Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Precies,zonde van de centenAch joh, ze vinden wel weer manieren om F1 ook in te perken, bijvoorbeeld door lekker streng te zijn bij het keuren. Mij boeit het niet, in mijn huis komt geen cat1.
Dat kan niet. Aan F1 mag door de overheid niet worden gesleuteld, het mag niet worden beperkt in bezit of verkoop en daarmee dus niet worden verboden.
Tot die Europese regels wijzigen (en daar is voorlopig geen zicht op) gaat dit dan ook niet veranderen.
Knal werd tot Categorie F3 bestempeld dus iedereen aan het sier, Sier werd opnieuw geclassificeerd binnen F2 dus we konden niet anders dan volgen. Kooien mochten niet meer, wederom een beknotting. Nu mag F2 straks ook niet meer. Waarom zou ik dus uberhaupt nog kijken naar het verschil in F1, F3, F17 of nuclear? Het is voor iedereen straks eenvoudig weg: hey een doos, kom maar door! Het mag allemaal niet meer dus boeit het ook niet meer wat erin zit.
Nu zag je nog wel mensen die binnen de grenzen (letterlijk) wilden blijven, die grenzen vallen straks 100% weg dus wie besluit alsnog te kopen gaat sowieso voor maximaal, fout is fout dus dan maar heel fout.
Ik zeg niet dat iedereen zo denkt maar wel dat die gedachtengang niet heel vreemd gevonden kan worden. Het “Je gaat niet het risico lopen in Thailand het gevang in te draaien met 3 gram cocaine dan ga je voor een koffer vol” principe.
En zo worden brave burgers dus gedwongen het “criminele” pad te kiezen om te genieten van iets dat door 80% van hen gewoon op een normale manier gebruikt wordt (blijft een keuze wel of niet dat “criminele” pad te bewandelen uiteraard)
Het is eigenlijk lachwekkend want als ik in Belgie binnen hun regels vuurwerk koop en dit op de 31e daar afsteek en daarna terug naar Nederland ga ben ik net zo gevaarlijk bezig geweest maar blijf ik een brave burger? Dus het gevaar zit hem vooral in de regelgeving? Het gaat zelfs nog verder, wanneer ik me straks aan de wet hou ben ik verplicht daar vuurwerk te kopen en daar af te steken in een land waar het vuurwerk zwaarder kan zijn en loop ik dus door onze regelgeving juist meer risico.![]()

Voordeel van cat1 is wel dat je op 31 december je rugtas weer zou kunnen voltrappen om 10.00 zoals vroeger , en de hele dag kan herrie maken.
kan t hele jaar door trouwens
Het betere cat1 vind je nie in nl (vind ik dan) vanwege de nl regeltjes die schijnbaar net ff anders zijn als in de rest van de eu.
Al zitten er echt nog wel uitzonderingen tussen kijk maar bij action en lidl afgelopen 2 jaar.
Maar er is echt genoeg leuk cat1 te vinden bij de buren
Oa Funke Albert Weco en Nico en met goed zoeken wat redelijks van Comet.
De fonteinsetjes lijken ook net ff een slaggie sterker als de nl setjes.
Is het een goeie vervanger voor cat2 op oudjaar ... zeker niet.
Maar tijdens de 6 wintermaanden wel prima stookvoer.
Ik heb dit jaar cat 1 van vuurwerkland gezien.
Fonteintjes die krap 2 seconden haalden en net wat kracht hadden om wat kleurtjes net over het randje van de tube te persen.
Het is te triest voor woorden.
Volgens mij zei ik ook goed zoeken
Heb een cat1 CR assortimentje gestookt om te janken zo slecht staat ook op mn yt kanaal.
Topdog pakketje wat bij vomar te krijgen was is een heel stuk beter als die duurdere set.
Een cat2 fontein is altijd beter als cat1
Maar ook met cat1 kun je lol hebben buiten oudjaar
Gaat hem niet worden voor me.
Cat1 is prima voor wat vermaak voor een verjaardag etc. Maar om 00.00 te gaan staan met wat klein stookvoer doet het niet voor me.
Ja, als het goed is wel. De laatste informatie die ik heb is dat er met een aanpassing in de Europese normen in, ik meen 2022, geen fluitlading meer in F1 mag zitten. Saillant: de knetterkings van Aldi hadden een batchnummer met 2025…
EDIT: Even opgezocht, sinds de 2022 revisie van de NEN-normen mag een ‘fountain’ in F1 inderdaad geen ‘whistle unit’ meer hebben.

Dus als ik het goed begrijp verkocht de aldi illegaal vuurwerk,geleverd door importeur.....?Wat ik begreep is dat het niet zozeer met RAC te maken heeft, maar met CE NEN.
Typetest op de 2016 norm mag het nog, maar volgens de 2022 norm niet meer. Is Europees zo geregeld.
Wellicht een interessante toevoeging: ik heb een aantal jaar terug versie 2022 van de normen ook doorgebladerd, maar het viel me in de jaren daarna op dat ze nooit formeel gepubliceerd zijn als geharmoniseerde normen. Het lijkt er zelfs op dat de Europese Commissie ze vorig jaar definitief afgewezen heeft. Hierbij verviel ook de vanaf 2017 tot dan toe geldende versie 2015.
Momenteel zijn er zover ik kan zien dus geen formeel geldende geharmoniseerde normen voor categorieën F1 t/m F3 meer. Blijkbaar werkt CEN wel weer aan een nieuwe versie (p. 22, noot 86), maar dat duurt nog jaren.
Ik heb verder geen idee wat dat in de praktijk voor consequenties heeft. Er is geen vermoeden/aanname van conformiteit meer bij artikelen die puur aan de hand van de normen (2015 óf 2022) getest worden, dus naar wat ik begrijp moet er nu direct aan de hand van de summier opgestelde essentiële veiligheidseisen in de Pyrorichtlijn getest worden en wordt het vaststellen van conformiteit daarmee een stuk lastiger. Het zal vast zo zijn dat de normen enige waarde als referentiekader houden, maar officieel aangenomen zijn de nieuwe dus nooit. Datzelfde geldt overigens al jaren voor de normen voor P1- en P2-artikelen en die zijn er op de markt genoeg, dus opties zullen er zeker zijn. Ik zit verder niet dicht bij het vuur of zo, dus opnieuw, geen idee wat het grote plaatje hier is. Maar dat dat verbod op fluitfonteinen in F1 al geldt lijkt dus niet zeker.
Meer ontopic, ik kan me met goed F1-spul prima vermaken. Eigenlijk heb ik altijd al meer gehad met klein spul, kleine doosjes, veel lontjes dan met grote potten en compounds. Die zijn ook onmisbaar, daar niet van, maar sinds knalvuurwerk en singleshots er niet meer zijn vind ik het aanbod als geheel maar eentonig geworden. Het in Nederland verkochte F1 is tegenwoordig overwegend slecht, maar het is m.i. toch leuk om te zien hoe creatief en vernieuwend er soms binnen de beperkte speelruimte te werk gegaan wordt. Natuurlijk zou ik kleine F2-artikelen als stijgtollen, jumping jacks, zevenklappers, kleine fonteintjes >1m, 'big balls', etc. ook willen houden, maar dat zit er niet in. Liefst dan nog een herijking en uitbreiding van het lijstje F1-typen. Duitsland had voor de Europese regels zelfs 'F1'-singleshots (Klabautermann/Koboldbombette)![]()

zoek.officielebekendmakingen.nl
Dat is wat mij betreft een nogal interessant vraagstuk. Voorop gesteld: ben je in het bezit van F1 producten met fluit, dan ben je niet in overtreding met deze nieuwe normen. Je mag dit gewoon hebben, voor fabrikanten geldt alleen: maak je een nieuw product en wil je dit indelen in F1; dan kan dat alleen als je geen fluit gebruikt.Dus als ik het goed begrijp verkocht de aldi illegaal vuurwerk,geleverd door importeur.....?
Stukje doorrijden en je hebt steengoed knetterlint van El GatoEr is inderdaad ook leuk cat 1 te vinden. Heb nog steeds wat knetterlinten cat 1 liggen die ouderwets goed zijn. En ook nog steeds wat doosjes cat 1 fonteinen járen terug bij de vuurwerkhal gehaald.
Denk dat ik er dit jaar een tripje buitenland van maak als ik cat 1 wil hebben.
Alpeco is om de hoek hier en wie weet waar ze in Essen nog mee komen.
Praten we misschien langs elkaar heen?De oude normen zijn door de commissie ingetrokken, nu er een nieuwere versie (2022) is. Ik weet niet of je dat bericht verward met het feit dat er mogelijk geen normen meer zijn? Of zie jij iets wat ik niet zie?![]()
Wellicht dat ik het te theoretisch bekijk en het punt een beetje mis, ik werk verder niet in deze wereld. Dit was mijn redenatie:In bijlage I, een overzicht van de nu geldende normen, staat noch versie 2015, noch versie 2022 erbij. Alleen de andere normen m.b.t. F4, theatervuurwerk en artikelen voor in voertuigen.(5) Bij brief van 21 november 2023 heeft de Commissie het CEN in kennis gesteld van haar voornemen om de normen EN 15947-2:2022, EN 15947-3:2022, EN 15947-4:2022 en EN 15947-5:2022 niet in het Publicatieblad van de Europese Unie te vermelden, omdat die normen niet voldoen aan de eisen van het normalisatieverzoek van Uitvoeringsbesluit C(2022) 3011 en daarom geen uitvoering geven aan de desbetreffende essentiële veiligheidseisen van Richtlijn 2013/29/EU.
(6) Aangezien het CEN van oordeel is dat de bestaande, thans vermelde normen worden vervangen door de normen EN 15947-2:2022, EN 15947-3:2022, EN 15947-4:2022 en EN 15947-5:2022, kunnen die normen (EN 15947-2:2015, EN 15947-3:2015, EN 15947-4:2015 en EN 15947-5:2015) niet langer worden beschouwd als normen die de stand van de techniek weerspiegelen en die aan de relevante essentiële veiligheidseisen voldoen, mede gelet op het feit dat het CEN heeft bevestigd dat het niet in staat is om in de nabije toekomst nieuwe normen te ontwikkelen en in te dienen. Daarom moeten de referentienummers van de geharmoniseerde normen van reeks EN 15947:2015 uit het Publicatieblad van de Europese Unie worden geschrapt, aangezien het CEN die normen heeft herzien en vervangen door de normen van reeks EN 15947:2022.
According to the Directive, pyrotechnic articles which are in conformity with harmonised
standards published in the Official Journal of the European Union must be presumed to
be in conformity with the essential safety requirements. Harmonised standards are meant
to translate the essential requirements into concrete technical specifications. Yet at present
no harmonised standards are available for consumer fireworks or other pyrotechnic articles
(category P). The standards proposed by the European Standardisation Organisations
(ESOs) did not meet the essential requirements or the relevant standardisation request.