Vuurwerkconsument opgelicht

moontan

VWC lid
Tijd voor een open discussie
Het volgende artikel kwam ik tegen op de website van Pyrotechniek.
De auteur meent dat de vuurwerkconsument wordt opgelicht.
Ik ben benieuwd of jullie het met de schrijver eens of oneens zijn.

Vuurwerkconsument opgelicht
De Nederlandse burger wordt door de overheid en het bedrijfsleven anno 2009/2010 nog steeds genept en opgelicht.

Dat geldt niet alleen voor financiële instellingen zoals banken en verzekeringsmaatschappijen en de ontbrekende overheidscontrole daarop, maar ook voor de verkoop van consumentenvuurwerk.

De Nederlandse consument wordt voor dom versleten en een poot uitgedraaid, aldus de voorzitter van de Nederlandse Pyrotechnische Vereniging Ir. Swebs, die de consumentenbelangen van de vuurwerkliefhebber vertegenwoordigt.

"Het vuurwerk in Nederland is veel te duur en van matige kwaliteit. Allemaal nep in grote lege dozen. Ondertussen mag men het betere en veiliger vuurwerk niet uit het buitenland halen, in een zogenaamd vrij Europa. Dat is toch te bizar voor woorden. Waarom laten we ons dat welgevallen?

De overheid hamert maar op de gevaren van illegaal vuurwerk, terwijl dit gewoon door dezelfde importeurs wordt verhandeld die het legale spul verkopen. Met andere woorden, is de verkoop van het vuurwerk in Nederland in criminele handen, en de overheid werkt daaraan mee.

Het vuurwerk wordt bijna elk jaar ook duurder en duurder. Er worden allerlei onzinnige smoesjes verzonnen om dat maar goed te praten. Allemaal onzin want vuurwerk is van oorsprong spotgoedkoop. Papier en grondstoffen kosten bijna niets en de Chinees verdient gemiddeld 1 euro voor een hele dag werken.”

Even een vergelijk: een zogenaamde Chinese rol die in Nederland tegen de 100euro kost, ligt in China in de winkel voor nog steeds omgerekend 4 euro! Waarom moeten wij daar in Nederland 25 keer zoveel voor betalen? Dat is oplichting met woekerwinsten!

In het buitenland is het consumentenvuurwerk niet alleen veiliger en beter van kwaliteit, maar ook veel goedkoper, tot wel meer dan de helft van wat het hier kost. Daar wordt de consument niet belazerd.

Een goed voorbeeld vormt sinds een aantal jaren de Duitse filialen van Lidl en Aldi (klik op de naam voor de verwijzing), maar ook tal van bouwmarkten die 1.4G consumentenvuurwerk van uitstekende kwaliteit voor een spotprijs aanbieden. Dat vuurwerk is van de zeer gerenommeerde vuurwerkbedrijven als Weco en Moog-Nico. Origineel Duits vuurwerk is sowieso superieur aan de Chinese troep.

Ondertussen zegt de overheid hier dat de import van dit Duitse vuurwerk illegaal is. Dat is puur bedrog want het is gewoon niet waar. Het is vuurwerk van precies dezelfde 1.4G klasse, geschikt voor particulier gebruik. Zijn Nederlanders soms dommer dan Duitsers? Kunnen zij het Duitse vuurwerk niet hanteren?

Ook het ontbreken van een Nederlandstalige handleiding is onzin, want voor een rotje en een vuurpijl in het buitenland gelden dezelfde gebruiksaanwijzingen. Het is gewoon kinderachtige betutteling om de markt in Nederland te beschermen. De consument wordt hierdoor zwaar tekort gedaan want die moet meer dan twee keer zoveel betalen.

Met ander woorden, onze overheid belazert de burger door ze te verplichten de dure rotzooi van slechte kwaliteit aan te schaffen dat door Nederlandse criminele handelaren wordt geïmporteerd. Dat is een grote schande.

In België beginnen de handelaren al te klagen over de Lidl en Aldi filialen. Overigens, die zaken zijn niet zo goed gesorteerd en duurder dan de filialen in Duitsland. Te hopen is dat ook die handelaren een flinke tik op hun vingers krijgen door de concurrentie uit Duitsland. Weg met de bedriegers en oplichters van de vuurwerkmaffia die de prijzen kunstmatig veel te hoog houden.

Het moet toch niet gekker worden met Europa. De Nederlandse overheid frustreert de vrije handel en concurrentie. Waar is de mededingingsautoriteit Nma voor en wat doet deze voor de burger?

De vuurwerkconsument wordt in Nederland aan alle kanten al jarenlang belazerd en dat moet stoppen. Uitgaande van 70 miljoen euro aan omzet - 30 miljoen euro is illegaal, heeft de burger van het totaal van 100 miljoen euro zeker 50 miljoen op jaarbasis teveel betaald aan woekerwinst.

In een tijd van crisis is dat een grote schande. In de komende jaren moet dat totaal veranderen, in het voordeel van de consument.

http://pyrotechniek.blogse.nl/

Ik ben het hier mee eens als ik bijvoorbeeld kijk naar wat proline verkoopt is dat veelste duur voor wat ik er voor terugkrijg neem de fire ball ik vind hem niet zo spectaculair.

Bijvoorbeeld vorig jaar liet een vriend van een duitse pot zien, hele mooie krachtige grote effecten met nog een flinke knal erachter, ik denk dat zou wel wat moeten kosten. 5 minuten later vertelde die dat deze pot in de aldi of lidle weet het niet precies meer voor 4 EURO te krijgen is. ik lachte hem eerst uit maar het was nog is waar ook.

Vanmiddag zag ik in het topic van de drie heren die 6 feb. naar china gaan een filmpje dat je een echte chinese rol voor 2 euro kon meenemen terwijl je hier voor mindere kwaliteit zo gauw 60 a 70 euro voorlegt.

ik wil nou is echt is zien wat allemaal de kosten zijn van een normale doodgewone pot zo in een schema'tje.

Groetjes Jean-Paul

Deels mee oneens deels mee een.
Inderdaad we betalen te veel en de marges op het consumentenvuurwerk zijn erg hoog. Ik ben heel erg voor een duidelijke lijn in 1 regelgeving voor consumentenvuurwerk europa en niet ieder land zijn eigen regeltjes.
(liefst in ons voordeel natuurlijk)

Maar prijsverschillen zullen ook blijven bestaan als de marges voor winkeliers in duitsland, nederland en belgie worden gelijkgetrokken. De regelgeving in Nederland brengt nu eenmaal hogere kosten mee. In Duitsland staat het vuurwerk in een zeecontainer achter de lidl, hier is dat ondenkbaar. De lidl koopt de weco carat met 5 a 10 duizend in? Loots met 100. Dan krijg je ook een andere inkoopprijs lijkt mij.

(nog nooit van die stichting gehoord trouwens)

Best wel een terecht artikel.

Over de absurde prijzen in NL: Tussenhandel, maar vooral de winkeliers doen hier allemaal aan mee natuurlijk. Zoveel mogelijk geld binnen harken in zo weinig mogelijk tijd is nou eenmaal geaccepteerd als het om vuurwerk gaat.

Als consument kun je hier gelukkig veel tegen doen. (alleen shoppen bij winkeliers met minimaal 25% korting op adviesprijs b.v. of naar Duitsland gaan voor het vuurwerk)
Veel winkeliers zullen best bereid zijn om minder marge te rekenen wanneer je veel inkoopt, of als ze de investeringen in bunkers etc. er uit hebben.

Importeurs als Bon werken ook positief voor het aspect prijs, door hele nette cakes te voeren voor nog geen 25 euro. Mede door het formaat klein en I-shaped te maken.

Dat van die NL gebruiksaanwijzing is inderdaad onzin. Bijna niemand leest die dingen, want vuurwerk is tamelijk logisch...
Als je voedingsmiddelen uit Duitsland haalt staat er ook geen NL gebruikshandleiding op, en dat mag wel.
Classificatie en kruitinhoud zouden hier leidend moeten zijn.

Ook het punt economisch delict houdt geen stand, want op vuurwerk zit geen accijns, en binnen de EU is er een vrij verkeer van goederen toegestaan.
(speelgoed)Wapens en munitie vallen daar niet onder, maar over vuurwerk rept de douane niet.
Een Z05 cake van Original invoeren mag dus gewoon, en ik zou wel eens willen zien op welke gronden je dan veroordeeld kunt worden...

Ik hoop wel dat met de CE keuring (Europees genormaliseerd) een eind aan al het gemekker komt.

Ik ben het deels eens on oneens.

Het is hier een zooitje in het beleid. Ze denken hier handig te zijn. Nederland wil voorop lopen met de regels en dan hebben we niet alleen over (consumenten)vuurwerk. Doordat het Nederlandse kabinet met ''goede'' regels wil komen volgt de rest. Één Europa, daarom.

Over de verpakking. Of er nu met KOEIENLETTERS opstaat dat je minimaal 6 meter afstand moet bewaren, zal meniggeen een afstand van 3 meter aanhouden. Instructie moet er zijn. Maar overdrijven kunnen ze hier goed.

De klassificering 1.4G is gelijk. Of het nu gaat om Nederland, Belgie of Duitsland. Er wordt veel gesjoemeld met sommige merken. Moeten ze zelf weten, heb ik niks op tegen. De regels die ze hier verzinnen zijn drie keer niks. Behalve die van de veiligheid dan. Bij de Belgen mogen er andere samenstellingen en stoffen worden gebruikt, zoals flashpoeder.

Er zijn importeurs waar je echt alleen voor het materiaal betaald. Dan zijn niet meteen de importeurs niks, want het professionele vuurwerk wat ze leveren kan wel van uitstekende kwaliteit zijn. De prijzen gaan drie keer over de kop. Wat sommige dealers willen verdienen is abnormaal. Je eigen rijk rekenen is niet zo moeilijk, maar een goed service, kwaliteit en verzorging leveren hebben sommigen veel moeite mee. Ik zie af en toe kinderen van een jaar of 8(!) vuurwerk komen kopen. De dealer verdient, wat kun hun het schelen. Ik vind het geen omgang! Neem je ouders mee, dat zou ik willen horen!

Ik kan hier een hele discussie over maken, maar dat heeft geen zin. Het kabinet draait door, laten de goede dingen links liggen en focussen zich op de verkeerde dingen.

Ik vind de uitdrukking opgelicht niet op zijn plaats.
Want we zijn er zelf bij als we iets kopen, als iets in verhouding te duur is kopen we het niet. Tenminste ik ga daar van uit.
Wat mij vooral opvalt in Nederland zijn de grote prijsverschillen bij de importeurs in Nederland. We hebben Bonfire aan de onderkant en BKV aan de bovenkant.
De inkoopprijzen zijn voor iedereen hetzelfde (de Chinezen zelf verdienen nauwelijks iets aan het vuurwerk) maar tussen inkooppsprijs en verkoopprijs zitten kosten van opslag/transport/investeringskosten/overheidskosten en natuurlijk de marges voor de winkelier en de importeur zelf.
En die kosten en marges verschillen per importeur natuurlijk.

Voor mij persoonlijk hanteer is een maximale prijs die ik wens te betalen voor een produkt.

lijkt me niet echt een discussiepunt. het is gewoon waar wat er in dat artikel staat. ik denk niet dat mensen het oneens zullen zijn met wat er verteld wordt in het bovenstaande artikel. het is gewoon zo dat in zowel duitsland als belgie het vuurwerk stukken goedkoper is.

daarbij is het 'what you see is what you get', dus geen geknutsel met fancy vormen, maar gewoon zo compact mogelijk. Met name Lesli is naar mijn mening erg goed in het maken van gigantische cakes met een magere vulling. gewoon puur voor de show.

het is trouwens ook te gek voor woorden dat je voor sommige Nederlandse pijlen met een magere vulling van 40 gram hier soms 10 euro moet neertellen, terwijl een 3 inch shell minder dan 5 euro kost. Hoe je het ook wendt of keert, je kunt geen excuus bedenken waarom zo'n Nederlandse prut-pijl dan 11 euro moet kosten.

Laatst bewerkt:
Deels eens, deels oneens.
Hij heeft inderdaad een punt als je de vergelijking binnen Europa maakt. De buurlanden van Nl zijn stukken goedkoper. Dat ligt duidelijk aan de veel strengere regelgeving wat opslag en verkoopdagen betreft. Maar wat het vuurwerk zelf betreft is het verschil niet zo groot dan dat hij aangeeft.
Dat er woekerprijzen betaalt worden lijkt op het eerste zicht te kloppen, maar hij vergeet de kosten te vermelden die nodig zijn om het vuurwerk tot aan de toonbank van de winkel te krijgen. Winst, en veel winst, is zeker waar, echter over woekerprijzen wil ik niet spreken. In Nederland is het nu eenmaal zo dat de vuurwerkverkooppunten hun winst uit maar drie dagen verkoop moeten putten. In Belgie koop je als consument het hele jaar door. Ik weet natuurlijk dat je als Nederlander een bedrijf hebt waar je het hele jaar door "winst" maakt, maar voor de meesten is het toch uit de verkoopdagen dat je pas echt "goede zaken" kan doen. En wees nou eerlijk...zou je zelf minder willen verdienen als je klanten zo gek zijn om toch de vraagprijs te betalen? Ik niet, want al ben ik dan een Belg en geen "zuinige" Nederlander...ook voor mij geld dat ik altijd meer geld, luxe, mogelijkheden en vrije tijd wil. Dat is nu eenmaal een trekje van het ras "mens"!

Ik vind de uitdrukking opgelicht niet op zijn plaats.
Want we zijn er zelf bij als we iets kopen, als iets in verhouding te duur is kopen we het niet. Tenminste ik ga daar van uit.
Wat mij vooral opvalt in Nederland zijn de grote prijsverschillen bij de importeurs in Nederland. We hebben Bonfire aan de onderkant en BKV aan de bovenkant.
De inkoopprijzen zijn voor iedereen hetzelfde (de Chinezen zelf verdienen nauwelijks iets aan het vuurwerk) maar tussen inkooppsprijs en verkoopprijs zitten kosten van opslag/transport/investeringskosten/overheidskosten en natuurlijk de marges voor de winkelier en de importeur zelf.
En die kosten en marges verschillen per importeur natuurlijk.

Voor mij persoonlijk hanteer is een maximale prijs die ik wens te betalen voor een produkt.

vind de term oplichting gedeeltelijk terecht. Er zijn legale blokken die 100 euro moeten kosten of soms meer.. en wat krijg je dan ?? een heeeeeel groot blok.. vol met hout, papier en andere rotzooi.. en jawel 500 gram kruit slechts, meer mag er immers niet in. De importeur in kwestie adverteert er met potsierlijke grote afbeeldingen en schreeuwerige teksten dat dit het helemaal is. En wat zie je dan.. kleinere flut komeetjes, en miere boeketjes.. een zeer duurbetaald stuk vuurwerk dus... Waar de gemiddelde consument denkt iets mooie te kopen, koopt ie gewoon pure rotzooi.. en dan mag hij zich terecht opgelicht voelen.

Ik denk dat er hier en daar ook kartelvorming is tussen verschillende importeurs. Om zo de prijzen hoog te houden. ik denk dat de NMa nog wel eens een leuk dossier aan dit wereldje zal hebben.

Ik kan me ook erg goed vinden met dit artikel

Wat dacht je van die 500 grams potten die ze verkopen. Dan staat er heel groot op: 20 schoten, 5OO GRAM!! Ff denken hoor: 20x15= 300 gram maximaal. En dan voor 50 euro verkopen.. Je wordt belazerd waar je bij staat.

Ik ben het er wel mee eens, de prijzen zijn vaan schandalig hoog. En andere landen zijn inderdaad goedkoper, dus misschien een optie om te te staan dat je bepaald vuurwerk wel uit het buitenland mag halen, denk hierbij dan niet aan knallers, maar aan gewoon siervuurwerk.

Het punt grote lege dozen ben ik deels mee eens, vooral Lesli heeft daar een handje van. In het buitenland - Duitsland - is het gewoon een realistische vorm, en niet een 'lege' doos. Pyroshopper (ook van Lesli) heeft het al een stuk kleiner ten opzichte van andere 500Grammers.

En zoals Lünig zegt, waarom moet een pijl zo duur kostte met een magere vulling. En dat geldt helaas voor meer vuurwerk.

Edit: Johnno, ik heb nog nooit een 500grams cake gezien met 20schoten, maar als je dat gezien hebt kan het inderdaad nooit kloppen. En mensen die verstand van vuurwerk hebben kunnen dit nog enigsinds begrijpen dat het nooit kan kloppen, maar de gemiddele consument weet dit natuurlijk niet, en trapt daar gewoon in.

Laatst bewerkt:
Wat ik me wel eens heb afgevraagd: komt de werkelijke hoeveelheid kruit in een cake wel altijd overeen met de opgegeven hoeveelheid? Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Zou een mooi testonderwerp voor de Consumentenbond kunnen zijn.

Wat ik me wel eens heb afgevraagd: komt de werkelijke hoeveelheid kruit in een cake wel altijd overeen met de opgegeven hoeveelheid? Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Zou een mooi testonderwerp voor de Consumentenbond kunnen zijn.

