[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

@Sweet Laker ,@loconick

Jongens even voor de zekerheid ,er is geen prijsvraag aan verbonden he voor wie de meeste post plaats in dit topic ;):bonk:
Als je alle gedane berichten in ieder topic van beide heren bekijkt zie ik eigenlijk alleen maar berichten gericht op het verbod of vergelijkbare topics in die richting??

Hebben we hier soms met 2 vuurwerk romeo,s te maken??

🤔🤔🤔 , geen enkele echt vuurwerk bericht of wat dan ook

Stel er komt een verbod maar wel verenigingen en 1 iemand die cursus gedaan moet hebben..kan het dan niet f3 en 50 mm cakes worden...je hebt tenslotte iemand die cursus heeft gedaan en moet ook nog beetje de moeite zijn dan toch

Bekijk bijlage 1825681

Zelf in verenigingsverband een vuurwerkshow organiseren met de buurt?
Stichting HVLV gaat je helpen!

De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, dus wij zitten niet op onze handen. Vandaag kwam naar buiten dat het afsteken van legaal siervuurwerk mogelijk blijft in verenigingsverband. Hoewel dit plan natuurlijk in beginsel onwenselijk is en geen bijdrage zal leveren aan het oplossen van de jaarwisselingsproblematiek, is het dankzij onze lobby op een veel laagdrempeliger wijze vormgegeven dan het ministerie eerst voor ogen had.

Deze ontwikkeling is voor iedereen nieuw en kan alsnog als een drempel worden ervaren. Daarom gaan wij het je zo makkelijk mogelijk maken. Schrijf je nu alvast in via onderstaande link. Dan blijf je op de hoogte van de vorderingen omtrent de invoering van de wet.

Maar nog belangrijker: Stichting HVLV gaat je dan helpen om het proces van het aanvragen, organiseren en het laten plaatsvinden van jouw vuurwerkshow zo makkelijk mogelijk te maken.

Team Stichting HVLV

Note: We zien al jullie vragen, daar maken we een samenvatting van en dan komen we erop terug.

Extra note: Bovenstaande betekent niet dat wij ons gewonnen geven. Het betekent niets meer dan dat wij positief proberen te blijven en met zijn allen het beste willen maken van een sub-optimale situatie. Ons streven en onze inzet zal zich altijd blijven focussen op het in stand houden van ons culturele erfgoed; zonder een verbod op legaal siervuurwerk.
Gisteren je nog even te hebben gesproken maakte het gewicht wat lichter op mijn schouders .
Ik heb me inmiddels aangemeld. Zijn er misschien meer mensen die ik via deze link zou kunnen aanmelden ?

Als je alle gedane berichten in ieder topic van beide heren bekijkt zie ik eigenlijk alleen maar berichten gericht op het verbod of vergelijkbare topics in die richting??

Hahaha en Julia . Als je geen nuttige informatie wil prima . We zijn hier toch om elkaar te helpen .

Ook aangemeld, uit nieuwsgierigheid vooral.

@HVLV: er wordt gevraagd naar de plaats waar je woont, is dat om geinteresseerden desgewenst met elkaar in contact te kunnen brengen?
Mee eens en ik denk dat een meeting niet eens zo gek zou zijn. Sterker nog misschien is het wel een noodzaak om dat plaats te laten vinden

Eerst maar eens zien denk dat ze nog pittige vragen tegemoet kunnen zien van oa bbb over hoe dit dan en hoe dat dan wordt de drempel dan niet te hoog is is het wel toegankelijk genoeg etc etc etc etc

In de huidige wetgeving kun je met een vuurwerkshow tot 200 kg vuurwerk volstaan met een melding bij de provincie. Als je een show met meer dan 200 kg wil organiseren heb je een ontbrandingstoestemming nodig. Met het afsteken van vuurwerk in verenigingsverband hebben ze hier aansluiting op gezocht.

Ah ok, logisch dat ze daar op aansluiten dan.

Stel er komt een verbod maar wel verenigingen en 1 iemand die cursus gedaan moet hebben..kan het dan niet f3 en 50 mm cakes worden...je hebt tenslotte iemand die cursus heeft gedaan en moet ook nog beetje de moeite zijn dan toch

Zou mooi zijn als F3 weer mogelijk wordt dan ja. Alleen zitten er wel weer andere veiligheidseisen bij f3, meer afstand etc.

Misschien kan @HVLV daar nog wat over zeggen of dat ter sprake komt in de overleggen

Als het op pleintjes enzo is en er is maar beperkt handhaving enzo aanwezig is het dan niet gewoon vragen dat het op die aangewezen pleintjes uit de hand gaat lopen en dan die buurtvereniging er voor op draaien zeker of hoe gaan ze dat doen

Ik wacht af hoe dit plan uiteindelijk concreet wordt. Ik was behoorlijk negatief, maar zoals ik het nu zie is het mogelijk om met enkele straatgenoten een straatvereniging op te zetten. Dan kan ik gewoon blijven stoken in m’n straat (100m verderop is parkeerterrein/grasveld) min of meer zoals het was. Met vrienden en de buren. 200kg is voor mij prima. Paar blokken om 18 uur en de rest middernacht. Ik hoef geen show voor meer mensen of de wijk te geven. Helaas wat extra kosten en geregel, maar ach so be it.

Vuurwerkromeo's!? :D Geniaal.

Ach ja, het is niet zonder reden het topic om te speculeren.

Zouden we wel slechte romeo's zijn. Aangezien het doel van romeos is in burger zo onopvallend mogelijk rond te hobbelen.

:D

Heb wel nog een oud yt kanaal.

Met een filmpje tegen het gebruik van geweld tegen hulpverleners.

Zou ik dan toch een romeo zijn?!?!?

Spannend! :D

Ik wacht af hoe dit plan uiteindelijk concreet wordt. Ik was behoorlijk negatief, maar zoals ik het nu zie is het mogelijk om met enkele straatgenoten een straatvereniging op te zetten. Dan kan ik gewoon blijven stoken in m’n straat (100m verderop is parkeerterrein/grasveld) min of meer zoals het was. Met vrienden en de buren. 200kg is voor mij prima. Paar blokken om 18 uur en de rest middernacht. Ik hoef geen show voor meer mensen of de wijk te geven. Helaas wat extra kosten en geregel, maar ach so be it.
Hoe schat je de kansen in m.b.t. de vereiste toestemming van de burgemeester van je gemeente?

Geachte Guus Stooktthuus,

Wij hebben uw aanvraag ontvangen en hebben na vele gemeentepilsen toch besloten niet akkoord te gaan met uw aanvraag.
Er zullen dan ook strengere controles in uw wijk plaatsvinden om uit te sluiten, dat er toch zonder toestemming een sierlijk schouwspel te zien zal zijn zonder onze toestemming.

Alvast oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Roderick-Jan Vanhetpad

Laatst bewerkt:
Ik verwacht natuurlijk niet dat het iets uitmaakt, maar ik heb toch de VVD maar even een mail gestuurd (CC aan HVLV en BPN):

Beste VVD,

Als vuurwerkliefhebber en klassiek liberaal wil ik toch nog een wanhoopspoging doen om u wat overwegingen mee te geven, nu het verbod om consumentenvuurwerk vrijwel onafwendbaar lijkt. Ik denk dat het verbod geen van de aangehaalde problemen oplost, daardoor de onrust en illegale markt allemaal vergroot, ten koste zal gaan van veel ondernemers en economische schade, en dat het een zeer negatieve impact zal hebben op burgerschap en saamhorigheidsgevoel.

Een liberale partij zou principieel moeten kiezen voor maximale vrijheid. Verboden lossen de problemen zelden op, maar duwen ze eerder verder de obscuriteit in. De echte problematiek rondom vuurwerk gaat om zaken die allemaal al verboden zijn. Zwaar knalvuurwerk, professioneel siervuurwerk, en afsteken buiten de toegestane tijden. Dat is wat leidt tot overlast, vernieling en het overgrote deel van verwondingen en ongelukken. Gewoon siervuurwerk verbieden (overigens ook het eerdere verbod op o.a. Nederlands knalvuurwerk maar dat terzijde) lost dat probleem niet op.

Een liberale partij met enige realiteitszin zou moeten inzien dat iets verbieden niet betekent dat het op magische wijze verdwijnt uit de samenleving. Veel Nederlanders willen vuurwerk afsteken. Als zij gedwongen worden om zich daarvoor te keren naar het criminele circuit wordt de stap naar het genoemde gevaarlijke vuurwerk kleiner. Er zal daardoor eerder méér gevaarlijk vuurwerk afgestoken worden dan minder.

Het handhavingsargument gaat m.i. ook niet op. Het idee is, in ieder geval zoals gepresenteerd in de media, dat iedere knal straks illegaal is en dat zou het werk van de politie makkelijker moeten maken. Maar wat gebeurt er echt als de politie volgend jaar op Oudjaarsavond achter iedere knal aan moet rijden, of als mensen bij ieder stuk vuurwerk de politie gaan bellen? Iedereen kan nu al zien dat dat niet te doen is. Hier wordt ook gedaan alsof vuurwerk het enige probleem is met Oud & Nieuw, maar de politie zal het nog altijd druk hebben met dronken feestvierders en vechtpartijen. En dan zouden ze tussendoor nog achter een vader en zoon aan moeten die op geheel verantwoorde wijze een voorheen legaal stuk vuurwerk afsteken. Het kan niet, het zal niet werken, en, belangrijker nog: het lost geen enkel probleem op.

De overlastgevers, die zich al niets aantrokken van het wet- en regelgeving, die bewust schade toebrengen en gevaarlijke situaties veroorzaken, worden op geen enkele manier gehinderd door het vuurwerkverbod - en die gaan dus gewoon door met wat ze altijd al deden. Uw eigen staatssecretaris, dhr Aartsen, geeft dat nu overigens ook aan: "Het tuig dat hulpverleners bekogelt met cobra's gaat geen ontheffing aanvragen." Dat is logisch, maar wat is dan nog het argument om een verbod door te voeren?

Het aanbod om vuurwerkshows te organiseren als alternatief werkt ook niet. Het lijkt mij dat dit voor de vuurwerkverkopers (en groothandels) betekent dat er nog meer regels en controles zullen zijn, en onvermijdelijk veel minder omzet. Daarnaast geven verschillende burgemeesters al aan geen capaciteit te hebben om dergelijke bijeenkomsten te begeleiden. De bezwaren tegen het idee om gemeenten zelf vuurwerkshows te laten organiseren, zijn al langer bekend: er zijn veel te weinig pyrotechnici in Nederland, waardoor dit al in niet meer dan een handvol gemeenten mogelijk zal zijn. Daarnaast zullen deze evenementen snel weer wegbezuinigd worden, en leveren ze ook weer andere veiligheidsrisico's op, wat ook geld en politie-inzet vergt.

Vuurwerk is op zichzelf geen probleem. Het is een symptoom, een gereedschap dat gebruikt wordt door groepen in onze samenleving die erop uit zijn om de boel te ontwrichten en te vernielen. Een vuurwerkverbod zal hen niet tegenhouden. De enige mensen die wel getroffen worden door een vuurwerkverbod zijn de mensen die zich toch al aan de regels hielden, die minimaal overlast veroorzaakten en geen wezenlijk onveilige situaties veroorzaakten. Het vuurwerkverbod is in die zin echt een symbool voor het falen van de overheid om problemen te herkennen voor wat ze zijn en bij de wortel aan te pakken. Om dan maar iedereen weer een stukje vrijheid, weer een stukje plezier en weer een traditie af te pakken, is het failliet van de politiek en van de autoriteiten.

Het vertrouwen in overheid en politiek zal opnieuw een deuk oplopen, omdat de VVD net toen u deel uitmaakte van het zogenoemd "meest rechtse kabinet ooit" besloot te draaien om dit, laten we eerlijk zijn, bij uitstek linkse punt erdoorheen te duwen. Het argument: 'als je het niet eens bent met de regels, moet je gaan stemmen om daar iets aan te doen' gaat daardoor in ieder geval niet meer op.

In de aanloop naar de jaarwisseling 2025-2026 zagen we al een stijging in ernstige vuurwerkongelukken. Met illegaal vuurwerk dus, op momenten dat vuurwerk afsteken verboden was. Als volgend jaar blijkt dat er juist meer ongelukken zijn, meer overlast is, en de handhaving voor politie juist moeilijker wordt - mogen we er dan ook op vertrouwen dat het verbod wordt teruggedraaid? Dat is een zelfreinigend vermogen waar de overheid niet bepaald bekend om staat. De politiek verwordt steeds meer tot een verbodsmachine, het leven wordt er niet leuker op. Veiliger, betaalbaarder en beter wordt het de laatste jaren ook niet in ons land, dus waar doen we het dan voor?

Ik wens u veel wijsheid toe, en ik hoop op een terugkeer naar liberale principes en een meer pragmatische dan bureaucratische benadering van dit, en vele andere problemen in Nederland.

Vriendelijke groeten,
[Naam]
Goed verhaal.
Ik zou toch is proberen om dit verhaal op wat voor manier dan ook bij nieuws van de dag te krijgen.
Dat is toch een best rechts nieuws programma.

Geachte Guus Stooktthuus,

Wij hebben uw aanvraag ontvangen en hebben na vele gemeentepilsen toch besloten niet akkoord te gaan met uw aanvraag.
Er zal dan ook strengere controles in uw wijk plaatsvinden om uit te sluiten, dat er toch zonder toestemming een sierlijk schouwspel te zien zal zijn zonder onze toestemming.

Alvast oprechte excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Roderick-Jan Vanhetpad

Romeo nummer 3! :D

Zonder gekheid. Ben dus bang dat het in de meeste gevallen zo gaat lopen.

Doch is ervaring de beste leermeester.

Back
Bovenaan