Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even aan iedereen met allerlei detail vragen. Antwoord: die details zijn niet te geven. Als we de modellen bekijken dan zien we tussen de modellen onderling en in de modellen zelf op het tijdvak 18-24 uur UTC op 31-12-2022 zoveel opties dat niemand kan zeggen hoe het nu precies wordt.

Afwachten!

Mwa, de grootste onzekerheid is er nu wel af. Alle modellen laten min of meer eenzelfde beeld zien waarbij het polaire front als warmtefront langzaam vanuit het zuiden het land over trekt tijdens de stookperiode. Het spul ligt grofweg parallel aan de stroming dus snel gaat het niet. Dat levert dus waarschijnlijk gewoon een langdurige periode met (mot)regen op. Timing staat uiteraard nog niet helemaal vast, maar grosso modo kunnen we stellen dat het systeem ons het grootste gedeelte van de officiele stookperiode parten zal spelen. Daarbij 3-5 Bft en boterzacht met temperaturen rond of boven 10 graden. Het enige waar je nu van kunt zeggen dat het onzeker is, is de exacte timing en activiteit van het front.

Het GFS scenario met een duidelijke rug over het front heen lijkt steeds minder uitgesproken te zijn, helaas. Ben het wat dat betreft met Davidh eens; regenachtig en winderig weer is het meest waarschijnlijk. Regionalisering volgt de komende dagen. Maar de rode draad lijkt nu wel gevonden.

Nu maar besloten voor mezelf...weer of geen weer..jammer dan.
Heb nog maar 2 extra las fallas blokjes besteld,knalblokken hebben we geen goed weer voor nodig.

Mwa, de grootste onzekerheid is er nu wel af. Alle modellen laten min of meer eenzelfde beeld zien waarbij het polaire front als warmtefront langzaam vanuit het zuiden het land over trekt tijdens de stookperiode. Het spul ligt grofweg parallel aan de stroming dus dat gaat gewoon een langdurige periode met (mot)regen geven. Timing staat uiteraard nog niet helemaal vast, maar grosso modo kunnen we stellen dat het systeem ons het grootste gedeelte van de officiele stookperiode parten zal spelen. Daarbij 3-5 Bft en boterzacht met temperaturen rond of boven 10 graden. Het enige waar je nu van kunt zeggen dat het onzeker is, is de timing en activiteit van het front.

Het GFS scenario met een duidelijke rug over het front heen lijkt steeds minder uitgesproken te zijn, helaas. Ben het wat dat betreft met Davidh eens; regenachtig en winderig weer is het meest waarschijnlijk. Regionalisering volgt de komende dagen. Maar de rode draad lijkt nu wel gevonden.

Wel eens, alleen zijn nou precies die wind en regen voor de hobby heel erg van belang. 3B en weinig regen is prima. 5B en weinig regen heel minder, laat staan 5B en veel regen. Dat soort details zijn helemaal niet zo duidelijk.

Wel eens, alleen zijn nou precies die wind en regen voor de hobby heel erg van belang. 3B en weinig regen is prima. 5B en weinig regen heel minder, laat staan 5B en veel regen. Dat soort details zijn helemaal niet zo duidelijk.

Dat hoef je mij niet uit te leggen :wink:. Maar eens, regionaliseren is nu nog niet goed genoeg mogelijk. Dat zal overigens ook niet lang meer duren vermoed ik zo. De spreiding in windsnelheid wordt in deze fase met name bepaald door de timing van het front.

Denk in dat opzicht dat het een klassiekertje wordt met de meeste wind zoals gebruikelijk in de warme sector (dikke 4 tot krappe 5 Bft en vlagerig), langs het grondfront tijdelijke rust (~3 Bft) maar wel een bak regen en er vooruit af en toe regen bij 3-4 Bft.

Je kunt in dat opzicht de scenario's wel aan elkaar gaan koppelen. In de warme sector behoorlijk storende wind, maar overwegend droog. Langs het grondfront rustiger maar kletsnat en er vooruit geregeld nat en vwb wind doable. De timing van het front maakt de winduitvoer warrig. Daar gaan we de komende 24h veel meer duidelijkheid in krijgen.

Dat hoef je mij niet uit te leggen :wink:. Maar eens, regionaliseren is nu nog niet goed genoeg mogelijk. Dat zal overigens ook niet lang meer duren vermoed ik zo. De spreiding in windsnelheid wordt in deze fase met name bepaald door de timing van het front.

Denk in dat opzicht dat het een klassiekertje wordt met de meeste wind zoals gebruikelijk in de warme sector (dikke 4 tot krappe 5 Bft en vlagerig), langs het grondfront tijdelijke rust (~3 Bft) maar wel een bak regen en er vooruit af en toe regen bij 3-4 Bft.

Je kunt in dat opzicht de scenario's wel aan elkaar gaan koppelen. In de warme sector behoorlijk storende wind, maar overwegend droog. Langs het grondfront rustiger maar kletsnat en er vooruit geregeld nat en vwb wind doable. De timing van het front maakt de winduitvoer warrig. Daar gaan we de komende 24h veel meer duidelijkheid in krijgen.

Ja en ik heb het vermoeden dat GFS de komende 24-48 uur meer naar het ECMWF toe gaat trekken. Ik heb het graag fout natuurlijk.

Is het mogelijk om aan de eerste post per provincie de meest recente en betrouwbare weerpost toe te voegen? De gemiddelde lezer (inclusief mijzelf) snapt er niet veel van denk ik en daarbij raak ik het overzicht continue kwijt.

Dat denk ik ook.

Dat zou kunnen het is weliswaar de pubrun van Gfs maar de jet blijft in de buurt. In de 00z lag de boel net even van de Jet af. Maar nou is er al weer mogelijkheid tot randstoringen. 1 met de kern net buiten Schotland en op 1 januari. Het blijft dus spannend of er 1 niet forser word dan dat ze nou getoond wordt.

Het word echt tussen randstoringen en of die frontale zone's wurmen. Wat de kt modellen ons nog kunnen bieden waar komt dan die frontale zone terecht in meest gunstige geval zijn er regio's die er beduidend beter vanaf komen dan andere zowel met de wind als de neerslag.

GFSOPEU06_110_21.png
Jet blijft fors in onze omgeving en het is duimen dat er 1 niet beter op komt te liggen want ze zijn potentieel fors genoeg daarvoor. We mogen nog van geluk spreken dat er geen rapid cyclogenesis optreed

Ja en ik heb het vermoeden dat GFS de komende 24-48 uur meer naar het ECMWF toe gaat trekken. Ik heb het graag fout natuurlijk.

Dat is toch goed zou je zeggen? GFS is qua wind nu echt drama waar ECMWF een trekrug laat zien om 00:00 (al verschuift dat de hele tijd) maar toch.

Buienradar was gisteren heel negatief. Vandaag positief. Eigelijk zou het gisteren ook veel regen klein buitje gehad. Is het wel te voorspellen? Gisteren zat het nog op windkracht 5 a 6 nu lijkt het op mist.

Uhhhh... Tat?

Gfs komt telkens met stormlaagjes de ene runs wat forser als in de andere. Vanmorgen lagen ze van de jetstream af. Die jetstream die ligt nog steeds in de buurt. In ECMWF is dit totaal niet aan de orde, maar ook in aardig wat leden. EC komt vooral met frontale zone's flinke regengebieden. Het zijn dus 2 totaal andere scenario's en het is daarmee nog steeds niet duidelijk welke van de 2 gaat het worden. Of er tussen in das de middenweg. Gfs blijft tot nou toe komen hier mee. De kans ik zeg met klem de kans is zeer reeel dat er rapid cyclogenesis kan optreden. (Liever niet) maar ik ben juist met dit soort dingen van het weer bezig en het zal mij niks verbazen dat dit ook makkelijk kan. De modellen ECMWF en GFS zijn daar te grofmazig voor.

Die laagjes die zien we nou terug zijn nog gewoon kleine lagedrukgebiedjes, als er rapid cyclogenesis optreed. Dan houd dit in dat ze met een zeer sterke bovenstroming in razendsnel tempo in dit geval de jetstream uit kunnen diepen. De term wordt gebruikt als een lagedrukgebied in 24 uur tijd zijn kerndruk met tenminste 24 hPa ziet afnemen. Anders gezegd het lagedrukgebied diept razendsnel uit er is sprake van sterke cyclogenesis.

Dabombe en DavidH hebben ook al meerdere keren in hun berichten aangegeven dat we helaas in een wisselvallig patroon zitten. Uiteindelijk moeten de modellen wel naar elkaar toe kruipen maar voor nou is dat nog niet te doen. Anders als bij een blokkade hogedruk (Scandihoog) dan blijven dit soort ongemakken weg. Is de pluim een stuk rustiger en kan je zelfs al op een week vrijwel een zekere met slechts kleine details temperatuur verwachtingen doen en neerslag is zon periode is nihil. Ook zitten we dan met stralingsvorst en overdag misschien wel ijsdagen.

Zekerheden op dit moment:
Ronduit zacht, dat staat al lang en breed vastgesteld, mist uitgesloten

Onzekerheden: Gaat GFS naar Ecmwf toe kruipen. Of blijft dit tot laatste moment spannend of kruipt Ecmwf naar GFS. Waar valt dan die dikste neerslag, hoe langdurig is dit. Blijven het enkel buien of word het dus wel een flinke frontale zone. Komt ie boven zuiden of krijgt heel NL het mee, of juist meer noorden. Ochtend middag avond waar komt de meeste wind, hoe hard word die wind.

Kortom nog te globaal, morgenavond en donderdagochtend veel meer details. Komen er een stuk of wat modellen bij HARMONIE/AROME die kunnen ook veel fijnmaziger kijken hoe diep zon randstoring wel of niet word. En lokalisering van allerlei factoren etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan