hoop opslagruimte en weinig of geen winst soms zelfs verlies.
Vroeger kostte een brood kanonslagen bij ons FL 12.50 en de chinezen zijn echt niet goedkoper geworden de laatste 40 jaar.

Toen betaalde je voor kruit...nu is dat voor klei

Dat is géén reden waarom er géén kooi omheen hoeft.

Er zijn ook artikelen in de klasse 1.4G waar géén kooi omheen zit,het allemaal te maken met de samenstelling van het kruit wat er gebruikt wordt,voor de burstlading.

De overheid in Nederland is van mening dat consumenten vuurwerk klasse 1.3G is,en wanneer er een kooiverpakking omheen zit dan wordt het 1.4G.

In Spanje zijn de meeste blokjes 1.3G en die hebben dezelfde vulling als hier
ook maximaal 2 gram flash als burst....ze gebruiken dus geen kooien

Moet je me toch eens uitleggen waarom in de rest van echt heel de wereld niemand die gevaarlijke shit kooien gebruikt

Back
Bovenaan