Toekomst met Cat1?

Blijft toch wel merkwaardig. Hier geldt een meter afstand. Had vorig jaar bij propyro wat triplex f1 fonteintjes meegenomen. Op de verpakking en officiële omschrijving staat dat hij 1,5m hoog gaat. In werkelijkheid ging hij nog wel wat hoger. Maar wel gewoon f1 gekeurd, mag dat dan ook hier?

TXF770 SILVER DREAM​

CE category – F1

Heigh – 1,5 m

Time- +/- 20 sec

Size – 120 mm

De hoogte is het probleem niet volgens mij, meer de brandende delen buiten een straal van 1m op de grond.

Ik denk dat er zeer veel geknutseld gaat worden met alle risico's die daar weer bij horen......

Ik heb hier 2 dozen met klein F1 en klein F2 spul. Just in case

Mn zoontje steekt het graag af

Nee, aan F1 kan door de overheid niet worden gesleuteld.

Wat een leuk geitenpaadje is, is dat in Nederland F1 wordt ingedeeld onder ‘fop- en schertsvuurwerk’. Daaronder vallen ook enkele F2 items (sterretjes, bengaals vuur zo even uit het hoofd) en dááraan wordt vaak gerefereerd in de uitzonderingen in het Vuurwerkbesluit.
Dan is het toch vreemd dat f1 uit duitsland beter is dan hier waar het dus binnen 1m moet blijven?

Mwa de enige toekomst die ik zie in cat 1 is lekker met me dochter af te steken als ze wat ouder is. Tot die tijd bewaar ik het wel. Voor me eigen vind ik er vrij weinig meer an.

Al moet ik wel zeggen dat een karton knetterlint misschien wel een jaarlijkse traditie kan worden ipv de chinese rol :p

Mwa de enige toekomst die ik zie in cat 1 is lekker met me dochter af te steken als ze wat ouder is. Tot die tijd bewaar ik het wel. Voor me eigen vind ik er vrij weinig meer an.

Al moet ik wel zeggen dat een karton knetterlint misschien wel een jaarlijkse traditie kan worden ipv de chinese rol :p
Nou ja,als je de echt goeie knetterlint hebt dan is het nog wat...maar die zijn ook hard minder geworden de laatste jaren...

Dat klopt.

De instanties willen nog wel eens de regel hanteren dat er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op moet staan maar ook dat is kolder: enkel als het vuurwerk in Nederland aan de consument wordt aangeboden is dat vereist. Wanneer je het in een ander land koopt, mag het er in de taal van dat land op staan. Staat vrij helder in het Vuurwerkbesluit.

Ook dan gebeurt het niet, hier een scream cake waar alleen talen als Litouws op staan terwijl die gewoon in NL aangeschaft is.

Geen woordje Nederlands op te vinden.

Ik denk dat ze Cat 1 vuurwerk nog wel gaan uitbreiden met meer dingen en keus en variatie als er een vuurwerkverbod komt. Volgens mij zijn vuurwerkwinkels hier al mee bezig.

De hoogte is het probleem niet volgens mij, meer de brandende delen buiten een straal van 1m op de grond.
Klopt, hoogte is geen wettelijke bepaling. Het gaat inderdaad om die metercirkel, aangezien dat de veiligheidsafstand is. Je moet dus dom gezegd niet geraakt kunnen worden door het vuurwerk, als je op 1m afstand staat.

Geldt dat ook voor fonteintjes met fluit?
Ja, als het goed is wel. De laatste informatie die ik heb is dat er met een aanpassing in de Europese normen in, ik meen 2022, geen fluitlading meer in F1 mag zitten. Saillant: de knetterkings van Aldi hadden een batchnummer met 2025…

EDIT: Even opgezocht, sinds de 2022 revisie van de NEN-normen mag een ‘fountain’ in F1 inderdaad geen ‘whistle unit’ meer hebben.

Ook dan gebeurt het niet, hier een scream cake waar alleen talen als Litouws op staan terwijl die gewoon in NL aangeschaft is.

Geen woordje Nederlands op te vinden.
Dat heb ik meer gehoord en heb mijn bedenkingen bij hoe dat spul is geïmporteerd. Hoe dan ook, officieel is dit voor controlerende instanties reden voor afkeur / inbeslangname.

Laatst bewerkt:
Met het huidige politieke klimaat. En de nieuwsberichten tot op heden omtrent cat1 artikelen.

Is het wachten totdat dit in NL ook verboden is.

Het begon met de rest ook zo.

@Vuurwerkfeestje NL

Volgens het RAC mag een fluit fontein in F1 gewoon geproduceerd of gebruikt worden.

Fonteinen voor gebruik buitenshuis
uitstoot van vonken of vlammen met geluidseffect anders dan een knal of zonder geluidseffect
F1
7,5 gram pyrotechnische stoffen of preparaten

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2025-12-01
Wat ik begreep is dat het niet zozeer met RAC te maken heeft, maar met CE NEN.
Typetest op de 2016 norm mag het nog, maar volgens de 2022 norm niet meer. Is Europees zo geregeld.

Met het huidige politieke klimaat. En de nieuwsberichten tot op heden omtrent cat1 artikelen.

Knal werd tot Categorie F3 bestempeld dus iedereen aan het sier, Sier werd opnieuw geclassificeerd binnen F2 dus we konden niet anders dan volgen. Kooien mochten niet meer, wederom een beknotting. Nu mag F2 straks ook niet meer. Waarom zou ik dus uberhaupt nog kijken naar het verschil in F1, F3, F17 of nuclear? Het is voor iedereen straks eenvoudig weg: hey een doos, kom maar door! Het mag allemaal niet meer dus boeit het ook niet meer wat erin zit.
Nu zag je nog wel mensen die binnen de grenzen (letterlijk) wilden blijven, die grenzen vallen straks 100% weg dus wie besluit alsnog te kopen gaat sowieso voor maximaal, fout is fout dus dan maar heel fout.
Ik zeg niet dat iedereen zo denkt maar wel dat die gedachtengang niet heel vreemd gevonden kan worden. Het “Je gaat niet het risico lopen in Thailand het gevang in te draaien met 3 gram cocaine dan ga je voor een koffer vol” principe.
En zo worden brave burgers dus gedwongen het “criminele” pad te kiezen om te genieten van iets dat door 80% van hen gewoon op een normale manier gebruikt wordt (blijft een keuze wel of niet dat “criminele” pad te bewandelen uiteraard)
Het is eigenlijk lachwekkend want als ik in Belgie binnen hun regels vuurwerk koop en dit op de 31e daar afsteek en daarna terug naar Nederland ga ben ik net zo gevaarlijk bezig geweest maar blijf ik een brave burger? Dus het gevaar zit hem vooral in de regelgeving? Het gaat zelfs nog verder, wanneer ik me straks aan de wet hou ben ik verplicht daar vuurwerk te kopen en daar af te steken in een land waar het vuurwerk zwaarder kan zijn en loop ik dus door onze regelgeving juist meer risico. 🤷🏽

Dat kan niet. Aan F1 mag door de overheid niet worden gesleuteld, het mag niet worden beperkt in bezit of verkoop en daarmee dus niet worden verboden.

Tot die Europese regels wijzigen (en daar is voorlopig geen zicht op) gaat dit dan ook niet veranderen.

Back
Bovenaan