Pownews maakt normaal hele prima stukken en stellen dingen heel goed aan de kaak. Daar mogen we trots op zijn dat er een omroep is die zich daar mee bezig houdt.
Ik meende al vanaf de eerste aflevering van Powlitie van dit seizoen te zien dat ik ergens een kartonnetje met een logotje erop zag. Was al bang voor zo'n aflevering en ja hoor, hij komt er dus toch. Tuurlijk is handel in illegaal spul illegaal. Of dit nu vuurwerk is of niet. Maar om vervolgens vuurwerk in een auto te stoppen om te laten zien dat deze inderdaad uit elkaar ploft vind ik dan wel weer heel stom. Tuurlijk ploft die auto uit elkaar. Dat weet de politie zelf ook wel, gezien ze er zelfs een heel taskforce op hebben gezet. Ook youtube staat vol met filmpjes waar dingen gesloopt worden. Maar niemand dwingt je om vuurwerk in een auto te stoppen of om er andere dingen mee op te blazen. Ieder weldenkend mens zal dit vuurwerk dan ook niet gebruiken om dingen op te blazen. Maar goed, ze zullen wel weer gaan roepen: 'Jaaaaa maar als je dit in een auto vervoerd, dan zie je nu wat er gebeurd!' Oke, dan zeg ik op mijn beurt, stop een cobra 6 in je dashboard kastje, en ga eens kijken hoe ver je met zo'n ding kunt rijden zonder dat er vuur bij komt. Als je dat wat te eng vind vervang dan de Cobra 6 door een ijsfontijntje. Wedden dat hij heel nederland door komt, en als de tank het toe laat dat hij nog de grens over kan ook? Het feit dat dit spul aan komt in Nederland is hier alleen al een bewijs van: Dit spul ontploft niet zomaar op de weg. Hoe vaak hebben we in het nieuws gehoord van een vrachtwagen vol illegaal vuurwerk dat op weg was naar Nederland maar die het niet heeft gered want ontploft? NUL! Dus het enige wat dit stukje zal gaan bewijzen is dat je een Cobra 6 niet in een auto moet laten ontploffen want dan heb je een probleem. Tsja. Logisch. Dat wisten we al. Het is dus weer puur sensatie, niets meer niets minder. Om hier dan mee aan te tonen dat een auto kapot gaat door 'zwaar illegaal vuurwerk' ? Hadden ze ook eventjes een Silver Salute ofzo in een auto moeten zetten met de deuren dicht. Wedden dat de auto dan ook kapot is? Kortom wijze les: Steek geen vuurwerk aan in de auto. Maakt niet uit wat voor vuurwerk het is. Zelfs een ijsfonteintje in een BMW 7 Serie zal je niet blij van worden. Of een doosje lucifers ofzo. En juist dat is nu net nodig om het vuurwerk tot ontploffing te brengen: VUUR. En zelfs met alleen dat vuur kun je je auto al kapot maken, echt waar! U zult het vast niet geloven maar moet je voor de grap eens proberen: een beetje vuur in je auto stoppen. Dat gaat niet goed hoor, ik zweer het je!
Vuurwerk moet je normaal mee om gaan. Of dit nu illegaal is of niet. Het blijft ten alle tijden gevaar. Zeker als je het aansteekt in auto's woningen, of bijvoorbeeld in je gezicht. Als je dit laatste voorstelt aan mensen dan durven ze dat niet, omdat ze donders goed weten dat dit niet moet. Zelfs een trektouwtje of een sterretje willen ze niet in hun gezicht. En geef ze eens ongelijk, want dat is natuurlijk heel dom. Waarom dit soort shit dan wel?
Sorry voor de eventuele spelfouten of iets dergelijks -daar heb ik zelf ook een bloedhekel aan-, ik heb dit heel snel neer geknald omdat ik me er erg over opwind. De domheid. Ik zit te denken om deze post verder te verwerken als column als betoog om het eens op te nemen voor het vuurwerk in het algemeen.
Dus laat me weten als jullie hier heil in zien en ik tover dit stuk om in een column. Danku! Bij genoeg animo ga ik direct van start. Ik zal dan ook proberen om dit op een publieke site te krijgen zodat wij/ik het vuurwerk ook eens een positief geluid kunnen geven/laten horen.