Review
Review
Hier dan ook even een review van mijn hand.
Zaterdag werken tot zes uur. Snel naar huis fietsen, en een boterham achterover slaan. Even het forum checken voor de laatste nieuwtjes en m'n camera inpakken. Hup, op de fiets naar Moontan; mag wel doortrappen! ***! Ketting begeeft het! Ik was gelukkig pas net weg van huis, dus gauw terug gelopen zodat m'n vader me met de auto weg kon brengen. Toch nog op tijd stonden Moontan en ik op station Hilversum. Een korte treinreis later konden we bij FireDragon instappen in de auto, om naar Urk te gaan: wat een service

De regen onderweg deed ons even slikken, maar eenmaal in Urk hebben we niets noemenswaardigs aan neerslag gehad.
Auto geparkeerd op het grote haventerrein. Geen enkel probleem; ruimte genoeg, en we konden zó wegrijden na afloop. Het stukje lopen door downtown Urk was "een ervaring", om het netjes te zeggen

Elke jongen loopt stoer te doen op hetzelfde opgevoerde scootertje, met het zelfde oorringetje en hetzelfde koppie zonder helm. Veertien jaar en al bezopen om negen uur 's avonds, dat was het devies.
Aan het strand was nu nog weinig volk; we waren zo ongeveer als eerste freaks ter plaatse. Praatje gemaakt met Jack en de andere opbouwers. We kregen te horen dat de muziek op het allerlaatst opeens niet mocht van de gemeente. Dus -1 voor Urk. Wat voor naap ben je dan als de de muziek van een pyromusical opeens wil laten veranderen? Gelukkig is Laser & Fireworks in het bezit an een paar uitstekende (pyro)technici, die à la minute toch nog de muziek hebben weten om te zetten. Chapeau voor het resultaat!
Al snel kwamen er wat meer freaks toestromen. Zo zie je elkaar nooit, zo zie je elkaar twee keer in vier dagen... Camera's neergezet (er was ruimte genoeg, dus moesten we nog behoorlijk bediscussiëren wat nou de beste plekken zouden zijn. Uiteindelijk stond er een goede rij statieven op de muur langs het strand, net links van de VIP plaats van Laser & Fireworks. Dit bleek voor de gemiddelde Urkenaar gelukkig te ver weg. We hadden dan ook weinig last van puberale dronkenlappen en geschreeuw. Wel van de noodsignalen en 3" shells die voor en tijdens de show nog behoorlijk werden afgestoken: gekkenwerk. Jammer dat dan die politiewagen er niet staat.
Om precies half elf begon het dan! De muziek was toch heel aardig gekozen, en de nummers waren bij vlagen bekend. Helaas stond ik erg dicht bij een speaker en toch best ver van de pontons af. Dat betekende dat voor mij de muziek wat hard was en de vuurwerkgeluiden minder goed te horen waren. Maar dat kan aan mijn positie hebben gelegen en hoeft niet per sé een te hoog volume van de speakers te betekenen.
Qua vuurwerk heb ik een schitterende diversiteit gezien, met naar mijn idee hoogwaardige producten. Ik denk dat dit de mooiste show ooit was voor mij! Het was zeker mooi op de muziek geschoten, met per nummer een keurige opbouw erin. Een aantal effecten die mij bij zijn gebleven zijn de multicolored waterbengalen, golden crossette bommen, blauw naar rood colorchanging shells en silver strobe shells. Maar de kracht van de show zat hem in diversiteit, want er werden heel veel verschillende effecten gebruikt. Zowel in kaliber als in soort (candle/blok/shell) als in kleur. Het rustige tempo van schieten leende zich erg goed voor het maken van foto's. Ik zie dan ook aardig wat schitterende foto's terug hier! Reflectie op het water, pikzwarte lucht, wind de goede kant op, geen regen...alles zat mee om foto's te maken.
De finale van de show was formidabel! Een helemaal gouden lucht, met een paar blauwe sterren erin; die blauwe sterren maakten alles af! Schitterend op meerdere hoogtes gewerkt ook. Vaak drie lagen, soms zelfs vier lagen effecten boven elkaar. De drie salutes helemaal aan het eind waren voorspeld; inderdaad steengoed! Wapperende broekspijpen man! Heeeeerlijk!
Toen het was afgelopen doken de Urkenaren snel weer de kroeg in. Want tsja, over een uur sluit die alweer, dus effe snel klemzuipen nu het nog kan! De freaks bleven nog even napraten, maar druppelden ook vrij snel weer weg.
Ik heb een prachtavond gehad. FireDragon en Moontan bedankt voor de gezelligheid en de lift!