oudejaarsvereniging.nl - Houd samen de traditie in leven!

Hey allemaal,

Ik ben VaderMetVuurwerk en al mijn hele leven liefhebber van vuurwerk. Zelf steek ik niet zoveel af, elk jaar één doosje met de kinderen, maar juist die traditie wil ik niet kwijt.

Vuurwerkverenigingen voelen misschien als een zoethoudertje van de overheid: "jullie mogen nog iets, dus niet zeuren." En ja, het wordt een stuk ingewikkelder dan gewoon even naar de winkel lopen. Maar het is wel het enige legale alternatief dat er straks nog is.

Zelfs als je niet gelooft dat dit de ultieme oplossing is, kunnen we het de overheid en gemeentes in ieder geval moeilijk maken om nee te zeggen. Als we massaal laten zien hoeveel mensen dit willen, met concrete cijfers per gemeente, dan hebben verenigingen veel meer kans van slagen bij het aanvragen van ontheffingen.

Daarom oudejaarsvereniging.nl: een plek waar mensen per postcode hun interesse aangeven. Geen blije praatjes, gewoon data verzamelen. Hoeveel mensen willen dit in jouw gemeente? Die cijfers kunnen het verschil maken tussen "leuk geprobeerd" en daadwerkelijk een ontheffing krijgen. En als er straks verenigingen opstarten, kunnen we geïnteresseerden direct koppelen - of je nou wilt helpen organiseren, afsteken, financieel wilt bijdragen, of gewoon wilt komen kijken.

Link: oudejaarsvereniging.nl

Jullie zijn de mensen met kennis en ervaring. Als er straks daadwerkelijk verenigingen komen, hebben ze mensen nodig die weten hoe het werkt. En voordat het zover is, helpt het als zoveel mogelijk mensen, van fanaat tot casual, laten zien dat ze dit willen.

Misschien wordt het niks. Misschien blijft het een papieren tijger. Maar als we het niet eens proberen en geen druk zetten, is het sowieso afgelopen.

Geef je interesse door, verspreid het, laat zien dat we met velen zijn.

Groeten,
VaderMetVuurwerk

Goed initiatief hoor. Maar voor mij is de oud en nieuw traditie zoals die de afgelopen weet ik hoeveel jaar is geweest, gewoon lekker voor de deur op 10 meter afstand met de kinderen en derest van de straat. Geen vergunning rompslomp, verplichte afsteeklocaties enz enz.

Er zitten veel te veel haken en ogen aan. Vergunning, veiligheidsregels, geschikte locatie enz.. Het kan dus zijn dat je een heel jaar aan het plannen bent, alles goed geregeld hebt en dat er dan een groep jongeren ineens zelf vuurwerk gaat staan afsteken op je locatie en dat door de instanties alles geannuleerd word. Je hebt het over de traditie niet kwijt willen, maar de traditie is voor op straat vuurwerk afsteken, niet ergens in een afgelegen weiland (voor mij). Succes met je initiatief, maar voor mij is het niets.

Sorry maar dit is de grootste kolder die er maar is. Het verbod moet van tafel dat is de enige oplossing. Voor geen goud dat ik ergens achteraf op een veld ga staan om een paar potjes af te mogen steken op 150 meter afstand. Traditie is om het voor je deur af te steken met vrienden en familie. Alternatieven zijn er wat mij betreft niet.

Ik hoop van harte dat politici dit ook in mogen zien. Anders gaat de pleuris volgend jaar gegarandeerd uitbreken. Het voorafje hebben we afgelopen jaar mogen zien. Het hoofdgerecht zal komende jaarwisseling opgediend worden!

Kijk het idee is leuk. We hebben dit jaar in feite al op deze manier gevierd. We zijn samengekomen op een locatie. Buren haalden de auto's weg. Dus we hadden we ruim baan in de straat. Brandblussers en partytent erbij. Aan de veiligheid werd dus gedacht. Wat mij echter irriteert zijn de randvoorwaarden zoals bijvoorbeeld die maximaal 25 kg per persoon. Die hele 25kg regeling stamt nog uit de tijd van de pakketten en potten. We weten inmiddels dat je met 2 gemiddelde compound dozen al aan die grens zit. Geheel achterhaald dus deze regel. Tevens vind ik dat wanneer er vuurwerkclubs zijn ook het gebruik van vuurpijlen en knallers weer mogelijk moeten zijn. Gewoon dan ook heel dat verbod op categorieën beëindigen en alles weer toestaan zoals in andere landen.

Ik denk dat vuurwerkclubs de oplossing kunnen zijn. Zie hier veel negatieve berichten, en zou ook willen dat het voor altijd zo blijft als het was, maar dat is gewoon niet realistisch. Het halve forum reist wel af naar Valencia & Malta, waar dit idee vandaan komt.

Je ziet de laatste jaren ook al steeds meer dat het vuurwerk wordt afgestoken door de grote liefhebbers, die op het pleintje in de buurt een paar honderd KG de lucht in jagen, en waar de buurt voor uit komt lopen.

Ik heb mijzelf ingeschreven. Dan steek ik zonder stress 200kg af met de jaarwisseling en nodig ik de buurt uit. Partytent ernaast, wat F1 vuurwerk erbij voor de kids en grotere kids, vuurtonnetje.

Ik zie het wel voor me! Hoe het nu gaat is het al jaren een doodlopend pad. Dan liever een alternatief!

Met 200KG F2 + 20KG theater kan je een behoorlijk showtje neerzetten. Al zou daar nog wel wat ruimte zijn voor versoepeling als men dan toch de papieren heeft.

Ik denk dat vuurwerkclubs de oplossing kunnen zijn. Zie hier veel negatieve berichten, en zou ook willen dat het voor altijd zo blijft als het was, maar dat is gewoon niet realistisch. Het halve forum reist wel af naar Valencia & Malta, waar dit idee vandaan komt.

Je ziet de laatste jaren ook al steeds meer dat het vuurwerk wordt afgestoken door de grote liefhebbers, die op het pleintje in de buurt een paar honderd KG de lucht in jagen, en waar de buurt voor uit komt lopen.

Ik heb mijzelf ingeschreven. Dan steek ik zonder stress 200kg af met de jaarwisseling en nodig ik de buurt uit. Partytent ernaast, wat F1 vuurwerk erbij voor de kids en grotere kids, vuurtonnetje.

Ik zie het wel voor me! Hoe het nu gaat is het al jaren een doodlopend pad. Dan liever een alternatief!

Met 200KG F2 + 20KG theater kan je een behoorlijk showtje neerzetten. Al zou daar nog wel wat ruimte zijn voor versoepeling als men dan toch de papieren heeft.
Precies zo sta ik er ook in. Uiteraard hoop ik het allermeest dat het blijft zoals het is. Maar ik zie dat helaas(!) niet gebeuren.

Ingeschreven heb ik me niet. Ik zie daar de meerwaarde voor mijzelf niet van in. In de straat wonen meerdere liefhebbers en buiten de straat ken ik er lokaal ook wel enkelen. Onder de nieuwe omstandigheden genoeg mensen om wat te kunnen regelen.

Ik hoop echter wel dat die 200 kg opgerekt wordt. Zou het dan mooi vinden om verspreid over de avond/nacht meerdere showtjes te kunnen organiseren. En dan is 200 kg wel weinig.

Je moet wel heeeeeel naïef zijn als je denkt dat het allemaal zo makkelijk zal gaan. Dit word een ontiegelijke rompslomp met regeltjes, veiligheidseisen en vergunningen. Het is echt niet ff paar autootjes aan de kant rijden, lintje spannen en 200 kilo de lucht in rammen.

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op wat er allemaal bij komt kijken om het allemaal rond te krijgen. Bedenk wel dat als je een vergunning krijgt, het maar zo kan zijn dat mensen daar tegen bezwaar kunnen maken. Tot op de dag zelf volgens mij. Kan dus maar zo zijn dat je s’ochtends pas te horen krijgt of het s’avonds wel door mag gaan. Je zal waarschijnlijk ook moeten kijken naar parkeer mogelijkheden, de veiligheids eisen en dan ben je dus ook nog afhankelijk van hoe mensen zich gedragen voor en tijdens je show. Ik gun het iedereen die dit wil doen, hoop voor jullie dat het lukt, maar het is totaal niet iets voor mij!

Heel simpel, je hebt twee opties:
- of helemaal geen vuurwerk
- of vuurwerk in verenigingsverband

De optie te laten zoals het is, die is helaas niet heel realistisch. Uitsluitend de keus tussen die twee opties te hebben kies ik toch voor optie 2. Helemaal geen vuurwerk met de jaarwisseling gaat er bij mij gewoon niet in. En het illegale pad is voor mij geen optie. En een huisje in Duitsland of Polen, mij niet gezien. Dan maar wat regelwerk erbij (waar je heel het jaar de tijd voor hebt) en wel een jaarwisseling met vuurwerk. Dat regelwerk is echt wel overheen te komen.

Zeker niet persoonlijk bedoeld hoor, maar dat ‘doemdenken’ zit gewoon niet in mijn aard. Ik denk liever in oplossingen. Scheelt misschien ook dat ik in een omgeving woon waar het leven-laten-leven nog aardig in werking is en het op het onderwerp vuurwerk wat makkelijker werkt.

En wat betreft evenementen, vergunningprocedures etc. etc., ik weet best wel aardig waar ik het over heb😉

Met de informatie die we nu hebben zie ik echt nog wel mogelijkheden om de toekomstige jaarwisselingen te laten slagen als het dan ook echt anders moet.

Laatst bewerkt:

Wat een onzinverhaal.. Valencia? 200KG met al die voorwaarden die nu op papier staan? Dan begrijp je het echt niet.

Zoals het nu is vastgelegd gaat het helemaal niks worden.

Wat een onzinverhaal.. Valencia? 200KG met al die voorwaarden die nu op papier staan? Dan begrijp je het echt niet.

Zoals het nu is vastgelegd gaat het helemaal niks worden.
In Valencia mag er eigenlijk alleen bij de vereniging worden afgestoken, er is inderdaad sprake van verenigingen daar, jij bent waarschijnlijk een Hollander die denkt dat je in Valencia overal maar blind trueno's neer kan gooien. Dan begrijp je het zelf niet.

Back
Bovenaan