Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

Goed maar er staat nu denk ik gezien het landelijke verbod en de pers die er bovenop zit meer druk op. De politie kon nog wegduiken achter excuses en dat ze eerst een algeheel verbod nodig hadden. Dat excuus is nu weg. Als ze nu niet leveren dan hebben ze wat uit te leggen. Hoewel dat allemaal wel met de handschoen der liefde zal gaan.
Apeldoorn en Rotterdam gingen er destijds in de media prat op dat ze als eerste Gemeenten in NL een Afsteekverbod hadden. Overal interviews en grote koppen met dikke letters in de kranten.

Maar toen er door de Gemeenteraad een paar maanden later werd gevraagd hoeveel bekeuringen er voor afsteken van vuurwerk waren uitgeschreven, moesten de verantwoordelijke Gemeentesecretarissen toegeven dat er géén enkele bekeuring daarvoor was uitgeschreven. Wel voor dronkenschap en vernieling, maar allebei zonder dat dit vuurwerk-gerelateerd was. Ook dat kwam breeduit in de media. Een jaar later zou je dan verwachten dat ze daar wel werk van zouden maken vanwege de media-aandacht, maar het tegendeel was waar: ook toen geen bekeuringen.

Ik snap wat je zegt, maar in de praktijk hebben de politie en handhavers echt wel belangrijkere dingen te doen. Zeker in steden en dorpen waar het in bepaalde wijken of uitgangsgebieden elk Oud & Nieuw misgaat met incidenten, zullen de diensten zich daar vooral op focussen en niet op brave burgers die F2-vuurwerk afsteken rond 00.00u.

Er zijn genoeg dorpen waar het rond 0:30 uur rustiger wordt en om 1:00 uur alweer stil is.
Ik heb tot mijn 20ste in een klein dorp gewoond (Ingen, later Eck en Wiel) en toen ik oud en nieuw ging meevieren bij Jawe die in de heidestad woont heb ik mijn ogen uitgekeken.
Vriendengroepen die tot 4:00 uur vuurwerk afsteken, is daar gewoon normaal. Ook in Veenendaal houden ze van vuurwerk.

De agenten op straat vinden vuurwerk helemaal geen probleem. Staan gewoon gezellig mee te kijken als het leuk is. Negen van de tien wil ook helemaal geen verbod, want die zien de problemen daardoor al gebeuren. Ja die gasten met blauw en paars haar achter een bureau..... , maar die zitten hoog en droog en hebben geen idee.

Maar goed, ik heb de consultatie toch maar even van mijn mening voorzien. Wel getwijfeld, want moedeloos om de vele mails naar kamerleden etc. die ook nul komma niks hebben uitgehaald. Maar zo boos en geïrriteerd dat ik het toch niet kon laten. Ik weet, het levert niks op, maar niks doen is geen optie.

Mijn vertrouwen en respect voor politici en gemeentelijke ambtenaren is sowieso al voor altijd verdwenen.

Moet je luisteren, recent is er bij een maat van mij ingebroken, hele huis overhoop. Politie gebeld maar zijn gewoon NIET gekomen. Nee doe maar online aangifte krijg je te horen. Ze komen gewoon niet of veeeeeel later, zijn gezin stond in de kou en het had echt geholpen om zijn kinderen wat op het gemak te stellen als er een agent langs kwam maar nee. Geen tijd. Als je hier al geen tijd voor kunt maken, echt belangrijke zaken dus kunnen ze dan volgend jaar plots wel gaan handhaven op een paar cakes, is dat dan wel belangrijk genoeg?

Ik moet bekennen dat ik door dit soort voorvallen ik echt moeite heb om vertrouwen in de politie te hebben.

Volgend jaar gaan ze platgebeld worden met meldingen, daar gaat een hoop werk bijkomen. Succes met het oplossen van dit probleem, zij wilde zo vurig een verbod, we gaan het meemaken en ik wil geen enkele klacht in de media horen!

En wie moet dat gaan doen dan? Handhaving en Politie zijn zwaar onderbezet.

Ik woon in een Gemeente met al meerdere jaren een Afsteekverbod en sindsdien is er alleen maar meer vuurwerk afgestoken. Handhaving en Politie rijden met Oud & Nieuw wel rond, maar grijpen alleen in bij excessen zoals zwaar illegaal vuurwerk, opstootjes of te grote brandjes.

Ik heb het zelf gehad dat ze aan het eind van de straat even een minuut vanuit de dienstauto hebben staan kijken wat we aan het afsteken waren en hoe. Toen ze zagen dat we legaal consumentenvuurwerk op een veilige manier afstaken, zijn ze gewoon doorgereden.

Deze ervaring biedt geen garanties natuurlijk, maar is wel tekenend.
Voor profi vuurwerk staan ze zo met 10 man voor je deur. Voor dat soort shows hebben ze tijd en mankracht zat .EOD erbij, een enkel telefoontje naar de kliklijn is voldoende voor een bevel tot binnen treding.

Mijn verwachting is dat ze als intimidatie taktiek met eenzelfde bijltje gaan hakken als het vuurwerkbesluit wordt aangepast en ALLES muv f1 illegaal wordt om in huis te hebben.

Iemand met een woningbouw huisje wordt gepakt met 50kg aan f2 cakes. Inval. Krantenbericht. Uitzetting...let maar op...

Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht dat ze er meteen het 1e jaar van het verbod met het gestrekte been ingaan, het moment dat het vuurwerkbesluit is aangepast...laten ze de verkrachtingszaken en diefstallen even voor wat het is..

Voor profi vuurwerk staan ze zo met 10 man voor je deur. Voor dat soort shows hebben ze tijd en mankracht zat .EOD erbij, een enkel telefoontje naar de kliklijn is voldoende voor een bevel tot binnen treding.

Mijn verwachting is dat ze als intimidatie taktiek met eenzelfde bijltje gaan hakken als het vuurwerkbesluit wordt aangepast en ALLES muv f1 illegaal wordt om in huis te hebben.

Iemand met een woningbouw huisje wordt gepakt met 50kg aan f2 cakes. Inval. Krantenbericht. Uitzetting...let maar op...

Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht dat ze er meteen het 1e jaar van het verbod met het gestrekte been ingaan, het moment dat het vuurwerkbesluit is aangepast...laten ze de verkrachtingszaken en diefstallen even voor wat het is..
Dagelijks telefoontje naar de kliklijn over een pot in huis bij een Groenlinks kamerlid. Kans is zeer groot dat er één aanwezig is.

Het staat er letterlijk in: zie de verschillende (doel) groepen en de acties die daarbij horen. Van informeren tot opsporen.
Mensen die zich nu niet aan de regels houden, maar wel gevoelig zijn voor afschrikbeleid.

Het door jou geschetste voorbeeld gaat gebeuren, 100%. Je zult maar de persoon zijn die als voorbeeld gesteld wordt, daar heb ik eeuwig medelijden mee. Die wordt aan de schandpaal genageld en krijgt - gezien de publieke opinie en beeldvorming qua gevaar - serieuze straffen.

Het staat er letterlijk in: zie de verschillende (doel) groepen en de acties die daarbij horen. Van informeren tot opsporen.
Mensen die zich nu niet aan de regels houden, maar wel gevoelig zijn voor afschrikbeleid.

Het door jou geschetste voorbeeld gaat gebeuren, 100%. Je zult maar de persoon zijn die als voorbeeld gesteld wordt, daar heb ik eeuwig medelijden mee. Die wordt aan de schandpaal genageld en krijgt - gezien de publieke opinie en beeldvorming qua gevaar - serieuze straffen.
Hoe dan ook kunnen ze het het eerste jaar niet maken omdat mensen misschien onbewust vuurwerk van het jaar er voor over hebben. Uitzetting zal dan echt niet zomaar gebeuren.
Ja als je dozen Cobra's en Shells hebt liggen is het een ander verhaal.....

Als er dan toch een verbod moet komen, waarom gaan we dan niet terug naar het vuurwerk van de jaren 90? Tuurlijk, daar zitten nu verboden producten tussen maar als je het vergelijkt met het relatief zware vuurwerk dat nu wordt verkocht en het probleem dat ze willen oplossen, dan is het jaren 90 vuurwerk beter dan de CAT1 die volgend jaar overblijft.

Als liefhebber heb ik me verbaasd hoe zwaar het legale vuurwerk is geworden in pakweg 20 jaar.

Vroeger beleefden we minimaal zoveel plezier met dit spul:

Dat is zeker waar het vuurwerk is snel zwaarder geworden. Ik ben geboren in 78 en heb veel plezier beleeft aan het vuurwerk van de jaren 80 en 90.

Ik denk wel dat dit verbod er enigszins mee te maken heeft. Begin jaren 90 had je zover ik weet niet eens cakes tot 200 gram, tenminste niet bij onze lokale dealers (zie de folders) toen ging het snel naar de eerste 500 grammers. En zoals iedereen weet loop je nu rustig de winkel uit met een 2 kg compound.

We hadden als illegaal vuurwerk strijkers en later kwamen daar de nitraten bij. Nu hebben we het over cobra 6, 8 etc.

Ergens denk ik dat de vuurwerkhandel zichzelf in de voet heeft geschoten.

Het zal al wel niet meer gaan, maar ik zou dan ook liever teruggaan naar naar de jaren 80,90 en misschien cakes tot 200gr. Daar zaten vaak hele leuke producten bij.

Hoe dan ook kunnen ze het het eerste jaar niet maken omdat mensen misschien onbewust vuurwerk van het jaar er voor over hebben. Uitzetting zal dan echt niet zomaar gebeuren.
Ik ben het gevoelsmatig met je eens, ik vind het niet kunnen.
Maar feitelijk gezien steekt het juridisch anders in elkaar. En dat is precies waar mijn zorg zit. Vandaar mijn post HIER en 2 posts daar onder in het topic: regelgeving-bezit-en-invoer-van-consumentenvuurwerk-1-3g-25-kg-regeling-invoer-buiten-verkoopdagen

Sorry, zit nogal wat overlap in diverse topics momenteel. Het zit allemaal met elkaar verweven.

Ik heb dit niet gelezen maar is dit toegevoegd of stond dit er altijd al :bonk: ? Volgens mij staat dit nog wel ter discussie vanwege de voorwaardes die zijn gesteld?
Om duidelijke verwachtingen te scheppen:
  • De Tweede en Eerste Kamer hebben ingestemd met het vuurwerkverbod en de ontheffingsbevoegdheid voor de burgemeester; dit staat dus niet meer ter discussie.

Dat stond er altijd al.
De consultatie gaat over de regels rondom verenigingen en dat is waarop dus input kan worden gegeven. Algemene reacties als "Dit vuurwerkverbod gaat niet werken" zijn dus in deze context volledig zinloos.

Dat stond er altijd al.
De consultatie gaat over de regels rondom verenigingen en dat is waarop dus input kan worden gegeven. Algemene reacties als "Dit vuurwerkverbod gaat niet werken" zijn dus in deze context volledig zinloos.
Eens.

Wel kan je een uitgebreide onderbouwing geven waarom de 2 opties niet haalbaar zijn volgens jou.

Er zijn genoeg dorpen waar het rond 0:30 uur rustiger wordt en om 1:00 uur alweer stil is.
Ik heb tot mijn 20ste in een klein dorp gewoond (Ingen, later Eck en Wiel) en toen ik oud en nieuw ging meevieren bij Jawe die in de heidestad woont heb ik mijn ogen uitgekeken.
Vriendengroepen die tot 4:00 uur vuurwerk afsteken, is daar gewoon normaal. Ook in Veenendaal houden ze van vuurwerk.

Dat is zeker waar het vuurwerk is snel zwaarder geworden. Ik ben geboren in 78 en heb veel plezier beleeft aan het vuurwerk van de jaren 80 en 90.

Ik denk wel dat dit verbod er enigszins mee te maken heeft. Begin jaren 90 had je zover ik weet niet eens cakes tot 200 gram, tenminste niet bij onze lokale dealers (zie de folders) toen ging het snel naar de eerste 500 grammers. En zoals iedereen weet loop je nu rustig de winkel uit met een 2 kg compound.

We hadden als illegaal vuurwerk strijkers en later kwamen daar de nitraten bij. Nu hebben we het over cobra 6, 8 etc.

Ergens denk ik dat de vuurwerkhandel zichzelf in de voet heeft geschoten.

Het zal al wel niet meer gaan, maar ik zou dan ook liever teruggaan naar naar de jaren 80,90 en misschien cakes tot 200gr. Daar zaten vaak hele leuke producten bij.
Ik ben het hier volledig mee eens. Uiteraard gaat dit niet gebeuren.

Jaren 90 waren cakjes volgens mij 230 gram max, maar je had een enorm assortiment aan leuke artikelen zoals romeinse kaarsjes, vuurpijltjes, goeie draaitollen, zonnen..etc etc..eigenlijk zijn mijn herinneringen aan jaren 80/90 beter dan nu qua sfeer maar ook vond ik het stoken leuker met al dat kleine spul. de zwaarte van het consu f2 aanbod is idd flink opgeschaald vanaf 2007 ish..

uitzetting is een hele smerige extreme sanctie die niet eens wordt meegerekend als straf door de rechter. Onder de noemer "gevaar voor de buurt" merkt de woningbouw je aan als een slechte huurder, vervolgens wordt je er met een snelprocedure zo uitgeflikkerd. Dit staat los van een evt strafzaak en wordt ook niet als straf gezien door de rechter die je evt vuurwerkzaak behandeld.

Daar sta je dan op straat met de huidige huizenmarktsituatie. Let maar op, juist deze "maatregel"zal worden ingezet en breeduit in het nieuws worden uitgemeten om te intimideren. Hebben ze met wiet ook gedaan, allerlei trieste figuren die voor een paar plantjes onder een zieleg goed aangesloten lampje met hun hele hebben en houwen /familie/chronische ziekte zo op straat werden gegooid."...brandgevaar, criminalteit aanzuigende werking".....uberhaupt voor er een strafzaakje voorkwam voor hun plantje..

Ik blijf van mening dat ze er na aanpassing van het vuurwerkbesluit op draconische wijze met het gestrekte been in zullen gaan voor AL het vuurwerk los van F1, alles zal straks hetzelfde behandeld worden zoals nu met de shows die ze maken van strafzaken met profi vuurwerk.. Steek je f2 af en pakken ze je of belt er iemand ? Willen ze ook even binnen kijken incl huiszoekingsbevel. Die ene buurman met een slecht opgevoede hond die altijd al een hekel had aan vuurwerk? Even een belletje en ze staan voor je deur incl bevel tot binenntreding...

Wat een lap tekst... :bonk:

Conclusie​

Het handhavingsplan is een uitgebreide strategische leidraad voor betrokken instanties om de jaarwisseling veiliger te laten verlopen, vooral in het licht van het aankomende landelijke verbod op consumenten-vuurwerk. Het legt de nadruk op geïntegreerde aanpak (preventie + handhaving + opsporing + communicatie), maatwerk per gemeente, en samenwerking zowel lokaal als internationaal.

Back
Bovenaan