Tegenstanders azc bestormen raadhuis [vuurwerk in artikel]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Babiloot

VWC lid
Demonstranten tegen de komst van een groot asielzoekerscentrum in de Gelderse plaats Geldermalsen hebben woensdagavond tijdens een debat over dat onderwerp het gemeentehuis bestormd. De politie moest schoten lossen om de relschoppers op afstand te houden en de vergadering werd afgebroken terwijl de politici in paniek naar de eerste verdieping van het pand moesten vluchten.
© De Gelderlander.
© De Gelderlander.

Volgens omstanders, zo melden lokale media, is de sfeer uitermate grimmig en is veel politie en ME op de been. Ook zijn vuurwerk en rookbommen afgestoken en is groot vuurwerk ontploft in de mensenmassa. Onduidelijk is of daardoor mensen gewond raakten. De politie voert volgens ooggetuigen charges uit met stokken en honden, omdat de relschoppers met lampen en andere projectielen gooien. Ook zouden schoten zijn gelost en ME klappen hebben gekregen.

Aanvankelijk beperkten de protesten zich tot wat spandoeken, auto's met knipperlichten, getoeter, veel geschreeuw en af en toe knalvuurwerk. Maar toen de vergadering begon, sloeg vrijwel direct de spreekwoordelijke vlam in de pan. Burgemeester De Vries: ,,Verschrikkelijk dat wij niet vrij het woord kunnen voeren, maar dat er ME voor nodig is om fatsoenlijk te kunnen vergaderen.'' Tijdens de eerste momenten van de vergadering kwam er zo veel vuurwerkdamp het pand in dat het ventilatiesysteem moest worden uitgezet.

De Geldermalsense gemeenteraad vergadert woensdagavond over de plannen voor een azc op bedrijventerrein Hondsgemet met 1.500 bedden. Een raadsmeerderheid heeft al aangegeven het besluit te willen uitstellen.

In Geldermalsen hebben tegenstanders in de afgelopen dagen vele spandoeken opgehangen. Voorafgaand aan de vergadering liepen bewoners van nieuwbouwwijk De Plantage, die naast het plangebied ligt, een protestmars. Op bedrijventerrein Hondsgemet moet een azc komen met 1.500 bedden. In het gemeentehuis is maar plaats voor ongeveer 200 mensen. Voor de overige inwoners zou de vergadering te volgen zijn via een live-verbinding op internet.

Bron:ad.nl

Ik zag het net op tv... Dat was geen kattenpis. Mensen die dat soort vuurwerk naar politie gooien, daar moet toch een draadje bij los zitten.

Het vuurwerk boeit me niks, die 'landgenoten', daar schaam ik me diep voor. Ik wou dat we die naar Syrië konden sturen en die vluchtelingen konden ruilen voor hen. Man man man wanneer realiseert men zich dat Nederland niet van hen is, maar dat je het geluk hebt gehad om hier geboren te worden en te kunnen leven.

Het vuurwerk boeit me niks, die 'landgenoten', daar schaam ik me diep voor. Ik wou dat we die naar Syrië konden sturen en die vluchtelingen konden ruilen voor hen. Man man man wanneer realiseert men zich dat Nederland niet van hen is, maar dat je het geluk hebt gehad om hier geboren te worden en te kunnen leven.

met je eens.
Maar zie je ook in hoe rap tempo nederland achteruit gaat?
Zie je ook hoeveel armoede er is en de scheiding arm en rijk.
Snap je dus ook dat jan de arbeider er tussen zit en niet de bazen met hun bonussen.
hier is een nota die gasten waren er 5 dagen totalen kosten 150 000 euro. coa betaald groten deel eigen bijdrage gemeente 45 000 euro die ze niet hebben vanwege groot onderhoud en dergelijke.
overigens is dit allemaal de schuld van de vs dus is ook logisch dat ze hier komen en de zorgstaat vernielen.
Overigens ben ik geen racist verre van dat.
Maar ken een aantal buitenlanders die er net zo overdenken en zeggen jullie volk moet opstaan.
Dit zijn wel de gasten die meer dan 40 uur werken dus wel netjes belasting betalen en dus ook niks te makken meer hebben.

Maarja om je dan zo als tokkie te gedragen slaat ook nergens op natuurlijk maar wordt wel je strot in geduwd natuurlijk

Jullie weten wel dat de helft ongeveer uit Syrië komt? Dus daar gaat de discussie niet over. Hopelijk geen gewonden gevallen, iemand daar meer info over?

Ja geld kost het, maar ik neem aan dat jij het ook waardeert als jij met je familie moet vluchten en een ander land je wel helpt

Ik erger mij toch aan de volgende uitspraak ",Verschrikkelijk dat wij niet vrij het woord kunnen voeren, maar dat er ME voor nodig is.."

Wat dacht die goede meneer dan van al die mensen die hierop tegen zijn maar niet gehoord mogen worden? Hebben zij een stem, een vrij woord?

Ja geld kost het, maar ik neem aan dat jij het ook waardeert als jij met je familie moet vluchten en een ander land je wel helpt

Het punt- en feit is wel; de helft is uit Syrië en van de andere helft komt het merendeel uit een veilig land. Dat is wat mensen stoort, dat is ook begrijpelijk.

Tja daar ging die vergadering denk ik over totdat die ééncelligen zich er mee gingen bemoeien ...

Misschien moet iemand die relschoppers even uitleggen dat er een gruwelijke burgeroorlog woedt in Syrië; al vanaf 2011.

Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 30 gewelddadige conflicten.

Die conflicten zijn niet onze verantwoordelijkheid en wij zijn niet in staat om al die conflicten op te lossen, laat staan dat in Nederland te doen.

Opvang in eigen omgeving is humaner.

Niet alleen humaner. Ook veel goedkoper, waardoor meer mensen geholpen kunnen worden.

Jullie weten wel dat de helft ongeveer uit Syrië komt? Dus daar gaat de discussie niet over.

Uit cijfers van Eurostat, het Europese statistiekbureau, blijkt dat slechts 21% van alle in Europa aangemelde migranten afkomstig is uit Syrië.

Zie ook onderstaande diagram:

zijzijnde21procent.png

Overigens is het de gemeente Geldermalsen helemaal niet te doen om de humaniteit, maar enkel om financiele gaten te dichten.

De gemeente Geldermalsen wil met de bouw van het op twee na een grootste asielzoekerscentrum (azc) van Nederland een financieel debacle afwenden. Dat blijkt uit gemeentelijke stukken en gesprekken met betrokkenen bij het bedrijventerrein Hondsgemet, waar volgend jaar een azc met 1.500 opvangplekken moet verrijzen.

Bron: NRC

Hoewel geweld nooit een oplossing is begrijp ik de woede van de mensen dus heel goed.

Ik erger mij toch aan de volgende uitspraak ",Verschrikkelijk dat wij niet vrij het woord kunnen voeren, maar dat er ME voor nodig is.."

Wat dacht die goede meneer dan van al die mensen die hierop tegen zijn maar niet gehoord mogen worden? Hebben zij een stem, een vrij woord?

Die goede mensen hebben daarvoor elke 4 jaar een kans, dat het gros het dan nalaat om te gaan stemmen is hun eigen zaak, maar dan niet achteraf gaan zeuren dat je niet vertegenwoordigd bent...

Die goede mensen hebben daarvoor elke 4 jaar een kans, dat het gros het dan nalaat om te gaan stemmen is hun eigen zaak, maar dan niet achteraf gaan zeuren dat je niet vertegenwoordigd bent...

Dus ouderen mensen stemmen niet ?
Of gehandicapten?

Of stemmen die wel en worden ze genaait?

dat klopt zeker gelijk in.
Maar heb jij wellis naar opsporing verzocht gekeken.
Echt niet racistish bedoelt.
Wij blanke zijn ook slecht met name vs die jat de olie wij kruipen er achter aan.
Maar zie je ook dat wij onszelf aanpassen en hun lang leven de lol hebben.
Voorbeeld deze mensen willen het goede leven mooi wees welkom ga naar school werk je kapot en doe mee.
Maar nu komt het me meisje moest met school voor maatschappij leer naar de moskee synago joods en de kerk zei is naar alle 3 geweest uit intresse en te kijken naar alle geloven.
moslims waren er alleen bij de moskee bij.
De kerk en synago was niet voor hun en slecht kregen ze vrijstelling voor zei wouden hoe dan ook niks ermee te maken hebben.
Dus wees welkom en doe mee wil jij je eigen regels en sharia ja dan kan je beter in het kalifaat blijven ja

Toch speelt media ook een vies spelletje hierin(ik bedoel in het algemeen) net als die ene vluchteling in zweden die zei in de camera ik ben niet echt een vluchteling ik kom voor het geld voorzieningen. De media wist niet hoe snel ze dat moesten uitzenden(want ze weten daar komt stront van) en ja hoor half holbewoner city op zijn achterste hoeven.ook in dit geval wisten ze de spanning op te bouwen voordat het er überhaupt was.

je kunt als oudere of gehandicapte gehaald en gebracht worden om je stem uit te brengen. Daarnaast kunnen ze net als jij en ik iemand machtigen om dat voor ze te doen...

Maar de situatie is heel anders als toen, evenals de beloftes die verschillende partijen maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan