Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

Een evenementen vergunning kost in Groningen voor groepen tussen de 200 en 1000 mensen €350. Die sta je dus al in de min.
 
Maak je geen illusies!! Als je denkt dat dit haalbaar is voor Jan de Hollander die nog wat wil stoken.....
Voldoen aan dit, rekening houden met blabla DE CHARME is er wel af.
Idem geen voorpret meer qua bestellen en afhalen want daar begint het als als freak dat is voor mij minstens net zo leuk als het afsteken zelf.

Veuuul te makkelijk naar de slagbank laten lijden, heb het altijd al gezegd; Protest enkel op de diplomatieke manier is niet voldoende.
Herhaaldelijk vuurwerkprotesten waren een must geweest om bekendheid te creëren in de media, negatieve aandacht is ook aandacht. Kijk maar naar dat kleine clubje etters van kick out zwarte piet😏

⚠️Onze eigen Tolerantie & Naïviteit doen onze tradities en cultuur vernietigen.⚠️

(Kerstmis wordt kerstfeest)


Zalig zijn de onnozelen van geest!

Nee....dit volk is gewoon niet rebels en nooit geweest. Op mensen die demonstreren wordt neergekeken. Dat was in de jaren 80 nog heel anders, maar geleidelijk aan is met de verrechtsing ook de controle op het volk en het neerkijken op het volk erin gekomen. Stakingen (echt een lins iets) wordt alleen belicht op het punt van hoe anderen er last van hebben. Frankrijk en stakingen....wordt in de kranten negatief over bericht terwijl die lui echt wat voor de werkers voor elkaar krijgen. Gele hesjes....nooit de achtergrond van die mensen tonen alleen voor wappies uitmaken.
Dat is erin geslopen hier: je gaat je niet verzetten, niet demonstreren want de hele teneur is dat mensen die dat doen vooral vervelend zijn. Ze laten hier inderdaad als een stel slappe dweilen de koppies hangen. En als dit weer een succes wordt betekent dat het volgende wat zze willen wegnemen er makkelijker doorkomt want dit volk slikt echt alles...
 
Beste vuurwerkliefhebbers,

Nu eindelijk bekend is hoe volgens het ministerie de nieuwe ‘vuurwerktraditie’ eruitziet, kunnen we jullie als HVLV wat meer vertellen over onze inzet op dit dossier. De afgelopen weken en maanden zijn wij achter de schermen volop bezig geweest om duidelijk te maken hoe wij de nieuwe ontheffingsmogelijkheid voor ons zien. We hebben hierover meerdere gesprekken gevoerd, het laatste gesprek was met de staatssecretaris zelf op 24 oktober jl. Aanvankelijk waren we niet uitgenodigd voor dit gesprek, maar na lang aandringen heeft HVLV toch een plek aan tafel gekregen.

Wat ligt er nu voor?
Op basis van vele gesprekken die het ministerie heeft gevoerd, komen ze nu met een ‘voorkeursvariant' (Scenario 2), een alternatieve variant (Scenario 1) en een overzicht van onderdelen waar nog aan gesleuteld kan worden.
  • Scenario 1
    De burgemeester wijst een locatie aan waar vuurwerk mag worden afgestoken, tot een maximum van 25 kilo per persoon, de regels voor verkoop, opslag en transport door consumenten blijven nagenoeg gelijk. Een evenementenvergunning is mogelijk noodzakelijk.
    • Subscenario A: Iedereen kan hier vuurwerk afsteken
    • Subscenario B: Alleen leden van een vereniging kunnen afsteken
  • Scenario 2 (Voorkeursvariant)
    Kort komt het erop neer dat verenigingen of stichtingen aan nagenoeg dezelfde regels moeten voldoen als een professioneel schietbedrijf. Denk aan het hanteren van minimale veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning etc.

Wat zegt de overheid over deze Scenarios?
De voorkeur gaat uit naar Scenario 2, vanwege handhaafbaarheid en duidelijkheid. Gevreesd wordt voor ongeregeldheden bij Scenario 1, waardoor de 'Wet veilige jaarwisseling' niet kan voorzien in het beoogde doel.

Wat vindt HVLV hiervan?
Het zal jullie niet verbazen dat wij als HVLV absoluut niet kunnen leven met de voorkeursvariant. Dit hebben we in het laatste gesprek met de staatssecretaris en in een gezamenlijke brief met Vuurwerkcheck met argumenten toegelicht. Het zal nagenoeg onmogelijk zijn voor de gemiddelde vereniging of stichting om aan alle eisen voor een ontheffing te voldoen.

Ons belangrijkste argument is dat deze regeling een ‘laagdrempelig alternatief voor de vuurwerktraditie’ moest worden. In de Tweede Kamer is dit ook meerdere malen zo benoemd en was dit dé reden voor partijen zoals de VVD om vóór een vuurwerkverbod te stemmen.
Zoals jullie begrijpen zien wij van die laagdrempeligheid totaal niks terug. Het gaat hier niet om het organiseren van een vuurwerkshow of evenement, maar een kleinschalige ontbranding in groepsverband. Dat is een wezenlijk verschil. Het kan dus niet zo zijn dat je met de buurt of straat aan een waslijst aan eisen moet voldoen, voordat je met elkaar vuurwerk kunt afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.

De alternatieve variant - met een aangewezen plek waar iedereen vuurwerk kan afsteken - klinkt sympathiek, maar kent ook veel haken en ogen. Dit is natuurlijk nog altijd niet een volwaardig alternatief voor het samen met vrienden en buren kleinschalig afsteken in eigen buurt of straat.

Waar zet HVLV op in?
Als HVLV zetten wij ons namens de vuurwerkliefhebbers in voor een regeling waarbij het mogelijk is om in kleinschalig verband vuurwerk te kunnen blijven afsteken, zonder torenhoge eisen op gebied van veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning, voorwaarden over de openbare orde etc.
In onze gesprekken met het ministerie, maar ook direct met de politiek, zullen we hierop blijven hameren.

Wat gaat er nu gebeuren?
Er is nog een lange weg te gaan. Er is nog niks definitief. De komende periode kan iedereen zijn mening geven over de voorgestelde regeling. Ook de Raad van State gaat nog advies uitbrengen, waarbij ze vooral kijken naar uitvoerbaarheid en of alles juridisch klopt. Uiteindelijk moeten zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met de voorgestelde regeling. Dit zal vermoedelijk pas begin 2026 aan de orde zijn.

Wat kan jij als vuurwerkliefhebber doen?
Nu ben jij aan zet! Tot 5 december 2025 mag iedereen een reactie indienen op het voorgestelde plan. Wij willen jullie dan ook oproepen om dit massaal te doen. Toen laatst het plan was om fluit-en whirleffecten te verbieden hebben jullie dat ook gedaan, en met succes! Doen jullie nu ook weer mee?

Onze oproep is wel om het feitelijk en netjes te houden, gebaseerd op argumenten. De wet veilige jaarwisseling staat nu even niet ter discussie, zoals ook al wordt aangegeven in de consultatie. Reageer dus vooral inhoudelijk op het voorgestelde plan voor de verenigingen. Natuurlijk is het aan jouzelf om een reactie in te dienen, maar wat ons betreft is dit de kern: deze ontheffingsmogelijkheid zou een laagdrempelig alternatief moeten zijn voor het afsteken van vuurwerk in kleinschalig groepsverband. Met de bizar hoge eisen die nu voorliggen is daar totaal geen sprake van, waardoor - zo goed als - alle vuurwerkliefhebbers er géén gebruik van kunnen maken.

Hulp nodig bij een reactie?
Gebruik ChatGPT! Beschrijf jouw gevoel, jouw bezwaren en vraag ChatGPT een formele, nette reactie op te stellen op de consultatie. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de volgende prompt:



DIEN HIER JOUW REACTIE IN: https://www.internetconsultatie.nl/besluit_veilige_jaarwisseling/reageren

Ondanks dat het best ingewikkelde materie is, hebben we je toch graag proberen uit te leggen hoe het er nu voor staat en wat de inzet van HVLV is.

Zodra er updates zijn van onze kant, dan delen we die uiteraard met jullie!

Allereerst dank. Maar de eerste alinea is zo veelzeggend......we nemen dus het liefst besluiten over mensen zonder dat die groep mensen die uitvoer moeten geven aan het verbod (zij die afsteken) niet uitgenodigd worden. Dat er niet een heleboel hier woedend worden en protestacties op poten zetten door deze betutteling en in mijn ogen respectloze behandeling, door jullie zomaar terzijde te schuiven, snap ik al niet....
 
Stel dat scenario 1 het toch wordt. Dan hebben we binnen 3-4 jaar scenario 3 da tik hier zelf zl formuleren; vuurwerk in de categorie 2,3 en 4 is definiitief verboden. Want men zal het feit dat erin de basis niks verandert direct door willen pakken. Dan heel zwaar straffen (je bent tenslotte maar een burger) etc. Punt is dat in mijn ogen NIKS de problemen rond oud en nieuw die er zijn zal verminderen. Allereerst vermoed ik dat alcohol een hele grote rol speelt, zoals altijd bij geweld tijdens weekenden en feestdagen en daar doen we niks aan. Daarbij komt dat vuurwerk in Europa vrij verkrijgbaar is, in sommigen landen alle dagen van het jaar. Als we kijken naar eilanden als Hawaii en Ierland met een algemeen verbod dan zien we zelfs daar een echt gigantische hoeveelheid vuurwerk de lucht ingaan. Op Hawaii ziet het er nog net wat beter uit met een verbod dan bij ons zonder een verbod en dat twee keer per jaar want ook 4 juli is daar een kraker van jewelste.
Dus wat er ook voor tussenregeling komt: die wordt in mijn ogen uiteindelijk ook afgeschaft want het gaat allemaal geen effect hebben.
 
Samenvatting van de relevante wettelijke randvoorwaarden:
  • Per ontheffing mag maximaal 200 kg verpakt F2-vuurwerk afgestoken worden.
  • Elke ontheffing: maximaal 8 ontbranders en 1–2 supervisors; veiligheidsplan en situatietekening verplicht; afsteekterrein moet aan strikte eisen voldoen.
  • Terbeschikkingstelling van dat F2-vuurwerk aan ontheffinghouders is slechts toegestaan op 31 december tussen 12:00–18:00; niet-ontbrand vuurwerk moet uiterlijk 1 januari 12:00 worden teruggeleverd.
  • Tijdens ontbranding is publiek buiten de veiligheidszone; elektronisch afsteken is niet toegestaan; opslag, toezicht en bereikbaarheid voor hulpdiensten zijn verplicht.
Deze randvoorwaarden vormen het kader voor alle onderstaande problemen/risico’s.



1) Schaarste aan locaties en onverenigbare veiligheidszones

  • De regels vereisen een geschikt afsteekterrein met een veiligheidszone die afhankelijk van type vuurwerk (PM-meters in het besluit) flink kan zijn. In dichtbebouwde steden of dorpskernen zijn zulke locaties schaars of ongeschikt; veel gemeenteterreinen, sportvelden of parken vallen af wegens nabijheid van kwetsbare gebouwen, dieren of brandbare objecten.
  • Als gemeenten meerdere ontheffingen per gemeente willen toestaan (om voldoende capaciteit te bieden), is er simpelweg fysiek vaak geen ruimte zonder nauwe overlast of risico’s; het besluit legt toetsing bij de burgemeester en lokale driehoek die snel tot afwijzing leidt als locaties niet aan strenge eisen voldoen.
Effect: veel aanvragen worden afgewezen of beperkt, waardoor slechts een fractie van de bevolking bereikt wordt.



2) Capaciteitsprobleem: 200 kg per ontheffing is minimaal voor veel groepen

  • 200 kg per ontheffing klinkt veel maar gedeeld over een wijk of dorp is dat betrekkelijk klein als alternatief voor tientallen tot honderden huishoudens die normaal vuurwerk willen afsteken. Een typische buurtbijeenkomst of 'buurtshow' van honderd huishoudens kan 200 kg snel opmaken; dat dwingt tot strikte selectie wie meedoet, of tot meerdere ontheffingen/locaties.
  • Meerdere ontheffingen per gemeente opschalen betekent veel meer locaties, vergunningstaken en handhaving (zie punten hieronder).
Effect: 200 kg limiet maakt shows of verenigingsafstanden ontoereikend om het individuele afsteken substantieel te vervangen.




3) Financiële onhaalbaarheid van grootschalige gemeentelijke shows

  • Gemeentelijke professionele shows (door externe bedrijven) kosten snel tienduizenden tot honderdduizenden euro’s per show (vuurwerk, pyrotechnici, vergunningen, inzet hulpdiensten, schoonmaak, verzekering). Het beleidskompas erkent uitvoerbaarheids- en kostenvraagstukken. Gemeenten hebben beperkte budgetruimte en veel andere prioriteiten; structureel op grote schaal aanbieden is dus duur en politiek kwetsbaar.
  • Als gemeenten geld willen vragen (ticketing) ontstaat sociale ongelijkheid: lage-inkomensgezinnen kunnen niet meedoen; gratis shows leiden tot massale aantallen bezoekers en dus extra veiligheidskosten (toezicht, crowd control, EHBO).
Effect: meeste gemeenten kunnen of willen dit niet betalen, of maken shows ontoegankelijk voor grote groepen.



4) Tekort aan professionele leveranciers en specialisten

  • Grootschalige gemeentelijke shows vereisen erkende professionele pyrotechnici, rigging-bedrijven, specialistische verzekering en vergunningstrajecten. De sector is niet evenredig groot in elk jaar en kan niet plots landelijk opschalen (personeel, materieel). Het beleidskompas en conceptbesluit sluiten aan bij professionele normen maar verwachten niet dat er overal voldoende capaciteit is.
Effect: veel gemeenten raken op wachtlijsten of krijgen geen betrouwbare aanbieders. Shows worden afgelast of van mindere kwaliteit, onrealistisch als nationaal alternatief.



5) Handhavings- en controlelast voor gemeenten sterk toegenomen

  • Elke ontheffing vereist veiligheidsplan, situatietekening, controles op terbeschikkingstelling en fysieke bewaking, plus mogelijk evenementenvergunningen (APV). Dit vergt extra ambtelijke uren en inzet van politie/brandweer bij veel locaties. Het beleidskompas erkent extra regeldruk.
  • Als er veel kleine verenigingsontheffingen komen, explodeert het aantal dossiers en controles. Handhaving kan het niet afdoende monitoren; intrekken van ontheffingen (bij verkeerd weer of overtredingen) is mogelijk, wat leidt tot ontevredenheid en juridische procedures.
Effect: bestuurlijke en handhavingscapaciteit wordt de beperkende factor; onrealistisch schaalbaar.



6) Weersafhankelijkheid en hoge kans op afgelastingen

  • Besluit geeft expliciet dat burgemeester onverwijld ontheffing kan intrekken bij weerscondities (harde wind, extreme droogte, mist). Veel regio’s hebben onvoorspelbaar weer eind december; bij twijfel wordt ontheffing teruggetrokken of show gestaakt.
  • Terugleveringseis (1 jan 12:00) plus terbeschikkingstelling op 31 dec korte venster geeft geen ruimte voor uitstel of verspreiding over meerdere avonden.
Effect: veel evenementen gaan op het laatste moment niet door organisatorische en financiële chaos (terugname vuurwerk, reiskosten publiek, reputatieschade).



7) Logistieke problemen: vervoer, opslag, nederlegging en terugname

  • Vuurwerk mag ter beschikking worden gesteld alleen op 31 dec (12–18u) en moet op locatie veilig worden neergelegd en bewaakt; vervoersregels (ADR) en etikettering blijven van toepassing. Dit vergt logistieke planning en extra (vaak commerciële) vervoerdiensten.
  • Retourlogistiek voor niet-ontbrand vuurwerk (terug naar de winkel op 1 jan) is kostbaar en complex. Verkopers moeten gratis terugnemen en administreren. Schade of claims (nat geworden, beschadigd) leiden tot geschillen.
Effect: voor veel verenigingen en kleine gemeenten praktisch onuitvoerbaar zonder commerciële partners en die partners hebben weinig financiële prikkel bij een sterk gekrompen markt.



8) Mobiliteit en sociale ongelijkheid

  • Alternatieven verplaatsen de afsteek-locatie vaak van ieders eigen straat naar een beperkt aantal locaties. Veel mensen (kinderen, ouderen, mensen zonder auto, mensen met kwetsbare honden) kunnen of willen niet reizen naar aangewezen plekken. Dat creëert ongelijkheid en verhoogt kans dat mensen illegaal (in de eigen buurt) toch vuurwerk kopen/afsteken of gebruik maken van F1 (fop/schertsvuurwerk) buiten de regels.
Effect: maatschappelijke onrust en non-compliance; het doel van veiliger jaarwisseling wordt deels ondermijnd.



9) Verkeersbelasting en aanvullende risico’s op wegen

  • Concentratie van bezoekers naar een beperkt aantal shows veroorzaakt extra autobewegingen, parkeeroverlast en verkeersdruk, juist in de nachtperiode en vaak op plekken waar hulpdiensten moeten kunnen doorrijden. Dat vergroot risico op ongevallen, ontruimingen en bemoeilijkt hulpdiensten. Het besluit vereist bereikbaarheid voor hulpdiensten bij afsteekterrein, maar in de praktijk leidt publiekstoeloop tot knelpunten.
Effect: meer verkeersincidenten en lastiger operationeel werk voor hulpverleners tegenstrijdig met veiligheidsdoelstelling.



10) Veiligheid en verzekerbaarheid: cumulatieve risico’s en aansprakelijkheid

  • Organisatoren (verenigingen) worden civiel aansprakelijk gehouden; verzekeraars moeten risico’s inschatten. Het beleidskompas en nota noemen het belang van aansprakelijkheidsverzekering, maar verzekeraars kunnen bij nieuwe, gedecentraliseerde opzet hoge premies of uitsluitingen hanteren, zeker bij korte opslag en veel locaties.
  • Kleine verenigingen hebben vaak geen ervaring met zulke claims, toezicht en risicomanagement; fouten (opstelling, toezicht, onbevoegden) leiden tot letsel/brand. Burgemeester kan intrekken, maar dan ontstaat juridische en financiële rompslomp.
Effect: veel verenigingen zullen afhaken of onverzekerd risico nemen; verzekeringsmarkt beperkt uitvoerbaarheid.



11) Marktverstoring: importeurs, detailhandel en illegale markten

  • Landelijk consumentenvuurwerkverbod vermindert afzet. Importeurs en verkooppunten verliezen markt en zullen lobbyen of zoeken naar alternatieven (export, illegale routes). Als legale verkoop sterk daalt, ontstaat onvermijdelijk een illegale parallelmarkt of verschuiving naar buitenlandse aankopen/online import — waardoor handhaving complexer wordt en het veiligheidsdoel wordt ondermijnd. Het beleidskompas erkent vermindering verkooppunten maar stelt dit aan de markt.
Effect: de alternatieven bestrijden niet automatisch de illegale consumptie; het risico op ongeregistreerd vuurwerk stijgt.



12) Complexe administratieve & juridische soep (en politieke risico’s)

  • De combinatie van nationale kaders en lokale beoordelingsruimte leidt tot versnippering van besluiten: gemeenten bepalen lokaal welke locaties, hoeveel ontheffingen; dat leidt tot ongelijkheid tussen gemeenten en juridische procedures tegen afwijzingen, intrekkingen en aansprakelijkheid. Het beleidskompas noemt deze knelpunten expliciet.
  • Politiek risicovol: burgemeesters die veel ontheffingen verlenen krijgen kritiek bij incidenten; burgemeesters die strikt zijn krijgen lokale onvrede. Daardoor komt het systeem onder politieke druk te staan en kunnen gemeenten terugschakelen of ontheffingen beperken.
Effect: beleidsvoering instabiel; op middellange termijn worden ontheffingen beperkt omdat de rompslomp en politieke kosten te hoog zijn.



13) Operationele limieten rond mensenkracht (ontbranders / supervisors)

  • Maximaal 8 ontbranders per ontheffing (en 1–2 supervisors). Dat beperkt gelijktijdig afsteken en vereist dat verenigingen betrouwbare, opgeleide mensen aandragen; e-learning wordt wel aangeboden, maar dat vervangt niet praktijkervaring.
  • Als veel kleine locaties worden opengesteld, moet veel vrijwilligers-personeel worden opgeleid en ingezet. Dit is een sterke organisatorische drempel.
Effect: kwaliteit en veiligheid variëren sterk tussen locaties; veel verenigingen halen dit organisatorisch niet.



14) Praktijkervaring: kans op niet-doorgang en reputatieschade

  • De combinatie van beperkte terbeschikkingstellingstijd, weersrisico, logistieke druk en streng toezicht zorgt dat een aanzienlijk percentage geplande ontheffingen op het laatste moment niet doorgaan. Dat leidt tot frustratie, financiële claims en aantasting draagvlak voor de regeling, precies wat het beleidskompas ook als risico noemt.
Effect: herhaalde afgelastingen ondermijnen acceptatie; verenigingen stoppen met organiseren.



15) Risico dat verenigingen introduceren om verbod te rechtvaardigen en vervolgens zelf beperkt worden

  • Zoals jij al suggereerde: een iteratief politiek proces is mogelijk waarbij verenigingen initieel als compromis worden toegestaan, maar doordat de uitvoering te complex/risicovol blijkt, worden beperkingen toch strenger of verdwijnen de ontheffingen. Het beleidskader bevat veel intrekkingsgronden en lokale discretionaire bevoegdheid. Een mechanisme dat kan leiden tot uitputting van de verenigingsroute.
Effect: verenigingen blijken in de praktijk onhoudbaar als structureel alternatief en worden op termijn aan banden gelegd.



Conclusie — waarom beide alternatieven geen reële, nationale vervanging zijn

  1. Fysieke & veiligheidsbeperkingen maken het onmogelijk om per gemeente en per buurt voldoende, veilige locaties te garanderen.
  2. 200 kg-limiet, en restricties op personen en tijdvensters, maken schaalvergroting niet effectief; veel groepen krijgen te weinig vuurwerk om ervaring of traditie te vervangen.
  3. Kosten, beschikbaarheid van professionals en verzekerbaarheid maken grootschalige gemeentelijke shows financieel en uitvoerbaar onrealistisch.
  4. Operationele en administratieve lasten (aanvragen, veiligheidsplannen, controles, terugname-logistiek, intrekkingen) vormen een administratieve bottleneck die gemeenten en verenigingen niet massaal kunnen dragen.
  5. Maatschappelijke ongelijkheid, mobiliteitsproblemen en toegenomen verkeers-/hulpverleningsrisico’s ondermijnen de sociale doelstelling van een veilige en inclusieve jaarwisseling.
  6. Weersafhankelijkheid, kans op afgelastingen en het ontstaan van illegale markten maken dat de alternatieven het huidige probleem (veiligheid, overlast) niet structureel oplossen.

Dank voor de uiteenzetting! Mijn samenvatting is: het voorstel is op vrijwel elk punt het tegenovergestelde van laagdrempelig en voldoet niet aan een eis die de VVD heeft gesteld.
 
Wat er ook uit mag komen, ik hoop dat het massaal genegeerd gaat worden. Wat mij betreft wordt Nederland Hawaii 2.0 tijdens de jaarwisselingen die dan gaan komen.
 
Waar dit verbod toe gaat leiden is een verdere verzuring van de maatschappij. Burgers die medeburgers aangeven. Gevoel van nog meer onderdrukking, Meer intolerantie als norm en dan raar kijken waarom mensen in het stemhokje voor een bepaalde extreem gaan kiezen omdat "ALLES beter is dan dit". Die mensen praten we dan ook niet echt mee, we praten erover en we zetten ze in het verdomhoekje. In een intolerante maatschappij is begrip ver te zoeken en daar hoef je dan ook in de bespiegeling niet op te rekenen.
 
Ik kan me niks bedenken om het tot een realistisch iets te brengen. Kan me wel indenken dat het niet haalbaar is. En dan wil ik het niet met opzet onderuit halen. Maar je moet ook KVK hebben en ieder jaar een vergunning zien te krijgen.

Hier heeft de burgermeester al gezegd onze gemeente verleent geen vergunningen. Hebben al jaren een vuurwerkshow, betaald door 3 gemeentes, dus een "vereniging is niet nodig en onze gemeente doet niet aan poppenkast. Dag realistisch beeld en verdieping. En deze mening veranderd niet met Partij voor de dieren. Groenlinks in de raad want die houden de burgermeester wel aan zijn woord.

Het enige dat in zulke gevallen helpt is dat als keuzes consequent averechts werken. Als het aantoonbaar erger wordt in plaats van beter en maatregelen helpen niet, dan is er pas kans op een heroverweging denk ik.
 
Wat ik in LOs Angeles heb gezien (zojuist) is dat er zoveel vuurwerk (allemaal illegaal) afging daar dat het aantal klachten zo hoog werd dat de politie verzocht geen 911 meer te bellen. Ik keek eens naar de beelden en er ging daar net zoveel af als hier ik denk het eerste corona jaar. Minder, maar aanzienlijk.


Hawaii:

Santa Ana.....wie zei er nu ook al weer dat het misbruik typisch Nederlands is??? Maar kijk hier....En daar geldt al een verbod (safe and sane are allowed, maar ik neem aan dat dit caat F1 is?):

Oahu na zes jaar ban....geen enkel effect. en ook hier de vraag aan het publiek o gratis voor Stasi te spelen:

Hawaii 2020/21...corona. Geen shows maar dat was ook niet nodig. En het gaat alleen om een enkele dode die een shell (ik heb deze zaak elders gelezen) of 50 mm single shot in de hand hield toen die afging in zijn hand...

Documentaire uit 1986 uit Ierland hoe na een verbod (schijnbaar jaren geleden) de vraag naar zwaarder vuurwerk toeneemt:

Etcetcec. Ik wens ze succes ermee...
 
Kan iemand mij vertellen waarom er IEMAND is die denkt dat een vuurwerkverbod wel haalbaar is in Nederland (qua uitkomst). Ik hoor politici zeggen dat het na verloop van tijd vanzelf zal minderen. In Ierland zien we dat het in 1986 verboden was en nu nog een issue is. Op Hawaii mindert er niks, in Los Angeles mindert er niks, ik zag beelden uit Australie waar het allang verbannen is....Ik wil wel weten waarop deze (wens)gedachte gebaseerd is. En nogmaals: Ierland en zeker Hawaii zijn eilanden. Niet een heel continent met tientallen landen waar vuurwerk te krijgen is en met meest open grenzen...
 
Nu is er op Hawaii een nieuwe ronde nieuwe kansen: men komt met veel zwaardere straffen en gaat het volk met drons bespieden. Steeds meer een surveillance state en mensen hebben geen benul wat ze toelaten. Big Brother.
Ik zag ergens medio jaren tachtig eens een Twilight Zone aflevering....Ik heb de serie ook op DVD trouwens. In een aflevering kregen mensen voor lichte vergrijpen de straf onzichtbaar te zijn voor zeg een jaar. Ze kregen een brandmerk goed zichtbaar op hun hoofd en dat betekende dat medeburgers niet met je mochten praten. Je bestond niet. Geen gevangenisstraf maar sociale isolatie. En hoe werd ervoor gezorgd dat dit werd nageleefd: drones! Als zo'n persoon met een blinde sprak, die dat brandmerk niet kon zien, dan kwamen er burgers die de blinde in het oor fluisterden dat ze met een gebrandmerkte spraken.....En zo eindigde een broodnodig gesprek. Dus burgers die als Stasi opereerden was in deze samenleving ook gewoon geworden. Er waren overal drones en als je met zo iemand sprak onderging je dezelfde straf. Tot een man, die de straf juist had uitgezeten een vrouw tegenkwam. Een vrouw, die hij ook tegenkwam toen hij het brandmerk had en niet met hem sprak. Nu stond ze voor hem en smeekte hem, smeekte hem met haar te praten omdat hij wist hoe zwaar het was. De man omhelsde haar en zei: ik hoor je, ik luister naar je! Ondertussen klonken vanuit de drones bevelen van de politie daarmee te stoppen.
Ik vond het een mooie aflevering, maar de roep om elkaar te verraden, drones die het volk constant bespieden....het werd toen neergezet als bijzonder onwenselijk en dystopisch maar begint tegenwoordig steeds meer als acceptabel te worden neergezet.
Nu is een minister "zo geschrokken van het rechtse geweld" dat hij nieuw en zwaarder wapentuig gaat geven aan de politie om ALLE demonstranten te voorzien van waterkanonnen met traangas en veel verder reikende pepperspray....Ook hier zien we een uitzondering (verreweg de meeste demonstraties, ik denk wel 95%, is vredelievend maar die enkele procent is genoeg om iedereen mogelijk zwaar aan te pakken. F4 vuurwerk en misbruik door enkelen is ook al een reden om allen te straffen.......We glijden nogmaals af en af en af...

Voor de liefhebbers hier is de aflevering uit de Twiliht zone...To see the invisible man. Hij is veroordeeld omdat hij niet empatisch genoeg is:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook maar een duit in het zakje gedaan,of het helpt weet ik niet,maar dan heb ik wel gezegd wat ik ervan vind,en mijn reactie staat hieronder:

Laat me beginnen met te zeggen,dat ik geen voorstander ben van beide voorstellen,dit omdat de redenen die zijn opgevoerd om een verbod op de huidige manier van O&N vieren,amper ergens op slaan.

Zaken zoals letsel zijn altijd te betreuren,maar om het kleine percentage wat daar mee te maken krijgt de leidraad te laten zijn ,dat vind ik geen reden.
Zeker als je je bedenkt dat een groot deel van die letsels ontstaat door foutief gebruik van vuurwerk,niet logisch nadenken door overmatig alcohol gebruik of b.v. een 2e keer een stuk vuurwerk aan te steken,wat weigert.

Dat zelfde telt voor het kleine percentage vernielingen ,dat is geen leidraad om te stoppen met de traditionele manier van O&N vieren.
Zeker niet als je bedenkt dat vernielingen worden gepleegd met ILLEGAAL vuurwerk en niet met consumenten vuurwerk.

Het argument overlast door vuurwerk,is ook geen serieuze reden om de huidige manier van O&N vieren te verbieden aangezien overlast word veroorzaakt door mensen die vuurwerk afsteken buiten de geldende tijden met O&N en dat dus veelal doen met illegaal verkregen vuurwerk.
Het opsporen en aanpakken van de personen die maanden voor O&N vuurwerk afsteken zou de juiste aanpak zijn om overlast in te dammen,i.p.v. een traditie te verbieden omdat een kleine groep iets doet wat niet mag.

Als laatste vind ik ook dat het argument van rellende mensen die vuurwerk inzetten tegen hulpverleners en agenten,niet gebruikt zou mogen worden om de huidige viering te stoppen,enerzijds omdat ik van mening ben dat je de relschoppers aan moet pakken,anderzijds omdat die groep straks simpelweg meer stenen en andere zaken zal gebruiken om te rellen.
Willen jullie dan straks b.v. ook straatstenen verbieden,openbaar meubilair,terrassen en flessen omdat deze ingezet kunnen worden door hooligans/vandalen als wapen ??

Mochten jullie ,na ongetwijfeld vele van deze soortgelijke reacties ,nog altijd van mening zijn dat het beter is om een traditie te verbieden op basis van de verkeerde argumenten,dan zou ik kiezen voor:

Scenario 1
De burgemeester wijst een locatie aan waar vuurwerk mag worden afgestoken, tot een maximum van 25 kilo per persoon, de regels voor verkoop, opslag en transport door consumenten blijven nagenoeg gelijk. Een evenementenvergunning is mogelijk noodzakelijk.
Subscenario A: Iedereen kan hier vuurwerk afsteken.

Dat is dan nog het beste alternatief,als het dan toch perse zo moet zijn dat de huidige manier van O&N vieren verboden moet worden.
 
Ook mijn reactie gegeven. In het kort komt het er op neer dat dat wij echte liefhebbers voor lul worden gezet en dat wij dit zwaar kansloze alternatieven vinden.
 
Het enige dat in zulke gevallen helpt is dat als keuzes consequent averechts werken. Als het aantoonbaar erger wordt in plaats van beter en maatregelen helpen niet, dan is er pas kans op een heroverweging denk ik.
1 In mijn gemeente was duidelijk, weet niet of de burgermeester gelijk heeft, praat over verenigingen i.v.m vuurwerkshows die niet overal plaats kunnen vinden. Hij prate over dorpen waar geen show is(toen was er geen nieuws over Rotterdam) 2 De burgermeester gaat het echt niet heroverwegen i.v.m het vuurwerkshow en Groenlinks samen met PvdD gaat geen millimeter meer geven. 3 werkt het averechts? Dat weet ik wel zeker want de echte problemen worden niet aangepakt.

Wie wel aangepakt worden zijn de vuurwerkliefhebbers zoals jij en ik en de rest van feestend Nederland. Maar ook hier zou het grootste gros met buren/politie op de vuist gaan omdat men een feestje wil met vuurwerk. Ik zie het volgend jaar somber in voor de hulpverleners(eigenlijk dit jaar al, omdat het het laatste jaar is en mensen los gaan want dan boeit het ze niet meer) ze moeten het verbod heroverwegen en laten zoals het is, desnoods met scenario A maar ook dat liever niet.
 
Eerlijk, ik heb het opgegeven het verbod word toch wel doorgezet. Wat betreft de scenario's, welke er word gekozen uiteindelijk kun je in een wijk vaak toch niet aan de veiligheidseisen voldoen. Dus zal een burgemeester vaak al geen vergunning afgeven.

Ik hoop dat ik ernaast zit en dat er uiteindelijk meer mogelijk is. Maar de politiek geeft niet snel iets uit handen. Vergeet niet dat dit ingevoerd is tijdens het meest rechtse kabinet. Nu komt er een midden kabinet. Dus.....

Het is jammer maar in onze wijk bv zal het vuurwerk dan wel verdwijnen. Ik verwacht niet dat veel van de gezinnen en dit zijn veelal jonge gezinnen uit de middenstand. Die zullen er gewoon mee stoppen en niet dingen stiekem doen. Dit zal meer in de steden en buitengebieden gebeuren denk ik.
 
Eerlijk, ik heb het opgegeven het verbod word toch wel doorgezet. Wat betreft de scenario's, welke er word gekozen uiteindelijk kun je in een wijk vaak toch niet aan de veiligheidseisen voldoen. Dus zal een burgemeester vaak al geen vergunning afgeven.

Ik hoop dat ik ernaast zit en dat er uiteindelijk meer mogelijk is. Maar de politiek geeft niet snel iets uit handen. Vergeet niet dat dit ingevoerd is tijdens het meest rechtse kabinet. Nu komt er een midden kabinet. Dus.....

Het is jammer maar in onze wijk bv zal het vuurwerk dan wel verdwijnen. Ik verwacht niet dat veel van de gezinnen en dit zijn veelal jonge gezinnen uit de middenstand. Die zullen er gewoon mee stoppen en niet dingen stiekem doen. Dit zal meer in de steden en buitengebieden gebeuren denk ik.

Was dat tijdens corona ook zo. Ik voorzie in dat soort gezinnen dat ook als eerste reactie, samen met de aanschaf van F1 vuurwerk dat we denk ik veel meer aangeboden zullen zien worden. Maar als de eerste paar jaar er toch veel vuurwerk afgestoken blijft worden gaan we dit in bredere zin weer opgang zien vinden. Vermoed ik. En ik zie nogmaals geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom een verbod in Nederland wel lukt. Niet dat die er niet zijn....maar nogmaals: zo makkelijk te krijgen in andere landen in Europe, zoveel mensen die er gek op zijn en zo'n lage pakkans...Maar wie weet zijn Nederlanders wel extreem braaf. Voor ons maakt het niet teveel uit, wij hebben plannen om volgend jaar naar Engeland te gaan en dat alleen vanwege F3 vuurwerk dat je daar gewoon mag aanschaffen en gebruiken.
 
Was dat tijdens corona ook zo. Ik voorzie in dat soort gezinnen dat ook als eerste reactie, samen met de aanschaf van F1 vuurwerk dat we denk ik veel meer aangeboden zullen zien worden. Maar als de eerste paar jaar er toch veel vuurwerk afgestoken blijft worden gaan we dit in bredere zin weer opgang zien vinden. Vermoed ik. En ik zie nogmaals geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom een verbod in Nederland wel lukt. Niet dat die er niet zijn....maar nogmaals: zo makkelijk te krijgen in andere landen in Europe, zoveel mensen die er gek op zijn en zo'n lage pakkans...Maar wie weet zijn Nederlanders wel extreem braaf. Voor ons maakt het niet teveel uit, wij hebben plannen om volgend jaar naar Engeland te gaan en dat alleen vanwege F3 vuurwerk dat je daar gewoon mag aanschaffen en gebruiken.
In de corona tijd was het bij ons in de wijk muisstil. Wat cat 1 maar verder niks. Dus vandaar dat ik dit denk. Terwijl er met de normale jaarwisselingen die we gehad hebben wel veel vuurwerk cat2 afgestoken word. Maar de mensen uit mij wijk zijn wel zo van "mag het niet dan niet"

Wij hebben veel goede Poolse vrienden en die hebben ons al uitgenodigd om de jaarwisseling daar te vieren. Dat hadden ze al eerder gedaan maar ik vier het toch liever in eigen land. Traditie etc....
 
Back
Bovenaan