Ik vind het een verfoeilijk artikel van het Parool, maar ik denk niet dat al dat gekots op links ons veel verder gaat helpen als liefhebbers van de vuurwerktraditie.
Ik zal hier, in het hol van de leeuw direct aangeven dat ik altijd links heb gestemd. Niet vanwege vuurwerk maar omdat ik vind dat enkel links zijn best lijkt te doen om de zorg, kwaliteit van zorg en toegang tot zorg te waarborgen terwijl rechts dit vaak om zeep probeert te helpen. Ook ben ik van politieke mening dat de welvaart in Nederland best wat beter verdeeld mag worden.
Ik leef met autisme en ben afhankelijk van begeleiding om begeleid zelfstandig te wonen. O.a. de VVD heeft met hun afbraakbeleid al vele malen flinke stress veroorzaakt en dan ben ik blij dat er nog linkse partijen zijn die het voor mensen als mij opnemen.
Het wetsvoorstel vuurwerkverbod is een voorstel van PvdD en PvdA/GL. Maar ook de meeste rechte partijen hebben hier voor gestemd. Anders was het direct gestrand. We hebben al jarenlang rechtse en centrumrechte kabinetten. En die hebben dit ook niet kunnen tegenhouden. (Ook centrum/rechtse partijen VVD, NSC, CDA, CU en SGP hebben voor een vuurwerkverbod gestemd)
Zelf heb ik meestal SP (links) gestemd. Maar hun standpunt over vuurwerk is nu onduidelijk. In de tweede kamer stemden ze tegen het vuurwerkverbod en in de eerste kamer voor.
Maar goed. Politiek blijft een moeilijk en controversieel onderwerp. Als er een partij zou zijn voor goede, betaalbare zorg, voor een sociaal beleid met steun voor minima en respect voor de Nederlandse cultuur, tradities en zeggenschap zonder al het "magniet" geleuter van links dan zou ik er direct op stemmen.
Maar van het afbraakbeleid van VVD (Nederland voor de rijken) of het geschreeuw van Wilders (geen oplossingen) wordt ik ook niet vrolijk.
Links is met het vuurwerkverbod zijn boekje ver tebuiten gegaan en als iemand die zielsveel van onze mooie vuurwerktraditie houdt doet dat me veel pijn. Ik zie alle problemen van het misbruik en de ongelukken zoals ze elke 1 januari op het nieuws en op Dumpert te zien zijn. Maar geeft de liefhebbers niet de schuld van het gedrag van losgeslagen raddraaiers die de Nederlandse cultuur verafschuwen en lak hebben aan onze normen en waarden.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat wij als vuurwerkcommunity aan blijven geven dat we niet over één kam geschoren wensen te worden met de raddraaiers. Dat het overgrote merendeel van de afstekers geen overlast veroorzaakt en zich aan alle regels houdt. Dat ook wij niet blij zijn met illegaal vuurwerk dat het imago van onze liefhebberij al jaren vervuilt en dat wij wél respect hebben voor de hulpverleners en ons distantiëren van ieder die zich met vuurwerk misdraagt.