Heel even snel door de reacties gescrolld. Ben het niet overal mee eens, maar oke.
Zou je aanraden eens naar de
Panasonic G6 te kijken. Filmt prachtig full HD op 50 of 60fps voor dat vloeiende, en daarbij met de Micro-Four thirds sensor ook degelijk voor fotografie! Past goed binnen budget, nog ruimte voor een microfoon, filters, tas etc.
Ik vind dat je video en foto prima kan combineren. Tegenwoordig worden SLR's telkens beter met meer framerates, betere handmatige setting en autofocus voor bij evenementen etc. Een camcorder heeft wel een specifieker doel eind, alleen vind ik zo eenzijdig, kleine sensoren en minder fijn om vast te houden.
Voordelen SLR:
- Zeer grote sensor (voornamelijk t.o.v. camcorder) --> Neemt veel licht op + Scherpte diepte effect
- Persoonlijk fan van vormfactor, neckstrap op en kan hem met 1 hand vasthouden.
- Lenzen wisselen (zeer lichtsterke lenzen mogelijk) of een Wide Angle!
- Zowel mooie video als zeer goed bij foto's
Nadelen SLR:
- Lenzen zijn duur dus veelal lastig om aan mooie lenzen te komen
- Autofocus is zeldzaam, alleen aanwezig op nieuwste modellen
- Geldt tevens voor 50/60fps en 4k opnames
Voordeel camcorder
- Veelal goedkoper
- Langer filmen, betere codecs (wat vriendelijker voor SD en computer)
- Kan gebruikt worden als point en shoot, geen ingewikkelde instellingen of focus etc.
- Vaak grote optische zoom ingebouwd
Nadeel camcorder
- Erg kleine sensoren. Hierdoor weinig speling met scherpte diepte en nemen minder licht op
- Weinig handmatige instellingen als je ooit verder wilt gaan, behalve als je 7/800+ kijkt
- Geen of zeer slechte fotomodus
De systeemcamera (panasonic g6 of g7) is dus een prima middenweg.
- 4k filmen op de g7, tot 1080 op de g6.
- 50/60P beschikbaar
- lenzen zijn goedkoper op dit platform
- Handmatige opties
- Microfoon mogelijk
- M4/3 sensor, iets kleiner dan SLR, maar alsnog voldoende
- Compacter dan SLR
Sinds november 2014 zijn vrijwel alle video's op mijn kanaal gefilmd met een SLR. Tot voor kort met de Canon 600D, heb nu een 700D (op de sporadische movbiele video na). Hier kan je een kijkje nemen hoe die beelden eruit ziet. Veelal gefilmf met Rode Videomic en sinds kort de Rode Stereo VideoMic.
Binnenkort als het goed is mijn g7 binnen

.
EDIT:
Ik had voor een paar dagen de G6 tot mijn beschikking, dit is een testvideo die ik toen had gemaakt:
Ook deze video is met de G6 gemaakt (met de interne microfoon en op semi automatische focus):