Hulp bij aankoop camcorder of spiegelreflexcamera!

Uiteraard het liefste wel ja... Eventueel is het ook handig in de hand te houden (dat is bij een camcorder net weer iets makkelijker), maar dat is niet je intentie lijkt me.

Trouwens, mooi dat je wilt gaan filmen man! Ben benieuwd naar je eerste films!
Ben zelf erg gecharmeerd van de kleuren van de camera van mike. De echte overtreffende trap is dan wel de camera van Jaco...die is echt bizar qua kleuren!

Ik ben nu voor de Canon Lergia HF M56 gegaan gezien de goede prijs waar die voor stond. Als het filmen me bevalt gaan we zeker nog een stapje hoger.

Ik heb daar absoluut geen verstand van om eerlijk te zijn, maar denk dat of Morris of Mike dat wel weten en hier kunnen reageren voordat Jaco zelf niet al heeft gereageerd...

Gaat hier om de Panasonic GH4, met name geschikt voor de iets grotere shows. En je kunt hiermee ook belachelijk dichtbij staan met de 7-14mm lens.

Ik heb even op je kanaal gekeken naar wat filmpjes. Is dit gefilmd met de Canon M506? Ziet er gewoon goed uit en dit is zonder externe mic? geen spijt dat ik hem gister snel besteld had.

Grote gros van het laatste jaar zijn gefilmd met deze M506 met DM-100. De oudere films zijn gefilmd met de Canon HF S100 (show in Elim is met de HF S100 gefilmd omdat mij M506 nat was van de show in gramsbergen) Geluid van de HF S100 vind ik wel beter dan de M506. Maar de kleuren van de M506 zijn weer mooier en beter.

Shows in Dusseldorf zijn ook de M506 gefilmd net als de demos van Rubro en Cafferata.

Vuurvent heeft trouwens dezelfde camera als mij en filmt zonder externe mic.

Echt geen miskoop. Ik geniet nog altijd van deze camera. Mooie kleuren en scherp beeld.

Heel even snel door de reacties gescrolld. Ben het niet overal mee eens, maar oke.

Zou je aanraden eens naar de Panasonic G6 te kijken. Filmt prachtig full HD op 50 of 60fps voor dat vloeiende, en daarbij met de Micro-Four thirds sensor ook degelijk voor fotografie! Past goed binnen budget, nog ruimte voor een microfoon, filters, tas etc.

Ik vind dat je video en foto prima kan combineren. Tegenwoordig worden SLR's telkens beter met meer framerates, betere handmatige setting en autofocus voor bij evenementen etc. Een camcorder heeft wel een specifieker doel eind, alleen vind ik zo eenzijdig, kleine sensoren en minder fijn om vast te houden.

Voordelen SLR:
- Zeer grote sensor (voornamelijk t.o.v. camcorder) --> Neemt veel licht op + Scherpte diepte effect
- Persoonlijk fan van vormfactor, neckstrap op en kan hem met 1 hand vasthouden.
- Lenzen wisselen (zeer lichtsterke lenzen mogelijk) of een Wide Angle!
- Zowel mooie video als zeer goed bij foto's
Nadelen SLR:
- Lenzen zijn duur dus veelal lastig om aan mooie lenzen te komen
- Autofocus is zeldzaam, alleen aanwezig op nieuwste modellen
- Geldt tevens voor 50/60fps en 4k opnames

Voordeel camcorder
- Veelal goedkoper
- Langer filmen, betere codecs (wat vriendelijker voor SD en computer)
- Kan gebruikt worden als point en shoot, geen ingewikkelde instellingen of focus etc.
- Vaak grote optische zoom ingebouwd
Nadeel camcorder
- Erg kleine sensoren. Hierdoor weinig speling met scherpte diepte en nemen minder licht op
- Weinig handmatige instellingen als je ooit verder wilt gaan, behalve als je 7/800+ kijkt
- Geen of zeer slechte fotomodus

De systeemcamera (panasonic g6 of g7) is dus een prima middenweg.
- 4k filmen op de g7, tot 1080 op de g6.
- 50/60P beschikbaar
- lenzen zijn goedkoper op dit platform
- Handmatige opties
- Microfoon mogelijk
- M4/3 sensor, iets kleiner dan SLR, maar alsnog voldoende
- Compacter dan SLR

Sinds november 2014 zijn vrijwel alle video's op mijn kanaal gefilmd met een SLR. Tot voor kort met de Canon 600D, heb nu een 700D (op de sporadische movbiele video na). Hier kan je een kijkje nemen hoe die beelden eruit ziet. Veelal gefilmf met Rode Videomic en sinds kort de Rode Stereo VideoMic.
Binnenkort als het goed is mijn g7 binnen :D.

EDIT:
Ik had voor een paar dagen de G6 tot mijn beschikking, dit is een testvideo die ik toen had gemaakt:

Ook deze video is met de G6 gemaakt (met de interne microfoon en op semi automatische focus):

Ik heb even op je kanaal gekeken naar wat filmpjes. Is dit gefilmd met de Canon M506? Ziet er gewoon goed uit en dit is zonder externe mic? geen spijt dat ik hem gister snel besteld had.

De demo van vuurwerktotaal zijn de eerste films met deze camera...heb hem ook nog niet lang. Zonder micro en groothoeklens gemaakt. Groothoek heb ik overigens wel de WD H34 van canon.

- 50/60P beschikbaar
- Handmatige opties
- Microfoon mogelijk
- Compacter dan SLR

Uitproberen bij Anno dan ;)
Heel interessant kan denk ik ook zijn de net aangekondigde Xiaoyi M1 systeemcamera. Xiaomi is een Chinees merk, maar wel 1 van de goede zeg maar. Veelal topspul voor zeer lage prijzen.
Ze hebben net een systeemcamera aangekondigd met 4k en dat voor echt een zeer scherpe prijs.
Zoals altijd komt er wel nog 21% btw en 13 euro inklaring bij als het uit een Chinees magazijn komt, maar wellicht komt er ook wel beschikbaarheid via een EU magazijn.

https://tweakers.net/reviews/4911/x...a-een-systeemcamera-met-4k-voor-295-euro.html

komt er wel nog 21% btw en 13 euro inklaring bij als het uit een Chinees magazijn komt, maar wellicht komt er ook wel beschikbaarheid via een EU magazijn.

Is niet altijd het geval. Ik heb 2 maanden geleden mijn Panasonic G7 incl. 14-42mm lens voor €470 uit Hong Kong laten komen. Scheelde me minimaal 230 euro en hoefde geen invoerrechten te betalen. Misschien heb ik wel geluk gehad dat de camera niet bij de douane terecht is gekomen, maar alsnog stond in de voorwaarden van de site dat zij de kosten op zich zouden nemen mocht dat nodig zijn.

Is niet altijd het geval. Ik heb 2 maanden geleden mijn Panasonic G7 incl. 14-42mm lens voor €470 uit Hong Kong laten komen. Scheelde me minimaal 230 euro en hoefde geen invoerrechten te betalen. Misschien heb ik wel geluk gehad dat de camera niet bij de douane terecht is gekomen, maar alsnog stond in de voorwaarden van de site dat zij de kosten op zich zouden nemen mocht dat nodig zijn.

Klopt, in China willen ze ook nog wel eens een valse waarde (onder de 22 euro) op het pakket zetten, of het markeren als gift. Vaak laat de douane het dan ongemoeid, maar niet altijd.
Het is raadzaam om die kosten in te calculeren, dan kan het alleen maar meevallen.

In sommige gevallen kun je ook een verzekering online afsluiten, om je in te dekken tegen deze kosten, voor een kleine fee.

Nou me speurtocht gaat weer veder. Net even erachter aan gebeld waar hij bleef. Krijg ik te horen dat hij niet meer op voorraad is. Lekker dan, natuurlijk al wel betaald dus nu maar weer afwachten wanneer ik me geld terug heb en of dat wel in 1x goed gaat.

Heel even snel door de reacties gescrolld. Ben het niet overal mee eens, maar oke.

Zou je aanraden eens naar de Panasonic G6 te kijken. Filmt prachtig full HD op 50 of 60fps voor dat vloeiende, en daarbij met de Micro-Four thirds sensor ook degelijk voor fotografie! Past goed binnen budget, nog ruimte voor een microfoon, filters, tas etc.

Ik vind dat je video en foto prima kan combineren. Tegenwoordig worden SLR's telkens beter met meer framerates, betere handmatige setting en autofocus voor bij evenementen etc. Een camcorder heeft wel een specifieker doel eind, alleen vind ik zo eenzijdig, kleine sensoren en minder fijn om vast te houden.

Voordelen SLR:
- Zeer grote sensor (voornamelijk t.o.v. camcorder) --> Neemt veel licht op + Scherpte diepte effect
- Persoonlijk fan van vormfactor, neckstrap op en kan hem met 1 hand vasthouden.
- Lenzen wisselen (zeer lichtsterke lenzen mogelijk) of een Wide Angle!
- Zowel mooie video als zeer goed bij foto's
Nadelen SLR:
- Lenzen zijn duur dus veelal lastig om aan mooie lenzen te komen
- Autofocus is zeldzaam, alleen aanwezig op nieuwste modellen
- Geldt tevens voor 50/60fps en 4k opnames

Voordeel camcorder
- Veelal goedkoper
- Langer filmen, betere codecs (wat vriendelijker voor SD en computer)
- Kan gebruikt worden als point en shoot, geen ingewikkelde instellingen of focus etc.
- Vaak grote optische zoom ingebouwd
Nadeel camcorder
- Erg kleine sensoren. Hierdoor weinig speling met scherpte diepte en nemen minder licht op
- Weinig handmatige instellingen als je ooit verder wilt gaan, behalve als je 7/800+ kijkt
- Geen of zeer slechte fotomodus

- 50/60P beschikbaar
- Handmatige opties
- Microfoon mogelijk
- Compacter dan SLR

Sinds november 2014 zijn vrijwel alle video's op mijn kanaal gefilmd met een SLR. Tot voor kort met de Canon 600D, heb nu een 700D (op de sporadische movbiele video na). Hier kan je een kijkje nemen hoe die beelden eruit ziet. Veelal gefilmf met Rode Videomic en sinds kort de Rode Stereo VideoMic.
Binnenkort als het goed is mijn g7 binnen :D.

EDIT:
Ik had voor een paar dagen de G6 tot mijn beschikking, dit is een testvideo die ik toen had gemaakt:

Ook deze video is met de G6 gemaakt (met de interne microfoon en op semi automatische focus):

Bedankt voor je reactie.
Is de video van de Pyromusical Cafferata Vuurwerk gefilmd met de 700D?

Okee, ik vind dat er ook erg goed uitzien. Maar jij zou zeggen geef net wat meer uit voor de panasonic G7?

Het hoeft zeker niet per se nieuw te zijn. Heb zelf ook wel even gekeken op marktplaats. Maar aangezien ik er zelf echt helemaal geen verstand van heb vind ik het behoorlijk lastig om wat te vinden. Dus ik hoor het graag.

Ik heb nou toch weer veranderd van keuze. Ik wil toch voor een camera gaan zodat ik ook mooie foto's kan maken door het jaar heen en niet alleen wat aanschaf voor het vuurwerk.

Het hoeft zeker niet per se nieuw te zijn. Heb zelf ook wel even gekeken op marktplaats. Maar aangezien ik er zelf echt helemaal geen verstand van heb vind ik het behoorlijk lastig om wat te vinden. Dus ik hoor het graag.

Ik heb nou toch weer veranderd van keuze. Ik wil toch voor een camera gaan zodat ik ook mooie foto's kan maken door het jaar heen en niet alleen wat aanschaf voor het vuurwerk.

Haha, niets zo wispelturig als een mens ;)

Ik heb zelf een 750d, met dezelfde lens als baassie123, maar het is een beetje wat je zelf wilt. Een spiegelreflex camera gaat je qua foto's vrijwel zeker niet teleurstellen, maar onthoudt dat lenzen de camera ook een beetje maken en toch een aardig bedrag kosten.

Verder is er erg veel diversiteit op DLSR vlak.

Je kunt ook kijken naar systeemcamera's, werken vaak iets intuitiever, hebben ook uitgebreide mogelijkheden en maken zeker goede foto's (doet lang niet altijd onder voor DSLR). Ook daar zijn lenzen verwisselbaar, maar ook deze kosten best wat geld.

Qua video zal een redelijk DSLR of systeemcamera ook niet teleurstellen denk ik, maar ik zou toch zelf wat onderzoek gaan doen. Er zijn genoeg fotografie en film sites die uitgebreide reviews maken van nagenoeg alles wat op de markt te koop is. Daar ga je echt wat meer informatie vinden dan wij je waarschijnlijk op een vuurwerkforum kunnen geven.

Ik ben inderdaad zelf nu ook aan het onderzoeken. Moet alleen eerlijk zeggen dat ik liever iets heb wat 1 van jullie ook heeft en dat ik een voorbeeld heb van hoe het eruit ziet zodat ik zeker weet dat het filmen van vuurwerk er goed uit ziet.

Het is wasrschijnlijk een heel ander caliber maar ik heb zelf een Iphone 6s plus. En persoonlijk ben ik altijd ontevreden geweest over de camera. Maar sinds kort heb ik een app Moviepro waar je de beeld kwaliteit super kan aanpassen tot HD 1080p en een fps van max 240, maar 60 volstaat al zeker.

Mocht je een iphone hebben en 5 euro voor een app overhebben is dit een echte aanrader

Voorbeeld:

Ik heb de hele dag rond gespeurd en info bij elkaar verzameld. Mijn interesse gaat nu uit naar de Nikon D5300. Hier veel goede reacties over gelezen en zou het ook goed doen bij het filmen van vuurwerk. De prijs is ook een reden dat deze mij aantrekt. Nu twijfel ik nog welke lens ik moet nemen. De Nikon AF-S 18-105mm trekt mij wel aan omdat het een all-round lens is. Ik kom er alleen niet uit of deze voldoende groothoek opties heeft.

Eerder had ik aangegeven dat ik foto's maken als extraatje zag maar daar kom ik op terug. Ik ben toch wel van plan de camera ook door het jaar heen te gebruiken om mooie plaatjes te schieten.

Edit: Ik ga ervoor, ik ga deze uitproberen en als hij niet bevalt kan hij weer terug.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan