Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, buienradar, ik kijk toch liever naar GFS en ECMWF, en die blijven overwegend positief, vooral GFS. ECMWF geeft wel wat regen in de vooravond, maar lijkt over te trekken. Wind bij beide prima. Buienradar is daarbij ook de enige met deze uitschieters. Weerplaza, weeronline etc geven niet zulke extreme windsnelheden

Buienradar geeft echt verschrikkelijk beeld. Maar GFS en ECMWF geven qua wind een prima verwachting. Overdag 3/4 bft en dan in de avond 3. Daar valt mee te leven. GFS geeft ook aan dat het nagenoeg droog blijft.

Het is net een schommel van boven naar beneden. Dag terug was buienradar nog heel positief. Nu is het weer heel anders

Belangrijkste is dat het om 00:00 uur droog en max windkracht 3 is. Anders blijven de blokjes in winterstalling

Screenshot_20221226_130936_Samsung Internet.jpg

Mwa dit is beter dan buienradar wel veel regen dat wel maar geen harde windstoten. Buienradar 7bft en weerplaza 4 bft met regen doe ik het voor betreft 4 bft hopen dat het nog sterk verander kwa regen.

Maat het verschilt bij 1 ieder blijkt wel blijf weerplaza wel in de gaten houden.

Bekijk bijlage 69926

Mwa dit is beter dan buienradar wel veel regen dat wel maar geen harde windstoten. Buienradar 7bft en weerplaza 4 bft met regen doe ik het voor betreft 4 bft hopen dat het nog sterk verander kwa regen.

Maat het verschilt bij 1 ieder blijkt wel blijf weerplaza wel in de gaten houden.

Ik vind besprekingen op basis van de oper, wat ook dit plaatje betreft, eigenlijk vrij zinloos. Ik denk dat dit over twee-drie dagen veel meer nut heeft.

Voor nu is de spreiding zodanig dat als de oper per ongeluk een extreem vertegenwoordigt het een kwestie "Jantje lacht, Jantje huilt" wordt.

Even op de stand van zaken nu betrekken: als de oper aan de bovenaknt zou zitten zouden we voor regio midden op 12 m/s zitten. Was het het andere uiterste dan zouden we rond 2 m/s uitkomen. De overigen 50 opties ertussenin zie je dan dus niet.

Harmonie, Hirlam (High Resolution Limited Area Model), WRF etc. Deze zijn veel fijnmaziger, beperken zich tot een kleiner gebied en kunnen daardoor een hogere resolutie nog steeds binnen een redelijke termijn berekenen. Doe je dat niet, dan duurt de berekening zo lang dat de updates veel te traag zijn.
Een model als Arome is bijvoorbeeld goed in het exact verwachten van buien. Dus nog 48 uur geduld denk ik, dan wordt het vermoed ik zeker gezien de situatie (tijd en plaats windveld en fronten cruciaal) interessant.

Ik vind besprekingen op basis van de oper, wat ook dit plaatje betreft, eigenlijk vrij zinloos. Ik denk dat dit over twee-drie dagen veel meer nut heeft.

Voor nu is de spreiding zodanig dat als de oper per ongeluk een extreem vertegenwoordigt het een kwestie "Jantje lacht, Jantje huilt" wordt.

Even op de stand van zaken nu betrekken: als de oper aan de bovenaknt zou zitten zouden we voor regio midden op 12 m/s zitten. Was het het andere uiterste dan zouden we rond 2 m/s uitkomen. De overigen 50 opties ertussenin zie je dan dus niet.

Harmonie, Hirlam (High Resolution Limited Area Model), WRF etc. Deze zijn veel fijnmaziger, beperken zich tot een kleiner gebied en kunnen daardoor een hogere resolutie nog steeds binnen een redelijke termijn berekenen. Doe je dat niet, dan duurt de berekening zo lang dat de updates veel te traag zijn.
Een model als Arome is bijvoorbeeld goed in het exact verwachten van buien. Dus nog 48 uur geduld denk ik, dan wordt het vermoed ik zeker gezien de situatie (tijd en plaats windveld en fronten cruciaal) interessant.

Dank voor uitleg. Maar goed het plaatje geeft wel iets anders aan dan buienradar daar ging het mij om.

Zoals ik al eerder zei ze kunnen het weer van gisteren niet voorspellen. Het zou vandaag ook superslecht worden storm regen en wat denk je de zon schijnt af en toe.

Het is inderdaad afwachten en dat doe ik ook rustig wat het weer gaat doen. Ik wacht rustig op jouw update of op die van anderen.

Ik heb het idee dat we er niet aan toe durven te geven dat het weer gewoon slecht gaat worden. Als er al dagen wordt aangegeven en ook al is dat een week van te voren, dan ga er maar vanuit dat er wel iets van waarheid in zit. We gaan het allemaal mee maken.

Ik heb het idee dat we er niet aan toe durven te geven dat het weer gewoon slecht gaat worden. Als er al dagen wordt aangegeven en ook al is dat een week van te voren, dan ga er maar vanuit dat er wel iets van waarheid in zit. We gaan het allemaal mee maken.

Je kunt er toch niets aan doen, dus helemaal met je eens.

Gewoon je voorbereidingen veranderen en misschien de tijd van afsteken.

Nieuwste GFS is binnen.

Ik ben zelf wat positiever aan het worden zeker voor wat betreft wind.

Wat zich begint af te tekenen in beide modellen nu, is dat de piek gemiddelde windsnelheden van 28-30 december duren. Bij GFS zelfs tot in 31-12. Maar daarna laten beide modellen een merkbare dalende trend zien. Nu lijkt dit iets voor de langere termijn wat deels ook zo is, alleen laat GFS een eerste dal zien precies op 0.00 uur. Het gemiddelde is in regio midden en zuidwest/west 4 m/s. In andere regio's, ook noordwest zit het gemiddelde op 3 m/s!

ECMWF zit de trend al op de 30e een daling inzetten, maar er is hier niet per ongeluk een dal om 0.00 uur in de nacht.

Dus ECMWF is qua gemiddelde iets minder risky, want de trend is eerder dalend maar behoudt om 0,00 uur een duidelijk hogere gemiddelde windsnelheid. GFS is later maar het dal in ONS tijdvak duidelijk lager en gemiddeld 3 beaufort.

Eens zien of dit ook echt een trend wordt en of deze ook liefst voor het begin van de 31e wordt ingezet.

Het ziet er niet al te positief uit..
ik ben er klaar mee na 2 jaar geen fatsoenlijke jaarwisseling en jaag alles gewoon de lucht in.. :yes:

Ik zie op sommige sites staan 10 tot 11 bij 0.3 mm regen 12 tot 1 0.5 mm maar wat is 0.5 mm waar kan ik dat mee vergelijken? Hoeveel regen is dat klinkt als bijna niks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan