Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Maak je geen illusies!! Als je denkt dat dit haalbaar is voor Jan de Hollander die nog wat wil stoken.....
Voldoen aan dit, rekening houden met blabla DE CHARME is er wel af.
Idem geen voorpret meer qua bestellen en afhalen want daar begint het als als freak dat is voor mij minstens net zo leuk als het afsteken zelf.
Veuuul te makkelijk naar de slagbank laten lijden, heb het altijd al gezegd; Protest enkel op de diplomatieke manier is niet voldoende.
Herhaaldelijk vuurwerkprotesten waren een must geweest om bekendheid te creëren in de media, negatieve aandacht is ook aandacht. Kijk maar naar dat kleine clubje etters van kick out zwarte piet
Onze eigen Tolerantie & Naïviteit doen onze tradities en cultuur vernietigen.
(Kerstmis wordt kerstfeest)
Zalig zijn de onnozelen van geest!
Beste vuurwerkliefhebbers,
Nu eindelijk bekend is hoe volgens het ministerie de nieuwe ‘vuurwerktraditie’ eruitziet, kunnen we jullie als HVLV wat meer vertellen over onze inzet op dit dossier. De afgelopen weken en maanden zijn wij achter de schermen volop bezig geweest om duidelijk te maken hoe wij de nieuwe ontheffingsmogelijkheid voor ons zien. We hebben hierover meerdere gesprekken gevoerd, het laatste gesprek was met de staatssecretaris zelf op 24 oktober jl. Aanvankelijk waren we niet uitgenodigd voor dit gesprek, maar na lang aandringen heeft HVLV toch een plek aan tafel gekregen.
Wat ligt er nu voor?
Op basis van vele gesprekken die het ministerie heeft gevoerd, komen ze nu met een ‘voorkeursvariant' (Scenario 2), een alternatieve variant (Scenario 1) en een overzicht van onderdelen waar nog aan gesleuteld kan worden.
- Scenario 1
De burgemeester wijst een locatie aan waar vuurwerk mag worden afgestoken, tot een maximum van 25 kilo per persoon, de regels voor verkoop, opslag en transport door consumenten blijven nagenoeg gelijk. Een evenementenvergunning is mogelijk noodzakelijk.
- Subscenario A: Iedereen kan hier vuurwerk afsteken
- Subscenario B: Alleen leden van een vereniging kunnen afsteken
- Scenario 2 (Voorkeursvariant)
Kort komt het erop neer dat verenigingen of stichtingen aan nagenoeg dezelfde regels moeten voldoen als een professioneel schietbedrijf. Denk aan het hanteren van minimale veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning etc.
Wat zegt de overheid over deze Scenarios?
De voorkeur gaat uit naar Scenario 2, vanwege handhaafbaarheid en duidelijkheid. Gevreesd wordt voor ongeregeldheden bij Scenario 1, waardoor de 'Wet veilige jaarwisseling' niet kan voorzien in het beoogde doel.
Wat vindt HVLV hiervan?
Het zal jullie niet verbazen dat wij als HVLV absoluut niet kunnen leven met de voorkeursvariant. Dit hebben we in het laatste gesprek met de staatssecretaris en in een gezamenlijke brief met Vuurwerkcheck met argumenten toegelicht. Het zal nagenoeg onmogelijk zijn voor de gemiddelde vereniging of stichting om aan alle eisen voor een ontheffing te voldoen.
Ons belangrijkste argument is dat deze regeling een ‘laagdrempelig alternatief voor de vuurwerktraditie’ moest worden. In de Tweede Kamer is dit ook meerdere malen zo benoemd en was dit dé reden voor partijen zoals de VVD om vóór een vuurwerkverbod te stemmen.
Zoals jullie begrijpen zien wij van die laagdrempeligheid totaal niks terug. Het gaat hier niet om het organiseren van een vuurwerkshow of evenement, maar een kleinschalige ontbranding in groepsverband. Dat is een wezenlijk verschil. Het kan dus niet zo zijn dat je met de buurt of straat aan een waslijst aan eisen moet voldoen, voordat je met elkaar vuurwerk kunt afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.
De alternatieve variant - met een aangewezen plek waar iedereen vuurwerk kan afsteken - klinkt sympathiek, maar kent ook veel haken en ogen. Dit is natuurlijk nog altijd niet een volwaardig alternatief voor het samen met vrienden en buren kleinschalig afsteken in eigen buurt of straat.
Waar zet HVLV op in?
Als HVLV zetten wij ons namens de vuurwerkliefhebbers in voor een regeling waarbij het mogelijk is om in kleinschalig verband vuurwerk te kunnen blijven afsteken, zonder torenhoge eisen op gebied van veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning, voorwaarden over de openbare orde etc.
In onze gesprekken met het ministerie, maar ook direct met de politiek, zullen we hierop blijven hameren.
Wat gaat er nu gebeuren?
Er is nog een lange weg te gaan. Er is nog niks definitief. De komende periode kan iedereen zijn mening geven over de voorgestelde regeling. Ook de Raad van State gaat nog advies uitbrengen, waarbij ze vooral kijken naar uitvoerbaarheid en of alles juridisch klopt. Uiteindelijk moeten zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met de voorgestelde regeling. Dit zal vermoedelijk pas begin 2026 aan de orde zijn.
Wat kan jij als vuurwerkliefhebber doen?
Nu ben jij aan zet! Tot 5 december 2025 mag iedereen een reactie indienen op het voorgestelde plan. Wij willen jullie dan ook oproepen om dit massaal te doen. Toen laatst het plan was om fluit-en whirleffecten te verbieden hebben jullie dat ook gedaan, en met succes! Doen jullie nu ook weer mee?
Onze oproep is wel om het feitelijk en netjes te houden, gebaseerd op argumenten. De wet veilige jaarwisseling staat nu even niet ter discussie, zoals ook al wordt aangegeven in de consultatie. Reageer dus vooral inhoudelijk op het voorgestelde plan voor de verenigingen. Natuurlijk is het aan jouzelf om een reactie in te dienen, maar wat ons betreft is dit de kern: deze ontheffingsmogelijkheid zou een laagdrempelig alternatief moeten zijn voor het afsteken van vuurwerk in kleinschalig groepsverband. Met de bizar hoge eisen die nu voorliggen is daar totaal geen sprake van, waardoor - zo goed als - alle vuurwerkliefhebbers er géén gebruik van kunnen maken.
Hulp nodig bij een reactie?
Gebruik ChatGPT! Beschrijf jouw gevoel, jouw bezwaren en vraag ChatGPT een formele, nette reactie op te stellen op de consultatie. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de volgende prompt:
DIEN HIER JOUW REACTIE IN: https://www.internetconsultatie.nl/besluit_veilige_jaarwisseling/reageren
Ondanks dat het best ingewikkelde materie is, hebben we je toch graag proberen uit te leggen hoe het er nu voor staat en wat de inzet van HVLV is.
Zodra er updates zijn van onze kant, dan delen we die uiteraard met jullie!
Samenvatting van de relevante wettelijke randvoorwaarden:
Deze randvoorwaarden vormen het kader voor alle onderstaande problemen/risico’s.
- Per ontheffing mag maximaal 200 kg verpakt F2-vuurwerk afgestoken worden.
- Elke ontheffing: maximaal 8 ontbranders en 1–2 supervisors; veiligheidsplan en situatietekening verplicht; afsteekterrein moet aan strikte eisen voldoen.
- Terbeschikkingstelling van dat F2-vuurwerk aan ontheffinghouders is slechts toegestaan op 31 december tussen 12:00–18:00; niet-ontbrand vuurwerk moet uiterlijk 1 januari 12:00 worden teruggeleverd.
- Tijdens ontbranding is publiek buiten de veiligheidszone; elektronisch afsteken is niet toegestaan; opslag, toezicht en bereikbaarheid voor hulpdiensten zijn verplicht.
1) Schaarste aan locaties en onverenigbare veiligheidszones
Effect: veel aanvragen worden afgewezen of beperkt, waardoor slechts een fractie van de bevolking bereikt wordt.
