Opnieuw megavangst vuurwerk na Duitse samenwerking

Ik kan echt woest worden om de kennisloze berichtgeving. Gewone F2 doosjes die worden getoont als zwaar illegaal vuurwerk. En ik loop straks met vergelijkbare doosjes de straat op, gewoon van de lokale dealer.

Ik kan echt woest worden om de kennisloze berichtgeving. Gewone F2 doosjes die worden getoont als zwaar illegaal vuurwerk. En ik loop straks met vergelijkbare doosjes de straat op, gewoon van de lokale dealer.

Anders klinkt het niet zo sensationeel. Ik moet de eerste krantenkop nog tegenkomen waarin staat "Grote partij gangbaar F2 consumentenvuurwerk in beslag genomen".

Ik hoop dat dit niet voor een hoop liefhebbers uit hun klantenkring tot een vervelend bezoek van de acceptgirobrigade gaat leiden.

Heeft iemand een idee welke winkel dit betreft? Ik was van plan om morgen een bestelling met in Nederland legaal vuurwerk in die regio te doen...
Zover nu te zien liggen de websites van bijv ER, funke-vuurwerk en pyrospecials eruit.
Pyro-depot en Sternen zijn (vooralsnog) online. Geen idee of het iets zegt... Op de socials zijn ze wel allemaal stil, dat is in deze tijd een slecht voorteken moet ik zeggen...

En ongeacht of ze in NL "illegaal" zouden ze zijn, zoals bijv de grotere compounds met meer dan 2000gr NEM, dan nog is er niks aan de hand zolang het gewoon in die Duitse bunkers ligt volgens mij... Dit is echt een raar verhaal, waar een paar zaken door elkaar lopen (illegaal vw F2 versus shells, kvk, witwas), het is mij allemaal nog niet helemaal duidelijk.

Zover nu te zien liggen de websites van bijv ER, funke-vuurwerk en pyrospecials eruit.
Pyro-depot en Sternen zijn (vooralsnog) online. Geen idee of het iets zegt... Op de socials zijn ze wel allemaal stil, dat is in deze tijd een slecht voorteken moet ik zeggen...

Dat is wel te toevallig toch, alle 3 die sites eruit..
zuur..

Tis wel weer sensationeel gebracht hoor.... Europol die icm Nederlandse en Duitse politie een hoop F2 vuurwerk in beslag neemt. Veel triester wordt het niet in mijn ogen. Pak lekker de cobra pushers en mensen aan die voor de onveiligheid op straat zorgen ipv de liefhebber die netjes gekeurd F2 vuurwerk (ver)koopt.

Afhaalpunten vlak over de grens
Bij een vestiging van E&R Feuerwerk - vlak over de grens bij Buurse - viel de politie dinsdag ook binnen. Het was een van de adressen waar Nederlandse klanten hun bestelde vuurwerk konden ophalen. Dagblad De Gelderlander meldt dat niets is aangetroffen bij een ander afhaalpunt van E&R in het Duitse Kranenburg.

Sindsdien is de bijbehorende website uit de lucht. Op de Facebookpagina van het bedrijf vragen veel Nederlandse klanten zich af of ze hun geld terugkrijgen of het bestelde vuurwerk nog ontvangen. Naar hun geld kunnen ze fluiten, blijkt uit antwoord van het functioneel parket, onderdeel van het OM. Ook het bestelde vuurwerk wordt niet geleverd, legt de woordvoerder uit. „En de klanten die wel al hun bestelling hebben ontvangen kunnen rekenen op een bezoek van ons.”

Bron: Gelderlander

Bij een vestiging van E&R Feuerwerk - vlak over de grens bij Buurse - viel de politie dinsdag ook binnen. Het was een van de adressen waar Nederlandse klanten hun bestelde vuurwerk konden ophalen. Dagblad De Gelderlander meldt dat niets is aangetroffen bij een ander afhaalpunt van E&R in het Duitse Kranenburg.

Sindsdien is de bijbehorende website uit de lucht. Op de Facebookpagina van het bedrijf vragen veel Nederlandse klanten zich af of ze hun geld terugkrijgen of het bestelde vuurwerk nog ontvangen. Naar hun geld kunnen ze fluiten, blijkt uit antwoord van het functioneel parket, onderdeel van het OM. Ook het bestelde vuurwerk wordt niet geleverd, legt de woordvoerder uit. „En de klanten die wel al hun bestelling hebben ontvangen kunnen rekenen op een bezoek van ons.”

Bron: Gelderlander
Het ging toch om het grijze gebied de kvk verkoop. En het deel mensen die particulier hebben besteld voor de laatste 3 afhaaldagen worden hier ook in meegesleurd.

Megavangst illegaal vuurwerk leidt naar honderden kilo’s vuurwerk in woningen Oldenzaal en Almelo

De grote actie waarbij de politie 250.000 kilo vuurwerk bij een illegale groothandel in beslag nam, leidde naar klanten in Oldenzaal en Almelo. Bij hen werden honderden kilo’s illegaal vuurwerk aangetroffen. Bij de twee verdachte vuurwerkhandelaren uit Enschede en Den Haag trof de politie een lijst met afnemers. „Klanten kunnen rekenen op een bezoek van ons”, meldt een woordvoerder.

Loes Geerdink, Maarten Schoon 21-12-22, 19:30

In twee woningen in Oldenzaal is respectievelijk 438 kilo en 385 kilo illegaal (mogelijk zeer zwaar) vuurwerk aangetroffen. Bij een woning in Almelo 87 kilo. Het betrof hier invallen naar aanleiding van de grote vuurwerkvangst dinsdag in het Duitse grensgebied.

Huisvaders en illegale handelaars
De huiszoekingen vonden plaats bij klanten van de organisatie die dinsdag is opgerold. Toen werden een 27-jarige Enschedeër en een 39-jarige Hagenees aangehouden op verdenking van onder meer verkoop van illegaal zwaar vuurwerk. In het Duitse Ochtrup werd in bunkers 250.000 kilo illegaal zwaar vuurwerk in beslag genomen.

Het Openbaar Ministerie verdenkt beide mannen van onder meer de verkoop van professioneel vuurwerk aan Nederlanders. Volgens officier van justitie Daniëlle van Ieperen probeerden ze de wet te omzeilen door te doen alsof er sprake was van professionele vuurwerkhandel. „In werkelijkheid zijn hun afnemers namelijk geen vuurwerkprofessionals, maar huisvaders en illegale handelaren.”

Klanten die hun bestelling hebben ontvangen, kunnen rekenen op bezoek
Openbaar ministerie
Lijsten met klanten
In de woningen van beide verdachten vond de politie lijsten met afnemers. In totaal stonden ongeveer 100 afnemers op de lijsten, van wie 35 in Overijssel en Gelderland. Het merendeel hiervan heeft inmiddels de politie aan de deur gehad. Op deze adressen zijn voor zover nu bekend niet meer zulke grote hoeveelheden aangetroffen. Waar mogelijk wordt het illegale vuurwerk in beslag genomen. De afnemers zelf worden ook aangepakt.

Afhankelijk van de hoeveelheid illegaal vuurwerk kan dat leiden tot boetes, werkstraffen of celstraffen. In het geval van de Oldenzalers en een Almeloër zullen de straffen hoger uitvallen, gezien de grote hoeveelheid in de woningen. Afhankelijk van de categorie vuurwerk kan dat oplopen tot maandenlang onvoorwaardelijke gevangenisstraf, mogelijk meer dan een jaar.

Burgemeester Oldenzaal geschrokken
De gemeente Oldenzaal reageert geschrokken op de vondst in woonwijken. Burgemeester Patrick Welman: „Voor de directe omgeving creëert dit een levensgevaarlijke situatie. De kracht van illegaal vuurwerk moeten we niet onderschatten.” Hij roept inwoners op om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat er geen illegaal vuurwerk in woningen wordt opgeslagen. Maar ook om de politie in te seinen als er signalen zijn dat iemand illegaal vuurwerk opslaat, verkoopt of afsteekt.

Laatst bewerkt:
Sindsdien is de bijbehorende website uit de lucht. Op de Facebookpagina van het bedrijf vragen veel Nederlandse klanten zich af of ze hun geld terugkrijgen of het bestelde vuurwerk nog ontvangen. Naar hun geld kunnen ze fluiten, blijkt uit antwoord van het functioneel parket, onderdeel van het OM. Ook het bestelde vuurwerk wordt niet geleverd, legt de woordvoerder uit.

Dit is toch wel bijzonder. Kennelijk gelden de normale wetten niet ter bescherming wanneer je vuurwerk koopt. Degenen die legaal F2 hebben besteld en dat de laatste 3 dagen zouden ophalen hebben niks verkeerds gedaan. Dat de handel achter de webshop kennelijk niet deugde konden ze niet weten. Dan zou je juist verwachten dat de overheid ze zou helpen om hun geld terug te krijgen, zoals bij elke malafide webshop. Maar een vuurwerkkoper is kennelijk vogelvrij. Dit klinkt als diefstal.

Dat is inderdaad een heel bijzondere uitspraak! Hoe kunnen zij nu al zeggen: "pech gehad", tegen normale klanten die te goeder trouw een normale bestelling voor de normale afhaaldagen geplaatst en betaald hebben?! Slechte zaak...

Heeft dit niet te maken met dat je buitenlands vuurwerk niet over de grens mag nemen?
De ILT keurt alles wat NL binnen komt, soms worden nieuwe batches afgekeurd, terwijl oude nog goedgekeurd zijn. Als jij uit Duitsland vuurwerk koopt (ook al is dat F2 en legaal in nederland) kan dat alsnog een batch zijn die niet door de ILT gekeurd is. Daarom kan ik mij goed voorstellen dat dit dus ook niet mag.

Heeft dit niet te maken met dat je buitenlands vuurwerk niet over de grens mag nemen?
De ILT keurt alles wat NL binnen komt, soms worden nieuwe batches afgekeurd, terwijl oude nog goedgekeurd zijn. Als jij uit Duitsland vuurwerk koopt (ook al is dat F2 en legaal in nederland) kan dat alsnog een batch zijn die niet door de ILT gekeurd is. Daarom kan ik mij goed voorstellen dat dit dus ook niet mag.

Hoe zit dat dan met Heron Fireworks.... dat zou dan ook niet kunnen of mogen. En dan is CE keuring en Nederlandse handleiding op he product niet afdoende. Wat overigens logisch is als je je bedenkt dat het ILT eerst de keuring moet doen voordat het de Nederlandse markt op kan. Je kan er alles van vinden maar als dit de regelgeving is weet je dat je als consument in het grijze gebied bezig bent geweest. Daarnaast zag ik op de beelden een container vol met klasse 1.3. Denk dat er vast meer lag wat niet helemaal zuivere koffie was.

Back
Bovenaan