Als de opgegeven hoeveelheid kruit niet met de hoeveelheid overeenkomt die op de technische datasheet staat heeft de importeur een probleem.
Of er nou teveel of te weinig inzit maakt dan niet uit.
Als hij op het label 1000 gram zet er er zit in werkelijkheid maar 300 gram kruit in is geen reden voor afkeur.
Afwijken van de datasheet waar de gehele samenstelling op staat wel.

Ik wil graag mijn mening hierover geven:

"Het vuurwerk in Nederland is veel te duur en van matige kwaliteit. Allemaal nep in grote lege dozen. Ondertussen mag men het betere en veiliger vuurwerk niet uit het buitenland halen, in een zogenaamd vrij Europa. Dat is toch te bizar voor woorden. Waarom laten we ons dat welgevallen?

De overheid hamert maar op de gevaren van illegaal vuurwerk, terwijl dit gewoon door dezelfde importeurs wordt verhandeld die het legale spul verkopen. Met andere woorden, is de verkoop van het vuurwerk in Nederland in criminele handen, en de overheid werkt daaraan mee.

-Het betere vuurwerk uit het buitenland vrij gaan halen,de kwaliteit in Nederland is helemaal niet slecht,en wat wordt er verstaan over het betere vuurwerk???

-Op welke manier werkt de overheid mee aan de illegale handel van vuurwerk?

Het vuurwerk wordt bijna elk jaar ook duurder en duurder. Er worden allerlei onzinnige smoesjes verzonnen om dat maar goed te praten. Allemaal onzin want vuurwerk is van oorsprong spotgoedkoop. Papier en grondstoffen kosten bijna niets en de Chinees verdient gemiddeld 1 euro voor een hele dag werken.”

Even een vergelijk: een zogenaamde Chinese rol die in Nederland tegen de 100euro kost, ligt in China in de winkel voor nog steeds omgerekend 4 euro! Waarom moeten wij daar in Nederland 25 keer zoveel voor betalen? Dat is oplichting met woekerwinsten!

-Ik heb met géén enkele handel mee gemaakt waar elk jaar de prijzen gelijk blijven.

-Het lijkt mijn ook onmogelijk om het vuurwerk 1 op 1 door te zetten naar de consument,de agent in china wil zijn brood verdienen,dan heb je de kosten van het vervoer van de fabrieken naar de havens,de kosten van het verschepen naar europa(ik wil graag het adres waar de rollen 4 euro kosten)en denk ook maar dat de chinezen ook de prijzen in europa nu kennen.

Een goed voorbeeld vormt sinds een aantal jaren de Duitse filialen van Lidl en Aldi (klik op de naam voor de verwijzing), maar ook tal van bouwmarkten die 1.4G consumentenvuurwerk van uitstekende kwaliteit voor een spotprijs aanbieden. Dat vuurwerk is van de zeer gerenommeerde vuurwerkbedrijven als Weco en Moog-Nico. Origineel Duits vuurwerk is sowieso superieur aan de Chinese troep.

Ondertussen zegt de overheid hier dat de import van dit Duitse vuurwerk illegaal is. Dat is puur bedrog want het is gewoon niet waar. Het is vuurwerk van precies dezelfde 1.4G klasse, geschikt voor particulier gebruik. Zijn Nederlanders soms dommer dan Duitsers? Kunnen zij het Duitse vuurwerk niet hanteren?

-Voor winkels als de aldi en de lidl daar worden mega aantallen voor geproduceerd,en die zien vuurwerk als een service artikel en worden dus met een marge van 0,50 tot 1 euro verkocht(voorbeeld ik betaal voor de terminator van weco inkoop 8.50 exclusief 19%btw,en de adviesprijs is 21.50 euro terwijl deze zelfde cake in Duitsland voor 12.50 wordt verkocht)

-Het vuurwerk in duitsland is wel gelijk,maar voldoet niet aan de regeling nadere eisen consumenten vuurwerk(dubbele lont,géén NL beschrijving)niet elke nederlander is de duitse taal machtig.

Met ander woorden, onze overheid belazert de burger door ze te verplichten de dure rotzooi van slechte kwaliteit aan te schaffen dat door Nederlandse criminele handelaren wordt geïmporteerd. Dat is een grote schande

-Volgens wordt er niet tot iets verplicht,en het mooie is dat dus elke importeur een illegale handelaar is??

In België beginnen de handelaren al te klagen over de Lidl en Aldi filialen. Overigens, die zaken zijn niet zo goed gesorteerd en duurder dan de filialen in Duitsland. Te hopen is dat ook die handelaren een flinke tik op hun vingers krijgen door de concurrentie uit Duitsland. Weg met de bedriegers en oplichters van de vuurwerkmaffia die de prijzen kunstmatig veel te hoog houden.

-De supermarktketen verkopen deze producten zonder kennis of vakmanschap,dit wordt in bakken gelegd en graaien maar,deze winkels hoeven niet te zijn voorzien van een sprinkelinstallatie(vind ik een overbodige luxe,geheel onnodig voor die paar vuurwerk verkoop,maar dit zijn de eisen)

Maar ik wil wel wat kosten bloot leggen,gaas verpakkingen worden door elke importeur 1 op 1 doorberekend,stel het gaas kost 6.50euro dan wordt dat totaal doorberekend zonder marges.
Een 40 voeter containeer verschepen met klasse 1.4G kosten nu al rond de 8.000usd

De persoon wie dit verhaal geschreven heeft,heeft wel gelijk in een bepaald aantal kleine dingen,maar hij vergeet ook alle kosten mee te nemen,wat te denken van loonkosten,brandstofkosten,legeskosten(als je ergens vuurwerk wilt afleveren soms wel 400,- voor 1 winkel)als we nu al die kosten nu eens konden gaan drukken.

500gram

Ja, er zijn ook kosten voor personeel, vervoer en ga zo maar door maar de prijzen die winkeliers vragen in NL (en in BE ook)voor vuurwerk zijn gewoon veels te hoog! De verkopers/importeurs zullen dit keihard ontkennen maar als je kijkt hoeveel verschil er zit tussen de inkoopsprijs in China en de daadwerkelijke verkoop prijs in NL is dit gewoon bizar. Zoals al eerder aangegeven is een Chinese rol 2/4 euro in China, en wij betalen er doodleuk 70/80 euro voor. Dit is vooral omdat we niks anders gewend zijn en een importeur niet toegeeft dat die prijs gewoon veels te hoog is, waarom zouden ze ook als iedereen ze toch blijft kopen:bonk:( En ja, ook ik doe er aan mee )
:bye:

Als de opgegeven hoeveelheid kruit niet met de hoeveelheid overeenkomt die op de technische datasheet staat heeft de importeur een probleem.
Of er nou teveel of te weinig inzit maakt dan niet uit.
Als hij op het label 1000 gram zet er er zit in werkelijkheid maar 300 gram kruit in is geen reden voor afkeur.
Afwijken van de datasheet waar de gehele samenstelling op staat wel.

Die technische datasheet, wie krijgt die te zien? Douane, VROM, TNO (ik roep maar wat)?

In dit artikel wordt voor importeurs en winkeliers een gevoelige snaar geraakt. De schrijver somt diverse punten op en belicht deze veelal juist, maar met een kleine dosis subjectiviteit. Ik ben het met de schrijver eens dat voor het Nederlandse vuurwerk de hoofdprijs wordt gevraagd. Maar om dit gegeven te omschrijven als 'oplichting' vind ik echter onjuist. De vuurwerkmarkt ís gewoon een lucratieve markt; veelal te wijten aan de hoge winstmarges. Waarom het Nederlandse vuurwerk zó duur is, is een samenhang van de volgende factoren:

- Nederland is 'uniek' in verplicht stalen kooiconstructies, de zogenaamde 'metal baskets'. Dit is een dure investering
- Winkeliers hebben slechts drie dagen om hun omzet te behalen
- Ook over vuurwerk moet 19% BTW worden afgedragen
- Men betaalt naast het kruit (PTS) óók voor de constructiematerialen
- Alle andere kosten die het vervoer- en verschepingsproces met zichmeebrengen
- De hoge winstmarges

Al deze factoren worden doorberekend aan de consument.

Hetvolgende wil ik graag nader toelichten: Men betaalt naast het kruit (PTS) óók voor de constructiematerialen.
Sinds de 500-gramsregeling voor cakes in 2006 van kracht ging, werden de 500-grammers geïntroduceerd op de Nederlands markt. Waren ze in het begin nog beperkt in hun grootte, laterna ontpopten ze zich tot kolossen van cakes. Het Vuurwerkbesluit leert ons dat het brutogewicht van een artikel niet meer dan 10 kg mag zijn. Creatieve importeurs ontwierpen cakes gevuld met 500 gram PTS, met een brutogewicht nét onder de 10 kg. Hieruit voort kwamen dus bakken waarvan 9.5 kg bestond uit constructiematerialen zoals: papier, karton, klei, gips etc. en slechts 500 gram PTS. Een hoop lege ruimte, verspilde ruimte... Gebakken lucht, maar ook hiervoor betaalt de consument! Zowel de constructiematerialen als de ADR-, classificatie- keurings- en transportkosten worden doorberekend.

De schrijver maakt in sommige passages, naar mijn inziens, toch een paar kleine foutjes.

"Papier en grondstoffen kosten bijna niets en de Chinees verdient gemiddeld 1 euro voor een hele dag werken."
Grondstoffen, inclusief en de samenstelling en kwaliteit hiervan, is essentieel in het vervaardigen van vuurwerk. De economie in China bloeit op. Gevolgen hiervan zijn o.a. stijgende lonen en duurdere grondstoffen. Deze prijsstijging, die natuurlijk wordt doorberekend naar consument, wordt vaak aangehaald door importeurs om de algemene prijsstijging te verantwoorden. Echter heeft de importeur er financieel gezien niets onder te leiden; de riante winstmarges compenseren alle onkosten.

"Dat vuurwerk is van de zeer gerenommeerde vuurwerkbedrijven als Weco en Moog-Nico. Origineel Duits vuurwerk is sowieso superieur aan de Chinese troep."
Het gros van het vuurwerk van Weco en Moog/Nico wordt gefabriceerd in China. En niet in Duitsland, zoals de schrijver impliceert.

Nogmaals, het is goed dat zo'n artikel wordt uitgegeven. Men behoort te weten waar men af en aan is en waarvóór men betaalt. Veel consumenten zullen herkenning vinden als dit onderwerp onder de ogen komt van een breder (en doelgericht) publiek.

Ik snap wel waarom het zo duur is
maar dat is juist wel 1 van de redenen waarom het illegale vuurwerk zo interresant is, omdat je der geen drol voor betaalt.

Ben op zich wel met het artiekel eens!
Heb wel een vermoede dat dit geschreven is door een crew member:D
DIT ZOU IS OP DE VOORPAGINA VAN HET AD MOETEN STAAN!!!
zou menig nederlander anders doen denken.
Waar ik NIET mee eens ben is het kwalitijds verhaaltje.
In NL is de kwalitijd vaak even goed soms zelfs beter als duits of belgiesch vuurwerk.
Wel puur kijkend na de kwalitijd en NIET kijkend na prijs kwalitijd want dat is veer toe zoeken in nederland!
En kwa oplichting heb ik een top 3 van oplichtende importeus!

3 GBV (op zig geen slechte importeur alleen hebben ze dit jaar wel monsterlijk grote bakken op de markt gebracht waar je duur voor betaald.

2 BKV (elk jaar het verhaaltje over hun duure speciale kruit. ja daaaaag wat een kwats menig andere importeur haalt oo vuurwerk uit de zelfde fabriek!
verder is met de kwalitijd nix mis alleen de prijzen zijn ziekenlijk!

1 LESLI
(ze hebben mooie praatjes zoals 25 shots batterij van 500gram maar in de piepklijne lettertjes op de verpaking lees je dat er 350 gam in zit.
de prijzen zijn ongelovenlijk hoog.
kwalitijd is soms ook ver te zoeken vooral bij klein spul.
en wat de kroon spant.... EEN PRIJS VERHOGING IN 2009 ZONDER ENIGE VERKLARING TERWIJL DE MEESTE IMPORTEURS DE PRIJS GELIJK HIELDEN OF ZELFS VERLAAGDEN!!

Tja dan mag de gemiddelde consument zig wel opgelicht voellen.

Neem BONFIREWORKS uitstekende potten klein van formaat groots van uit werking!
en dat voor een betaalbare prijs.

of WOLF vuurwerk mooie cakes denk aan de heavy of de supper 4 potjes.
De kwalitijd is goed en de prijs ook!

En ROYALFIREWORKS mischien niet de goedkoopste maar ook niet heel duur in tegen stelling wat je er voor terug krijgt!!

tja ZO KAN HET DUS OOK!
Maar dan wil ik het graag landenlijk zien, zo dat we allen net dat eene potje meer kunen halen voor het zelfde budget:D

mvg 3xh

Back
Bovenaan