Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hopelijk net zulk weer als vandaag :) Lekker blauwe lucht met een paar wolkjes. Helaas wel vrij veel wind, maar liever dat dan regen.

vanaf woensdag ga ik me bezig houden met het weer.
dan is het nog een weekje, en heb je naar mijn idee meer inzicht.
wat wel vast staat is dat we een "warm" oud en nieuw krijgen.

Ja, klopt. Bij A'dam staat er:
OVERDAG MAX:
4ºc (gevoelstemp. -1º)
Bewolkt
Wind
Richting 202,5º
Snelheid 16 km/u
Stoten 22 km/u
0% Kans op regen
"De temp. zal goed zijn. Er staat een juiste hoeveelheid wind".

NACHT MIN:
1ºc (gevoelstemp -7º)
Buien
Wind
Richting: 180º
Snelheid: 27 km/u
Stoten: 46 km/u
64% Kans op regen 2 mm
"Mogelijk regen. Kouder dan je zou willen. Je hebt liever dat de wind minder sterk staat".

Voor mij zou dit weerbericht ook gelden,
2mm regen is goed te overzien, zeker als het in een hele nacht valt.

Het westen schijnt er (tot nu toe)dit maal slecht vanaf te komen.

Het Oosten en zuiden hebben wat betere vooruitzichten.
De trent op buienradar is iig niet hoopgevend.
Na de kerst weten we iig meer.

6mm regen verwacht....yay....ach scheelt me in iedergeval weer geld volgend jaar, en voor dit jaar...meer aanschaffen is zinloos

ik vind het zelf ook leuk om continu het weer in de gate te houden echter blijft een voorspelling van 2 weken lastig zeker in de wisselvallige tijd waar we nu in zitten. ik heb nu voor me zelf eens 3 keer gekeken vandaag en het is tot nu toe 3 keer veranderd. Tevens geven alle sites Buienradar/weeronline/weerplaza iets anders aan daaraan kun je zien dat de onzekerheid groot is we wachten af tot 27 dec. dan weten we al een heel stuk meer....

Waar blijven de weerdudes?

Hier :wink:

Ik heb de afgelopen 4 runs (dus over de afgelopen 24h) van het Amerikaanse GFS in de gaten gehouden. De dagen ervoor met tussenpozen.

Een ding is zeker, tot de jaarwisseling blijft de luchtdruk blijft onveranderd laag over het noordelijke deel van de Atlantische oceaan hetgeen resulteert in de welbekende (zuid)westelijke stroming over onze omgeving. Soms aantrekkend tot mogelijk 8-9bft langs onze kusten.
Het is in deze setting dan ook zoals gebruikelijk een komen en gaan storingen en het zal dus behoorlijk zacht 'winterweer' blijven.
We zullen het, zoals eerder aangegeven, van gunstig getimede trekruggen moeten hebben die even de boel stabiliseren. Die timing is nu echter nog niet te geven.
Opvallend, maar anderzijds ook wel logisch, is dan ook dat in geen van de laatste runs de 31e gespaard blijft.
Keer op keer valt er wel een of meerdere dagdelen in het water door toedoen van fronten.

We zullen dit jaar echt geluk moeten hebben. Immers, vanaf morgen gaat de depressie-motor op de oceaan in een hogere versnelling draaien...

Laatst bewerkt:
Ja hier ben ik. Nog 11 dagen, dus nog weinig over te zeggen. Net een kaart van de nieuwe EC-run voor de 30ste, ziet er goed uit. Opbouw van hogedruk, dat betekent minder wind, zo goed als droog en niet koud. Maar deze kaart zal nog wijzigen, maar het is al positief dat de bulderende westcirculatie van de kaarten verdwijnt. De ontwikkelingen zullen we blijven volgen!

ECM1-240.gif
attachment.php

Ja hier ben ik. Nog 11 dagen, dus nog weinig over te zeggen. Net een kaart van de nieuwe EC-run voor de 30ste, ziet er goed uit. Opbouw van hogedruk, dat betekent minder wind, zo goed als droog en niet koud. Maar deze kaart zal nog wijzigen, maar het is al positief dat de bulderende westcirculatie van de kaarten verdwijnt. De ontwikkelingen zullen we blijven volgen!

Heb je dat lelijke ding op de oceaan al gezien? :wink: Vanuit het westen nadert op de kaart die jij toont ook het frontensysteem (voorafgegaan door het WF) met rasse schreden.
Die rug houdt het nooit vol tot de 31e.

Maar goed, we zullen het wel van een tijdelijk rustmoment onder een rug moeten hebben. Of we die mazzel gaan hebben vraag ik mij ten zeerste af.

KAn het dat die fronten eerder voorbij zijn dan verwacht?
Afgelopen jaar wel vaker slecht weer bv op zaterdag voorspeld zien worden en dat die zooi donderdag voorbij kwam?

hadden we Jan Pellenboer nog maar, die was betrouwbaarder dan al die weersvoorspellingen van tegenwoordig, maar goed het kan vriezen of dooien en veel kijk en luisterplezier allemaal op oudejaarsdag

Afgelopen jaar wel vaker slecht weer bv op zaterdag voorspeld zien worden en dat die zooi donderdag voorbij kwam?

Ja dit is mogelijk en heeft alles te maken met "koude" of "warme" luchtstromen. Warme lucht die koude lucht verdrinkt wordt een warmte front genoemd en voor andersom geldt het zelfde. Alles kan dus.

Je hebt ook fronten die helemaal niet verplaatsen...

Wat ik wel kan vertellen is dat het wisselvallig en zacht weer blijft de komende dagen met vrij veel wind...... als ik een schatting maak zal het zo rond de 5 a 6 graden zijn met veel wind en af en toe een regenbui.

Ik hoop zelf op een temperatuur van rond het vriespunt, met overdag lekker een zonnetje en windstil.

Het is hopen, en je kunt allemaal maar afwachten en op de dag zelf uit het raam kijken!

*** Bombaklats :bye:

Mja, op de termijnen waar we het nu over hebben (dus nog 240h te gaan) kan een front nog wel wat virtueel spring gedrag vertonen.
Maar met het stromingspatroon van de komende weken zijn fronten goed te timen op enkele dagen van tevoren. De betrouwbaarheishorizon kan met dit weertype dus opgerekt worden. Immers, modellen doen het altijd goed met een overheersend westelijke stroming.

Vanaf vandaag heeft naast GFS ook ECMWF de 31e binnen de range liggen. Dus nu kunnen we mooi gaan vergelijken. Een ding is vrijwel zeker: mensen die op een rustige winterse dag hopen worden hoogst waarschijnlijk teleurgesteld...
Depressie weer wordt waarschijnlijk ons deel. Dat betekent dan wel dat de kans op mist klein is.
Maar nogmaals, details volgen pas rond en vooral na kerstmis.

Laten we de 00z run van GFS overigens maar snel vergeten; kleddernat en veel wind. EC volgt straks...

Bedankt, morgenochtend een uitgebreidere update, moet dan werken en heb dan alles bij de hand!

Mja, op de termijnen waar we het nu over hebben (dus nog 240h te gaan) kan een front nog wel wat virtueel spring gedrag vertonen.
Maar met het stromingspatroon van de komende weken zijn fronten goed te timen op enkele dagen van tevoren. De betrouwbaarheishorizon kan met dit weertype dus opgerekt worden. Immers, modellen doen het altijd goed met een overheersend westelijke stroming.

Vanaf vandaag heeft naast GFS ook ECMWF de 31e binnen de range liggen. Dus nu kunnen we mooi gaan vergelijken. Een ding is vrijwel zeker: mensen die op een rustige winterse dag hopen worden hoogst waarschijnlijk teleurgesteld...
Depressie weer wordt waarschijnlijk ons deel. Dat betekent dan wel dat de kans op mist klein is.
Maar nogmaals, details volgen pas rond en vooral na kerstmis.

Laten we de 00z run van GFS overigens maar snel vergeten; kleddernat en veel wind. EC volgt straks...

Bedankt, morgenochtend een uitgebreidere update, moet dan werken en heb dan alles bij de hand!

In sommige gevallen vind ik het vervelend als je op zondag moet werken. Maar nu niet. :wink:

Morgenochtend mag ik zelf ook op pad, dus ik zie jou stuk in de avond pas. Wel moet ik een flink stuk reizen, dus ik ben benieuwd wat je mij kan vertellen over het weer op de route langs Den Haag zo naar amsterdam. Windvlagen?

Weer voor morgenochtend is niet echt relevant..

Het ziet er dus slecht uit voor de 31e. Hopelijk valt het allemaal mee. Twijfel wel ernstig of ik nog wat spulletjes moet bijkopen.

Weer voor morgenochtend is niet echt relevant..

Het ziet er dus slecht uit voor de 31e. Hopelijk valt het allemaal mee. Twijfel wel ernstig of ik nog wat spulletjes moet bijkopen.

Voor mij wel haha! Denk vragen het even, misschien dat de heren wat weten voor mij. Vragen staat immers nog steeds vrij. En zo kunnen we testen hoe goed zijn :D

Die twijfel heeft iedereen. Kan je nog uitsplitsen in 1. kan ik nog bestellen ivm acties en 2. die dagen nog bijkopen in de winkel, maar wat is er dan nog over. Je zou zelfs een 3. er aan toe kunnen voegen: wat wil ik eventueel bewaren als het echt baggerweer is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan