Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

Waarom zouden winkeliers eerst hun immortal gold voor 125 aanbieden en vervolgens 139 :) Zei namen genoegen met 125 euro! En dan zullen ze daar heus geen verlies op draaien hoor.
 
Waarom zouden winkeliers eerst hun immortal gold voor 125 aanbieden en vervolgens 139 :) Zei namen genoegen met 125 euro! En dan zullen ze daar heus geen verlies op draaien hoor.

Omdat ze meegenomen worden in de hype van de Freaks en graag die Freaks in huis willen hebben.
 
Omdat ze meegenomen worden in de hype van de Freaks en graag die Freaks in huis willen hebben.

Hoezo hype net of er met 125 euro geen marge meer op het product zit?
Deze winkelier neemt genoegen met een kleinere marge,dat wordt alleen door andere winkeliers de kop ingedrukt.Vervolgens zegt de importeur hou je aan die prijzen of we leveren niet eens meer.Echt heel erg professioneel deze oplossing vind je niet? :bonk:
 
Hoezo hype net of er met 125 euro geen marge meer op het product zit?
Deze winkelier neemt genoegen met een kleinere marge,dat wordt alleen door andere winkeliers de kop ingedrukt.Vervolgens zegt de importeur hou je aan die prijzen of we leveren niet eens meer.Echt heel erg professioneel deze oplossing vind je niet? :bonk:

Stel, jij hebt een winkel A en verkoopt merk X. De winkel B, 5 km verderop, verkoopt ook hetzelfde merk X. Deze winkel staat al jaren bekend als dé winkel voor je vuurwerk. De investering voor de bunkers hebben zij al terugverdient. Jij verkoopt pas sinds 5 jaar vuurwerk en hebt nog een schuld van € 10.000 om de bunker af te betalen. Nu verkoopt je buurman het merk X voor 10% korting. Kortom de (grotere) klanten gaan sneller naar winkel B, en jij verkoopt minder.

De importeur steekt er een stokje voor en zegt dat winkel B die 10% korting niet mag geven, zodat jij ook een eerlijke kans krijg. Doet winkel B dat niet, dan krijgen ze geen voorraad meer aangeleverd.

Dan ben je blij dat een importeur dit doet, toch? Of zou jij het winkel B meer gunnen dan je eigen winkel? En uiteindelijk langer erover doet om de bunkerkosten af te lossen, en enkele jaren meer rente te betalen.

Let wel, ik heb het hier nu niet over de marges van het vuurwerk. Probleem is dat sommige winkels wellicht minder marge willen nemen, maar dat concollega's dit niet willen. Mede om het verhaal hierboven.
 
Hoezo hype net of er met 125 euro geen marge meer op het product zit?
Deze winkelier neemt genoegen met een kleinere marge,dat wordt alleen door andere winkeliers de kop ingedrukt.Vervolgens zegt de importeur hou je aan die prijzen of we leveren niet eens meer.Echt heel erg professioneel deze oplossing vind je niet? :bonk:

Ja zeer professioneel! Alleen als consument snap je dat niet. Word zelf maar eens ondernemer, misschien dat het dan allemaal beter te begrijpen is. De marge die over blijft kan je beter geen marge noemen maar fooitje :)
 
Stel, jij hebt een winkel A en verkoopt merk X. De winkel B, 5 km verderop, verkoopt ook hetzelfde merk X. Deze winkel staat al jaren bekend als dé winkel voor je vuurwerk. De investering voor de bunkers hebben zij al terugverdient. Jij verkoopt pas sinds 5 jaar vuurwerk en hebt nog een schuld van € 10.000 om de bunker af te betalen. Nu verkoopt je buurman het merk X voor 10% korting. Kortom de (grotere) klanten gaan sneller naar winkel B, en jij verkoopt minder.

De importeur steekt er een stokje voor en zegt dat winkel B die 10% korting niet mag geven, zodat jij ook een eerlijke kans krijg. Doet winkel B dat niet, dan krijgen ze geen voorraad meer aangeleverd.

Dan ben je blij dat een importeur dit doet, toch? Of zou jij het winkel B meer gunnen dan je eigen winkel? En uiteindelijk langer erover doet om de bunkerkosten af te lossen, en enkele jaren meer rente te betalen.

Let wel, ik heb het hier nu niet over de marges van het vuurwerk. Probleem is dat sommige winkels wellicht minder marge willen nemen, maar dat concollega's dit niet willen. Mede om het verhaal hierboven.
En toch vind ik het slecht dat Rubro het zo aanpakt.
Want als winkel A de prijs omlaag kan gooien en minder marge accepteert, kun jij dat met winkel B ook. Simpel. Aflossen duurt misschien wat langer? Jammer, had je eerder over na moeten denken.

Het is misschien kort door de bocht gezegd, maar ze mogen blij zijn met iedere klant die vuurwerk koopt, en klanten lok je nou eenmaal met goede prijzen. Kan de buurman minder marge nemen, zal jij dat ook moeten doen. Of je moet een andere importeur zoeken om zaken mee te doen, en je op die manier onderscheiden van de rest.
 
En toch vind ik het slecht dat Rubro het zo aanpakt.
Want als winkel A de prijs omlaag kan gooien en minder marge accepteert, kun jij dat met winkel B ook. Simpel. Aflossen duurt misschien wat langer? Jammer, had je eerder over na moeten denken.

Het is misschien kort door de bocht gezegd, maar ze mogen blij zijn met iedere klant die vuurwerk koopt, en klanten lok je nou eenmaal met goede prijzen. Kan de buurman minder marge nemen, zal jij dat ook moeten doen. Of je moet een andere importeur zoeken om zaken mee te doen, en je op die manier onderscheiden van de rest.

Nu krijgt Rubro de schuld maar elke importeur doet dit.
 
volgens mij heeft het ook gewoon te maken met ondernemerschap. De een ziet in hoge prijzen en iets mindere verkoop veel heil. de andere in lage prijzen en hoge omzet.
Als je als eigenaar zelf ook nog eens super van vuurwerk houdt dan kan ik me voorstellen dat je gaat stunten. Dus dan komt de liefde voor vuurwerk er ook nog bij kijken.
Ik kan me wel een beetje vinden in het standpunt kamikaze en anderen dat je hier dan maar goed op in moet springen.
greetzz
 
Nu krijgt Rubro de schuld maar elke importeur doet dit.

Elke importeur? Niet te snel he, Katan geeft alleen een adviesprijs, maar laat de daadwerkelijke verkoopprijs aan de winkel zelf over.

Eigenlijk zouden ze dat allemaal moeten doen. Geeft de verkoper de keuze wat de voorkeur heeft; hoge prijs, weinig verkopen of lage prijs en veel verkopen.
Geeft meer marktwerking, wat goed is voor de consument.
Weg met het kunstmatig hooghouden van de prijzen.
 
Nu krijgt Rubro de schuld maar elke importeur doet dit.

Katan geeft inderdaad netjes een advies prijs, en laat het vervolgens aan de winkelier zelf over.
En zo zou elke importeur dit moeten doen.

Onderstaande reactie is van ronny vos van katan zelf

Lekker om dit allemaal te lezen,maar prijsafspraken onder alle importeurs zijn er niet in Nederland.

Prijsafspraken worden wel door de chinese leveranciers/agenten gemaakt dat is wel bekend!!!!

Wij geven de winkelier een eerlijke adviesprijs,wanneer een winkelier er voor kiest om de adviesprijs naast zich neer te leggen is dat zijn keus.Een winkelier moet zich er wel van bewust zijn dat je wel geld moet verdienen aan een product,voor niks weggeven kan altijd nog
 
Aaah het topic gaat over prijsafspraken. Deze discussie heeft eigenlijk 2 gezichten, namelijk een consumenten en ondernemers kant.

Freaks zijn altijd opzoek naar de hoogste kortingen, dat is niet zo vreemd uiteraard. Als je een televisie of iets dergelijks gaat kopen ga je ook kijken waar het goedkoopst kan. Echter merk ik wel dat het nooit genoeg is. Een winkel moet tenslotte ook zijn vruchten kunnen plukken van een bestelling. Of dat nu om €10,- of om €2.000,- gaat.

Als medewerker van een vuurwerkwinkel zie je dat winkels onderling naar elkaar gaan kijken betreft prijzen. Freaks sturen mailtjes betreft prijzen voor volle kartonnen enzovoort. Het grootste probleem is internet. Daar worden de prijzen onderdruk gezet. Zelf vindt ik vast gestelde kortingspercentages of minimale prijzen voor publieke vertoning wel goed. Maar moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf wel voorstander blijf om onderling met de klant eventueel een andere prijs te bespreken. Want het blijft tenslotte ondernemen. Als ik product A voor wat extra korting kan verkopen en ik weet dat de klant product B, C en D dan ook bij ons gaat halen waarom zou je dat niet doen?

Iedere importeur heeft zo zijn afspraken. Het voorbeeldje van Svenovic is precies wat het probleem is. De kleinere winkel A ziet zijn omzet weggekaapt worden door de stunter winkel B. Al heeft dat ook weer 2 kanten. Je kunt gratis vuurwerk geven, maar ook 10% korting. Het is maar net hoe het gecommuniceerd wordt.
 
Met de klant tot iets leuks komen moet ook zeker kunnen, uit twee oogpunten;
- Vaste klanten verdienen wel een soort vam beloning, zij leveren tenslotte al jaren geld op. Beloning in de zin van een extra korting of een extra gratis pot (al is het maar een "overschot" pot) is te doen. Dat maak ik zelf ook mee.
- Het is een goede manier om klanten te binden. Iedereen wil namelijk de beste service en het meeste vuurwerk voor de laagste prijs. Het enige verschil is dat een liefhebber bereid is verder te rijden en misschien wat meer research doet dan ren gemiddelde consument. Een mooie prijs afspreken of een extra dingetje erbij doen is zowel goed voor het kopje "service" als het kopje "veel voor weinig". Een tevreden klant komt immers terug!
 
Elke importeur? Niet te snel he, Katan geeft alleen een adviesprijs, maar laat de daadwerkelijke verkoopprijs aan de winkel zelf over.

Eigenlijk zouden ze dat allemaal moeten doen. Geeft de verkoper de keuze wat de voorkeur heeft; hoge prijs, weinig verkopen of lage prijs en veel verkopen.
Geeft meer marktwerking, wat goed is voor de consument.
Weg met het kunstmatig hooghouden van de prijzen.

Daarom zien we waarschijnlijk ook geen winkelsacties met 40 tot 50% korting op Katan spullen!
Of heb jij ze wel gevonden? Het grote probleem wat gercreerd is, is dat de mensen die 40 a 50% korting krijgen DENKEN dat de winkelier hier nog eens 30 a 40% verdiend. Maar dat is gewoon zo goed als onmogelijk! Dat wil ik jullie duidelijk maken.

Vind er van wat je er van wilt vinden. Ik stop ermee.
 
Daarom zien we waarschijnlijk ook geen winkelsacties met 40 tot 50% korting op Katan spullen!
Of heb jij ze wel gevonden? Het grote probleem wat gercreerd is, is dat de mensen die 40 a 50% korting krijgen DENKEN dat de winkelier hier nog eens 30 a 40% verdiend. Maar dat is gewoon zo goed als onmogelijk! Dat wil ik jullie duidelijk maken.

Vind er van wat je er van wilt vinden. Ik stop ermee.

Moet ik je toch corrigeren,aangezien vuurwerkdumper(katan) wel degelijk tot 40% korting gaf afgelopen jaar.:wink:
 
Katan met korting weggeven gebeurd niet vaak, maar het gebeurd wel.

Overigens geloof ik best dat er met hoge kortingen minder verdient wordt op het vuurwerk, maar ze zullen het in de regel nooit met verlies verkopen.
En als met 40% korting nog net geen verlies maakt, maak je normaal schofterig veel winst.
 
Overigens kent Katan wel acties van twee voor de prijs van één. Dan komt het alsnog neer op een korting van 50%. Idem voor acties als vier voor de prijs van twee. Die ruimte biedt Katan ook aan winkeliers. In dat opzicht profileert Katan zich dit jaar goed.
 
Katan met korting weggeven gebeurd niet vaak, maar het gebeurd wel.

Overigens geloof ik best dat er met hoge kortingen minder verdient wordt op het vuurwerk, maar ze zullen het in de regel nooit met verlies verkopen.
En als met 40% korting nog net geen verlies maakt, maak je normaal schofterig veel winst.

Schofterig veel?
Je hebt er dus blijkbaar de ballen verstand van. En als ik jou was zou ik maar geen winkel beginnen want binnen 3 maanden sta je in het rood.

Wat al heel simpel is...40% - 21% btw en dan moet je nog je personeel, huur, afvalverwerking, omzetbelasting etc. betalen. Ik wil het jou weleens zien doen.
 
Er wordt nu gedaan alsof er alleen maar personeelskosten moeten worden gemaakt voor de verkoopdagen. Uiteraard is dit zo, zeker bij de grote winkels. Echter, er zijn voldoende bedrijven die vuurwerk als nicheproduct hebben.

Denk hierbij aan de sigarenboer op de hoek die vuurwerk er even bij doet. Deze bedrijven hebben sowieso al personeel in dienst, dus die loonkosten zijn er altijd wel. Idem dito voor omzetbelasting, huur, hypotheek, afvalverwerking et cetera. Dit zijn veelal ook de verkooppunten die niet stunten en dus de volle mep vragen. Deze verkooppunten kunnen wel degelijk flinke winsten pakken. Vooral als juist deze verkooppunten de importeurs kiezen met hogere marge en niet mee doen aan acties. Voor deze groep verkooppunten betekent iedere euro winst gewoon een extraatje.

Dat de simpele berekening die sommigen freaks erop los laten niet klopt, ben ik met je eens Tony. Vooral als het gaat om de winkels met freakacties. Maar om nou te stellen dat de kosten die jij noemt er voor zorgen dat de winsten uit vuurwerkverkoop tegenvallen, dat is mijn inziens niet altijd waar. Ik denk dat de praktijk weerbarstig is en dat je per verkooppunt zal moeten bekijken hoe de situatie is.
 
Back
Bovenaan