- De regels vereisen een geschikt afsteekterrein met een veiligheidszone die afhankelijk van type vuurwerk (PM-meters in het besluit) flink kan zijn. In dichtbebouwde steden of dorpskernen zijn zulke locaties schaars of ongeschikt; veel gemeenteterreinen, sportvelden of parken vallen af wegens nabijheid van kwetsbare gebouwen, dieren of brandbare objecten.
- Als gemeenten meerdere ontheffingen per gemeente willen toestaan (om voldoende capaciteit te bieden), is er simpelweg fysiek vaak geen ruimte zonder nauwe overlast of risico’s; het besluit legt toetsing bij de burgemeester en lokale driehoek die snel tot afwijzing leidt als locaties niet aan strenge eisen voldoen.
2) Capaciteitsprobleem: 200 kg per ontheffing is minimaal voor veel groepen
Effect: 200 kg limiet maakt shows of verenigingsafstanden ontoereikend om het individuele afsteken substantieel te vervangen.
- 200 kg per ontheffing klinkt veel maar gedeeld over een wijk of dorp is dat betrekkelijk klein als alternatief voor tientallen tot honderden huishoudens die normaal vuurwerk willen afsteken. Een typische buurtbijeenkomst of 'buurtshow' van honderd huishoudens kan 200 kg snel opmaken; dat dwingt tot strikte selectie wie meedoet, of tot meerdere ontheffingen/locaties.
- Meerdere ontheffingen per gemeente opschalen betekent veel meer locaties, vergunningstaken en handhaving (zie punten hieronder).
3) Financiële onhaalbaarheid van grootschalige gemeentelijke shows
Effect: meeste gemeenten kunnen of willen dit niet betalen, of maken shows ontoegankelijk voor grote groepen.
- Gemeentelijke professionele shows (door externe bedrijven) kosten snel tienduizenden tot honderdduizenden euro’s per show (vuurwerk, pyrotechnici, vergunningen, inzet hulpdiensten, schoonmaak, verzekering). Het beleidskompas erkent uitvoerbaarheids- en kostenvraagstukken. Gemeenten hebben beperkte budgetruimte en veel andere prioriteiten; structureel op grote schaal aanbieden is dus duur en politiek kwetsbaar.
- Als gemeenten geld willen vragen (ticketing) ontstaat sociale ongelijkheid: lage-inkomensgezinnen kunnen niet meedoen; gratis shows leiden tot massale aantallen bezoekers en dus extra veiligheidskosten (toezicht, crowd control, EHBO).
4) Tekort aan professionele leveranciers en specialisten
Effect: veel gemeenten raken op wachtlijsten of krijgen geen betrouwbare aanbieders. Shows worden afgelast of van mindere kwaliteit, onrealistisch als nationaal alternatief.
- Grootschalige gemeentelijke shows vereisen erkende professionele pyrotechnici, rigging-bedrijven, specialistische verzekering en vergunningstrajecten. De sector is niet evenredig groot in elk jaar en kan niet plots landelijk opschalen (personeel, materieel). Het beleidskompas en conceptbesluit sluiten aan bij professionele normen maar verwachten niet dat er overal voldoende capaciteit is.
5) Handhavings- en controlelast voor gemeenten sterk toegenomen
Effect: bestuurlijke en handhavingscapaciteit wordt de beperkende factor; onrealistisch schaalbaar.
- Elke ontheffing vereist veiligheidsplan, situatietekening, controles op terbeschikkingstelling en fysieke bewaking, plus mogelijk evenementenvergunningen (APV). Dit vergt extra ambtelijke uren en inzet van politie/brandweer bij veel locaties. Het beleidskompas erkent extra regeldruk.
- Als er veel kleine verenigingsontheffingen komen, explodeert het aantal dossiers en controles. Handhaving kan het niet afdoende monitoren; intrekken van ontheffingen (bij verkeerd weer of overtredingen) is mogelijk, wat leidt tot ontevredenheid en juridische procedures.
6) Weersafhankelijkheid en hoge kans op afgelastingen
Effect: veel evenementen gaan op het laatste moment niet door organisatorische en financiële chaos (terugname vuurwerk, reiskosten publiek, reputatieschade).
- Besluit geeft expliciet dat burgemeester onverwijld ontheffing kan intrekken bij weerscondities (harde wind, extreme droogte, mist). Veel regio’s hebben onvoorspelbaar weer eind december; bij twijfel wordt ontheffing teruggetrokken of show gestaakt.
- Terugleveringseis (1 jan 12:00) plus terbeschikkingstelling op 31 dec korte venster geeft geen ruimte voor uitstel of verspreiding over meerdere avonden.
7) Logistieke problemen: vervoer, opslag, nederlegging en terugname
Effect: voor veel verenigingen en kleine gemeenten praktisch onuitvoerbaar zonder commerciële partners en die partners hebben weinig financiële prikkel bij een sterk gekrompen markt.
- Vuurwerk mag ter beschikking worden gesteld alleen op 31 dec (12–18u) en moet op locatie veilig worden neergelegd en bewaakt; vervoersregels (ADR) en etikettering blijven van toepassing. Dit vergt logistieke planning en extra (vaak commerciële) vervoerdiensten.
- Retourlogistiek voor niet-ontbrand vuurwerk (terug naar de winkel op 1 jan) is kostbaar en complex. Verkopers moeten gratis terugnemen en administreren. Schade of claims (nat geworden, beschadigd) leiden tot geschillen.
8) Mobiliteit en sociale ongelijkheid
Effect: maatschappelijke onrust en non-compliance; het doel van veiliger jaarwisseling wordt deels ondermijnd.
- Alternatieven verplaatsen de afsteek-locatie vaak van ieders eigen straat naar een beperkt aantal locaties. Veel mensen (kinderen, ouderen, mensen zonder auto, mensen met kwetsbare honden) kunnen of willen niet reizen naar aangewezen plekken. Dat creëert ongelijkheid en verhoogt kans dat mensen illegaal (in de eigen buurt) toch vuurwerk kopen/afsteken of gebruik maken van F1 (fop/schertsvuurwerk) buiten de regels.
9) Verkeersbelasting en aanvullende risico’s op wegen
Effect: meer verkeersincidenten en lastiger operationeel werk voor hulpverleners tegenstrijdig met veiligheidsdoelstelling.
- Concentratie van bezoekers naar een beperkt aantal shows veroorzaakt extra autobewegingen, parkeeroverlast en verkeersdruk, juist in de nachtperiode en vaak op plekken waar hulpdiensten moeten kunnen doorrijden. Dat vergroot risico op ongevallen, ontruimingen en bemoeilijkt hulpdiensten. Het besluit vereist bereikbaarheid voor hulpdiensten bij afsteekterrein, maar in de praktijk leidt publiekstoeloop tot knelpunten.
10) Veiligheid en verzekerbaarheid: cumulatieve risico’s en aansprakelijkheid
Effect: veel verenigingen zullen afhaken of onverzekerd risico nemen; verzekeringsmarkt beperkt uitvoerbaarheid.
- Organisatoren (verenigingen) worden civiel aansprakelijk gehouden; verzekeraars moeten risico’s inschatten. Het beleidskompas en nota noemen het belang van aansprakelijkheidsverzekering, maar verzekeraars kunnen bij nieuwe, gedecentraliseerde opzet hoge premies of uitsluitingen hanteren, zeker bij korte opslag en veel locaties.
- Kleine verenigingen hebben vaak geen ervaring met zulke claims, toezicht en risicomanagement; fouten (opstelling, toezicht, onbevoegden) leiden tot letsel/brand. Burgemeester kan intrekken, maar dan ontstaat juridische en financiële rompslomp.
11) Marktverstoring: importeurs, detailhandel en illegale markten
Effect: de alternatieven bestrijden niet automatisch de illegale consumptie; het risico op ongeregistreerd vuurwerk stijgt.
- Landelijk consumentenvuurwerkverbod vermindert afzet. Importeurs en verkooppunten verliezen markt en zullen lobbyen of zoeken naar alternatieven (export, illegale routes). Als legale verkoop sterk daalt, ontstaat onvermijdelijk een illegale parallelmarkt of verschuiving naar buitenlandse aankopen/online import — waardoor handhaving complexer wordt en het veiligheidsdoel wordt ondermijnd. Het beleidskompas erkent vermindering verkooppunten maar stelt dit aan de markt.
12) Complexe administratieve & juridische soep (en politieke risico’s)
Effect: beleidsvoering instabiel; op middellange termijn worden ontheffingen beperkt omdat de rompslomp en politieke kosten te hoog zijn.
- De combinatie van nationale kaders en lokale beoordelingsruimte leidt tot versnippering van besluiten: gemeenten bepalen lokaal welke locaties, hoeveel ontheffingen; dat leidt tot ongelijkheid tussen gemeenten en juridische procedures tegen afwijzingen, intrekkingen en aansprakelijkheid. Het beleidskompas noemt deze knelpunten expliciet.
- Politiek risicovol: burgemeesters die veel ontheffingen verlenen krijgen kritiek bij incidenten; burgemeesters die strikt zijn krijgen lokale onvrede. Daardoor komt het systeem onder politieke druk te staan en kunnen gemeenten terugschakelen of ontheffingen beperken.
13) Operationele limieten rond mensenkracht (ontbranders / supervisors)
Effect: kwaliteit en veiligheid variëren sterk tussen locaties; veel verenigingen halen dit organisatorisch niet.
- Maximaal 8 ontbranders per ontheffing (en 1–2 supervisors). Dat beperkt gelijktijdig afsteken en vereist dat verenigingen betrouwbare, opgeleide mensen aandragen; e-learning wordt wel aangeboden, maar dat vervangt niet praktijkervaring.
- Als veel kleine locaties worden opengesteld, moet veel vrijwilligers-personeel worden opgeleid en ingezet. Dit is een sterke organisatorische drempel.
14) Praktijkervaring: kans op niet-doorgang en reputatieschade
Effect: herhaalde afgelastingen ondermijnen acceptatie; verenigingen stoppen met organiseren.
- De combinatie van beperkte terbeschikkingstellingstijd, weersrisico, logistieke druk en streng toezicht zorgt dat een aanzienlijk percentage geplande ontheffingen op het laatste moment niet doorgaan. Dat leidt tot frustratie, financiële claims en aantasting draagvlak voor de regeling, precies wat het beleidskompas ook als risico noemt.
15) Risico dat verenigingen introduceren om verbod te rechtvaardigen en vervolgens zelf beperkt worden
Effect: verenigingen blijken in de praktijk onhoudbaar als structureel alternatief en worden op termijn aan banden gelegd.
- Zoals jij al suggereerde: een iteratief politiek proces is mogelijk waarbij verenigingen initieel als compromis worden toegestaan, maar doordat de uitvoering te complex/risicovol blijkt, worden beperkingen toch strenger of verdwijnen de ontheffingen. Het beleidskader bevat veel intrekkingsgronden en lokale discretionaire bevoegdheid. Een mechanisme dat kan leiden tot uitputting van de verenigingsroute.
Conclusie — waarom beide alternatieven geen reële, nationale vervanging zijn
- Fysieke & veiligheidsbeperkingen maken het onmogelijk om per gemeente en per buurt voldoende, veilige locaties te garanderen.
- 200 kg-limiet, en restricties op personen en tijdvensters, maken schaalvergroting niet effectief; veel groepen krijgen te weinig vuurwerk om ervaring of traditie te vervangen.
- Kosten, beschikbaarheid van professionals en verzekerbaarheid maken grootschalige gemeentelijke shows financieel en uitvoerbaar onrealistisch.
- Operationele en administratieve lasten (aanvragen, veiligheidsplannen, controles, terugname-logistiek, intrekkingen) vormen een administratieve bottleneck die gemeenten en verenigingen niet massaal kunnen dragen.
- Maatschappelijke ongelijkheid, mobiliteitsproblemen en toegenomen verkeers-/hulpverleningsrisico’s ondermijnen de sociale doelstelling van een veilige en inclusieve jaarwisseling.
- Weersafhankelijkheid, kans op afgelastingen en het ontstaan van illegale markten maken dat de alternatieven het huidige probleem (veiligheid, overlast) niet structureel oplossen.
Ik kan me niks bedenken om het tot een realistisch iets te brengen. Kan me wel indenken dat het niet haalbaar is. En dan wil ik het niet met opzet onderuit halen. Maar je moet ook KVK hebben en ieder jaar een vergunning zien te krijgen.
Hier heeft de burgermeester al gezegd onze gemeente verleent geen vergunningen. Hebben al jaren een vuurwerkshow, betaald door 3 gemeentes, dus een "vereniging is niet nodig en onze gemeente doet niet aan poppenkast. Dag realistisch beeld en verdieping. En deze mening veranderd niet met Partij voor de dieren. Groenlinks in de raad want die houden de burgermeester wel aan zijn woord.
[email protected]Ervan uitgaande dat Ingrid Michon als nr 15 op de kandidatenlijst van de VVD Kamerlid blijft, met vuurwerkgerelateerde zaken in de portefeuille:
Zou het niet goed zijn wanneer mevrouw wordt gebombardeerd met mails, waarin de vraag of dit is wat zij heeft bedoeld?
Geldt ook voor Bikker van de ChristenUnie overigens.
[email protected]
1 In mijn gemeente was duidelijk, weet niet of de burgermeester gelijk heeft, praat over verenigingen i.v.m vuurwerkshows die niet overal plaats kunnen vinden. Hij prate over dorpen waar geen show is(toen was er geen nieuws over Rotterdam) 2 De burgermeester gaat het echt niet heroverwegen i.v.m het vuurwerkshow en Groenlinks samen met PvdD gaat geen millimeter meer geven. 3 werkt het averechts? Dat weet ik wel zeker want de echte problemen worden niet aangepakt.Het enige dat in zulke gevallen helpt is dat als keuzes consequent averechts werken. Als het aantoonbaar erger wordt in plaats van beter en maatregelen helpen niet, dan is er pas kans op een heroverweging denk ik.
Eerlijk, ik heb het opgegeven het verbod word toch wel doorgezet. Wat betreft de scenario's, welke er word gekozen uiteindelijk kun je in een wijk vaak toch niet aan de veiligheidseisen voldoen. Dus zal een burgemeester vaak al geen vergunning afgeven.
Ik hoop dat ik ernaast zit en dat er uiteindelijk meer mogelijk is. Maar de politiek geeft niet snel iets uit handen. Vergeet niet dat dit ingevoerd is tijdens het meest rechtse kabinet. Nu komt er een midden kabinet. Dus.....
Het is jammer maar in onze wijk bv zal het vuurwerk dan wel verdwijnen. Ik verwacht niet dat veel van de gezinnen en dit zijn veelal jonge gezinnen uit de middenstand. Die zullen er gewoon mee stoppen en niet dingen stiekem doen. Dit zal meer in de steden en buitengebieden gebeuren denk ik.
In de corona tijd was het bij ons in de wijk muisstil. Wat cat 1 maar verder niks. Dus vandaar dat ik dit denk. Terwijl er met de normale jaarwisselingen die we gehad hebben wel veel vuurwerk cat2 afgestoken word. Maar de mensen uit mij wijk zijn wel zo van "mag het niet dan niet"Was dat tijdens corona ook zo. Ik voorzie in dat soort gezinnen dat ook als eerste reactie, samen met de aanschaf van F1 vuurwerk dat we denk ik veel meer aangeboden zullen zien worden. Maar als de eerste paar jaar er toch veel vuurwerk afgestoken blijft worden gaan we dit in bredere zin weer opgang zien vinden. Vermoed ik. En ik zie nogmaals geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom een verbod in Nederland wel lukt. Niet dat die er niet zijn....maar nogmaals: zo makkelijk te krijgen in andere landen in Europe, zoveel mensen die er gek op zijn en zo'n lage pakkans...Maar wie weet zijn Nederlanders wel extreem braaf. Voor ons maakt het niet teveel uit, wij hebben plannen om volgend jaar naar Engeland te gaan en dat alleen vanwege F3 vuurwerk dat je daar gewoon mag aanschaffen en gebruiken.