OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

LongaViaEst

VWC lid
OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod
Het kabinet heeft het OMT gevraagd of het in verband met corona nodig is om dit jaar weer een vuurwerkverbod af te kondigen. Het wil dat weten, omdat mensen die gewond raken een extra druk voor de zorg kunnen betekenen, melden bronnen in Den Haag.

Het Outbreak Management Team komt vandaag bijeen om zich te buigen over een advies aan het kabinet over extra maatregelen. Morgen is er overleg tussen onder anderen RIVM-directeur Van Dissel en de meest betrokken bewindspersonen. Naar verwachting geven premier Rutte en minister De Jonge dan vrijdagavond weer een persconferentie.

Minder ongelukken
Vorige week dinsdag was er ook een persconferentie. De maatregelen die toen werden aangekondigd, zoals het dragen van een mondkapje in winkels, zijn afgelopen zaterdag ingegaan.

Vorig jaar gold er ook een vuurwerkverbod. Toen waren ook evenementen verboden. Burgemeester Bruls van Nijmegen, die ook voorzitter is van het Veiligheidsberaad, zei dat dit goed was geweest, omdat er veel minder ongelukken waren. Hij riep het kabinet op om dit jaar ook een vuurwerkverbod in te stellen.

https://nos.nl/artikel/2405083-omt-buigt-zich-op-verzoek-van-kabinet-over-vuurwerkverbod

Weet iemand nog of het verbod vorig jaar ook op advies van het OMT is doorgevoerd?

Inmiddels heeft bijvoorbeeld een Gommers maar ook recentelijk Kuipers aangegeven dat een vuurwerkverbod weinig doet met druk op de zorg. Druk op de zorg komt door Corona en niets anders (en natuurlijk een capaciteitsprobleem maar dat is een andere discussie..)

Weet iemand nog of het verbod vorig jaar ook op advies van het OMT is doorgevoerd?

Inmiddels heeft bijvoorbeeld een Gommers maar ook recentelijk Kuipers aangegeven dat een vuurwerkverbod weinig doet met druk op de zorg. Druk op de zorg komt door Corona en niets anders (en natuurlijk een capaciteitsprobleem maar dat is een andere discussie..)

Kuipers voor vuurwerk? Heb je daar een bron van als ik vragen mag?

Gast, doe eens even rustig. Dit soort taal hoort wmb niet op dit forum thuis.
Het OMT heeft nog geen beslissing genomen. Een van de leden van het OMT, Diederik Gommers, heeft zich vorig jaar bovendien tegen het verbod uitgesproken.

Het OMT heeft nog geen beslissing genomen? Jij weet net zo goed als ik dat het er gewoon weer doorheen gedrukt word. Vorig jaar riep ook iedereen dat het niet zou gebeuren. Maar is ze toch gelukt. En dat zal ook zeker nu gebeuren!

Komop jongens nog niet zo verslagen, word tijd om weer mails te gaan sturen naar mensen binnen de poltiek dat ze dit dit jaar echt niet kunnen maken. Het tijdelijk verbod was eenmalig, een 2e keer terwijl al het andere wel door mag gaan is absurd. Elke branche heeft het zwaar gehad, de vuurwerkbranche mag nu niet als enige worden gestraft.

Kuipers voor vuurwerk? Heb je daar een bron van als ik vragen mag?

Ik was al even naar het fragment aan het zoeken maar hij zat vorige week bij Op1. Charles Groenhuijsen sorteerde toen voor op een vuurwerkverbod om de druk op de zorg te verminderen. Antwoord van Kuipers was dat we ons niet op een vuurwerkverbod (met ongeveer zulke woorden) maar op het verminderen van het aantal besmettingen (lees: Corona) moeten richten.

Ik was al even naar het fragment aan het zoeken maar hij zat vorige week bij Op1. Charles Groenhuijsen sorteerde toen voor op een vuurwerkverbod om de druk op de zorg te verminderen. Antwoord van Kuipers was dat we ons niet op een vuurwerkverbod (met ongeveer zulke woorden) maar op het verminderen van het aantal besmettingen (lees: Corona) moeten richten.

Dat is dan nog niet per definitie voor vuurwerk.....

Daar gaan we weer...
Belgie had het al druk,word nu alleen maar drukker.

Vorig jaar netjes aan de regels gehouden?
Doen we dat dit jaar weer?

Back
Bovenaan